فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316218420200220• Explanation of a model to increase competent professional ethics of civil engineers based on ground theoryتبیین مدل ارتقای صلاحیت اخلاق حرفهای مهندسان در رشته مهندسی عمران بر اساس نظریه زمینهای1309587010.22047/ijee.2019.170449.1625FAعلی ایمان زادهدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانامین محب خواهدانشیار دانشکده عمران، دانشگاه ملایر، ملایر، ایرانهدایت الله اعتماد زادهاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایرانمهلا فرهادیکارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.Journal Article20190218Although there is a general agreement on the role of ethics in the engineering profession, especially civil engineering, a model that can demonstrate how to enhance the professional ethics of civil engineers has not been reported and no clear theoretical explanation has been provided. This research has been conducted in the framework of a qualitative approach using grounded theory research method. Data were collected through semi-structured exploratory interviews. In order to gather information, we interviewed 25 civil engineers using purposeful sampling method from the viewpoint of a skilled person. Data were analyzed in three stages of open, axial and selective coding. The content validity of the model was evaluated by both CVR and CVI indices and the reliability of the research findings was obtained through the stability of the process. The results show that 487 codes were extracted from the interviews as well as 42 concepts and 13 categories in the paradigm model including: professional ethics of civil engineers as core and causal, contextual factors (professional competencies), intervening conditions, strategies (human resource planning, organization structure, professional responsibility, professional commitment, disclosure, collaboration with different organizations with engineers), and background factors. The proposed model can be a practical guide for civil engineers. Also, by incorporating this model into the professional ethics course of engineering and teaching it, the adherence of ethical codes among civil engineering students can be increased.با وجود آنکه درباره نقش اخلاق در حرفه مهندسی، بهخصوص مهندسی عمران، توافق کلی وجود دارد، اما مدلی که بتواند بیانگر نحوه ارتقای صلاحیت اخلاق حرفهای مهندسان عمران باشد، ارائه نشده و تبیین نظری روشنی صورت نگرفته است. در این مطالعه هدف ارائه مدلی برای ارتقای صلاحیت اخلاق حرفهای مهندسان در رشته مهندسی عمران بود. اینپژوهشدرچارچوبرویکردکیفیوبابه<sub></sub>کارگیریروشتحقیقدادهبنیادانجامگرفته است. ابزارجمعآوریدادههامصاحبههایاکتشافینیمهساختاریافتهبود. بهمنظور گردآوریاطلاعات،بابهکارگیریروشنمونهگیریهدفمند از نوع دیدگاه فرد ماهر با 25 نفرازمهندسانرشتهعمرانمصاحبهشد. تجزیهوتحلیلدادههادرسه مرحلهکدگذاریباز،محوریوانتخابیانجامگرفت. روایی محتوایی مدل با دو شاخص <strong>CVR</strong> و <strong>CVI</strong> بررسی و از طریق ثبات فرایند دستیابی به نتایج، شاخص اعتماد به یافتههای پژوهش حاصل شد. نتایج پژوهش نشاندهنده استخراج 487 کد از مصاحبهها و نیز احصای 42 مفهوم و 13 مقوله بود که در قالب مدل پارادیمی شامل صلاحیت اخلاق حرفهای مهندسان عمران بهعنوان مقوله محوری و شرایط علّی (عوامل فردی و محیطی)، عوامل زمینهای (صلاحیتهای حرفهای)، شرایط مداخلهگر (فساد اداری و محیط)، راهبردها (برنامهریزی منابع انسانی، ساختار سازمان، مسئولیتپذیری حرفهای، تعهد حرفهای، افشاگری، همکاری سازمانهای مختلف با مهندسان) و عوامل پسآیندی (آثار اخلاق حرفهای) قرار گرفت. مدل ارائه شده میتواند راهنمای عمل برای مهندسان عمران باشد. همچنین با گنجاندن این مدل در درس اخلاق حرفهای مهندسی و آموزش آن میتوان میزان رعایت کدهای اخلاقی را در میان دانشجویان مهندسی عمران افزایش داد.https://ijee.ias.ac.ir/article_95870_b9c3fc623f38e8d72c1f3fd1f652d67d.