TY - JOUR ID - 89064 TI - واکاوی یک تجربه در آموزش از راه دور، دانشگاه آزاد ایران (سابق) JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - معماریان, حسین AD - استاد مهندسی زمین / دانشکاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 21 IS - 81 SP - 99 EP - 127 KW - دانشگاه آزاد ایران KW - آموزش از راه دور KW - برنامه تربیت معلم KW - برنامه علوم تندرستی KW - آموزش بر مبنای کاربرد KW - آموزش چندرسانه‌ای DO - 10.22047/ijee.2019.156473.1593 N2 - آموزش از راه دور براساس نیازهای روزافزون جامعه به ‌آموزش به‌ وجود آمد. این نوع آموزش ابتدا به­صورت پستی انجام می‌شد و بعدها رسانه‌های جدیدی همچون رادیو و تلویزیون و امروزه، اینترنت نیز برای آموزش به‌‌خدمت گرفته شدند. در کشور ایران اولین تجربه آموزش چند‌رسانه‌ای در سال 1352 و با تأسیس دانشگاه آزاد ایران آغاز شد. این دانشگاه فعالیت خود را با دو برنامه تربیت معلم و علوم تندرستی آغاز کرد. برنامه تربیت معلم برای ارائه آموزش بین­رشته‌ای طراحی شده بود، به‌نحوی­که دانش‌آموختگان بتوانند دو رشته را در سطح دبیرستان تدریس کنند. برنامه علوم تندرستی نیز به‌منظور پرورش افرادی تدوینشد که بتوانند ضروری‌ترین خدمات بهداشتی ـ درمانی را در مناطق مختلف به‌ مردم ارائه کنند. از ویژگی‌های بارز برنامه‌های آموزشی این دانشگاه آموزش بر مبنای مهارت بود. دانشگاه آزاد ایران در سال 1357 پذیرش دانشجو را به‌طور محدود آغاز کرد و پس از چندی، با رخداد انقلاب و به‌دنبال آن انقلاب فرهنگی، از فعالیت باز ایستاد. در این مقاله درباره این تجربه مهم در آموزش برنامه­ریزی­شده و مبتنی بر کاربرد و دستاوردهای حاصل از آن بحث شده است. در فاصله‌ای کوتاه نسل بعدی آموزش از راه دور ایران، با تأسیس دانشگاه­پیام نور، آغاز شد. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_89064.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_89064_d03184992cbc92a9c163eba38fec9431.pdf ER -