فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316239020210823Application of Data Science in chemical engineering educationکاربرد علم داده در آموزش مهندسی شیمی25112856910.22047/ijee.2021.239468.1759FAمیترا لواسانیدانشگاه تهران. دانشکده فنی. گروه مهندسی شیمیهومن ضیائی حلیمهجانیدانشکده فنی دانشگاه تهرانرحمت ستوده قره باغاستاد دانشکده مهندسی شیمی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران0000-0002-1671-3385رضا ضرغامیدانشکده فنی دانشگاه تهراننوید مستوفیاستاد دانشکده فنی دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه تهرانJournal Article20200714Today, new technologies produce diverse data sets in the engineering sciences. Data science has provided the necessary tools for storing, analyzing, and managing these data set. In the near future, in almost all areas, traditional jobs will soon be replaced by data-driven jobs. Lack of efficient and trained human resources is a serious obstacle in managing large amounts of data in organizations, firms, and executive bodies. As a result, teaching and applying data science at the undergraduate and graduate levels in engineering disciplines, including chemical engineering, are inevitable. In this study, the importance of creating new courses on data science for evaluating big data and the role of these trainings in the development of chemical engineering in academia and industry are examined. For this purpose, data science courses in the top universities are reviewed and finally suggestions are presented. Titles are also suggested for how to present these courses. Providing these trainings to chemical engineers can help them to gain job opportunities and deal with large data in the chemical industry. امروزه فناوریهای جدید، مجموعههای متنوعی از دادهها را در علوم مهندسی تولید میکنند. علم داده، ابزارهای لازم برای ذخیرهسازی، تجزیهوتحلیل و مدیریت این مجموعه دادهها را ارائه کرده و سبب ایجاد تحولی جدی در توسعه علم و فناوری گردیده است. در آیندهای نزدیک تقریباً در همه حوزهها، مشاغل سنتی بهسرعت با مشاغل دادهمحور جایگزین میشوند. نبودن نیروی انسانی کارآمد و آموزشدیده مانعی جدی برای مدیریت دادههای حجیم در سازمانها، بنگاهها و دستگاههای اجرایی است. در نتیجه، آموزش و بهکارگیری علم داده در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در رشتههای مهندسی و از جمله مهندسی شیمی اجتنابناپذیر است. در این مقاله، به بررسی اهمیت ایجاد دروس مرتبط با علم داده، آموزش روشهای ارزیابی دادههای کلان و نقش این آموزشها در توسعه مهندسی شیمی در دانشگاه و صنعت پرداخته میشود. برای این منظور، دروس علم داده در دانشگاههای برتر مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت پیشنهادهایی برای ایجاد دروس علوم داده در برنامه آموزشی مهندسی شیمی در ایران ارائه میشود. همچنین سرفصلهایی بهمنظور نحوه ارائه این درس یا دروس پیشنهاد میگردد. ارائه این آموزشها به مهندسین شیمی، میتواند آنها را بهمنظور کسب فرصتهای شغلی و نحوه مواجهه با دادههای حجیم و کلان در صنایع شیمیایی یاری نماید.https://ijee.ias.ac.ir/article_128569_d4f2b32d10d8f8b05c8fc8af5f3034da.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316239020210823Comparison of motivation and academic achievement between Technical and Engineering Talented students and ThoseE accepted through the exam for master’s degree of Tabriz Universityمقایسه انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان فنی مهندسی استعداد درخشان و از طریق آزمون دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز472713309710.22047/ijee.2021.252842.1788FAحمدالله حبیبیدانشیار و عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانآی سان پاشایی فخریکارشناس ارشد بهسازی منابع انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانآیدا قسیمی لیقوانکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانسکینه فلاحتیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20201014This study was conducted with the aim of comparing motivation and academic achievement between talented students and those accepted through the exam in technical and engineering students of Tabriz University. In this practical and descriptive study, 58 engineering students were selected, using Morgan table and random sampling. To collect the data, the Walland Standard Motivational Learning (AMS) Questionnaire and Academic Achievement Questionnaire based on the previous semester grade point average were used, which was analyzed using SPSS 21 software and was calculated by Cronbach’s alpha for the 0.84 questionnaire. Independent t-test and one-sample t-test were used to analyze the data. The results showed that there is a significant difference in the variable of motivation and academic progress among those two mentioned groups of students, as well the rate of these variables was above average. There is another difference between the variables mentioned in the talented male students and those have been accepted by the exam. But there was no difference observed between the girls of these two groups. In general, comparing student performance is a good criterion for assessing the effectiveness of programs and the achievement of university goals, according to which, programs can be strengthened or modified.