TY - JOUR ID - 693 TI - نقش ارزیابی درونی در ارتقای علمی مدیران و اعضای هیئت علمی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - شهرکی پور, حسن AU - جمالی, شادی AD - استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن AD - کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 12 IS - 48 SP - 117 EP - 147 KW - ارزشیابی آموزشی KW - کیفیت KW - اعتبارسنجی KW - ارزیابی درونی KW - رشته مهندسی مکانیک DO - 10.22047/ijee.2011.693 N2 -  با توجه به ارزیابی درونی در نمایان ساختن کیفیت و حفظ حیات و توسعه نظام دانشگاهی، در این پژوهش فرایند ارزیابی درونی با مشارکت اعضای هیئت علمی گروههای آموزشی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین انجام یافته است تا همگام با اجرای مراحل گوناگون آن هدف اصلی ارزیابی درونی که آگاهی یافتن اعضای هیئت علمی از وضعیت دقیق موجود خود است، فراهم شود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته در رشته مکانیک (طراحی جامدات) و دوره کارشناسی ناپیوسته در رشته¬های مکانیک (طراحی جامدات) و ساخت و تولید (ماشین ابزار و قالب سازی) و اعضای هیئت علمی و مدیران گروه این رشته¬ها بوده¬اند. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات روش کتابخانه¬ای و اسنادی و روش میدانی است و برای تجزیه و تحلیل داده¬های جمع آوری شده از آمار توصیفی و استنباطی و از آزمون تجزیه واریانس یکطرفهONE WAY ANOWA بهره گرفته شده است. نتیجه بررسی ارزیابی درونی گروههای آموزشی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین نشان می¬دهد که بین کیفیت آموزشی و تعیین معیارها و نشانگرها و بین مشارکت اعضای هیئت علمی در تعین معیارها و نشانگرها و ارتقای سطح کیفیت گروه رابطه وجود دارد. البته، دانشجویان نسبت به مدیران گروه و اعضای هیئت علمی این رابطه را کمتر مشاهده کرده¬اند و همچنین، بین ارزیابی درونی و افزایش میزان پاسخگویی در قبال عملکرد گروه آموزشی (مدیریت و اعضای هیئت علمی) رابطه وجود دارد و در نهایت¬، ارزیابی درونی در یافتن نقاط قوت و ضعف گروه آموزشی تأثیر دارد. با اطلاع از این موضوع آنها خواهند توانست فاصله خود را با وضعیت ایده آل بسنجند و این خود مقدمه¬ای است که آنان در برنامه-ریزیهای آتی به گونه¬ای عمل کنند که بتوانند سطح کیفی گروههای آموزشی خود را ارتقا دهند. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_693.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_693_60446ee791eda5fac6b2cdd04bc35ee6.pdf ER -