TY - JOUR ID - 682 TI - روندهای پژوهش در آموزش علوم و مهندسی JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - سلطانی, اصغر AU - نصر, احمد رضا AD - دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه اصفهان AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 12 IS - 47 SP - 63 EP - 80 KW - روشهای پژوهش KW - آموزش علوم KW - آموزش مهندسی KW - پژوهشهای کمی و کیفی DO - 10.22047/ijee.2010.682 N2 -  در آموزش علوم و آموزش مهندسی، به عنوان حوزه‌های جدیدی که زمان زیادی از شکل‌گیری و تکوین آنها نمی‌گذرد، عموماً از رویکردها و شیوه‌های پژوهشی یکسانی استفاده می¬شود. موضوع اصلی این دو قلمرو؛ یعنی «آموزش» که به مقوله یاددهی و یادگیری علوم پایه و علوم مهندسی می‌پردازد، باعث شده است تا اشتراکات زیادی در روندهای پژوهش رشته‌های مذکور وجود داشته باشد. از سوی دیگر، قرابت در ماهیت و محتوای علمی علوم پایه و علوم مهندسی زمینه‌ساز نزدیکی بیشتر این حوزه‌ها در روشهای برنامه¬ریزی درسی، آموزش و ارزشیابی شده است. همه این موضوعات به همراه زیر مجموعه‌های آنها زمینه‌های تحقیق مناسبی را برای پژوهشگران این حوزه‌های جدید علمی فراهم آورده است. در این مقاله با بررسی شیوه‌های کلی پژوهش در آموزش، به معرفی، تحلیل و تبیین نقاط قوت و ضعف هر یک از رویکردهای به‌کار رفته در تحقیقات مربوط به این قلمروهای علمی در آموزش عالی پرداخته ‌شده است. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_682.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_682_da74121eea7bb326d27bff93d5f84d86.pdf ER -