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316218420200318• Academic factors affecting students burnout: A comparative study of engineering students and other students of Iran’s higher education systemعوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی: مقایسهای بین دانشجویان فنی و مهندسی با سایر دانشجویان نظام آموزش عالی ایران31519553710.22047/ijee.2019.172653.1624FAسیده مریم حسینی لرگانیعضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایرانJournal Article20190218Academic burnout causes feelings of helplessness, irritability and disappointment in students, which reduces their academic achievement. Hence, it is necessary to study the factors affecting students' academic burnout. The purpose of this study is to investigate the contributing factors on academic burnout among students of Iran's higher education system. In addition, the level of burnout among engineering students was compared with that of students in other departments. The statistical population of the study consisted of all students of universities affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology, which by using stratified random sampling, 2635 of them were selected. Data analysis was done in both descriptive and inferential statistics by using SPSS software version 23. Accordingly, more than half of the students in Iran's higher education system have suffered from moderate academic burnout. In addition, the results of the study indicated that the students' academic burnout status was statistically different based on age, gender, marital status, employment status, membership in student associations, student dormitory, academic course and academic degree. Nonetheless, there was no statistically significant distinction between the academic burnout status of the students based on variables of academic year (day time or night time) and type of university (high, middle and low prestigious). In this regard, the results of the study indicate that the level of burnout among engineering students is higher than that of other educational departments. <br /> فرسودگی تحصیلی موجب احساس درماندگی، تحریکپذیری و ناامیدی در دانشجویان و درنتیجه، کاهش پیشرفت تحصیلی آنان میشود؛ از اینرو، بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانشجویانضرورت دارد. پژوهش حاضر با هدف اصلی بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان نظام آموزشعالی دولتی کشور انجام شد. در این مطالعه میزان فرسودگی تحصیلی دانشجویان گروه فنی و مهندسی با دانشجویان سایر گروههای تحصیلی مقایسه شد. جامعه آماری پژوهش تمام دانشجویان در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای باشیوه انتساب متناسب تعداد 2635 نفر از آنها برای مطالعه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار <strong> </strong><strong>SPSS</strong> نسخۀ 23 انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش بیش از نیمی از دانشجویان نظام آموزش عالی کشور دچار فرسودگی تحصیلی متوسط هستند. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که که وضعیت فرسودگی تحصیلی دانشجویان بر اساس متغیرهای سن، معدل، جنسیت، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، عضویت در تشکلهای دانشجویی، استفاده از خوابگاه دانشجویی، مقطع تحصیلی و گروه تحصیلی از نظر آماری متفاوت است؛ اما بین وضعیت فرسودگی تحصیلی دانشجویان بر اساس متغیرهای دورۀ تحصیلی (روزانه ـ شبانه) و نوع دانشگاه (دانشگاه با سابقه بالا، متوسط و پایین) اختلاف معناداری از نظر آماری مشاهده نشد. در این خصوص، نتایج پژوهش نشان داد که میزان فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان گروه فنی و مهندسی بالاتر از دانشجویان سایر گروههای آموزشی است.https://ijee.ias.ac.ir/article_95537_bc6447c0f9eceffa7ec3258a035a97f2.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316218420200220• • The role of reflection before action, on action and after action on mathematics problem solving for engineering studentsنقش بازتاب قبل از عمل، حین عمل و بعد از عمل در حل مسئله ریاضی دانشجویان مهندسی53679741110.22047/ijee.2019.198740.1671FAفریبا فیروزیاندکتری ریاضی محض، بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایرانسهیلا فیروزیاندکتری آموزش ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایرانمحمدرضا فداییدانشیار بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایرانابوالفضل رفیع پوردانشیار بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایرانJournal Article20190826Mathematics subjects are important in engineering fields and have a