TY - JOUR ID - 604 TI - ارزیابی عملکرد بخش آموزش عالی در سال 1385: فرایند، نتایج و دستاوردها JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - مختاریان, فرانک AU - پرند, کورش AU - پور عباس, عبدالرسول AU - محمدی, رضا AD - مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش آموزش کشور AD - ریئس مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی AD - ریئس سازمان سنجش آموزش کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر AD - مرکز مطالعات تحقیقات و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش آموزش کشور Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 10 IS - 39 SP - 75 EP - 111 KW - ارزیابی عملکرد KW - شاخص KW - بخش آموزش عالی KW - حوزه ستادی و حوزه دانشگاهی DO - 10.22047/ijee.2008.604 N2 -  بهره‌گیری از سازکار ارزیابی از جمله اصلی‌ترین و در عین حال مقبول‌ترین روشهای بررسی توان و کیفیت عملکردی نظام آموزش عالی محسوب می‌شود. در اینجا فرهنگ موجود در نظام نقش تعیین‌کننده‌ای در تدارک سازکارهای ارزیابی ایفا می¬کند. در جریان ارزیابی عملکرد، کلیه ارکان دستگاههای اجرایی بررسی و نقاط قوت و ضعف عملکردی آنها در ابعاد عمومی و اختصاصی مشخص می‌شود. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از این قاعده مستثنا نیست و در سالهای 83-1380، 1384 و 1385 عملکرد حوزه‌های ستادی و دانشگاهی خود را مورد ارزیابی قرار داده است. در مقاله حاضر نیز نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1385 بررسی شده است. بدین منظور، فرایندها و ساختار اجرایی ارزیابی عملکرد وزارت در سال 1385 توصیف و نتایج اجرای ارزیابی عملکرد حوزه‌های ستادی و دانشگاهی به تفکیک و برحسب عوامل و شاخصهای مصوب ارائه شده است. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_604.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_604_807c82894890cb8f8426818090d75933.pdf ER -