TY - JOUR ID - 84336 TI - تأثیر کلاس درس معکوس بر میزان یادگیری و رضایت از شیوه‌ تدریس در دانشجویان رشته‌ مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهریز JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - احدیت, محمدرضا AD - استادیار گروه مهندسی برق، واحد مهریز، دانشگاه آزاد اسلامی، مهریز Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 20 IS - 80 SP - 51 EP - 69 KW - کلاس درس معکوس KW - یادگیری KW - رضایت KW - شیوه‌ تدریس KW - دانشجویان DO - 10.22047/ijee.2019.149317.1580 N2 - امروزه با تمرکز بر این موضوع که بسیاری ازمشکلاتیادگیری دردانشجویانکارشناسیازآنجاناشیمی­شودکهآنهانقشمنفعلیدرروشسخنرانیسنتی دارند،از­این­روآنهاازفعالیتدریادگیریبه­عنوانیکروشکمکیحمایتمی­کنند. یکی از روش­های فراگیرمحور که امروزه مطرح می­شود، آموزش معکوس یا وارونه است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر کلاس درس معکوس بر میزان یادگیری و رضایت از شیوه­ تدریس در دانشجویان رشته­ مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی است. روش تحقیق حاضر به­صورت نیمه­تجربی است و جامعه آماری دانشجویان رشته­ مهندسی برق به تعداد 40 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به­طور تصادفی در دو گروه آزمون (شرکت­کننده در کلاس درس معکوس) و کنترل (شرکت­کننده در کلاس درس سنتی) قرار گرفتند.برایگردآوری داده­هاازآزمون میان­ترم و پایان­ترم جهت تعیین میزان یادگیری و از پرسش­نامه­ محقق­ساخته برای تعیین میزان رضایت از روش تدریساستفادهشد.تحلیل یافته­ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که اختلاف معناداری بین نمرهایمیان­ترم دو گروه آزمون و کنترل وجود ندارد اما اختلاف معناداری بین نمره­های پایان­ترم دو گروه آزمون و کنترل مشاهده شد. در بررسی میزان رضایت از شیوه تدریس، رضایت دانشجویان گروه آزمون بیشتر از رضایت دانشجویان گروه کنترل بود. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_84336.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_84336_277f7aab66c315db8e96b91091cd9735.pdf ER -