مطالعه حاضر با هدف مقایسۀ انگیزه و پیشرفت تحصیلی بین دانشجویان استعداد درخشان و از طریق آزمون، فنی و مهندسی دانشگاه تبریز صورت گرفت. در این پژوهش کاربردی و توصیفی، 58 نفر از دانشجویان فنی مهندسی با استفاده از جدول مورگان و از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه معیار انگیزۀ تحصیلی (AMS) والرند و پیشرفت تحصیلی بر اساس معدل نیمسال قبل استفاده شد که با استفاده از نرمافزار 21SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 84/0 محاسبه شد. به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای t مستقل و t تکنمونهای استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد تفاوت معنیداری در متغیر انگیزه و پیشرفت تحصیلی بین دانشجویان استعداد و از طریق آزمون فنی و مهندسی وجود دارد و میزان این متغیرها در دانشجویان درخشان و از طریق آزمون فنی و مهندسی بالاتر از حد متوسط است. همچنین بین متغیرهای ذکرشده در دانشجویان پسر استعداد درخشان و از طریق آزمون، تفاوت وجود دارد اما بین دختران این دو گروه، تفاوتی مشاهده نشد. به طور کلی مقایسه عملکرد دانشجویان، معیار مناسبی جهت بررسی میزان کارایی برنامهها و تحقق اهداف آموزش عالی است که بر اساس آن، میتوان برنامهها را تقویت یا اصلاح کرد.https://ijee.ias.ac.ir/article_133097_ae0efa16c6396a8bb5105ed171f775bd.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316239020210823The Effect of Professor’s Adherence to Professional Ethics on Student’s Self-efficacy and Motivation (The Comparison between Engineering
and Non-Engineering Students)تأثیر پایبندی اساتید به اخلاق حرفهای بر خودکارآمدی و انگیزش دانشجویان (مقایسهای بین دانشجویان مهندسی و غیرمهندسی)694913099310.22047/ijee.2021.253135.1789FAامید مهدیهگروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه زنجان. زنجان. ایران0000-0001-5148-7179Journal Article20201016The issue of student motivation has always been of interest to researchers. The aim of this study was to investigate the effect of professors’ ethical behavior on students’ self-efficacy and motivation. The research was conducted as a survey among students of Zanjan University. 274 students by using convenient sampling participated in this study. Data were collected using questionnaire in person and online. SPSS and AMOS software were used to analyze the data. Findings showed that professors’ adherence to professional ethics has a significant effect on students’ self-efficacy and motivation. The effect of self-efficacy on student motivation was also significant. Self-efficacy plays a mediating role in the relationship between professors’ ethical behavior and student motivation. The results of the mean test showed that there was no significant difference in research variables between students of different faculties. The critical ratio of the difference between the parameters showed that the research model did not differ significantly according to gender. The research model did not differ significantly between engineering and humanities students, but in one path (the effect of professional ethics on motivation) between engineering and science students, and students of humanities and sciences (the effect of professional ethics on self-efficacy) was significant. موضوع انگیزش دانشجویان همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رفتار اخلاقی اساتید بر خودکارآمدی و انگیزش دانشجویان انجام شده است. تحقیق به صورت پیمایشی و در بین دانشجویان دانشگاه زنجان انجام شد. 274 نفر از دانشجویان با استفاده از نمونهگیری در دسترس، در این تحقیق شرکت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه به صورت حضوری و برخط جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS 22 و AMOS 22 استفاده شد. یافتهها نشان داد که پایبندی اساتید به اخلاق حرفهای، تأثیر معنیداری بر خودکارآمدی و انگیزش دانشجویان دارد. تأثیر خودکارآمدی بر انگیزش دانشجویان نیز معنیدار بود. به علاوه، خودکارآمدی نقش میانجی را در رابطه بین رفتار اخلاقی اساتید و انگیزش دانشجویان ایفا میکند. نتایج آزمون میانگین نشان داد که تفاوت معنیداری در متغیرهای پژوهش در بین دانشجویان دانشکدههای مختلف وجود ندارد. بررسی نسبت بحرانی تفاوت بین مؤلفهها نشان داد که مدل تحقیق با توجه به جنسیت تفاوت معنیداری ندارد. به علاوه، مدل تحقیق در بین دانشجویان دانشکدههای مهندسی و علوم انسانی تفاوت معنیداری با هم نداشت ولی در یک مسیر (تأثیر اخلاق حرفهای بر انگیزش) بین دانشجویان دانشکدههای مهندسی و علوم و دانشجویان دانشکدههای علوم انسانی و علوم (تأثیر اخلاق حرفهای بر خودکارآمدی) معنیدار بود.https://ijee.ias.ac.ir/article_130993_5f696ed2e5b1b19a7678b1ec25549f68.