2024-03-29T05:36:38Z
https://ijee.ias.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=70
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1385
8
29
مشخصات مجله
2006
06
01
1
1
https://ijee.ias.ac.ir/article_498_ca570943dca160842b9c3008ce7b6e86.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1385
8
29
فهرست مطالب
2006
06
01
2
2
https://ijee.ias.ac.ir/article_499_689697a627e13c61d377b168586e929b.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1385
8
29
زیست فناوری و مهندسی شیمی
نظام الدین
اشرفی زاده
سارا
نیک بخش
زهره
علوی
در این مقاله ابتدا زیست فناوری تعریف و سپس تاریخچه مختصری از آن ارائه شده است. همچنین، رابطة بین علوم مختلف مهندسی و پایه با این فناوری بین گرایشی بیان شده است. پس از آن نقش مهندسی شیمی در این فناوری ذکر شده و کاربردهای روشهای بیولوژیکی در توسعه برخی فرایندهای شیمیایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در خاتمه، تعدادی از سازمانها و مؤسسات فعال در زمینه زیست فناوری در ایران معرفی شده است. این مقاله میتواند راهنمایی برای آشنایی مقدماتی داوطلبان تحصیل در رشته زیست فناوری باشد.
زیستفناوری
مهندسی شیمی
آموزش مهندسی
زیستشناسی
شیمی و میکروبشناسی
2006
06
01
1
15
https://ijee.ias.ac.ir/article_500_8029b44ebabf7b9abb10879842b57768.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1385
8
29
معرفی اجمالی مهندسی زیستی و برنامهریزی آموزشی یکی از حوزههای تخصصی آن
علیرضا
منصوریان
فاطمه
حیدریان نائینی
مهندسی زیستی یکی از علوم بین رشتهای و چند رشتهای است که در باره مفاهیم زیستشناسی و علوم مهندسی است و از تداخل اطلاعات علوم مهندسی و زیستشناسی در یک رشته واحد به پرورش و آموزش دانشجویانی کارآمد میپردازد. در این مقاله ضمن معرفی مختصر مهندسی زیستی، به برنامهریزی آموزشی یکی از حوزههای آن پرداخته و جزئیات بیشتر دو گرایش مهندسی زیستی با عناوین مهندسی سیستمهای زیستی و مهندسی محیط زیست و برنامهریزی آموزشی آنها بررسی شده است.
مهندسی زیستی
برنامهریزی آموزشی
مهندسی سیستمهای زیستی و محیط زیست
2006
06
01
17
24
https://ijee.ias.ac.ir/article_501_976a51ae34d8f767488d004be97049a0.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1385
8
29
نگهداری بهرهور فراگیر (TPM) و مدلهای تلفیقی آن با فنون و نظامهای کیفیت
آرش
شاهین
امروزه، مؤسسات متعددی از نگهداری بهرهور فراگیر (TPM) و فنون و نظامهای کیفیت بهمنظور ارتقای سطح عملکرد فرایندهای تولیدی خود بهره میگیرند. این درحالی است که استفاده منحصر بهفرد هر یک از روشهای مذکور نمیتواند موجب بقا یا رشد سازمانها شود. در این مقاله ضمن تشریح ارتباط میان نگهداری، کیفیت و عملکرد نظامهای تولیدی، آخرین دستاوردهای علمیدر زمینه مدلهای تلفیقیTPM و فنون و نظامهای کیفیت نظیر TQM ، JIT ، TQC ، EFQM و LETQMEX معرفی شده است. مزیتها و محدودیتهای روش های تلفیقی از موارد دیگری است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است. از نتایج این تحقیق چنین به نظر میرسد که TPM از اصول ضروری برای رسیدن به اهداف نهایی نظامهای تولیدی به شمار میآید و به دلیل رابطة نزدیک آن با نظامها و فنون کیفیت، نباید به طور مجزا و به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.
TPM
JIT
TQM
EFQM
TQC
LETQMEX
2006
06
01
25
47
https://ijee.ias.ac.ir/article_502_948368cfa3f9105dab20c002db2ecb0f.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1385
8
29
شواهد تاریخی درباره کشف و ساخت مفرغ و برنج و احیای فلز روی خالص در ایران باستان
بحثی درباره معنی لغوی روئین در ادب فارسی
غلامحسین
دانشی
در کتابها و نوشتههای غربی کشف و ساخت مفرغ و برنج و همچنین، احیای روی خالص به صنعتگران غیر ایرانی نسبت داده شده است. در این مقاله شواهد و مستندات موجود درباره نقش ایرانیان در کشف و توسعه این فلزات و آلیاژها ارائه شده است. طبق این شواهد به احتمال قریب به یقین آلیاژهای مفرغ، برنج و فلز روی برای اولین بار در ایران تولید و مصرف شدهاند. در ادبیات فارسی از لغت روئین که به کرات در نوشته های ادبی ایران به چشم میخورد، به جای مفرغ استفاده شده است. شواهد و مستندات در این زمینه نیز گردآوری شده است
مفرغ
برنج
روی
روئین و تاریخچه متالورژی
2006
06
01
49
80
https://ijee.ias.ac.ir/article_503_c2746cd39e8f05e0a74a0b451135bf90.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1385
8
29
ضرورت پرورش خلاقیت در آموزش عالی
ناصر
بهروزی
در عصری زندگی میکنیم که تغییرات در ابعاد گوناگون و با سرعتی فزاینده صورت میگیرد. بدیهی است که این تحولات و تغییرات مدیون تفکر خلاق بشر است]1[ ؛ به عبارت دیگر، تمام دستاوردها از ابتداییترین تا پیچیدهترین آنها حاصل ذهن پویا و آفریننده انسان است. به رغم ماهیت مهم و فراگیر خلاقیت روانشناسان و محققان تعلیم و تربیت به ندرت آن را مورد توجه قرار داده اند]2[. آموزش عالی و آموزش و پرورش به عنوان نمودی از فرهنگ هر جامعه نقش بسیار زیادی در ایستایی و پویایی خلاقیت پرورش یابندگان خود دارند. آموزش عالی خلاق باید بر آموزش فعال توأم با استفاده از تجربه مستقیم روش بحث و گفتگوی آزاد و استفاده تلفیقی از تفکر واگرا و همگرا مبتنی باشد؛ پس با توجه به برنامه چشم انداز 20 ساله کشور، هدف اصلی آموزش عالی در کشور باید بر تربیت افراد خلاق و نوآور متمرکز شود، لذا برای تحقق چنین هدف والایی به تغییرات فراگیر و عمیق در نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش نیازمندیم . بنابراین، در این مقاله ضمن بیان ضرورت پرورش خلاقیت در آموزش عالی، به نقش فرهنگ در توسعه خلاقیت و چگونگی تأثیر آموزش عالی در پرورش افراد خلاق پرداخته شده است.
