2024-03-28T14:06:49Z
https://ijee.ias.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=94
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1389
12
48
بررسی بروندادهای علمی مهندسی ایران در نمایه استنادی علوم قابل دسترس از طریق پایگاه اطلاعاتی دایالوگ طی سالهای 1990 تا 2008
فریده
عصاره
مظفر
چشمه سهرابی
نفیسه
دهقانپور
در این پژوهش هدف آن بوده است که تولیدات علمی مهندسی ایران طی سالهای 1990 تا 2008 در پایگاه اطلاعاتی دایالوگ تجزیه و تحلیل شود. دایالوگ مجموعه¬ای با بیش از 900 پایگاه اطلاعاتی است که نمایه استنادی علوم آی. اس. آی. را نیز با عنوان سای سرچ از سال 1990 تاکنون تحت پوشش قرار می¬دهد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با استفاده از روش علم سنجی و تحلیل استنادی انجام شده است. تعداد مدارک نمایه شده نویسندگان ایرانی در نمایه استنادی علوم در بازه زمانی مذکور 8396 مدرک بوده است. نرخ رشد تولیدات علمی حوزه مهندسی ایران در طی این مدت، 24 درصد به دست آمد و پر تولید¬ترین و پر استنادترین نویسنده¬ها نیز شناسایی شدند. بیشترین حجم مدارک ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی دایالوگ مربوط به موضوع مهندسی شیمی و مهندسی برق بوده است. مجله Chemistry & Chemical Engineering Iranian Journal of با 348 مدرک بیشترین تعداد تولیدات را منتشر کرده است. در بین دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی، دانشگاه صنعتی شریف بیشترین تکرار نام را در بین مدارک بازیابی شده این حوزه به خود اختصاص داده است. مقالات با 24/97 درصد بیشترین سهم از انواع مدارک منتشر شده در مجلات آی. اس. آی. را دارند و زبان انگلیسی با 8/99 درصد، زبان عمده مدارک منتشر شده است. بیشترین میزان مشارکت نویسندگان ایرانی در انتشار مدارک با کشور¬های آمریکا و کانادا بوده است.
بروندادهای علمی
مهندسی
نمایه استنادی علوم
پایگاه اطلاعاتی دایالوگ
ایران
2011
03
01
1
23
https://ijee.ias.ac.ir/article_688_08a5b1686edb963fcd316e2bec13e6d2.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1389
12
48
طراحی و تدوین مدلی برای بررسی کیفیت دانشگاههای دولتی ایران بر اساس مدلهای رایج کیفیت (رویکرد سیستمی)
اباصلت
خراسانی
محمد
یمنی دوزی سرخابی
محمد حسن
پرداختچی
زهرا
صباغیان
تحقق اهداف و رسالتهای آموزشی، پژوهشی، خدماتی و رشد حرفهای در دانشگاهها نیازمند یک برنامه و مدیریت کیفی جامع است. علیرغم تلاشهای زیادی که در حوزه آموزش عالی صورت پذیرفته است، مع ذالک در آموزش عالی کشور برخی از نارساییها در ابعاد کیفی وجود دارد. در این تحقیق اولاً تلاش شده است تا استاندارد رایج مدیریت کیفیت در آموزشعالی دولتی (دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) با استانداردهای بینالمللی و مدلهای رایج کیفیت در این زمینه، که سازمان جهانی استاندارد و دانشگاهها آن را به تصویب رسانده است، مقایسه شود. ثانیاً برای تدوین استاندارد و مدیریت کیفیت دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مدلی ارائه و تلاش شود تا به تأیید و تصویب مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی و نیز سازمان سنجش آموزش کشور برسد و به عنوان استاندارد ملی مدیریت کیفیت آموزش عالی دولتی منتشر شود.
