2024-03-29T20:23:45Z
https://ijee.ias.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=83
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1387
10
37
سخن مدیر مسئول
2008
06
01
https://ijee.ias.ac.ir/article_577_5c1efc820313b83f9b8dd16f93f1a055.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1387
10
37
بررسی عوامل موثر بر رضایت و موفقیت دانشجویان رشته¬های مهندسی
مهدی
محمدی
پرویز
ساکتی
در سالهای اخیر، تلاشهای فراوانی صورت گرفته است تا عواملی که در طول تحصیل ضامن موفقیت و رضایت دانشجویان است شناخته شود و یکی از مهم¬ترین این عوامل برنامه درسی تجربه شده توسط دانشجوست. در این تحقیق تلاش شده است تا نقش برنامه درسی تجربه شده در رضایت و موفقیت دانشجویان مهندسی به منظور ارائه پیشنهاد مدل بهینه برنامه درسی بررسی شود. بدین ترتیب 117 نفر از دانشجویان سال آخر رشته¬های مهندسی با استفاده از نمونه¬گیری خوشه¬ای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق توزیع پرسشنامه بین افراد نمونه جمع¬آوری و با استفاده از نرم افزارهای: Spss و Lisrel تجزیه و تحلیل انجام شد. نتایج نشان داد که: 1. برنامه درسی تجربه شده واسطه معنا داری برای موفقیت دانشجویان سال آخر بود. 2. تمام متغیرهای برنامه درسی تجربه شده¬(مهارتهای عمومی، ادراک از محیط دانشکده و احساس خود اثربخشی و رضایت) واسطه معنا داری برای موفقیت دانشجو از نظر معدل تحصیلی و رشد ذهنی بودند. در نهایت، بر اساس نتایج به دست آمده مدلی از ارزیابی برنامه ریزی درسی ارائه شد و محدودیتها و پیشنهادهای تحقیق بیان شدند.
موفقیت دانشجو
برنامه درسی تجربه شده
مهارتهای عمومی
ادراک از محیط دانشکده
احساس خود اثربخشی و رضایت
2008
06
01
1
29
https://ijee.ias.ac.ir/article_576_06f6e5d498afe98ea9f48af1bba2ebb1.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1387
10
37
اثر بخشی خطا بر روی خلاقیت و برنامه ریزی و تفکر مستقل از میدان دانشجویان رشتههای مهندسی
حمید رضا
عریضی
آزاده
عسکری
مریم السادات
اخباری
تا به حال در کشور ما آموزش مهندسی از پژوهشهای آزمایشی در زمینه شیوة آموزش کمتر بهره برده است. در پژوهش حاضر دو شیوة تشویق به تولید پاسخ بدون نگرانی از خطا و نیز شیوة مرسوم یادگیری همراه با ارزیابی [بدون خطا] با یکدیگر مقایسه شدهاند. تشویق به تولید پاسخ بدون نگرانی از ارزیابی شیوهای است که در شرکت تویوتای ژاپن شیوة مسلط آموزشی بوده است. در پژوهش حاضر نمونهای از دانش آموختگان رشته مهندسی برای حل مسائل با ماهیت مهندسی با این دو شیوه مقایسه شدهاند. دانش آموختگان دانشجویان رشتههای رایانه ¬(نرم افزار و سختافزار)، شیمی و طراحی صنعتی بودهاند که برای استخدام به یک شرکت صنعتی در اصفهان مراجعه کرده¬اند. تعداد 15 نفر در گروه آزمایشی و 15 نفر در گروه گواه قرار داده شدند که در گروه آزمایشی تولید پاسخ بدون ارزشیابی و در گروه گواه با ارزشیابی (یعنی کنترل خطا) بوده است. یافتهها نشان داد که دانشجویان روش تولید پاسخ بدون نگرانی از ارزیابی نسبت به گروه دیگر در نوآوری، برنامه¬ریزی و تفکر مستقل از میدان برتری دارند.بر پایه یافته¬های این پژوهش پیشنهادهایی ارائه شده است.
