2024-03-29T09:12:22Z
https://ijee.ias.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=365
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1380
3
12
شناسنامه
2001
03
01
1
1
https://ijee.ias.ac.ir/article_2401_81abadeb07fbc62a54701f4c0837467e.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1380
3
12
فهرست مقالات
2001
03
01
2
2
https://ijee.ias.ac.ir/article_2402_563237b3e5a1a5559adbd6551b8bc44d.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1380
3
12
ساختار پایه ای برای دانشگاه مجازی
کامران
زمانی فر
سعید
نوروزیان
علی
شریفی سده
با توجه به افزایش جمعیت و همزمان با آن پیشرفت تکنولوژی، جوامع به سمت صنعتی شدن پیش می روند. لذا برای زندگی در این جامعه و تطبیق شرایط خود با شرایط مربوط داشتن دانش فراوان امری ضروری است. این امر نیز جز با آموزش فراگیر در سطح جامعه تحقق نمی یابد. در حال حاضر، دانشگاه ها به عنوان تنها مراکز آموزشی، در تربیت نیروهای کارآمد و متخصص و قراگیری امر آموزش در جوامع نقش بسزایی دارند. دانشگاه ها به لحاظ محدودیت هایی از جمله کمبود امکانات آموزشی و رفاهی هر ساله از میان سیل عظیم متقاضیان ورود به دانشگاه ها به پذیرای تعداد کمی از آنها هستند. وجود این محدویت باعث محروم شدن افراد زیادی از آموزش و در نتیجه پایین آمدن سظح علمی و دانش عمومی جامعه می شود. بنابراین، نیاز به استفاده از آموزش از راه دور برای فراگیر شدن امر آموزش احساس می شود. از میان روشهای متعدد آموزش از راه دور، آموزش از طریق شبکه جهانی وب به عنوان روش بهتر معرفی می شود. این گونه آموزش به دلیل پیشرفت سریع و چشمگیر رایانه ها و شبکه های ارتباطی می تواند راهگشای بسیاری از معضلات آموزشی محسوب شود. یکی از جنبه های آموزش از راه دور از طریق شبکه جهانی اینترنت شبیه سازی دانشگاه های واقعی بر روی وب به منظور استفاده همگانی و ون محدودیت از آن است. از این امکان بر روی شبکه جهانی وب به عنوان دانشگاه مجازی نام برده می شو.د در این مقاله سعی شده است تا یک ساختار پایه ای برای دانشگاه های مجازی آینده ارائه و با پیاده سازی سرویس های یک دانشگاه واقعی به صورت نرم افزاری، عملی بودن یک ساختار پیشنهادی برای دانشگاه های اینده نشان داده شود.
دانشگاه مجازی
ساختار
آموزش
یادگیری
آموزش از راه دور
2001
03
01
1
25
https://ijee.ias.ac.ir/article_2403_02fba326d76c4141bf2f31da1e7b8065.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1380
3
12
آموزش طراحی سازه ها در قرن بیست و یکم
علی
کاوه
شاهین
مخترع
آموزش طراحی سازه ها بر اساس دو دیدگاه"طراحی مفهومی" و "طراحی مفهومی" و " طراحی جزئیات" مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. هدف این مقاله به تصویر کشیدن نظرهای استادان درباره آموزش مهندسی سازه است که در دو بعد مفهومی و جزئیات مورد توجه قرار گرفته است.
آموزش
طراحی مفهومی
طراحی جزئیات
سازه ها
مهندسی نوین
2001
03
01
27
39
https://ijee.ias.ac.ir/article_2404_a3d44dee088a91a380de468d5011c1bc.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1380
3
12
ضرورت ایجاد رشته مهندسی داروسازی در انشکده های فنی و مهندسی
رحمت
ستوده قره باغ
در این مقاله ضرورت ایجاد رشته مهندسی داروسازی در دانشکده های فنی و مهندسی مورد بررسی قرار گرفته است. این رشته کاملاً جدید که سابقه آن در دانشگاه های معتبر دنیا به کمتر از 5 سال می رسد با هدف به کارگیری علوم و فنون مهندسی در طراحی دستگاه ها و فرایندهای تولید مواد اولیه کارخانه های دارویی و فرآورده های دارویی شکل می گیرد. در این مقاله ضرورت و نحوه تشکیل این رشته و عناوین درسی و نحوه اجرای آن و تجربه های کشورهای مختلف بررسی و در نهایت، مدلی مناسب برای این ایران ارائه می شود.
مهندسی داروسازی
فرایندهای مواد دارویی
مواد اولیه دارو
مهندسی فرایند
مهندسی شیمی
صادرات غیر نفتی
2001
03
01
41
66
https://ijee.ias.ac.ir/article_2405_9b69cfecd1d98c1f9811637cc2627e73.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1380
3
12
ارزشیابی آموزش مهندسی در قرن بیست و یکم در آمریکا
سعید
شاکرین
هیئت ارزشیابی مهندسی و فناوری در آمریکا اخیراً چهار چوب ارزیابی و استاندارد برنامه های آموزش مهندسی را کاملاً عوض کرده و این تغییر از سال 2000 میلادی به اجرا در آمده است. در گذشته ملاک ارزشیابی مطالب و امکانات ارائه شده به دانشجویان بود، لیکن در چهار چوب جدید اصل مهم این است که فراگیری دانشجویان فارغ التحصیل تا چه حد است. به دلیل این تغییر اساسی، برنامه های آموزشی تمام رشته های مهندسی دچار تحول شده است. در این مقاله پس از ارائه آمار مربوط به تعداد دانشجویان مهندسی و خلاصه ای راجع به ساختار ABET ، توضیحاتی در مور اهداف و فرایند ارزشیابی داده می شود. سپس انتظارات صنعت مهندسان مکانیک تازه فارغ التحصیل ذکر و چند مثال از نوآوری ها در آموزش مهندسی مکانیک در ارتباط با ضوابط جدید ارزشیابی ارائه می شود.
ارزشیابی و استاندارد آموزش مهندسی
آموزش مهندسی مکانیک
احتیاجات صنعت
نوآوری در آموزش مهندسی مکانیک
2001
03
01
67
79
https://ijee.ias.ac.ir/article_2406_ab9ab9445e1a55da3f868ad6a385ff3a.pdf