2024-03-29T10:58:34Z
https://ijee.ias.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=16188
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
86
علم چگونه آینده را پیش بینی می کند؟
علی
غفاری
مسعود
عبداللهی نیا
در این مطالعه نشان داده شد که علم میتواند در بسیاری موارد آینده را پیشبینی کند. روش علمی پیشبینی آینده آن است که با مجموعه دادههایی از سیستم واقعی، مدلی مجازی طراحی شود که رفتارش شبیه سیستم واقعی باشد. شکل کلاسیک مدلسازی سیستمهای دینامیکی نشان دادن آنها بهوسیله مجموعهای از معادلات دیفرانسیل خطی یا غیرخطی، معمولی یا با مشتقات جزئی است. شرط لازم و کافی برای پیشبینی آینده در سه ویژگی خلاصه میشود: اول، ارائه مدلی از سیستم واقعی با رفتاری مشابه آن؛ دوم، دانستن دقیق شرایط اولیه سیستم واقعی؛ سوم، دانستن دقیق عوامل مؤثر بر سیستم یا ورودیها در زمان حال و آینده. تحقق این سه شرط آنقدر” اما و اگر» دارد که همه ناکامیها در پیشبینی آینده بهدلیل ناتوانی در دستیابی به آنهاست. در علوم مهندسی این اما و اگرها به اختصار «عدم قطعیت» نامیده میشود. مهمترین مورد، عدم قطعیت در نمایش سیستم است که هیچ راهی برای به صفر رساندن آن وجود ندارد، ولی روشهای متعددی برای کاهش آن ارائه شده است. یکی از روشهای مدلسازی که در دهههای اخیر فراگیر شده، استفاده از روشهای محاسبات نرم است. این روش علاوه بر سیستمهای مهندسی، در سیستمهای مرتبط با علوم انسانی و اجتماعی با عدم قطعیت قابل توجه، مانند اقتصاد و مدیریت، کاربرد وسیع یافته است. در مهندسی کنترل شما نه تنها آینده را پیشبینی میکنید، بلکه آن را به شکل دلخواه میسازید. در این مطالعه این مباحث بررسی و تحلیل شده است تا شیوه آیندهپژوهی و پیرو آن آیندهسازی بر مبنای علم مشخص شود.
Prediction of Future
Virtual Model
Uncertainty
Initial Conditions
Inputs
control engineering
2020
08
22
1
20
https://ijee.ias.ac.ir/article_109564_9c3be23781e53518e1163b48c27d1187.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
86
بررسی علل بیانگیزگی دانشجویان مهندسی
حسین
معماریان
آزاده
معماریان
عماد
محصل افشار
در سالهای اخیر، گزارشهای متعددی از گسترش بیانگیزگی دانشجویان مهندسی از سوی استادان دانشگاههای مختلف ارائه شده است. علل این بیانگیزگیها چیست و چگونه میتوان انگیزه دانشجویان را افزایش داد؟ عوامل اثرگذار بر انگیزه میتوانند درونی یا بیرونی باشند. خاستگاه انگیزه درونی، همچنان که از نام آن پیداست، درون فرد است؛ در مقابل، کانون انگیزه بیرونی در محیط فرد قرار دارد و بهعنوان یک عاملی خارجی وی را به انجام دادن کاری خاص ترغیب میکند. نظر به آنکه انگیزه عاملی اثرگذار بر یادگیری و عملکرد دانشجویان در کلاس است، شناسایی عوامل ایجادکنندۀ بیانگیزگی و کوشش برای برطرف کردن آنها، در موفقیت یادگیری و افزایش کیفیت آموزش نقش چشمگیری خواهد داشت. بدین منظور، یک نظرسنجی دو مرحلهای از دانشجویان مهندسی دانشکدههای فنی دانشگاه تهران صورت گرفت و عوامل دارای بیشترین و کمترین تأثیر در بیانگیزگی دانشجویان شناسایی شد. پس از آن، بهمنظور سنجش اعتبار یافتههای این بررسی، نظرسنجی مشابهی در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی صورت گرفت که آنهم نتایجی مشابه با نظرسنجی قبلی بهدست داد. عوامل اثرگذار بر بیانگیزگی، منشأ دروندانشگاهی (برنامه درسی، آموزشگران و محیط آموزشی)، بیرونی و اجتماعی دارند. از میان 27 عامل اثرگذار بررسی شده، خشک و تئوریک بودن دروس، کم بودن فعالیتهای عملی و مهارتی و برآورده نشدن انتظارات در دانشگاه اثرگذارترین عوامل دروندانشگاهی در رشد بیانگیزگی دانشجویان مهندسی در دو دانشگاه مورد بررسی شناسایی شدند.
