فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231662420050301Contentsفهرست مقالات22221510.22047/ijee.2005.2215FAJournal Article20050319https://ijee.ias.ac.ir/article_2215_23467412544a203baadc543a332a3891.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231662420050301Education is the Basic Principal for Promotion of Cultural Awareness Toward Environmentآموزش رکن اساسی ارتقای فرهنگ محیط زیست125221610.22047/ijee.2005.2216FAشمسی راحمیدانشگاه علوم پزشکی شیرازمنصور طاهریدانشکده مهندسی دانشگاه شیرازJournal Article20040908Education is one of the important factors to achieve cultural awareness on environmental protection. Education of public results in increase of their knowledge for effective use of resources, decision making and change in behavior. More public knowledge on environmental protection results in better obeying rules and regulations. Environmental knowledge results in increase of accountability and inner motivation. The structure of change in behavior toward environment is giving information, providing enabling factors and resources for change in behavior. It must be understood that the human health and welfare and the quality of life have a close connection with the nature of environment. This necessitates planning and budget allocation for promotion of citizen’s belief and attitudes toward environmental health. The planning and organization of citizen’s education on environmental issues should be based on their need and their priorities. Human behavior is a reflection of his awareness and attitudes. The concept of environmental health and protection should be part of the curriculum from preschool to the university level. The mass media, training of environmental specialist and evaluation of educational program can contribute to the expansion of public knowledge in environmental protection.مهم ترین هدف در ارتقای فرهنگ زیست محیطی افراد جامعه ایجاد شناخت در مورد اهمیت تعامل انسان با محیط زیست و تأثیر عملکرد وی به صورت منفی یا مثبت بر محیط است. رکن اصلی در آموزش افراد ایجاد توانمندی در آنان برای تصمیم گیری صحیح، تغییر رفتار و عملکرد و استفاده بهینه از منابع می باشد. هرچه آگاهی مردم جامعه در مور محیط زیست بیشتر باشد، اجرای قوانین و رضایت مندی آنان نیز افزایش می یابد هرچه ساختارهای توانمند سازی افراد در خصوص اجرای قوانین زیست محیطی و احساس مسئولیت در افراد بیشتر اجرا شود، رابطه مثبتی با توانمندی روانی، خشنودی و ایجاد انگیزه درونی در افراد به وجود می آید. ساختار توانمندسازی زیست محیطی شامل دادن اطلاعات، ایجاد منابع لازم برای تصحیح عملکرد افراد و حمایت ارگان ها از مردم برای اجرای مقررات است. میزان سلامت، بهره وری و کیفیت زندگی افراد ارتباط نزدیکی با شرایط و سلامت محیط آنان دارد، لذا باید سرمایه گذاری لازم به منظور گسترش فرهنگ زیست محیطی شهروندان صورت گیرد. برای آموزش افراد جامعه در مورد پیشگیری از تخریب محیط زیست، لازم است ابتدا نیاز افراد در ارتباط با ارتقای فرهنگ زیست محیطی در سنین و گروه های مختلف جامعه تعیین و پس از آن برنامه ریزی منظم و بر مبنای اولویت نیازها در ایجاد شناخت، تغییر در نگرش و ایجاد عملکرد صحیح در جامعه صورت گیرد. اقدامات مؤثر برای گسترش فرهنگ زیست محیطی، گنجاندن مسائل مربوط به محیط زیست در برنامه آموزش قبل از دبستان، کتب درسی، برنامه های فرهنگی و اجتماعی برای شهروندان از جمله استفاده از رسانه های ارتباط جمعی، تربیت کارشناسان محیط زیست و بالاخره، گنجاندن آن در دروس دانشگاهی است. برای تعدیل هزینه های آموزشی و اثر بخشی آن لازم است ارزیابی جامعی از فعالیت های انجام شده به عمل آید.https://ijee.ias.ac.ir/article_2216_21cf52cc838de509721e68b0e31e1da4.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231662420050301Environmental Awareness A Vital Requirement for Decision Makers at all Management Levelsضرورت آموزش های زیست محیطی برای مدیران و مسئولان کشور2736221710.22047/ijee.2005.2217FAجلال الدین شایگاندانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20040905In this article the vital role of the upper management in various governmental agencies and indeed the private sector regarding environmental awareness is discussed. Decision made merely on the basis of short-term economical, social, and political incentives often result in increased environmental pollution and at times irreversible environmental damages. Various examples are discussed to illustrate how a lack of appropriate planning, unnecessary subsidies, short-term profits and social-economic pressures to create unsustainable employment has helped to further deteriorate our fragile environment.