significant effect on academic performance of engineering students. Some researchers recognized mathematics as a path for talented students to enter in engineering. It is also a factor of progress or failure of engineering students. The aim of present study is to investigate the trend of mathematics problem solving of engineering students with a reflective approach. A purposive sample was selected among the students of three engineering subjects which were civil, mechanical and electrical engineering of Bahonar University. The data was collected using interview sessions. It was a challenge in this research to explore the students’ solutions by using reflection during their mathematics problem solving. Applying reflection in investigating and discovering solutions of problem solving processes are studied. Some of findings indicates that reflection in three categories (reflection before action, reflection on action and reflection after action) has a positive effect on mathematics problem solving of engineering students and also it has improved the mathematics problem solving
درس ریاضی یکی از دروس مهم در رشتههای مهندسی بهشمار میرود و در عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر بسزایی دارد. که برخی از پژوهشگران، ریاضی را راهی برای ورود افراد با استعداد به مهندسی میدانند و از آن بهعنوان یکی از علل اُفت تحصیلی یا پیشرفت دانشجویان مهندسی یاد میکنند. هدف پژوهش حاضر بررسی روند حل مسئله ریاضی دانشجویان مهندسی با رویکرد بازتابی بود. جامعه پژوهش با استفاده از نمونهگیری مبتنی بر هدف از میان دانشجویان سه رشته مهندسی عمران، مکانیک و الکترونیک انتخاب شدند که در دانشگاه شهید باهنر کرمان مشغول به تحصیل بودند. دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبه جمعآوری شدند. در این پژوهش سعی شد تا با استفاده از بازتاب، راهحلهای دانشجویان در فرایند حل مسئله ریاضی آنان پرداخته شود. درمجموع، یافتهها حاکی از آن است که بازتاب در قالب سه مقوله (بازتاب قبل از عمل، بازتاب حین عمل و بازتاب بعد از عمل حل مسئله) بر حل مسئله ریاضی دانشجویان مهندسی اثری مثبت دارد و توانایی حل مسئله ریاضی آنان را بهبود میبخشد.https://ijee.ias.ac.ir/article_97411_49995d240b2be572d06d54d64c05fbde.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316218420200220• Investigating the future of job perspectives and its role in the education of skills-labs in engineering schools (Civil Engineering Pavement Labبررسی دیدگاه آینده شغلی و نقش آن در آموزش دروس مهارتی ـ آزمایشگاهی در دانشکدههای مهندسی (آزمایشگاه روسازی مهندسی عمران)69849728410.22047/ijee.2019.195441.1662FAمحمدمهدی خبیریدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0003-3434-7603Journal Article20190723Testing is one way to learn the fundamentals and general outcomes of science, which can teach a technical student in addition to persuading, discussing, and concluding, technical and practical skills. Laboratory lessons in higher education are an attempt to provide students with the necessary skills to acquire new technology and knowledge. This research was conducted with the aim of identifying and highlighting important factors from the perspective of the future career of students in learning and teaching skill classes in one of the laboratory lessons at the Faculty of Civil Engineering. The purpose of this study is to use applied research and in terms of collecting data from survey and field studies and in terms of research method exploratory studies. The research sample of all graduate students is the pavement laboratory course in the academic year 2016-19. The data were analyzed using Excel and SPSS software. Data descriptive analysis was used from the dispersion index (variation, variance, and standard deviation) and inferential statistics of exploratory factor analysis on determining important factors. In order to understand the causal pattern among the variables, the model of the Higher Accreditation Analysis was used. The results show that having the basic knowledge of entrepreneurship and the skill of implementing education in the industry is the main factor in the success of skill and laboratory training in engineering courses.
