TY - JOUR ID - 16242 TI - بررسی عملکرد طرح آموزشی 18ماهه (ممتاز) سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای: مطالعه موردی یکی از کلان‌شهرهای کشور JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - مهرعلی زاده, یداله AU - شاهی, سکینه AU - طاهری, مهران AD - استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز AD - استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 18 IS - 70 SP - 119 EP - 130 KW - سازمان آموزش فنی و حرفه ای KW - طرح 18 ماهه KW - مربیان KW - تجهیزات و امکانات آموزشی KW - استاندارد آموزشی بازار کار KW - کارآموزان DO - 10.22047/ijee.2016.16242 N2 - این پژوهش به بررسی عملکرد اجرایی طرح 18 ماهه (ممتاز) سازمان فنی و حرفه‌ای یکی از کلان‌شهرهای کشور پرداخته است. روش مورداستفاده در این پژوهش روش آمیخته بر پایۀ انجام مصاحبه، تحلیل اسناد و اجرای پرسش‌نامه است. پرسش‌نامه با توجه‌ به مصاحبۀ اولیه با چهار گروه ساخته شد که نحوۀ نمره‌ گذاری هر مقیاس و گویه با توجه‌ به شدت ضعف و نامطلوب بودن آن است. جامعۀ آماری این پژوهش متشکل از تمام کارآموزان طرح ‌18‌ماهه، تمام مربیان طرح، مدیران و کارشناسانی است، که در زمان اجرای طرح مسئولیت داشته‌ اند، و کارفرمایانی است، که کارآموزان طرح 18‌ماهه را استخدام کرده‌اند. روش نمونه‌ گیری در بخش کمی روش نمونه‌ گیری سرشماری و تصادفی طبقه‌ای و در بخش کیفی روش نمونه‌گیری هدفمند است. نتایج پژوهش نشان داد که: الف ـ میانگین درجۀ ضعف و نامطلوب بودن مقیاس مدیریت دوره از (5) 64/3 (نامطلوب)، توانمندی مربیان 39/3 (نامطلوب)، تجهیزات و امکانات آموزشی 47/3 (نامطلوب)، استاندارد آموزشی 38/3 (نامطلوب)، تناسب آموزشها با نیاز بازار کار 87/3 (بسیار نامطلوب) است و میانگین پاسخ چهار گروه به درجۀ ضعف و نامطلوب بودن پنج مقیاس 54/3 از 5 (نامطلوب) است؛ ب ـ توانمندی، انگیزه، استعداد و علاقۀ ورودیهای طرح متناسب با اهداف، استاندارد آموزشی و محتوای آموزشی رشته‌های طرح  نبوده است؛ پ ـ فرایندهای آموزشی طرح نتوانسته‌ اند مهارتهای مصوب در استاندارد آموزشی هر رشته طرح را به طور کامل و باکیفیت به کارآموزان آموزش دهند؛ ت ـ خروجیهای، برنامه‌های آموزشی طرح با نیازهای صنعت و بازار کار از دیدگاه چهار گروه مطابقت لازم را نداشته‌ اند.   UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_16242.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_16242_c51e416f5362547f16b63b7c95130cf5.pdf ER -