2024-03-29T13:44:05Z
https://ijee.ias.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1666
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1394
17
65
بسترسازی برای آموزش مهندسی مکاترونیک در مقطع کارشناسی
مهدی
بامداد
مکاترونیک رشتهای متشکل از مهندسی مکانیک، مهندسی برق، و علوم رایانه است. اساس اولیۀ مبحث مکاترونیک برای دانشجویان دورۀ کارشناسی قابلدرک است. ظرفیت کامل مکاترونیک در صورتی محقق میشود که از همان نقطۀ آغاز نگاهی تلفیقی داشته باشیم.در مقایسه با مباحث درسی مرسوم مهندسی، که به علوم گرایش دارند و یا تحلیلمحور هستند، مکاترونیک باید از چنین تقسیمبندیهای سرسختانة مهندسی امتناع کند.از آن جایی که مکاترونیک در فرایند تکاملی در ایران در وضعیتی بیشکل است، ازاینرو، مؤسسات آموزشی باید تغییرات یکسانی را هرچه سریعتر در مباحث درسی ایجاد کنند. بنابراین اهداف این مقاله به دو بخش قابل تقسیم است؛ اول خلاصه کردن مفاهیم مکاترونیک بر اساس گردآوریها یا آنچه در مؤسسات آموزشی و محیطهای صنعتی در کل دنیا دایر است و ارائۀ تعریفی جامع و جدید، دوم، پیشنهاد طراحیمحور برای مواد درسی بر اساس تعریف جدید مکاترونیک.
Mechatronics education
Bachelor of Science program
Curriculum Development
2015
06
01
1
17
https://ijee.ias.ac.ir/article_8006_5b9c5bf391eb04998cb5dbf3e4dc6858.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1394
17
65
مروری بر ویژگیهای نظامهای آموزشی فنّاوری نانو در کشورهای توسعهیافته و لزوم راهاندازی، توجه و گسترش آن در مقطع کارشناسی در ایران
مهدی
ارجمند
عباس
سلیمی
ب باتوجهبه جایگاه آموزشهای دانشگاهی در توسعۀ علمی و صنعتی کشور و نیز نقش آن در پیشرفت فنّاوری، در این مقاله به تجربیات و شیوۀ آموزش رشتۀ نانوفنّاوری در برخی از کشورهای توسعهیافته بهویژه در مقطع کارشناسی پرداخته شده است که نشاندهندۀ لزوم توجه به رشتههایی از قبیل نانوفنّاوری در مقاطع پایینتر از تحصیلات تکمیلی است. در مقالۀ حاضر با هدف ارائه و مقایسۀ ویژگیهای دورههای آموزش نانوفنّاوری در کشورهای توسعهیافته مانند آمریکا، دانمارک، انگلستان و استرالیا به بررسی مواد آموزشی و عناوین دروس ارائهشده در مقطع کارشناسی نیز پرداخته شده است. همچنین کشور کره جنوبی بهعنوان یک مدل موفق معرفی و مورد بررسی قرار گرفته است. باتوجهبه ماهیت بینرشتهای این موضوع ایجاد رشتههایی در این زمینه نیاز به همکاری دقیق و نزدیک بین دانشکدههای مختلف دارد. با توجه به اهمیت راهاندازی این رشته و گسترش آن در مقطع کارشناسی، برای حفظ و ارتقای جایگاه کشور در توسعۀ علم و فنّاوری نانو ایجاد زیرساختارهای نرمافزاری و سختافزاری مناسب در تصویب رشتههای مرتبط و نیز گسترش آن بهعنوان یک ضرورت مورد بحث قرار گرفته است.
Nanotechnology
Education
Undergraduate
2015
06
01
19
33
https://ijee.ias.ac.ir/article_8009_25c1d8576125075fb2422bc14d547452.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1394
17
65
مفاهیم فیزیک از دیدگاه دانشمندان ایرانی قدیم
محمد
اخوان
عبدالحسن
بصیره
سینا
شیبانی
اسفندیار
معتمدی
ت تاریخ مفاهیم فیزیک بررسی طبیعت و پدیدههای طبیعی است. در این مقاله دیدگاههای چندین نفر از دانشمندان قدیمی ایرانی، که در طول سدههای متمادی در خطه جغرافیایی به ایرانزمین منسوب به پژوهشهای وسیعی دست زده و مطالب بسیاری نوشتهاند، در بارة مفاهیمی مانند ماده، مکان، زمان، حرکت، نور (شامل توجه به ابزار اپتیکی و پدیدههای بازتاب و شکست نور، رنگینکمان و ... )، و موضوعاتی مانند نجوم و اخترشناسی (شامل ساخت اسطرلاب، زیجشناسی، رصدخانه و .... )، تقویم و گاهشماری، صوت و موسیقی، اندازهگیری (نظیر زمانسنجی، وزن و ترازو، چگالی، و ....)، زلزله، هوا (تشکیل باران و برف، رعد و برق، صاعقه و ...) و مغناطیس ارائه شده است. این مفاهیم و موضوعات صرفاً از دیدگاه فیزیک امروز و طبیعیات عصر قدیم نقل شده است. این در حالی است که دانشمندان ایرانی آن عصر عمدتاً فیلسوف بوده و مفاهیم یادشده را در بسیاری از موارد با دیدگاه فلسفه و از منظر یک فیلسوف مطرح کردهاند. امید است که توانسته باشیم نقش فرهنگ و تمدن قدیم ایرانزمین را در فیزیک و طبیعیات تا حدودی برای دانشپژوهان کشورمان روشن کرده باشیم.