آزمایش کردن یکی از راه<strong></strong>های آموختن اصول و نتایج کلی علم است که می<strong></strong>تواند علاوه بر وادار کردن دانشجویان فنی به تفکر، بحث و نتیجه<strong></strong>گیری، مهارت فنی و کاربردی را نیز به آنها بیاموزد. دروس آزمایشگاهی در آموزش عالی تلاشی است که زمینه لازم را برای فراگیری مهارتهای ضروری و دانش مورد نیاز برای دانشجویان فراهم می<strong></strong>کند. این پژوهش با هدف شناخت و خلاصهسازی عوامل مهم از دیدگاه آینده شغلی دانشجویان در یادگیری و آموزش دروس مهارتی در یکی از دروس آزمایشگاهی در دانشکده مهندسی عمران انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف از تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری داده<strong></strong>ها از نوع مطالعات پیمایشی و میدانی و از نظر روش تحقیق از نوع مطالعات اکتشافی بود. جامعه تحقیق کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی درس آزمایشگاه روسازی راه طی سالهای تحصیلی 95 تا 97 بودند. تحلیلداده<strong></strong>ها با کاربرد نرم افزارهای آماری پرکاربرد آماری نظیر SPSS و <strong> </strong>Exc<strong>el</strong>انجام شد. در بخش تحلیل توصیفی دادهها از شاخص پراکندگیضریب تغییرات، واریانس و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از تحلیل عامل اکتشافی بر تعیین عوامل مهم استفاده شد. برای شناخت الگوی علتو معلولی بین متغیرها از الگویتحلیل عالی تأییدی بهرهگرفته شد. نتایج نشان داد که داشتن دانش اولیه کارآفرینی و مهارت پیادهسازی آموختهها در صنعت عامل اصلی در موفقیت آموزش<strong></strong>های مهارتی و آزمایشگاهی در دروس مهندسی است.https://ijee.ias.ac.ir/article_97284_70ee24e16f061d8a4ec8eb59f62bc1be.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316218420200220• Status analysis of engineering sciences in the country for future consideration: A summary of studies of specific groups, The IR Iran Academy of Sciencesبررسی وضعیت علوم مهندسی در کشور برای جهت گیری آینده» (خلاصه مجموعه نشستهای کارگروههای تخصصی فرهنگستان علوم ج. ا. ایران)851019741410.22047/ijee.2019.203369.1688FAحسن ظهورعضو پیوسته فرهنگستان علومجعفر توفیقیعضو پیوسته فرهنگستان علومپرویز جبه دار مارالانیعضو پیوسته فرهنگستان علومپرویز دوامیعضو پیوسته فرهنگستان علومعلی کاوهعضو پیوسته فرهنگستان علومهادی ندیمیعضو پیوسته فرهنگستان علوممحمود یعقوبیعضو پیوسته فرهنگستان علومJournal Article20190930Each organization and institution is formed in the context of the necessity and need in the substrate of the social changes of its duration, and grows with the continuity of interaction with the same community that emerged from it. The higher education system will also be upgraded with a proper understanding of its position and mission, while paying attention to national needs along with developments in the global system. In the Twenty-year Program Document, Iran was aimed to be ranked first in science and technology as well as economic in Southwest Asia. Major efforts of the government and decision-makers of the country were to achieve this goal. This important will not be achieved except by materially and spiritual investment and the development of scientific infrastructures with a fundamental transformation in the country's higher education system. IR Iran Academy of Sciences, together with other institutions that have influenced the development of the macro policies of higher education, and the commitment to their long-standing role in the advancement of science and knowledge, need to pay attention to the importance of empowering the country's higher education system.هر سازمان و نهادی بنا بر ضرورت و نیاز در زمینهای از تحولات اجتماعی زمانه خود شکل میگیرد و با تداوم تعامل با همان اجتماع که از آن پدید آمده است، رشد و بالندگی مییابد. نظام آموزش عالی نیز با درک درست از جایگاه و رسالت خود، ضمن توجه به نیازهای ملی، همراه با تحولات نظام جهانی ارتقا مییابد. در سند چشمانداز بیستساله، کشور ایران در مقام اول در علم و فناوری و رتبه اول اقتصادی در منطقه آسیای جنوب غربی متصور شده است. عمده تلاش سیاستگذاران و تصمیمسازان کشور باید در جهت دستیابی به این جایگاه باشد و این مهم محقق نمیشود، مگر با سرمایهگذاری مادی و معنوی و توسعه زیرساختهای علمی با تحول بنیادین در نظام آموزش عالی