آموزش خطا
خلاقیت
برنامه¬ریزی
تفکر مستقل از میدان
قضاوت و درک مطلب
2008
06
01
31
47
https://ijee.ias.ac.ir/article_578_67e37901b005c6ffb835ed747b44dee6.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1387
10
37
ایجاد خلاقیت در دانشجویان مهندسی معماری (بررسی سه مدل برای انتقال دانش از منظر دانشجویان)
محمد حسین
صبحیه
محمد رضا
بمانیان
یاسر
کشتیبان
آموزش در رشتة معماری به همراه آموزش در سایر رشته¬های هنری یکی از بحث انگیزترین مسائل در مراکز آموزشی و هنری سراسر دنیاست. داشتن خلاقیت در این رشته به خصوص در دروس طرح معماری یکی از مهم¬ترین چالشهایی است که دانشجویان این رشته با آن روبه رو هستند. توجه به خلاقیت دانشجویان و نیز چگونگی پرورش و توسعة آن در دروس طرح معماری از جمله مهم¬ترین اهداف مقالة حاضر است. در همین خصوص، پژوهشگران پس از تکمیل مطالعات کتابخانه¬ای در باره خلاقیت متوجه شدند که مدلها و روشهای گوناگونی برای توسعة آن نیز وجود دارد که یک نمونه از آنها افزایش خلاقیت از طریق بهره¬گیری از دانش و تجربة سایرین است. بر اساس این اصل خلاقیت می¬تواند با بهره¬گیری از روشهای انتقال مناسب دانش و تجربه افزایش یابد. این اصل که در رشتة روانشناسی آموزشی مورد تأکید قرار گرفته، به عنوان چارچوب نظری پژوهش حاضر انتخاب شده است. در متن حاضر سه مدل برای مشخص کردن بهترین روش برای انتقال دانش و تجربه به دانشجویان به همراه سؤالات دیگر به روش پرسشنامه¬ای [در جامعة آماری انتخاب شده] بررسی شد. در نهایت، مدل تعامل با استادان و دانشجویان سال بالایی در آتلیة مشترک به عنوان بهترین شیوه برای انتقال دانش و تجربه به دانشجویان مورد تأکید قرار گرفت. همچنین، تأکید بر نقش کلیدی استادان در انتقال واقعیتِ توسعه پذیر بودن خلاقیت به دانشجویان از دیگر نتایج تحقیق حاضر است.
آموزش طرح معماری
خلاقیت
روانشناسی آموزشی
تجربه و انتقال دانش
2008
06
01
49
67
https://ijee.ias.ac.ir/article_579_25fe81c60bcf5fe2991c5f7667addf6b.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1387
10
37
طراحی و تبیین مدلهای توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت
محمد رضا
حمیدی زاده
دانشگاه سازمانی است که با تولید فکر، دانش و راهکارها به بهینه سازی صنعت مبادرت می ورزد، اما کمتر نگاه درونی داشته و به بهینه سازی فرایندهای درون سازمانی خود از جمله مدیریت ارتباط با صنعت (مشتری) پرداخته است. نوین گرایی در تعاملات دانشگاه با محیط, ضرورت دستیابی به استقلال مالی در دانشگاهها و ارائة خدمات بهتر آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای به صنعت است. هدف از ارائه این مقاله طراحی و تبیین مدیریت ارتباط دانشگاه با صنعت بر اساس مدل مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است. با تعریف و تبیین چشم اندازهای ارتباط دانشگاه با صنعت و بیان ابعاد