2024-03-28T18:29:08Z
https://ijee.ias.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=339
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1382
5
18
شناسنامه
2003
09
01
1
1
https://ijee.ias.ac.ir/article_2102_437f2d28d08cdd31ad92f33aa2ab7663.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1382
5
18
فهرست مقالات
2003
09
01
2
2
https://ijee.ias.ac.ir/article_2103_44f29e7c867c2830daf50a90c24181d2.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1382
5
18
آموزش آزمایشگاه سیستم های کنترل مبتنی بر شبه اینترنت
سامان
عرفا(مترجم)N.Swamy
سامان
عرفا(مترجم)O.Kuljaca
هدف از این مقاله نشان دادن روش کنترل از راه دور سخت افزار در آزمایشگاه با اهداف آموزشی است که با استفاده از تجهیزات تجاری آماده و نرم افزارهای رایگان موجود صورت می پذیرد. هدف نهایی، حذف برنامه نویسی های پرهزینه به زبان های سطح بالا(نظیر برنامه نویسی جاوا برای دستیابی به ارتباط از راه دور) و تمرکز بر روی فرایند اصلی تحقق الگوریتم های کنترلی است. چگونگی استفاده از MsNetMeeting برای کنترل مبتنی بر اینترنت توضیح داده شده است. آزمایش های کنترل از راه دور به راحتی به وسیله یک کاربر و با استفاده از ابزارهای بلادرنگ مبتنی بر نرم افزارهای Matlab و MsNetMiting انجام شده اند.
آزمایشگاه سیستم های کنترل
مبتنی بر اینترنت
NetMeeting
کنترل بلادرنگ
2003
09
01
9
27
https://ijee.ias.ac.ir/article_2104_38a0ad8bc6ca45dcc05f89206f4e3ebd.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1382
5
18
توسعه تحصیلات سنتی و راه دور با استفاده از فناوری اطلاعات
رضا
بابایی(مترجم)H.Bouzekri
رضا
بابایی( مترجم)H.A.Latchman
رشد سریع اینترنت و شاخه های چند رسانه ای شبکه جهانی راه های جدیدی را برای انتقال اطلاعات به دانشجویان فراهم کرده است. بدون شک، آموزش زمانبدی شده از طریق ارتباط رو در رو مؤثر ترین روش آموزش است، اما بعد مسفات و کمبود وقت امکان شرکت دانشجویان را در چنین کلاس هایی محدود کرده است. در این مقاله مدلی برای استفاده دانشجویان از فناوری اطلاعاتی در صورتی که امکان حضور در کلاس های زمانبندی شده را داشته باشند یا شرایط آنها به گو نه ای باشد که این امکان را نداشته باشند، ارائه شده است. از طرف دیگر، راه حلی به منظور شرکت همزمان دانشجویان در شبکه اینترنت، استفاده از مطالب ضبظ شده دیجیتالی با امکان دستیابی به منابع و تمرین ها در هر زمان، نکات فنی آماده سازی کلاس ها به طور زنده یا آرشیو و در نهایت، ارزیابی نحوه عملکر کلاس های چند رسانه ای یا آموزش از راه دور ارائه شده است. به طور کلی، مقاله حاضر به بررسی روند تکاملی این فناوری در آینده پرداخته است.
فناوری اطلاعات
آموزش از راه دور
کلاس های چند رسانه ای
2003
09
01
29
42
https://ijee.ias.ac.ir/article_2105_8050764d2eb553afac78edfca2833b22.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1382
5
18
نقش آموزش مدیریت در رشته های مهندسی در دوره کارشناسی
رحمت
ستوده قره باغ
در این مقاله اهمیت آموزش مهارت های مدیریتی در رشته های مهندسی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. هدف اصلی این است که بتوان با توجه به نیاز کشور در زمینه های اشتغال ، توسعه و فناوری مدلی را برای تلفیق علوم مهندسی و مدیریت با توجه به اثرهای فعالیت های تیمی و تکنولوژی اطلاعات و تربیت مدیران شایسته برای توسعه علمی و صنعتی ارائه کرد. لذا بدین منظور وضعیت موجود برنامه آموزشی مدیریت در دانشکده های مدیریت، فنی و مهندسی و علوم در دانشگاه های معتبر دنیا و دانشگاه های پیشتاز کشور در دوره کارشناسی مورد مطالعه قرار گرفته است تا نقاط اشتراک و افتراق برنامه های فوق مشخص شود. همچنین سعی شده است از الگوها و تجربه های موفق دنیا بهره برداری و با توجه به استعداد های خدادادی موجود در دانشجویان متقاضی ورود به رشته های مهندسی، یک مدل عملی برای آموزش مباحث مدیریتی در برنامه های آموزشی رشته های مهندسی در سطح کشور پیشنهاد شود تا با فرصت های به وجود آمده از واگذاری اختیارات برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه ها بتوانند شرایط شکوفایی تمام پتانسیل های این مرز و بوم را فراهم کنند.