l Lack of motivation
Engineering students
internal motivation
External motivation
engineering faculty
Iran
2020
08
22
21
37
https://ijee.ias.ac.ir/article_109561_5ca2409af845c1550f159a8e192d552f.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
86
ارزیابی و رتبهبندی معیارهای انتخاب استاد راهنما با روشهای تصمیمگیری چند معیاره؛ مطالعه موردی دانشگاه صنعتی ارومیه
رحیم
دباغ
پریا
عزیز پور
انتخاب استاد راهنما برای انجام دادن تحقیقات دانشجویی و مدیریت آموزشی دانشگاهها مسئلهای مهم و ضروری است. دانشجویان ممکن است در انتخاب استاد راهنمای خود با مشکل مواجه باشند، زیرا هیچ قاعده و دستورالعمل خاصی برای انتخاب استاد راهنما وجود ندارد. عوامل متعددی این موضوع را تحت تأثیر قرار میدهد که ممکن است درنهایت، سبب نارضایتی و کاهش انگیزه دانشجو و تأخیر در اجرای تحقیق و پایین آمدن کیفیت پایاننامه شود. در این مطالعه برای ارائه شاخصها و معیارهای مناسب بهمنظور انتخاب استاد راهنما، از تحقیقات گذشته با روش پیمایشی از دانشجویان سال آخر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی ارومیه بر اساس مدل نظری جامع تدوین شده و برای ارزیابی و رتبهبندی معیارها از روش تصمیمگیری چندمعیاره بهترین- بدترین (BWM)استفاده شد. همچنین با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 35 نفر دانشجوی سال آخر دوره کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی ارومیه انتخاب و از طریق پرسشنامه مهمترین معیارها برگزیده شدند. روایی پرسشنامه را متخصصان دانشگاهی تأیید کردند و برای سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ (823/0) استفاده شد. نتایج نشان داد که معیارهای میزان تسلط استاد راهنما به زبان انگلیسی، میزان بهروز بودن اطلاعات استاد راهنما در خصوص موضوع پژوهش، نظارت مداوم و همکاری و تعامل استاد راهنما برای به فرجام رساندن پژوهش، میزان در دسترس بودن استاد راهنما و رفتار و برخورد استاد راهنما با دانشجو دارای پنج رتبه اول و کم اهمیتترین معیارها شامل جنسیت استاد راهنما و موقعیت اداری استاد راهنما در دانشگاه هستند. بنابراین، معیارهای کیفی مانند علمی و بهروز بودن اطلاعات استاد و استفاده از منابع خارجی نسبت به سایر معیارها در انتخاب استاد راهنما در اولویت قرار دارند.