In conclusion, several recommendation are proposed to enhance the environmental awareness of decision makers at all governmental managerial levels. Education asd awareness are the key for long-term environmental friendly decisions that are beneficial for our further generation.
در این مقاله ابتدا به نقش غیر قابل انکار مدیران دولتی در گسترش آلودگی و تخریب های زیست محیطی با ذکر مثال هایی از بی برنامگی، ملاحظه کاری، ایجاد درآمد و اشتغال های کاذب و اختصاص یارانه های مستمر و بی هدف نشان داده شده و سپس برای جلوگیری از ادامه این روند به نقش آموزش های زیست محیطی برای مدیران ارشد و مسئولان پرداخته شده است. در خاتمه، پیشنهادهایی برای ارتقای آگاهی های زیست محیطی مدیران و همچنین، روش های ترغیب و تشویق آنها به شرکت در دوره های آموزشی ارائه شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_2217_3d7be88df0d2ae10f87b65c92f0b2039.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231662420050301Some Educational Pointers for Splving Certain Environmental Problems of the Country Lar National Park Case Studyملاحظاتی در مورد آموزشهای عمومی برای کاهش برخی از مشکلات زیست محیطی، کشور مطالعه موردی پارک ملی لار3748221810.22047/ijee.2005.2218FAمصطفی سهراب پورمرکز تابش گاما، سازمان انرژی اتمی ایرانمهرداد سهراب پورشرکت فنی و مهندسی ساخت ایرانJournal Article20040620Inhabitable Loot and Central deserts cover a greater share of the areas of the Iranian plateau. The marginal lands of the Zagroas and Albors mountain ranges are the habitable land of the country, and a comprehensive programs of environmental protection of these areas including the national parks and the wildlife sanctuaries etc. should be planned and implemented. Despite the existence of certain environmental rules and regulations our national parks, sanctuaries etc. are not in a healthy condition and they suffer from a lack of proper control and various encroaching elements have had debilitating impacts on them. The status of the Lar National park is presented as a case study in this work.
There are also several other alarming issues confronting the environmental health of our country; these include, but is not limited to, the reduction of the northern forest areas, destruction of the pasture lands by overgrazing, and consequent soil erosion and flooding. A drastic reduction of the wildlife animals, birds and also marine populations of the country as a result of over-hunting, over-fishing, destruction of habitats, and increasing levels of river pollution are observed. “Near extinction” status of many animals, birds, and the fish species of the country indicates that environmental health of our country is in a rather critical condition. To revive it one needs an immediate action plan with coordinated and concerted efforts of all of the relevant governmental and private agencies. A number of recommendations or educational tips are presented to slow down the destruction rate of the country’s environment.