مدل
کیفیت
کیفیت آموزش عالی
مدلهای رایج کیفیت
2011
03
01
25
50
https://ijee.ias.ac.ir/article_689_b5d62e7e62fd7f802e69273c168a66a9.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1389
12
48
فضیلتهای اخلاقی فراموش شده درعلوم و مهندسی: نشرعلم
سهیلا
صلاحی مقدم
علی
مقداری
روزگار ما روزگار شکوفاییها، توانمندیها و پیشرفتهای بینظیر در عرصه علوم، فناوری، صنعت، تجارت، سرمایه، اقتصاد، سلاح و سیاست است. اما، غمانگیز است که در زمانهای زندگی میکنیم که هر روز شاهد فراموشی و از بین رفتن فضیلتهای اخلاقی به طرق گوناگون در جوامع بشری هستیم. در چنین روزگاری پژوهش و بررسی در باره اخلاق علوم، مهندسی و فناوری به مثابه آب حیات جستن در ظلمات است. از اینرو، در این مقاله سعی شده است با مروری بر رهنمودها و آموزههای تاریخی و فرهنگی اسلامی ـ ایرانی برخی از اصول و فضیلتهای اخلاقی فراموش شده برای نسل حاضر مجدداً زنده شود. با ژرفنگری در آیات قرآن و احادیث، و در نوع نگرش ایرانیان باستان به مقوله علم، به جایگاه رفیع آن نزد پیشینیان خود پی میبریم. به علاوه، در مییابیم که دانشمندان و دانشپژوهان اسلامی ـ ایرانی چگونه در برابر جامعه بشری احساس مسئولیّت میکردند. برخی از اصول اخلاقی آنان به طور خاص میتواند در علوم و مهندسی مصداق پیدا کند. یکی از این اصول بُخل نورزیدن در نشر علم و کمک به پیشرفت علوم و تکامل اختراعات و اکتشافات است. موضوعی که در این مقاله به آن پرداخته شده و جالب این است که دنیای غرب موفق شده است با بهرهگیری از این اصل دینی و ملی ما، روش ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی را در بستههایی مدرن و در قالب کنفرانسهای بینالمللی، ثبت اختراع و اکتشاف، نشریات نمایه شده،ISI، و... به ما بیاموزد! گنجینههای عظیمی در اخلاق و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و ادبیات فارسی وجود دارد که هرکدام میتواند برای جهانیان نمونهای از منشور اخلاقی در علوم و مهندسی باشد، ولی برای رسیدن به رشد علمی، روحی و اخلاقی باید در این اقیانوس پهناور غواصی کرد.
منشور اخلاقی
علوم و مهندسی
نشرعلم
2011
03
01
51
63
https://ijee.ias.ac.ir/article_690_2de59b42f2b4a0a21fb4cb2a1a486e61.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1389
12
48
فناوری و دانش فنی
جلال
حجازی
پرویز
دوامی
ناصر
توحیدی
علی
حائریان اردکانی
علی
کریمی طاهری
رضا
محمودی
مقاله فناوری و دانش فنی، کار گروهی شاخه مهندسی مواد و معدن، کوششی برای ارائه یک تعریف علمی و فراگیر از تکنولوژی "فناوری" و وجوه تمایز آن با دیگر اصطلاحها نظیر فن "تکنیک"، دانش فنی و علم است. به دلیل وسعت کاربردی اصطلاح فناوری در زمان کنونی، تعاریف متفاوتی از سوی صاحبنظران رشته¬های مختلف علمی، مهندسی، اجتماعی، حقوقی، فلسفی و ... به عمل آمده است که با توجه به خاستگاه اندیشه¬ای آنان، در ضمن دارا بودن مشترکات، تضادها و تناقضهایی نیز دارد. در این مقاله پس از ارائه تعدادی از تعاریف و کاربردهای اصطلاح "فناوری"، در یک فرایند تحلیلی و سگالشی با استخراج نکات مشترک از یک طرف و بررسیهای چرایی ساخت و کاربرد اصطلاح فناوری در دوره زمانی 200 ساله اخیر و با نگرشی که در دوران حاضر از فناوری انتظار می¬رود، تعریفی نسبتاً جامع از فناوری پیشنهاد شده است. با توجه به نزدیکی بسیار زیاد علم یا دانش فنی با فناوری و کاربرد وسیع آنها، ویژگیهای هر یک مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان با ارائه جدولی در موضوع تمایزات فناوری از علم، بر این نکته تأکید شده است که هر چند شرط لازم برای توسعه فناوری توسعه علم است، ولی کافی نیست و توسعه فناوری باید به صورت مستقل بررسی و برنامه¬ریزی شود.