آن، ساز کار ارتباط با صنعت تشریح شده است. پس از تبیین اصول و ویژگیهای مدیریت ارتباط دانشگاه با صنعت، فرایند مدیریت ارتباط دانشگاه با صنعت براساس سه مدل تشریح شده است: مدل اول، مدل هفت مرحله¬ای ایجاد پایگاه داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها، گزینش مشتریان, هدف گیری مشتریان برگزیده, بازاریابی ارتباط محور، حل مسائل درون سازمانی مشتریان و سنجش میزان موفقیت است؛ مدل دوم، مدل شش مرحله¬ای تماس، درگیری، صمیمیت، تیرگی روابط، اصلاح و قطع ارتباط است و مدل سوم، مدل هشت مرحله¬ای جذب، خوشامد گویی، آشنا شدن، مدیریت حساب، مراقبت شدید، جدایی بالقوّه و جدایی و بازگرداندن است. برای ارزیابی عملکرد مدیریت ارتباط دانشگاه با صنعت مدل ارزیابی متوازن ارائه و با بیان حوزه های کاربری مدیریت ارتباط, در ابعاد خدمات و پشتیبانی از صنعت، استقلال نیروهای فروش، استقلال بازاریابی، قابلیتهای ارتباطات بر مبنای سیاستهای اطلاعاتی بازاریابی یکپارچه تشریح شده است. در این مقالة تلاش شده است تا با ارائة ضرورت بازنگری ارتباط دانشگاهها با صنعت، تجدید فعالیتهای بخشهای برقراری تعامل دانشگاه با صنعت براساس رویکردهای نوین روشن شود
مدل مدیریت ارتباط با مشتری
مدلهای چند مرحله¬ای
فرایند پیدایش
فرایند مدیریت و قابلیتهای ارتباطات
2008
06
01
69
83
https://ijee.ias.ac.ir/article_580_128dfae44033607ea3233c80e63389f4.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1387
10
37
ماتریس مدیریت ریسک پروژه در مهندسی
ناصر
آزاد
صدرا
رشیدی
ریسک پروژه در مهندسی، واقعه¬ای یا شرایطی غیر قطعی است که اگر اتفاق بیفتد، بر روی یکی از اهداف پروژه اثری مثبت یا منفی دارد. در واقع، یک ریسک یک علت دارد و اگر اتفاق بیفتد یک معلول .مدیریت ریسک فرایند برنامه ریزی سیستماتیک برای تشخیص، تحلیل، پاسخگویی و سنجش ریسک پروژه است. هدف اصلی از فرایند مدیریت ریسک مدیریت اثربخش ریسکها و فرصتهای پروژه است. در هر فرایندی استفاده از ابزارهای مرتبط برای رسیدن به اهداف فرایند مرسوم است و فرایند مدیریت ریسک نیز از این قاعده مستثنا نیست. ماتریس ریسک یکی از ابزارهای مفید فرایند مدیریت ریسک است. در واقع، ماتریس ریسک ما را قادر می سازد تا ضمن شناسایی ریسکها، پاسخی برای سنجش و کنترل ریسکهای اصلی پروژه آماده کنیم. در این مقاله ضمن معرفی ریسکهای پروژه و فرایند تشکیل ماتریس ریسک، برای درک هر چه بهتر مطلب از یک نمونه تحقیق موضوعی مربوط به صنایع ایران و دو نمونه تحقبق موضوعی مربوط به صنایع کشور هند استفاده شده است. در هر کدام از تحقیقات موضوعی، برای اخذ تصمیم، ریسکهای اثرگذار بر آن مشخص و سپس ماتریس ریسک تشکیل شده و در نهایت، عدد ریسک به دست آمده است. از طریق عدد ریسک به اخذ یا عدم اخذ تصمیم پرداخته شده است ]در واقع، به کمک عدد ریسک می توان تشخیص داد که ریسکها قابل کنترل هستند یا خیر[.
