TY - JOUR ID - 148523 TI - تأثیر روش‌های ارزشیابی برخط هم‌زمان و ناهم‌زمان بر فرایند یاددهی-یادگیری: مطالعه موردی دانشگاه لرستان JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - درویشی قزانچی, دنیا AU - نیک پی, ایرج AU - گرایی, احسان AD - دانشگاه لرستان AD - دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 24 IS - 93 SP - 133 EP - 152 KW - روش‌های ارزشیابی KW - ارزشیابی برخط هم‌زمان KW - ارزشیابی برخط ناهم‌زمان KW - آموزش مجازی KW - یادگیری KW - یاددهی DO - 10.22047/ijee.2022.326375.1889 N2 -  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش‌های ارزشیابی برخط هم‌زمان و ناهم‌زمان بر فرایند یاددهی-یادگیری اجرا گردید. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و شیوه گردآوری پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل تمام اساتید دانشگاه لرستان بود و با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند ۲۰ مصاحبه با ۲۰ نفر از خبرگان تا زمان اشباع اطلاعاتی انجام گرفت. جامعه آماری در بخش کمی دانشجویان (9304 نفر) و اساتید (322 نفر) دانشگاه لرستان بودند که 369 نفر از دانشجویان و 175 نفر از اساتید به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسش‌نامه محقق‌ساخته بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش، از تحلیل مضمون و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که روش‌های ارزشیابی برخط هم‌زمان و برخط ناهم‌زمان بر فرایندهای یاددهی و یادگیری دانشجویان دانشگاه لرستان تأثیر مثبت و معنی‌داری دارند، با این حال روش ارزشیابی برخط هم‌زمان تأثیر بیشتری بر فرایند یادگیری و روش ارزشیابی برخط ناهم‌زمان تأثیر بیشتری بر فرایند یاددهی دارند. با توجه به تأثیر مثبت هر دو روش ارزشیابی بر فرایند یاددهی-یادگیری، اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان می‌توانند از هر دو روش برای ارزشیابی دانشجویان استفاده نمایند UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_148523.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_148523_b5b4ee89cf6aaaf3488db53e5e5eac33.pdf ER -