TY - JOUR ID - 555 TI - آموزش مهندسی مبتنی بر رفع مشکل مروری برتجربه‌های دانشگاه Aalborg دانمارک JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - خداپرست حقی, اکبر AD - دانشیار دانشکده فنی دانشگاه گیلان Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 9 IS - 34 SP - 169 EP - 179 KW - یادگیری بر اساس حل مسأله KW - مهندسی آموزش و پرورش KW - دانشگاه آلبورگ DO - 10.22047/ijee.2007.555 N2 - یکی از وظایف دانشگاهها، که مهم‌ترین و مؤثرترین نهادهای آموزشی به حساب می‌آیند، این است که ‌باید دانشجویان را به‌گونه‌ای تربیت کنند که هر دانش آموخته‌ای بتواند متناسب با رشته و مدرک دانشگاهی خود جذب بازار کار شود، ولی مشکل بیشتر دانشگاهها این است که نمی توانند دانشجویان را به درستی برای بازار کار تربیت کنند. مطالعه تجربه‌های دانشگاه آلبورگ در زمینه تربیت مهندسان کارآزموده نشان می‌دهد که چگونه دانشجو در طول مدت تحصیل موارد عملی را یاد می‌گیرد تا وقتی که وارد بازار کار شد بتواند از عهده وظایفش برآید؛ به‌عبارت دیگر، دانشجویان به‌گونه‌ای تعلیم می‌بینند که بتوانند به‌صورت نظری-کاربردی تحصیل کنند و درنتیجه، تخصص و کارایی لازم را در رشته مورد نظر به دست آورند تا در بازار کار جذب همان رشته‌ای شوند که در آن تخصص یافته‌اند. در واقع، رشته های مهندسی را طوری طراحی می‌کنند که نتیجه کار دانش آموختگان عینی‌تر، محسوس‌تر و کاربردی‌تر شود. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_555.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_555_f57a1bb06eebcce3486a5cf521fa6a54.pdf ER -