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316239020210823The Research Ethics Norms of Engineering Field Researchersهنجارهای اخلاق پژوهشی پژوهشگران حوزۀ مهندسی957113043410.22047/ijee.2021.253467.1790FAشهلا خلفیپژوهشگر پست دکترا/دانشکده علوم اجتماعی/ دانشگاه تهرانمحمد رضا جوادی یگانهدانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.خسرو رحمانیدانشیار، گروه مواد، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20201019In this study, which was conducted by the field and inductive methods and through interviews with semi-structured questions, 38 researchers and employers in the electricity industry were purposefully selected and interviewed in depth. In these interviews, some questions were asked about the research ethics norms of efficient researchers in the industrial field, and the answers were collected based on their research experiences. Then, using open coding, axial coding and selective coding on the data obtained from the interviews, the final analysis was performed by interpretive analysis. The results of this study indicate that the most important characteristics of research ethics about efficient researchers are: Honesty, specialty, patience, good communication, hard work, professional ethics, beyond the commitment to act, known in the industry, being responsive to objections and criticisms, understand the problems and the issue, national patriotism & flag, faithfulness, satisfaction / understanding the needs and position of the employer, being young, problem solving concern, curiosity, persistence, innovation and patent, research articles, applicability of research in one or more companies. هدف از بررسی موضوع این تحقیق، دستیابی به ویژگیها و هنجارهای اخلاق پژوهشی پژوهشگران دانشگاهی در حوزۀ صنعت است. در این تحقیق که به صورت میدانی و با استفاده از مصاحبه توأم با پرسشهای نیمساختیافته انجام گردیده است، از میان پژوهشگران و کارفرمایان صنعت برق، 38 نفر کارآمد به صورت هدفمند انتخاب شده و دربارۀ ویژگیها و هنجارهای اخلاق پژوهشی پژوهشگران کارآمد صنعتی مصاحبههای عمیق انجام شده و پاسخهای مبتنی بر تجربیات مدیریتی و پژوهشی آنان گردآوری گردیده و دادههای منتج از مصاحبه ها با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی، آنالیز شده و مورد تحلیل و تفسیر نهایی قرار گرفتهاند. نتایج مبتنی بر تجربیات مدیریتی و پژوهشی کارفرمایان و پژوهشگران کارآمد صنعت برق، حاکی از آن است که مهمترین ویژگیهای اخلاق پژوهشی پژوهشگران کارآمد، به ترتیب عبارت از: داشتن صداقت و تخصص، صبور بودن، ارتباطات خوب، سختکوشی، اخلاق حرفهای، فراتر از تعهد عمل کردن، مطرح بودن در صنعت، پاسخگو بودن نسبتبه ایرادات و انتقادات، متوجه مسئله شدن و درک موضوع مطرحشده، ارق ملی، امانتداری، قانع بودن، درک جایگاه و نیاز کارفرما، جوان بودن، دغدغۀ حل مسئله، کنجکاوی، پیگیر بودن، نوآوری و ثبت اختراع، داشتن مقالات پژوهشی و نیز کاربرد پژوهش آنان در یک یا چند شرکت.https://ijee.ias.ac.ir/article_130434_21a760a21e911e5dd4ae1a181ef4955e.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316239020210823Comparison of faculty members’ perceptions of the usefulness, ease of use, self-efficacy and challenges of mobile learning
(Case study: Shiraz University)مقایسه ادراک اعضای هیئت علمی گروههای فنی- مهندسی از سودمندی، سهولت، خودکارآمدی و چالشهای یادگیری از طریق تلفن همراه (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)1149713345710.22047/ijee.2021.256332.1792FAسحر نوروزیدانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی، بخش مدیریت و برنامه ریزی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانمهدی محمدیدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازمریم شفیعی سروستانیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازJournal Article20201108The general purpose of this study was to compare the perceptions of faculty members of technical-engineering departments of the usefulness, ease of use, self-efficacy and challenges of mobile learning. The research method was descriptive survey. The statistical population of the study included all male and female faculty members of technical-engineering departments of Shiraz University (147). The research instrument included a researcher-made mobile learning acceptance scale, which after confirming the validity