کشور. گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران همراه با سایر نهادهای اثرگذار در تدوین سیاستهای کلان نظام آموزش عالی و با حفظ تعهد به نقش دیرینه خود در اعتلای علم و دانش، توجه به این مهم را برای توانمندسازی نظام<br /> آموزش عالی کشور ضروری میداند. امروزه، جهان به سمتی پیش میرود که پژوهشگران از حوزهها و دیدگاههای مختلف و در برخی موارد متفاوت، بنا بر ضرورت گردهم میآیند تا با هماندیشی و تضارب آرا به درک بهتری از چالشهای علم برسند. درواقع، با انبوهی از علوم میانرشتهای و فرارشتهای روبهرو هستیم که با هدف حل مجموعه مسائلی ایجاد شدهاند که به دانشی همهجانبه و چندین وجهی نیاز دارند. در این میان، پیشتازی و شتاب رشتههای گوناگون مهندسی در کشف ناشناختههای فناوری از یک سو و تلاش مهندسان بومی در هماهنگی با آخرین دستاوردهای علم و فناوری جهان از سوی دیگر، ما را بر آن میدارد تا بر نقش مهندسان و علوم مهندسی در اعتلا و پیشرفت همهجانبه کشور تأکید بیشتری داشته باشیم.https://ijee.ias.ac.ir/article_97414_e1794f1a73ef610e83e06faba8f70f93.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316218420200220• Competitive advantage analysis of international scientific interactions using the location quotient index: A case study of industrial engineeringتحلیل مزیت رقابتی تعاملات علمی بینالمللی با استفاده از شاخص ضریب مکانی: مورد مطالعه انتشارات علمی مهندسی صنایع10311910203810.22047/ijee.2020.201462.1679FAمحمد رضا زارع بنادکوکیاستادیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه میبد، میبد، ایران0000-0002-6010-7892Journal Article20190913International scientific collaborations are an important and influential factor in the process of internationalization of universities and higher education institutions. The quantitative measure of this type of interaction is the international scientific output. Internationally published scientific articles play the most role. In this paper, the international scientific publication of industrial engineering in the world and Iran has been analyzed with a competitiveness approach through a Location Quotient Index (LQI) focusing on Iranian industrial engineering publication. The data base of this study is the 148240 records of bibliographic information of articles published in 55 journals in the field of industrial engineering and special focus on 3424 articles published by Iranian researchers in the last 50 years by descriptive survey method. The results indicate that industrial engineering production has been growing and leaping in recent decades. The top countries in the publication of international articles in this field are the US, China and the United Kingdom. A quantitative comparison of Iran's international scientific publication with that of other countries shows that it ranks 15th in the world and first in the region. Investigating the competitive advantage of international industrial engineering production of Iran in cooperation with other countries using the LQI shows that in terms of quantity and quality compared to total international industrial engineering publication in the world and total engineering publication in Iran, it has a relatively high relative competitive advantageهمکاریهای علمی بینالمللی در فرایند بینالمللی شدن دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی عاملی مهم و اثرگذار محسوب میشود. شاخص کمّی اندازهگیری این نوع تعاملات، انتشارات علمی بینالمللی است. مقالات علمی منتشر شده بهصورت<br /> بینالمللی یکی از مهمترین شاخصها در این زمینه است. در این مطالعه انتشارات علمی بینالمللی مهندسی صنایع در جهان و ایران با رویکرد رقابتپذیری از طریق شاخص ضریب مکانی با تمرکز بر انتشارات علمی مهندسی صنایع ایران تحلیل شده است. مبنای دادهای این مطالعه تعداد148240 رکورد اطلاعات کتابشناختی مقالات منتشر شده در 55 نشریه در زمینه مهندسی صنایع و تمرکز ویژه به 3424 مقاله تولید شده توسط محققان ایرانی در 50 سال گذشته با روش پیمایشی ـ توصیفی بود. نتایج حکایت از آن دارد که تولیدات مهندسی صنایع در دهههای اخیر رشد فزاینده و جهشی داشته است. در بررسی کشورهای برتر در انتشار مقالات بینالمللی در این زمینه کشورهای آمریکا، چین و انگلستان هستند. مقایسه کمّی انتشارات علمی بینالمللی کشور ایران با دیگر کشورها در این زمینه نشان<br /> میدهد که جایگاه پانزدهم جهان و نخست منطقه را دارد. بررسی مزیت رقابتی انتشارات علمی بینالمللی مهندسی صنایع ایران با همکاری دیگر کشورها با استفاده از شاخص ضریب مکانی نشان میدهد که از نظر کمّیت و کیفیت در قیاس با کل انتشارات علمی بینالمللی مهندسی صنایع در جهان و کل انتشارات علمی مهندسی در ایران از مزیت رقابتی نسبی نسبتاً بالایی برخوردار است. https://ijee.ias.ac.ir/article_102038_ab67698933c6e2d58f674763e4079fd6.