واژه¬های کلیدی : ریسک
ماتریس مدیریت ریسک
ریسکهای خارجی پروژه و فرایند مدیریت ریسک
2008
06
01
85
99
https://ijee.ias.ac.ir/article_581_8b8311a8b6ad47f150523e3b4f9c5fbe.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1387
10
37
مراکز رشد مجازی ابزاری در راستای توسعه کارآفرینی در دانشگاهها
سیامک
فرشاد
محمد
فتحیان
بابک
ابراهیمی
سروش
نالچیگر
با توجه به رشد چشمگیر دانشگاهها و صنایع، امروزه بخش اعظم سرمایه¬های جوامع، اعم از نیروی انسانی و منابع مالی، در این دو بخش متمرکز شده است. با پیشرفت روزافزون علوم و صنایع فاصله این دو نهاد پایه¬ای جوامع نیز روز به روز بیشتر میشود. کاهش فاصله علم و صنعت از یک سو و کاستن از هزینه¬های تحقیقات مربوط به تجاریسازی از سوی دیگر، جوامع بشری را در دهه اخیر به سوی استفاده از ابزارهای جدیدی به نام مراکز رشد سوق داده است. از طرفی، مراکز رشد امروزی دارای محدودیتهای مکانی و زمانی و از انعطافپذیری و گستره عملکرد محدودی برخوردارند. این مراکز رشد در راستای تخصیص بهینه منابع محدودی که در اختیار دارند، مجبورند خود را به دانشگاه یا منطقه خاصی محدود و بعضاً قوانین جذب و حمایت سختگیرانهای وضع کنند. لیکن مراکز رشد مجازی به دلیل عمومیت و فراگیری بازار که ناشی از مجازی بودن، وسعت طیف مکانی و توانایی به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است، قدرت اشتغالزایی و فراگیری در سطح کشوری و بینالمللی را از طریق توسعه صنایع کوچک و متوسط فناور دارند. در این مقاله سعی شده تا با بیان مفاهیم مراکز رشد و سیر تکاملی آن، عملکرد مراکز رشد در تجاری¬سازی یافتههای تحقیقاتی بررسی شود. در ادامه، مراکز رشد مجازی و نقش فزاینده آنها در توسعه اقتصادی و استفاده بهینه از منابع موجود معرفی و مدل مراکز رشد مجازی با به کارگیرِی فناوریهای نوین به عنوان عامل توانمندساز در رفع معضل اشتغال و حرکت به سوی توسعه اقتصادی از دید تاثیرگذاری کلان ارائه شده است.
مراکز رشد مجازی
کارآفرینی
توسعه اقتصادی و فناوریهای نوین
2008
06
01
101
124
https://ijee.ias.ac.ir/article_582_e79ed9fb970f80d9d7517e8447bbe7b4.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1387
10
37
طراحی و پیاده سازی سیستم شبکه ای امنیت، نظارت وحفاظت ملی
حسین
مهربان جهرمی
برهان
جلائیان
عباس
مهربان جهرمی
محسن
مصلی نژاد
در سالهای اخیر، رشد سریع شبکههای ارتباطی و فناوری مخابراتی فرصتهای مهم و چالشهای زیادی در خصوص ارتباط بی درنگ ، مانیتوررینگ و کنترل سیستم ها از راه دور ایجاد کرده است. در این مقاله بعد از بررسی سایر تحقیقات پیشین در این زمینه، به معرفی و توسعه کنترل و مانیتورینگ تحت شبکه های کامپیوتری در خصوص امنیت، نظارت و حفاظت مراکز حساس تجاری، نظامی و ... از راه دور پرداخته و در ادامه گامهای طراحی این سیستم ها بررسی شده است. سپس به روش مبتنی بر Web به عنوان یکی از روشهای مبتنی بر شبکه و اهمیت شبکه¬های VPN به عنوان راهکاری برای تأمین امنیت این سیستم کنترل از راه دور بررسی و مزایای VPN بیان شده است. در انتها به مقایسه این روش با سایر روشهای مشابه، توجیه اقتصادی این روش و ویژگیهای آن پرداخته شده است.
امنیت بلادرنگ
شبکه
کنترل از راه دور
نظارت
Labview و VPN
2008
06
01
125
145
https://ijee.ias.ac.ir/article_583_b5c001b40db74cf1d96da31dab223eda.pdf