and reliability of the sample was distributed and the data collected by repeated measures ANOVA, one-way analysis of variance and independent t-test. Data were analyzed using SPSS 21 software. It is found; 1- There is a significant difference between the dimensions of mobile learning acceptance from the perspective of technical and engineering faculty members and the highest average belongs to the challenges and obstacles and the lowest belongs to the usefulness, 2- There is no significant difference between the dimensions of mobile learning accepting between the views of faculty members of different technical-engineering departments and the views of faculty members with different scientific levels, 3- There is a significant difference between the views of faculty members “experienced” and “inexperienced” mobile learning.هدف کلی این پژوهش، مقایسه ادراک اعضای هیئت علمی گروههای فنی- مهندسی از سودمندی، سهولت، خودکارآمدی و چالشهای یادگیری از طریق تلفن همراه بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه اعضای هیئت علمی گروههای آموزشی فنی- مهندسی دانشگاه شیراز (147) در سال تحصیلی 99-1398 بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 87 نفر انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش مقیاس محقق ساختۀ پذیرش یادگیری از طریق تلفن همراه بود که پس از تأیید روایی و پایایی بین افراد نمونه توزیع و دادههای جمعآوری شده با آزمونهای آماری تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر، تحلیل واریانس یکطرفه و تی مستقل و با استفاده از نرمافزار SPSS21 تحلیل شدند. نتایج: 1- تفاوت معناداری بین ابعاد پذیرش یادگیری از طریق تلفن همراه در اعضای هیئت علمی فنی- مهندسی وجود دارد. بالاترین میانگین متعلق به چالشها و پایینترین آن، مربوط به سودمندی است. 2- تفاوت معناداری بین ابعاد پذیرش یادگیری از طریق تلفن همراه، میان دیدگاه اعضای هیئت علمی گروههای تحصیلی مختلف فنی- مهندسی و اعضای هیئت علمی با مراتب علمی مختلف وجود ندارد. 3- تفاوت معناداری میان پذیرش اعضای هیئت علمی «باتجربه» و «بدونتجربه» یادگیری از طریق تلفن همراه وجود دارد.https://ijee.ias.ac.ir/article_133457_908704e06696d6fe48e2102cfecece5f.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316239020210823The Mediating Role of Critical Thinking in the Relationship Between Personality Traits and Creativity with Academic Performance of Studentsنقش واسطهای تفکر انتقادی در ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و خلاقیت با عملکرد تحصیلی دانشجویان13011513292010.22047/ijee.2021.265698.1810FAصادق حامدی نسبدانشگاه بیرجند- دانشکده علوم تربیتی0000-0001-9980-4065معصومه عزیزیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، ایرانJournal Article20210105The purpose of this study was to investigate the mediating role of critical thinking in the relationship between personality traits and creativity with academic performance of students. The research method is applied and correlational. The study population consisted of all undergraduate engineering students of Birjand University who were studying in the academic year 2018-2019. 180 students were selected by relative stratified sampling method. SPSS and AMOS software were used for data analysis. To collect data, three questionnaires were used: California critical thinking skills form (B), standard creativity questionnaire, personality scale, and performance measures. Students’ academic achievement was considered as their average of the previous year in the academic year 2018. Findings showed that personality traits have a direct and significant effect on critical thinking, creativity on critical thinking, personality traits on academic performance, creativity on academic performance, critical thinking, and personality traits. Creativity through indirect thinking has a direct and significant effect on academic performance. The results of the path analysis also showed that the conceptual model of the research was well-suited. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای تفکر انتقادی در ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و خلاقیت با عملکرد تحصیلی دانشجویان است. روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، کلیۀ دانشجویان مهندسی دوره کارشناسی دانشگاه بیرجند بودند که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تحصیل هستند. با روش نمونهگیری طبقهای نسبی تعداد 180 دانشجو به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت تحلیل دادهها نیز از نرمافزارهای SPSS, AMOS استفاده شده است. برای گردآوری دادهها، از سه پرسشنامه، مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم «ب»، پرسشنامه معیار خلاقیت، مقیاس شخصیتی استفاده شد و برای سنجش عملکرد تحصیلی دانشآموزان، معدل کل سال قبل آنها در سال تحصیلی 1396 در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد که ویژگیهای شخصیتی بر تفکر انتقادی، خلاقیت بر تفکر انتقادی، ویژگیهای شخصیتی بر عملکرد تحصیلی، خلاقیت بر عملکرد تحصیلی و تفکر انتقادی بر عملکرد تحصیلی تأثیر مستقیم و معنیداری دارند و ویژگیهای شخصیتی و خلاقیت، به واسطه تفکر انتقادی بر عملکرد تحصیلی تأثیر غیرمستقیم و معنیداری داشتهاند. نتایج تحلیل مسیر نیز نمایانگر این بود که مدل مفهومی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است.https://ijee.ias.ac.ir/article_132920_792567279cd80b5f90eb835393ac2ccd.