Physics Concepts
Natural Phenomenon
Ancient Iranian Scientists
2015
06
01
35
58
https://ijee.ias.ac.ir/article_8007_6ea861ac8d3e65ae1a81702409c44182.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1394
17
65
توسعه مهارت های یاددهی-یادگیری در دستیاران آموزشی رشته های مهندسی
حسین
معماریان
لیلا
شیربان
محمد
شکرچی زاده
د دروس علوم و مهندسی از دیرباز یک مؤلفۀ کار عملی، حل تمرین، راهبری آزمایشگاه و تکالیف خارج از کلاس داشته است. امروزه این بخش از آموزشهای مهندسی عمدتاً توسط دستیاران آموزشی ارائهمیشود. دستیاران آموزشی، بیشترین ساعات تماس آموزشی را با دانشجویان مهندسی دارند، بدون آنکه کمترین آموزشی دربارۀ روشهای یاددهی و یادگیری دیده باشند. پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران برای ارتقای کیفیت آموزش ارائهشده توسط دستیاران آموزشی از سال 1391 اقدام به برگزاری کارگاههای آموزشی با حضور استادان صاحبنظر کرده است. این کارگاهها، که تا پایان سال 1392 تعداد 9 مورد آن به اجرا درآمده است، ضمن آموزش 391 دستیار آموزشی پردیس فنی، اطلاعات ارزشمندی را نیز دربارۀ نیازهای دستیاران آموزشی و چالشهایی که با آنها روبهرو هستند، بهدست آورده است. این بررسیها بر اهمیت ایننوع کارگاهها و ضرورت تعمیم آنها در سطح ملی، تأکید دارد. در این مقاله،باتوجهبه نظرسنجیهای صورت گرفته در طی برگزاری این کارگاهها و استفاده از تجربیات مشابه در سایر کشورها، برنامه و راهکاری برای آموزش دستیاران آموزشی مهندسی در سطح ملی، ارائه شده است.بهاینمنظور کارگاه آموزشی نیمروزهای طراحی شده که طی آن دستیاران آموزشی با الفبای کسب موفقیت در فرایند یاددهی ـ یادگیری آشنا میشوند. در نیمۀ اول این کارگاه به پرسشهای زیر پاسخ داده میشود: هدف از کلاسهای حل تمرین چیست؟ چگونه برای تدریس آماده شویم؟ آموزش دانشجومحور چیست و یادگیری فعال چگونه محقق میشود؟ یاددهی و یادگیری موفق کدام است؟ در نیمۀ دوم کارگاه نیز دربارۀ مهمترین چالشهای دستیاران آموزشی بحث میشود و شرکتکنندگان با همفکری یکدیگر، راهکارهای مقابله با این چالشها را مییابند. با اجرای این راهکار، همچنین یکی از موانع دربرابرِ ارزشیابی موفقیتآمیز برنامههای آموزش مهندسی کشور نیز برداشته خواهد شد.
Engineering education
teaching assistants (TA)
teaching-learning process
Workshop
University College of engineering
2015
06
01
59
78
https://ijee.ias.ac.ir/article_8010_e50dc281ae650d4365dbd27db4ecf110.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1394
17
65
بررسی رابطه بین سلامت معنوی و خودکارآمدی دانشجویان دانشکده های فنی ـ مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی
علیرضا
حیدرزادگان
مریم
کوچک زایی
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سلامت معنوی و خودکارآمدی دانشجویان دانشکدههای فنی ـ مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و مشارکتکنندگان پژوهش شامل400 نفر از دانشجویان زن و مرد مقطع کارشناسی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی و مهندسی دانشگاه سیستان و بلوچستان بودند؛ که 190نفر از آنان براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (1982) و پرسشنامۀ خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) استفاده شد. اطلاعات بهدستآمده با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد سنجش قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که همبستگی معناداری بین سلامت معنوی و خودکارآمدی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل گامبهگام رگرسیون نیز بیانگر آن بود که از بین ابعاد سلامت معنوی بُعد سلامت وجودی بیشترین میزان پیشبینی را از خودکارآمدی دانشجویان داشته است. علاوهبراین نتایج آزمون t مستقل نشان داد که میزان سلامت معنوی دانشجویان زن بیشتر از مردان است امّا در مؤلفة خودکارآمدی تفاوت معناداری دیده نشده است. با توجه به نوع دانشکده در بُعد سلامت معنوی و خودکارآمدی تفاوت معناداری مشاهده شد و دانشجویان دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی از میانگین بالاتری برخوردار بودند. همچنین در ارتباط با وضعیت سکونت تفاوت معناداری بین سلامت معنوی و خودکارآمدی دانشجویان مشاهده نشد.