فناوری
تکنولوژی
دانش فنی
انتقال فناوری
فن
تکنیک
2011
03
01
65
88
https://ijee.ias.ac.ir/article_691_fae00fe0731588d02d11cd3f5cdf6ca2.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1389
12
48
ارزیابی شایستگیهای عملی دانشجویان مهندسی الکترونیک، گرایش مخابرات، بر اساس معیارهای استخدام مهندسی مدیریت پروژه در صنایع الکترونیک شیراز
مهدی
محمدی
فاطمه
بنا کار
هدف کلی از انجام یافتن این تحقیق ارزیابی شایستگیهای عملی دانشجویان مهندسی الکترونیک، گرایش مخابرات، در دانشگاه صنعتی شیراز بر اساس معیارهای استخدامی مهندسی مدیریت پروژه در صنایع الکترونیک شیراز بود. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان سال سوم و چهارم مهندسی الکترونیک، گرایش مخابرات، در دوره کارشناسی در دانشگاه صنعتی شیراز و کارشناسان مدیریت پروژه در صنایع الکترونیک شیراز بودند که از میان دانشجویان، دو کلاس از دانشجویان سال سوم و چهارم رشته مهندسی الکترونیک به صورت نمونه¬گیری خوشه¬ای و نیز از میان کارشناسان صنایع الکترونیک تعداد 40 نفر به صورت نمونه-گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار این تحقیق "پرسشنامه محقق ساخته " بود که بر مبنای مجموعه مهارتهای مورد نیاز مهندسان مدیریت پروژه در شرح وظایف شغلی تهیه و در اختیار کارشناسان مدیریت پروژه صنایع الکترونیک و دانشجویان قرار داده شد. بر اساس مجموع نظرهای کارشناسان و آییننامههای مربوط به استخدام مدیر پروژه، معیارهای مورد نظر برای استخدام تعیین شد و دانشجویان شایستگیهای عملی خود را بر مبنای این معیارها ارزیابی کردند. نتایج تحقیق نشان داد که 1. تفاوت معناداری بین شایستگیهای عملی دانشجویان مهندسی الکترونیک، گرایش مخابرات، و معیارهای استخدام مهندسی مدیریت پروژه صنایع الکترونیک وجود دارد؛ 2. تفاوت معناداری بین نیاز دانشجویان زن و مرد دانشگاه صنعتی شیراز با شایستگیهای عملی مهندسی مدیریت پروژه وجود دارد؛ 3. بجز بعد نیاز به شناخت اصول مهندسی، بین نیاز دانشجویان با معدلهای تحصیلی مختلف با شایستگیهای عملی مهندسی مدیریت پروژه تفاوت معناداری وجود ندارد.
