TY - JOUR ID - 2108 TI - پژوهشی در زمینه نظام درسی علوم و مهندسی کامپیوتر در ایران JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - شمس براق, آرمین AU - نقیب زاده, محمود AD - گروه کامپیوتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی Y1 - 2003 PY - 2003 VL - 5 IS - 18 SP - 71 EP - 84 KW - نظام درسی KW - دوره کارشناسی KW - علوم کامپیوتر KW - مهندسی کامپیوتر KW - مهندسی نرم افزار KW - شکاف آموزشی DO - 10.22047/ijee.2003.2108 N2 - طراحی نظام درسی علوم و مهندسی کامپیوتر باید بر اساس پژوهش های علمی و آینده نگرانه ای صورت پذیرد که کمبود آن در مجموعه پژوهش های جاری احساس می شود. مقاله حاضر رویکردی بر تحلیل و مقایسه نظام درسی دوره کارشناسی علوم و مهندسی کامپیوتر در ایران و برخی کشورهای صنعتی است که بر علوم کامپیوتر(که بر خلاق تصور رایج، معادل با مهندسی نرم افزار است) تأکید دارد. پژوهش انجام شده در نظام درسی دانشگاه های معتبر دنیا و مقایسه نتایج آن با نظام رایج در کشور ما بیانگر شکاف موجود بین این دو می باشد. این شکاف معمولاً مورد غفلت واقع شده و بعضاً به دلایل غیر علمی انکار شده است. با ارائه و بررسی یک مدل جدید نظام درسی نشان داده شده است که چگونه بر خلاق انتظار اولیه، پر کردن قسمت اعظم این شکاف با استفاده از امکانات فعلی کشور ممکن و عملی است. برای ارائه این مدل بیش از هشتصد عنوان درسی از 9 دانشگاه معتبر بررسی شده است. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_2108.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_2108_f7eef0df6d2751c7b2df773b9e531539.pdf ER -