TY - JOUR ID - 16244 TI - تدوین درس طراحی سبز برای دانشجویان مهندسی JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - تجاره, سارا سادات AU - متقی پور, مهدی AD - گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. AD - مربی مرکز گرافیک مهندسی دانشگاه صنعتی شریف Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 18 IS - 70 SP - 37 EP - 54 KW - طراحی پایدار KW - طراحی سبز KW - طراحی محصول KW - اصول هانوفر KW - آموزش مهندسین DO - 10.22047/ijee.2016.16244 N2 - در قرن حاضر بشر با چالشهای زیادی رو‌‌به‌رو شده است که یکی از آنها تخریب محیط‌زیست است. پدیده‌های مخاطره‌‌انگیزی نظیر افزایش گازهای گلخانه‌ای، شکاف لایة اُزن، پدیدة وارونگی هوا، بحران انرژی و رسیدن آسیبهای جدی به بوم سازگان جهانی از یک سو و رشد سریع فنّاوری و تولید انواع محصول در جهان از سوی دیگر به نظر می رسد که باید راهکارهای مناسبی برای تولید و مصرف و نیز کنترل و کاهش تأثیرات منفی بر روی محیط‌زیست ارائه شود. بررسی پیشرفتهای علمی و صنعتی در چند دهة اخیر نشان می‌دهد که مهندسان می‌توانند با ارائة راهکارهای مناسب اثر قابل‌ توجهی بر حفظ‌ محیط زیست داشته باشند. به همین خاطر، لازم است تمام مهندسان از تأثیرات بالقوة کار خود بر محیط‌ زیست آگاه گردند و همچنین دوره‌های آموزشی مختلفی برای تربیت مهندسان جوان صورت پذیرد. در این مقاله، ابتدا به اهمیت و ضرورت آموزش دانشجویان مهندسی برای رسیدن به طراحی پایدار اشاره شده است. سپس برنامه‌های آموزشی تعدادی از دانشگاههای معتبر دنیا در راستای حفظ محیط‌زیست مورد‌بررسی قرار گرفته‌اند و در نهایت با جمع‌بندی دوره‌های آموزشی مختلف و با استفاده از تجربیات نویسندگان این مقاله در برگزاری دوره‌ های مشابه، رویکرد مناسب بسته به نوع مسئلة انتخاب‌ شده و درسی به نام طراحی سبز برای دانشجویان مهندسی در دانشگاه صنعتی شریف تدوین و تعریف شده است. به‌طوری که دانشجویان در این درس با فرایند طراحی محصول با حداکثری بررسی اثرات منحصر‌ به‌ فرد زیست‌محیطی آن در تمام دوره عمر محصول آشنا خواهند شد.    UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_16244.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_16244_7163f6fa723cb0dd7f1a0113069dd3b7.pdf ER -