شایستگیهای عملی
مهندسی الکترونیک
معیارهای استخدام
2011
03
01
89
116
https://ijee.ias.ac.ir/article_692_02cd5df30d840b1acd1f6a272cbb45c2.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1389
12
48
نقش ارزیابی درونی در ارتقای علمی مدیران و اعضای هیئت علمی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
حسن
شهرکی پور
شادی
جمالی
با توجه به ارزیابی درونی در نمایان ساختن کیفیت و حفظ حیات و توسعه نظام دانشگاهی، در این پژوهش فرایند ارزیابی درونی با مشارکت اعضای هیئت علمی گروههای آموزشی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین انجام یافته است تا همگام با اجرای مراحل گوناگون آن هدف اصلی ارزیابی درونی که آگاهی یافتن اعضای هیئت علمی از وضعیت دقیق موجود خود است، فراهم شود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته در رشته مکانیک (طراحی جامدات) و دوره کارشناسی ناپیوسته در رشته¬های مکانیک (طراحی جامدات) و ساخت و تولید (ماشین ابزار و قالب سازی) و اعضای هیئت علمی و مدیران گروه این رشته¬ها بوده¬اند. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات روش کتابخانه¬ای و اسنادی و روش میدانی است و برای تجزیه و تحلیل داده¬های جمع آوری شده از آمار توصیفی و استنباطی و از آزمون تجزیه واریانس یکطرفهONE WAY ANOWA بهره گرفته شده است. نتیجه بررسی ارزیابی درونی گروههای آموزشی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین نشان می¬دهد که بین کیفیت آموزشی و تعیین معیارها و نشانگرها و بین مشارکت اعضای هیئت علمی در تعین معیارها و نشانگرها و ارتقای سطح کیفیت گروه رابطه وجود دارد. البته، دانشجویان نسبت به مدیران گروه و اعضای هیئت علمی این رابطه را کمتر مشاهده کرده¬اند و همچنین، بین ارزیابی درونی و افزایش میزان پاسخگویی در قبال عملکرد گروه آموزشی (مدیریت و اعضای هیئت علمی) رابطه وجود دارد و در نهایت¬، ارزیابی درونی در یافتن نقاط قوت و ضعف گروه آموزشی تأثیر دارد. با اطلاع از این موضوع آنها خواهند توانست فاصله خود را با وضعیت ایده آل بسنجند و این خود مقدمه¬ای است که آنان در برنامه-ریزیهای آتی به گونه¬ای عمل کنند که بتوانند سطح کیفی گروههای آموزشی خود را ارتقا دهند.
ارزشیابی آموزشی
کیفیت
اعتبارسنجی
ارزیابی درونی
رشته مهندسی مکانیک
2011
03
01
117
147
https://ijee.ias.ac.ir/article_693_60446ee791eda5fac6b2cdd04bc35ee6.pdf
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1607-2316
1389
12
48
الگوی آموزش الکترونیکی دروس مهندسی
شروان
عطایی
عاطفه
نجیبی
فناوریهای نوین امکانات مناسبی برای تسهیل امر آموزش و یادگیری ایجاد کرده است. استفاده مؤثر از این فناوریها در آموزش مستلزم شناخت مدل یادگیری انسان و نقاط قوت و ضعف فناوری است. بر اساس مدل یادگیری انسان، انگیزه فراگیر برای دنبال کردن محتوای آموزشی یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار در یادگیری است که بیشتر تحت تأثیر هیجان انسان قرار دارد. با استفاده از آموزش الکترونیکی اگر چه خیلی از محدودیتهای مادی و اقتصادی آموزش مرتفع می¬شود و امکان تعامل از طریق شبیه¬سازیهای مجازی فراهم می¬آید، ولی به دلیل اینکه ارتباط چهره به چهره استاد و دانشجو کاهش مییابد، میزان هیجان و به دنبال آن انگیزه فراگیر حین تدریس افت می¬کند. بنابراین، در استفاده از فناوری آموزش الکترونیکی باید به این نقطه ضعف توجه کرد و تمهیدات لازم را برای رفع آن اندیشید. در این مقاله بر اساس تجارب جمعآوری شده در حین تولید محتوای آموزش الکترونیکی درس طراحی پل، ضمن ارائه الگوی هیجان محور تعامل گرا، برای طراحی اشیای یادگیری، فرآیند تولید محتوای یادگیری الکترونیکی تبیین و پیاده¬سازی شده است.
الگوی هیجان محور
الگوی تعامل¬گرا
آموزش الکترونیکی دروس مهندسی
تولید محتوا
یادگیری الکترونیکی
مدل یادگیری انسان
مدل طراحی اشیای یادگیری
درس طراحی پل
2011
03
01
149
170
https://ijee.ias.ac.ir/article_694_f1b7dbd5e041397e855dfbfc585626c9.pdf