آموزش مهندسی
تکنولوژی اطلاعات
تحصیل همزمان در دو رشته
آموزش مدیریت
2003
09
01
45
56
https://ijee.ias.ac.ir/article_2106_01e355491370db0cc6906fea370f9323.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1382
5
18
در فضایل انسانی مهندسان، بخش سوم: اخلاق حرفه ای
محمود
یعقوبی
مهدی
بهادری نژاد
اگر عملکرد مهندسان در جامعه به دو بخش فنی و رفتاری تقسیم شود، خصوصیات فنی به دانش، سطح علمی و تجربه بر می گردد و تصمیم گیری های اولیه در مورد اعمال و اجرای دانش به رفتار آنان متهی می شود. رفتار بر اصول، عقاید و تربیت فرد متکی است که آن را نیز در دو بخش حرفه ای و انسانی می توان بیان داشت. بخش حرفه ای به اجرای استانداردها و رعایت دستورالعمل ها و معیارهای فنی بستگی دارد و بخش انسانی به اصول فردی مبتنی بر اخلاق و ویژگی های شخصیتی معطوف می شود. در این نوشته به اهمیت توجه به اخلاق حسنه به عنوان یک فضیلت برای مهدنسان پرداخته شده است و معیارهاییی که در کشورهای صنعتی به عنوان اتیکز در مهندسی به کار می رود، ارائه شده است.
تربیت
استاندارد
اصول اخلاقی
رفتار
صداقت
2003
09
01
57
68
https://ijee.ias.ac.ir/article_2107_a3889c00db8189d3bffdc2daa5a38ee3.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1382
5
18
پژوهشی در زمینه نظام درسی علوم و مهندسی کامپیوتر در ایران
آرمین
شمس براق
محمود
نقیب زاده
طراحی نظام درسی علوم و مهندسی کامپیوتر باید بر اساس پژوهش های علمی و آینده نگرانه ای صورت پذیرد که کمبود آن در مجموعه پژوهش های جاری احساس می شود. مقاله حاضر رویکردی بر تحلیل و مقایسه نظام درسی دوره کارشناسی علوم و مهندسی کامپیوتر در ایران و برخی کشورهای صنعتی است که بر علوم کامپیوتر(که بر خلاق تصور رایج، معادل با مهندسی نرم افزار است) تأکید دارد. پژوهش انجام شده در نظام درسی دانشگاه های معتبر دنیا و مقایسه نتایج آن با نظام رایج در کشور ما بیانگر شکاف موجود بین این دو می باشد. این شکاف معمولاً مورد غفلت واقع شده و بعضاً به دلایل غیر علمی انکار شده است. با ارائه و بررسی یک مدل جدید نظام درسی نشان داده شده است که چگونه بر خلاق انتظار اولیه، پر کردن قسمت اعظم این شکاف با استفاده از امکانات فعلی کشور ممکن و عملی است. برای ارائه این مدل بیش از هشتصد عنوان درسی از 9 دانشگاه معتبر بررسی شده است.
نظام درسی
دوره کارشناسی
علوم کامپیوتر
مهندسی کامپیوتر
مهندسی نرم افزار
شکاف آموزشی
2003
09
01
71
84
https://ijee.ias.ac.ir/article_2108_f7eef0df6d2751c7b2df773b9e531539.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1382
5
18
گرایش تحصیلی صنایع شیمیایی معدنی و موقعیت مهندسان شیمی در این بخش صنعتی
نظام الدین
اشرفی زاده
گرایش صنایع شیمیایی معدنی یکی از گرایش هایی است که تعدادی از دانشکده های مهندسی شیمی در آن به تربیت کارشناسان مهندسی شیمی می پردازند. برای شناسایی موقعیت های شغلی و تطبیق مفاد آموزشی دوره کارشناسی با نیازهای صنعتی ، ضرورت ارزیابی و بازشناسی این بخش از صنایع کشور بدیهی است. در این مقاله ضمن معرفی دقیق زیر مجموعه های صنایع شیمیای معدنی، ظرفیت ها و پتانسیل های موجود به منظور جذب دانش آموختگان مهندسی شیمی مورد بازبینی قرار گرفته است. ویژگی های صنایع کانی غیر فلزی و معرفی مراکز علمی تحقیقاتی مرتبط با این بخش از صنایع از جمله دیگر مواردی است که مور مطالعه قرار گرفته است. در نهایت، ضرورت و اهمیت تعریف گرایش صنایع شیمیایی معدنی و لزوم توجه جامعه مهندسی شیمی به تربیت نیروهای مورد نیاز این بخش صنعتی مورد تأکید قرار گرفته است.
آموزش مهندسی شیمی
صنایع شیمیایی معدنی
سیمان
سرامیک
صنایع کانی غیر فلزی
2003
09
01
85
107
https://ijee.ias.ac.ir/article_2109_a61f817a3515759c2c5c1d54ff770f59.pdf