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316239020210823Factors affecting acceptance of 5G technology among Iranian studentsعوامل مؤثر بر پذیرش فناوری نسل پنجم در بین دانشجویان ایران15113113165510.22047/ijee.2021.258981.1794FAمرتضی اکبریدانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران0000-0001-5215-3349هانیه پولادیاندانش آموخته دانشگاه تهرانJournal Article20201124Even though 4G technology is still under development, many investors are currently working to advance the following type of internet networks identified as 5G. This research was to investigate the factors affecting the acceptance of 5G technology in Iran among university students in Tehran Province. About 238 students were randomly selected in this study from universities in Tehran. The main method for data collection and analysis is to provide an electronic questionnaire related to the model. Data analysis was performed using structural equation modeling method and PLS software. The results showed that the quality of technology has a positive influence on perceived ease of use, perceived usefulness, trust and perceived enjoyment. Quality has a positive influence on perceived ease of use, perceived usefulness and trust, while there is no direct relationship between perceived enjoyment and acceptance to use 5G technology.با توجه به این که در حال حاضر هنوز فناوری 4G در حال تکامل است، بسیاری از محققان، در حال توسعه انواع جدید شبکههای اینترنت مانند فناوری 5G هستند. در این تحقیق تلاش شده است که عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری نسل پنجم در ایران و در بین دانشجویان دانشگاههای شهر تهران بررسی شود. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش، به صورت تصادفی 238 نفر از میان دانشجویان دانشگاههای تهران انتخاب شدند. روش اصلی برای جمعآوری و تحلیل اطلاعات، ارائه پرسشنامه الکترونیکی است که در اختیار افراد جامعه آماری قرار گرفته است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و با نرمافزار PLS انجام شده است. نتایج حاکی ازآن است که کیفیت فناوری با سهولت درکشده، سودمندی درکشده، اعتماد و لذت درکشده رابطه مثبت دارد. کیفیت با اثرگذاری مثبت بر سهولت درکشده، مفید بودن درکشده و اعتماد بر تمایل افراد به پذیرش این فناوری اثر مثبت و معنادار دارد، ضمن این که بین لذت درکشده و تمایل افراد به استفاده از فناوری 5G رابطه مستقیم وجود ندارد. https://ijee.ias.ac.ir/article_131655_4c333a85e65f8fdf45bc1fc571f214de.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316239020210823Book Biography: Eighty-year history of the Faculty of Engineering, University of Tehran, The story of a house, the story of a land, (By Dr. Maghsoud Faraskhah).یادداشت معرفی کتاب تاریخ هشتاد ساله دانشکده فنی دانشگاه تهران داستان یک خانه، داستان یک سرزمین (اثر دکتر مقصود فراستخواه)15315613862810.22047/ijee.2021.310123.1861FAسید علی پزشکی اردکانیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20211012کتاب «تاریخ هشتادساله دانشکده فنی دانشگاه تهران» اثر آقای دکتر مقصود فراستخواه استاد مؤسسه پژوهش و برنامه-ریزی آموزش عالی است که در سال 1393، در 423 صفحه توسط نشر نی و کانون مهندسین فارغالتحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران نوشته و منتشر شده است. در این کتاب ضمن برشمردن پیشینه تمدنی آموزش مهندسی در ایران، با نگاهی تاریخی، داستان دانشکده فنی دانشگاه تهران از منظر اسناد و روایتها بازگو میشود. در این داستان، آمار و اطلاعات اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشکده و همچنین دانشجویان و جنب و جوش آنان در گذر تاریخ هشتاد ساله دانشکده ارائه و سیر شکلگیری و ادامه فعالیت، تأثیرات و خدمات اجتماعی، تنشهای سیاسی و آکادمیک و پداگوژی و تکنولوژیک دانشکده در پیش از انقلاب اسلامی و نیز در دوران پس از انقلاب، که نویسنده به 8 دوره تقسیم و طبقهبندی کرده است، بررسی و تجزیه و تحلیل میشود. در تحلیل تحولات ادوار مختلف دانشکده، ویژگیهای برجسته دانشکده فنی در دوران درخشش و نیز برخی نقاط افول درخشش دانشکده -هم از نظر استادان و دانشآموختگان دانشکده و هم از دید نویسنده- تشریح میشود.https://ijee.ias.ac.ir/article_138628_359e5a79a5b56e2e0834582be5d0303b.pdf