TY - JOUR ID - 657 TI - آسیب شناسی و ارائه الگوی آموزش درس طرح مرمت و احیای بنا¬های تاریخی ـ فرهنگی در دوره کارشناسی JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - طلوع آشتیانی, شاهین AU - ضیایی, مجید AD - عضو هیئت علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مدرس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی و دانشگاه آزاد اسلامی AD - مدرس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 11 IS - 44 SP - 131 EP - 151 KW - آموزش KW - مرمت KW - حفاظت KW - احیا و میراث فرهنگی DO - 10.22047/ijee.2010.657 N2 -  حفاظت و احیای اماکن فرهنگی ـ تاریخی مهارتی میان رشته¬ای است که نیازمند دانسته¬های متنوعی از دیگر تخصصهای مهندسی و هنر و علوم اجتماعی است. به همین دلیل، آموزش این رشته دارای ابعاد گوناگون و پیچیدگیهای خاصی است. میراث غنی تاریخی و فرهنگی سرزمین ایران، چه از نظر تعداد و چه از نظر تنوع و کیفیت، اهمیت تدوین و رعایت استانداردهای حرفه‌ای و نظام ترویجی و آموزشی متناسب با آن را دوچندان می¬کند. از آنجایی که بخش عمده‌ای از این نظام در قالب برنامه های آموزش عالی در دانشگاهها تنظیم شده است، و با توجه به کاستیهای موجود در زمینه تربیت نیروی متخصص و حرفه‌ای که تبعات جبران ناپذیری را به همراه دارد، در این مقاله تلاش شده است تا با آسیب شناسی بخشی از دروس ارائه شده در برنامه دوره کارشناسی مرمت و احیای بناهای تاریخی، الگوی اصلاح شده آن نیز ارائه شود UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_657.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_657_c2d6470ee3a1fd29fcf183f0b11f7363.pdf ER -