TY - JOUR ID - 539 TI - معرفی رهیافتی جامع در آموزش مهندسی مکانیک JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - محزون, مجتبی AD - استاد دانشکده مهندسی، دانشگاه شیراز Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 9 IS - 33 SP - 51 EP - 71 KW - تجمیع KW - قوانین پایستگی و محاسباتی KW - سیستم و مدل DO - 10.22047/ijee.2007.539 N2 -  در این مقاله رهیافتی جامع در مهندسی مکانیک معرفی و طبق آن دروس کلیدی این رشته در دوره کارشناسی در یک مجموعه منسجم با نگرشی سیستماتیک تجمیع شده است، به گونه‌ای که دانشجو در برخورد با یک مسئله به جای جستجوی فرمول‌های خاص برای حل آن، بتواند از قوانین و معادلات علمی که آموخته است، مدل مناسب مسئله خود را استنتاج کند و مسائل متنوعی را که از اصول و مدل‌های مشابه تبعیت می‌کنند به صورت مجموعه های پراکنده و نا مرتبط با یکدیگر نبیند. این شیوه در سال‌های اخیر در بعضی از دانشگاه‌های آمریکا به انحای مختلف مورد توجه قرار گرفته و عموماً نتایج رضایتبخش به دنبال داشته است. برای اعمال چنین رهیافتی در آموزش مهندسی مکانیک در دوره کارشناسی در دانشگاه های ایران با توجه به برنامه آموزشی متمرکز کشوری و تبعیت کلیه دانشگاه‌ها، اگر نه به طور مطلق، حداقل به صورت نسبی، از یک الگوی واحد در برنامه ریزی درسی به بررسی جدی متخصصان امر نیاز است. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_539.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_539_9c389815b52ba770a48003660ce24eb8.pdf ER -