آموزش عالی
خلاقیت
تفکر واگرا
تفکر همگرا
2006
06
01
81
95
https://ijee.ias.ac.ir/article_504_2575e153ad00ff69cb28c8743767ded2.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1385
8
29
گسترش دورههای دکترای مهندسی و اهمیت روش تحقیق
محمود
یعقوبی
کیان
عزیزیان
پژوهش و تحقیق در زمینه علوم مهندسی موتور توسعه فناوری و صنعتی شناخته شده است . از بارزترین بخشهای جامعه که مهمترین نقش را در ارتقای پژوهش و فناوری صنعتی دارند، دانشگاهها و دانشکدههای فنی و مهندسی هستند. در میان گروههای مختلف دانشجویی در دانشگاهها، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به خصوص دانشجویان دورههای دکتری به دلیل توانایی های علمی بالا در زمینههای مختلف می توانند مهمترین نیرو برای اجرای پژوهشهای بنیادی و کاربردی و تولید دانش و فناوریهای جدید در دانشگاهها باشند. با توجه به عدم اطلاع دانشجویان دورههای تکمیلی از ابزارها و شیوههای جدید، کارآمد و انبوه اطلاعات علمی و فنی، آموزش آنها در ابتدای کار در زمینه روشهای مختلف تحقیق توصیه میشود. برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه و کاربردی کردن هر چه بهتر نتایج به دست آمده از تحقیق، می توان با استفاده از سرمایهها، امکانات و منابع آموزشهای خاصی را برای این دسته از دانشجویان در ابتدای کار تدارک دید. در این مقاله سعی شده است تا ضمن بررسی روند افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان دورههای دکترای مهندسی در کشور طی دهه گذشته، اهمیت پژوهش، لزوم آموزش روش تحقیق، طرق و روش آن و بعضی از فعالیتهای مختلف انجام یافته ارائه شود. در این خصوص، درس روش تحقیق در چند کشور مطالعه و با توجه به شرایط فنی و صنعتی کشور سر فصلهای روش تحقیق برای دوره دکترای مهندسی پیشنهاد شده است.
پیشرفت در مهندسی
دانشجویان دکترای مهندسی
فناوری و علوم کاربردی
2006
06
01
97
114
https://ijee.ias.ac.ir/article_505_45d883b591ec536e812e1b1b19fddad1.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1385
8
29
آزمایشگاه شبکهای مجازی برای آموزش و تحقیقات
فریدون
شعبانی نیا
محمد
دقت
محیط Client-Server (C-S) توسعه زیادی در آزمایش عملکرد درخواستهای وب داشته است. در این مقاله درباره گسترش این درخواست در زمینه آزمایش و تحقیقات به عنوان یک آزمایشگاه شبکه ای مجازی (VNL) بحث شده است. VNL در ارتباطهای اینترنتی LAN عمل میکند و میتواند اهداف خاصی را تحت کنترل از راه دور (Remote Control) برآورده سازد. در این مقاله لایههای مختلف در VNL توصیف شده است، مانند درخواستهایی مربوط به کنترل از راه دور که در قسمت Client انجام میشود. در این مقاله همچنین، توسعه و گسترش VNL برای مقاصد آموزشی و نیز دیگر کاربردهای آموزشی و تحقیقاتی مانند توصیف این روش در تکنولوژی آموزشی جامعه، نحوه انجام دادن با جزئیات این روش و به ویژه تأمین یک آزمایشگاه قابل دسترسی از راه دور از طریق شبکه On-line بررسی و به نتیجه گیریهایی در زمینه کاربردهای دیگر این روش پرداخته شده است.
آزمایشگاه شبکهای مجازی (VNL)
کنترل از راه دور
روش مانیتور Wilson
سیستم Black board و ارتباط گرافیکی کاربر (GUI)
2006
06
01
115
129
https://ijee.ias.ac.ir/article_506_40a9ed8692c297d469ba001fcc50c5ca.pdf