TY - JOUR ID - 2056 TI - روش آموزش بر مبنای حل مسئله JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - راحمی, شمسی AD - دانشگاه علوم پزشکی شیراز Y1 - 2001 PY - 2001 VL - 3 IS - 11 SP - 51 EP - 71 KW - آموزش بر مبنای حل مسئله KW - یادگیری فعال KW - فرایند آموزش و یادگیری KW - فعالیت گروهی DO - 10.22047/ijee.2001.2056 N2 - در این مقاله سعی شده است تا ضمن معرفی روش آموزشی دانشجو محوری، معرفی ابعاد مختلف آن، اصول یادگیری و نحوه اجرای مدل آموزش بر مبنای حل مسئله(P. B. L.)، اهمیت یادگیری فعال نیز مورد تأکید قرار گیرد. روش های آموزشی متداول در دانشگاه ها اکثرا بر آموزش مطالب تئوری تأکید دارند و دانشجویان نیز اغلب گیرنده غیر فعال هستند. در نتیجه، یادگیری آنها اکثراً بدون تفکر در ایجاد مکانیزم پدیده های مختلف و ارتباط آنها با یکدیگر است. روش آموزش P. B. L. با ادغام تئوری های آموخته شده در کلاس های درس و مسائل واقعی محیط کار فارغ التحصیلان دانشگاه ها، موجب کمتر شدن فاصله بین تئوری و کسب تجربه های عملی می شود. چون اجرای روش P. B. L. به صورت بحث گروهی است، نقش استاد به عنوان مشاور دانشجویان، فعالیت گروهی همراه با نحوه اجرای 7 مرحله این روش مورد بررسی قرار گرفته است. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_2056.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_2056_333ba849d5593dfed96f5e942391f5c3.pdf ER -