TY - JOUR ID - 578 TI - اثر بخشی خطا بر روی خلاقیت و برنامه ریزی و تفکر مستقل از میدان دانشجویان رشته‌های ‌مهندسی JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - عریضی, حمید رضا AU - عسکری, آزاده AU - اخباری, مریم السادات AD - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه اصفهان AD - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 10 IS - 37 SP - 31 EP - 47 KW - آموزش خطا KW - خلاقیت KW - برنامه¬ریزی KW - تفکر مستقل از میدان KW - قضاوت و درک مطلب DO - 10.22047/ijee.2008.578 N2 -  تا به حال در کشور ما آموزش مهندسی از پژوهشهای آزمایشی در زمینه شیوة آموزش کمتر بهره برده است. در پژوهش حاضر دو شیوة‌ تشویق به تولید پاسخ بدون نگرانی از خطا و نیز شیوة مرسوم یادگیری همراه با ارزیابی [بدون خطا] با یکدیگر مقایسه شده‌اند. تشویق به تولید پاسخ بدون نگرانی از ارزیابی شیوه‌ای است که در شرکت تویوتای ژاپن شیوة مسلط آموزشی بوده است. در پژوهش حاضر نمونه‌ای از دانش آموختگان رشته مهندسی برای حل مسائل با ماهیت مهندسی با این دو شیوه مقایسه شده‌اند. دانش آموختگان دانشجویان رشته‌های رایانه ¬(نرم افزار و سخت‌افزار)، شیمی و طراحی صنعتی بوده‌اند که برای استخدام به یک شرکت صنعتی در اصفهان مراجعه کرده¬اند. تعداد 15 نفر در گروه آزمایشی و 15 نفر در گروه گواه قرار داده شدند که در گروه آزمایشی تولید پاسخ بدون ارزشیابی و در گروه گواه با ارزشیابی (یعنی کنترل خطا) بوده است. یافته‌ها نشان داد که دانشجویان روش تولید پاسخ بدون نگرانی از ارزیابی نسبت به گروه دیگر در نوآوری، برنامه¬ریزی و تفکر مستقل از میدان برتری دارند.بر پایه یافته¬های این پژوهش پیشنهادهایی ارائه شده است. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_578.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_578_67e37901b005c6ffb835ed747b44dee6.pdf ER -