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316218420200220• Thinking approach of extroverted and introverted students of architecture within the design process and its educational strategiesرویکرد فکری دانشجویان برونگرا و درونگرای معماری در فرآیند طراحی و راهبردهای آموزشی آن1211419696610.22047/ijee.2019.191197.1650FAوحید صدراماستادیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران،0000-0002-2163-9650الهام کفائیدانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانJournal Article20190622To establish a good interaction between lecturer and the students of architecture in the design studio, it is essential to pay attention to the students’ personalities and traits. The difference in students’ traits demands educational methods tailored to them. Some lecturers of architecture, implicitly and practically, concentrate on the diversity and difference of traits in each student, while others apply the same single rule to all students during talking and drawing. This paper intends to highlight one of the important characteristics of the students of architecture, namely extraversion and introversion, as a key concern in the educational difference. Having a degree of extroversion and introversion, every human being is located in a spectrum whose ends are absolute extroversion and introversion. Due to the superiority of one of these two over the other one, a person is termed introvert or extrovert. The fundamental question is, “what effect does the extroversion or introversion of a student of architecture bring to the design process and what should the lecturer of architecture do in each case?” The research methodology of this paper is descriptive, comparative, and analytical. Relying on the literature review, this research outlines the traits of extroverted and introverted students to identify the intellectual approach that each of these two groups has in learning design and using it, in addition to offering the type of training they require in this regard.
برای برقراری تعامل خوب میان استاد و دانشجویان معماری در کارگاه طراحی، توجه به ویژگیهای شخصیتی دانشجویان اهمیت زیادی دارد. تفاوت در ویژگیهای شخصیتی هر دانشجو روشهای آموزشی متناسب با هر یک از آنها را میطلبد. بعضی از استادان معماری بهطور ضمنی و تجربی به گوناگونی طبع و تفاوت شخصیتها در هر دانشجو توجه دارند، اما برخی دیگر از یک قاعده در گفتوگو و خط کشیدن برای همه دانشجویان استفاده میکنند. در این مقاله یکی از ویژگیهای مهم شخصیتی دانشجویان معماری؛ یعنی برونگرایی و درونگرایی بهعنوان دغدغهای مهم در تفاوت آموزش هر یک مطرح شده است. هر انسانی درجهای از برونگرایی و درونگرایی را دارد و در طیفی میان برونگرایی مطلق و درونگرایی مطلق قرار میگیرد؛ اما بهدلیل غلبه قابل توجه یکی بر دیگری، به او نسبت برونگرا یا درونگرا داده میشود. پرسش بنیادی آن است که «برونگرا یا درونگرا بودن دانشجوی معماری چه اثری در فرایند طراحی او خواهد داشت و استاد معماری در آموزش هر یک چگونه باید عمل کند؟». روش تحقیق این مطالعه توصیفی، تطبیقی و تحلیلی بود. در این پژوهش با تکیه بر مطالعات کتابخانهای، ویژگیهای شخصیتی دانشجوی برونگرا و درونگرا برشمرده و مشخص شد که هر یک از این دو گروه چه رویکرد فکریای در یادگیری طراحی و پیشبرد طرح روی میز دارند و چه آموزشهایی طلب میکنند. هدف این پژوهش کمک به استاد معماری برای هدایت بهتر کارگاه طراحی معماری با توجه به فرضیه تفاوت رویکرد یادگیری طراحی دانشجویان در دو تیپ شخصیتی برونگرا و درونگرا بود و نتیجه مطالعه به جدولی از این تفاوتها ختم شد. با توجه به افزایش دانشکدههای معماری در سالهای اخیر و نیاز به استفاده از استادان جوان، تحقیق و نگارش چنین مباحثی ضروری مینماید تا در اختیار آنان قرار گیرد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_96966_89a6fa1009cdc9e8cf05077adaba0335.pdf