spiritual well-being
Physical Health
religious health
self-efficacy
2015
06
01
79
93
https://ijee.ias.ac.ir/article_8012_9647354b022c42aa55526f26743167d7.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1394
17
65
بررسی نظام های رتبه بندی دانشگاهها: یک رویکرد انتقادی
محمدرضا
زارع بنادکوکی
محمد علی
وحدت زاد
محمد صالح
اولیاء
محمد مهدی
لطفی
امروزه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در توسعۀ کشورها نقشی اساسی دارند. به دلایل متعددی ازجمله تقاضای گسترده برای تحصیلات تکمیلی، سیستمهای آموزشیِِِِِِِِِِِِِِِِِ نوین، بینالمللی شدن صنعت آموزشِ عالی و ایجاد دانشگاههای کارآفرین و نوآور رقابت بسیار نزدیکی در این صنعت بهوجود آمده است. بهطوریکه این رقابت منجر به بهبود کیفیت آموزشی، ارتقا عملکرد دانشگاهها، توسعۀ مبتنی بر دانش، دستیابی به منابع بیشتر و جذب سرمایههای فکری بهتر شده است. یکی از روشهای تعیین جایگاه دانشگاهها، نظامهای رتبهبندی است که در طول زمان با تغییرات زیادی مواجه بودند. در این مقاله، ابتدا نحوۀ شکلگیری و ویژگیهای نظامهای معتبر رتبهبندی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. در ادامه، باتوجهبه مزایای رتبهبندی دانشگاهها و مراکز آموزشِِ عالی، با رویکردی انتقادی به بررسی چالشهای اساسی پیشرو در نظامهای رتبهبندی، شاخصها و روشهای اندازهگیری دادهها پرداخته شده است. نتایج بررسی نشان میدهد که نظامهای رتبهبندی موجود جامع نبوده و عمدتاً با مشکلاتی در زمینههای سنجش کیفیت، نمایش رشد یا افول، وزندهی معیارها، اثر متئو، اعتبارسنجی، جامعیت، وضوح، تحرک و بالندگی، تعمیمپذیری و محدودیت زبان مواجه هستند. درنهایت، باتوجهبه اینکه هرساله دانشگاههای ایران توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام رتبهبندی میشوند، معیارهای این نظام نیز موردِمطالعه قرار گرفته و پیشنهادهایی برای رفع کاستیها ارائه شده است.
University Rankings
Higher education
criticism
Criteria
performance
2015
06
01
95
132
https://ijee.ias.ac.ir/article_8014_31b3d5a84d7094cfdb29eb1dda1d406e.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1394
17
65
تبیین جایگاه استانداردسازی در ارتقاء کیفیت نظام آموزشی
عفت
عباسی
مهدیه سادات
وقور کاشانی
ایجاد و کاربرد استانداردهای کیفیت در نظام آموزشی، یکی از عوامل کلیدی در دستیابی به اهداف موردِنظر در سند چشمانداز کشور بوده و گام مهمی در راستای اثربخشی و کارایی نظام آموزشی است. در سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای بهبود کیفیت صورت گرفته و پرسشهایی در ارتباط با آن مطرح شده و بیانگر آن است که نظام آموزشی کشور، از استانداردهای بینالمللی و سازکارهای تضمین کیفیت، فاصله دارد. هدفِ این پژوهش، تبیین جایگاه استانداردسازی در ارتقای کیفیت نظام آموزشی ایران است. دراینخصوص دلایل ایجاد استانداردها مطالعه شده و اهداف و نتایج حاصل از کاربرد آنها، در ابعاد مختلف نظام آموزشی ایران، بهعنوانِ یک کشور در حال توسعه، بررسی شده است. یکی از اهداف آرمانی ما، ارتقای کیفیت آموزشی تا سطوح عالی بینالمللی، با حفظ کیان دینی خود است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است که به بررسی و ترکیب شواهد موجود درخصوصِ استاندارها و وضعیت کیفیت برنامههای آموزشی کشور میپردازد. در این پژوهش، استانداردهای آموزشی، سیستمی است که کار کنترل کیفیت فعالیتها و خدمات ارائهشده ازسویِ نظام آموزشی را برعهده دارد. با پذیرش همگانی استانداردهای آموزشی، فرهنگ انتخاب صحیح در جامعه تثبیت شده و کیفیت فرایندهای گوناگون ارتقا خواهد یافت. از آنجا که تا به امروز تضمین کیفیت، تا حد زیادی فرایندی سیاسی بوده است، برنامهریزان را به توجه در ابعاد سیاسی آن ترغیب میکند؛ همچنین استانداردهای آموزشی، باید به تناسب مبانی بینالمللی و با در نظر گرفتن مسائل بومی و سنتی و میهنی دگرگون شوند تا بتوانند موجبات تغییر را فراهم آورند.
Standard
educational standards
Quality
2015
06
01
133
153
https://ijee.ias.ac.ir/article_8015_07986e37f1c04dc1f965a4f73f7c0219.pdf