TY - JOUR ID - 646 TI - ارائه الگویی برای آموزش مؤثر اخلاق مهندسی در دوره کارشناسی JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - خوشدست, حمید AU - سام, عباس AD - دانشجوی دکتری بخش مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان AD - استادیار بخش مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 11 IS - 43 SP - 99 EP - 108 KW - اخلاق مهندسی KW - الگوی تدریس و آموزش دانشجویان DO - 10.22047/ijee.2009.646 N2 -  آموزش مهندسان یک سیستم دو بعدی از تعلیم و تربیت است که نادیده گرفتن هر یک به ترتیب، به پرورش نیروی کار بهره¬وری مادی و معنوی منجر خواهد شد. بعد تربیتی آموزش، مهندس را قادر می¬سازد تا به بهترین نحو ارتباط بر قرار سازد، استدلال کند و بهترین تصمیمات را با در نظر گرفتن ضوابط اخلاقی و معنوی بگیرد؛ لذا، آموزش و مطالعه اخلاق مهندسی در قالب یک واحد درسی، دانش¬پژوهان را برای زندگی و آینده حرفه¬ای آماده خواهد ساخت. نیل به این مهم زمانی ممکن می¬شود که آموزش بر مبنای الگویی صحیح و منظم صورت گیرد. در مقاله حاضر الگویی سازمان یافته به منظور آموزش مؤثر اخلاق مهندسی و حرفه¬ای ارائه شده است. این الگو متشکل از چهار بخش: اهداف، سرفصلها، نحوه تدریس و نتایج مورد انتظار است که در چهار سطح تنظیم شده است. بخشهای چهارگانه یاد شده با ارتقای سطوح تدریس تغییر می¬کند و از مبانی اولیه و آشنایی با وظایف مهندسان به ارزیابیها و انتقادات اخلاقی تکامل می¬یابد. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_646.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_646_9d2bef215a7ad0e7d764a416cd09a3fd.pdf ER -