Dissertation
Multi-criteria decision making
Supervisor selection
postgraduate students
BWM
2020
08
22
39
53
https://ijee.ias.ac.ir/article_109562_fd358be918bf3103d1c146f450dee23c.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
86
تطبیق برنامه دروس گرافیک مهندسی با رویکردهای مدرن طراحی با استفاده از یک روش دادهکاوی هایبریدی مبتنی بر بهکارگیری تابع کیفیت و تحلیل چندمعیاره DEMATEL بهصورت فازی
حمید
حق شناس گرگانی
علیرضا
جهانتیغ پاک
درس نقشهکشی همواره بهعنوان یک آموزش پایه و اجباری در برنامه درسی رشتههای مهندسی مطرح بوده است. تغییر رویکرد طراحی مهندسی در سالهای اخیر از روش خطی مرحلهای به سمت مهندسی همزمان، که در آن کلیه افراد شاغل در پروژه در قالب یک تیم یکپارچه عمل میکنند، همواره این سؤال را مطرح میکند که آیا همچنان به آموزش گرافیک مهندسی مانند گذشته نیاز هست یا خیر و چنانچه نیاز وجود دارد، محتوای آن چه تغییراتی باید داشته باشد؟ روش پیشنهادی در این پژوهش یک روش هایبریدی پردازش دادههاست که بر مبنای بهکارگیری تابع کیفیت (QFD) - بهعنوان روشی بسیار ساده، مؤثر و کارا در طراحی محصول مطابق نیازهای مشتریان - پایهریزی شده است. یکی از نقاط ضعف اساسی روش QFD فرض استقلال بین ویژگیهای فنی محصول است که برای برطرف کردن آن، روش DEMATEL با این مدل ترکیب و همچنین برای هر چه قانونمندتر بودن اولویتبندی نیازها، از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج نشان داد که گرافیک مهندسی همچنان بهعنوان یک درس ضروری در آموزش مهندسی مدرن مطرح است، لیکن محتوای آن باید متناسب با نیازهای جدید تغییر کند. این تغییرات در بخش نتایج ارائه و سرفصل دروس جدید پیشنهاد شده است.
Engineering Graphics
Concurrent Engineering
Curriculum
DEMATEL
QFD
2020
08
22
55
83
https://ijee.ias.ac.ir/article_106447_8b2a1dc1fc8c539c7c6b4fcda716620f.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
86
بررسی رابطه و مقایسه ابعاد میزان گرایش به علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی با میزان مهارتهای لازم برای قرن 21
سحر
برادران عبداللهی
فیروز
محمودی
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه و مقایسه ابعاد میزان گرایش به علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی با میزان مهارتهای قرن21 بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان پردیس تربیت معلم علامه طباطبایی ارومیه بودند. نمونهگیری بهصورت تصادفی طبقهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میزان گرایش به علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی و پرسشنامه میزان مهارتهای لازم برای قرن 21 بود و روایی آن را متخصصان تأیید کردند. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ بهترتیب برابر با 762/0 و 710/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای آماری t تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چندگانه در قالب نرم افزار SPSS26 استفاده شد. یافتهها نشان داد که میزان گرایش به ریاضی و علوم دانشجومعلمان در سطح متوسط قرار دارد، اما گرایش آنها به طراحی و فناوری بالاتر از متوسط است. همچنین میزان مهارتهای رهبری و مشارکت آنها در سطح متوسط و مهارت خودمدیریتی در سطح بالاتر از متوسط است. علاوه بر این، نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین برخی مؤلفههای میزان گرایش به STEM و میزان مهارتهای قرن 21 در میان دانشجومعلمان است. مطابق نتایج آزمون تحلیل واریانس چندگانه، بین دانشجویان رشتههای مختلف تربیتمعلم در برخی مؤلفههای گرایش به STEM تفاوت معنادار وجود دارد.
STEM Attitude
21st century skills
student-teach
2020
08
22
85
98
https://ijee.ias.ac.ir/article_110416_cd761250006f487703d74ebaa3870616.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
86
وضعیت اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاه فنیوحرفهای از منظر معاونان فرهنگی و دانشجویی
رضا
مهدی
احمد
کیخا
جهیز دانشجویان و دانشآموختگان به انواع شایستگیها و مهارتهای نرم و سخت برای موفقیت در بازار کار و ارتقای سطح اشتغالپذیری آنها یکی از معیارهای ارزیابی کیفیت نظام آموزش عالی بهویژه دانشگاههای نسل سوم و کارآفرین است. با توجه به اهمیت اشتغالپذیری دانشآموختگان، این پژوهش با هدف تحلیل سطح اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاه فنیوحرفهای به روش آمیخته شامل پیمایش کمّی و تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 107 تن از معاونان فرهنگی و دانشجویی آموزشکدهها و دانشکدههای فنیوحرفهای بودند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته، اقتباس شده از پرسشنامه «دیوس و سوئنز» (2008) و برای تحلیل دادههای کمّی از آمارههای توصیفی و آزمون تی استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاه فنیوحرفهای از دیدگاه جامعه آماری در سطح مطلوب ارزیابی میشود. در بخش دوم، راهکارهای ارتقای سطح اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاه فنیوحرفهای بررسی شد. بر اساس تحلیل دیدگاههای جامعه آماری، 5 مقوله اصلی، 13 مقوله فرعی و 108 کد و مفهوم کلیدی برای ارتقای سطح اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاه فنیوحرفهای استخراج و دستهبندی شدند. با بهکارگیری راهکارهای پیشنهادی در این پژوهش نظیر بازنگری در برنامههای درسی و متناسبسازی آنها با نیازهای بازارکار، آمایش آموزش عالی و تأسیس و توسعه آموزشکدهها و دانشکدهها بر اساس آن، تجهیز زیرساختها و بهروزرسانی کارگاهها و آزمایشگاهها، ترویج فرهنگ کارآفرینی و پُررنگ کردن نقش رشتههای فنیوحرفهای، تعامل مستمر با صنعت، برگزاری اثربخش دورههای کارآموزی و حمایت مادی و معنوی از دانشآموختگان دانشگاه فنیوحرفهای برای راهاندازی کسبوکار، میتوان سطح اشتغالپذیری این دانشآموختگان را تا حد زیادی ارتقا داد.
Employability
Graduates
technical and vocational higher education (VTET)
Capability Approach
2020
08
22
99
116
https://ijee.ias.ac.ir/article_111371_3ec61975f42b5da69e1fa193438ac5e6.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
86
بررسی برداشت فراگیران و تأثیر استفاده از نرمافزارEdmodo بر مهارتهای نگارش دانشجویان مهندسی راهآهن
محبوبه
تقی زاده
مینا
بصیرت
آتنا
اجتهادی
با رشد سریع فناوری و استفاده از فناوریهای اطلاعات در آموزش و یادگیری زبان، یک محیط آموزشی به نامEdmodo بهتازگی رواج پیدا کرده است. از آنجایی که در دانشگاه مهارت نگارش سختترین مهارت در درس زبان انگلیسی تخصصی در نظر گرفته میشود، در این مطالعه تلاش شد تا اثربخشیEdmodo بهعنوان یک زمینه جدید آموزشی در مهارت نگارش آکادمیک دانشجویان مهندسی راهآهن بررسی شود. همچنین در این مطالعه برداشت دانشجویان از مزایا و چالشهای نوشتن متون دانشگاهی بهوسیلهEdmodo بررسی شد. شرکتکنندگان در این تحقیق 20 دانشجوی رشته مهندسی راهآهن از دانشگاه علم و صنعت ایران بودند. ابزار پژوهش شامل آزمون تعیین سطح زبان، پیشآزمون، میانآزمون، پسآزمون و سه سؤال باز پاسخ بود. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد کهEdmodo بر بهبود عملکرد نگارش دانشجویان مهندسی راهآهن تأثیر مثبت دارد. نتایج همچنین نشان داد که سرعت پایین بارگذاری مطالب و دسترسی بهEdmodo و آگاهی نداشتن از ارسال فایل عمدهترین معایب Edmodo هستند، در حالیکه ایجاد تعامل و تبادل نظر با دیگر دانشجویان، امکان مشاهده مطالب به اشتراک گذاشته شده دیگر دانشجویان، کمک به یکدیگر در رفع مشکلات مربوط به مهارت نگارش و الگوبرداری از نظرها و سبک نوشتار دیگران مزایای گزارش شده توسط دانشجویان هستند.
academic writing
Edmodo
English for engineering students
advantages of Edmodo
challenges of Edmodo
2020
08
22
117
131
https://ijee.ias.ac.ir/article_107139_e085ec736c99869680337d582c2b2f26.pdf