قسمت عمده ای از مساحت ایران را کویر مرکزی و کویر لوت تشکیل می دهند و قسمت های اندک واقع در حاشیه رشته کوههای البرز و زاگرس مناطق قابل زیست کشورند که باید در مورد حفظ و صیانت از آن، به خصوص زیستگاه های مربوط شامل پارک ملی و مناطق حفاظت شده اقدامات قانونی و کنترلی لازم صورت گیرد. علی رغم وجود قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست متأسفانه، منابع و مناطق حفاظت شده ما در معرض تخریب و تطاول کلی قرار دارند که این وضعیت در مورد پارک ملی لار به عنوان نمونه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از دیگر مقولات نگران کننده محیط زیست کشورمان می توان از تخریب و کاهش مستمر فضاهای جنگلی از طریق بریدن درختان و نابودی پوشش گیاهی آن از طریق ورود، تعلیف و اقامت احشام در آنجا و کاهش جمعیت های جانوری و پرندگان از طریق شکار بی رویه و تخریب زیست گاه های آنان بدون اعمال بررسی های زیست محیطی لازم مربوط به پروژه های عمرانی کشور و کاهش جمعیت آبزیان کشور به دلیل آلودگی های شدید رودخانه ها و ماهیگیری های قاچاق و غیره نام برد. وضعیت نزدیک به انقراض گونه های متعدد جانوری از شرایط بسیار بحرانی محیط زیست کشور حکایت دارد و به اقدامات هماهنگ شده عاجل از طرف ارگان های دولتی ذی ربط نیاز است. پیشنهادهایی به منظور کمک به کندتر شدن روند تخریب ها ارائه شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_2218_1c67348b602e10c3ce534bdd9da06bc1.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231662420050301Education of Biological Engineeringآموزش مهندسی زیستی4957222010.22047/ijee.2005.2220FAعلیرضا منصوریانپژوهشگر گروه خلاقیت و نوآوری دانشگاه صنعتی مالک اشترفاطمه حیدریان نائینیکارشناسی ارشد زیست شناسیJournal Article20040620Biological Engineering is one of the new integrative sciences, that function issues of interfaces between engineers and biologists are considered. There is a current interest in revising or establishing new biological engineering curriculums and courses.
Biological Engineering should have the conceptual framework of biology and engineering. Basic engineering concepts and basic biology concepts are sometimes conflicting, but must nevertheless be incorporated in undergraduate courses that could lead to problem solving in different industries. All biological engineering curriculums must include courses on engineering topics, life sciences topics and courses that integrate the two. This paper was intended to guide the establishment of new revised biological engineering programs.مهندسی زیستی یکی از علوم بین رشته ای نوین است که در این علم ارتباط مباحث علمی ـ پژوهشی متقابل و کارآمدی از تداخل گرایش های مختلف مهندسی و زیست شناسی ایجاد می شود. اخیراً در اکثر کشورهای پیشرفته تمایل فراوانی برای اصلاح یا ایجاد برنامه های تحصیلی دروه های مهندسی زیستی پیدا شده است. مهندسی زیستی دارای مفاهیم و ساختارهای بسیار گسترده از دو جنبه زیست شناسی و مهندسی است. بعضی مواقع در ظاهر مفاهیم اساسی مهندسی و زیست شناسی با یکدیگر ناهماهنگ هستند که با ایجاد دوره های کارشناسی در این رشته نوین امکان درک متقابل رشته های زیست شناسی و مهندسی و استفاده از آن در حل ابداعانه مسائل صنایع مختلف کشور فراهم می آید. در این دوره تحصیلی موضوعات مهندسی، موضوعات علم حیات و دوره های ترکیبی این دو مورد بحث قرار می گیرد و در این مقاله مختصری از برنامه های تحصیلی مهندسی زیستی در کشورهای مدرن ارائه و ایجاد این رشته در آموزش عالی کشور پیشنهاد می شود.https://ijee.ias.ac.ir/article_2220_c85e6a3f936930545eeaf4fd8a00e3bb.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231662420050301The Wvaluation of Womens Occupation in Engineering and Technologyارزیابی اشتغال زنان در رشته های فنی و مهندسی5974221910.22047/ijee.2005.2219FAطاهره کاغذچیدانشکده مهندسی شیمی ، دانشگاه صنعتی امیر کبیرگلناز کامرانیدانشکده مهندسی شیمی ، دانشگاه صنعتی امیر کبیرمنصوره سلیمانیدانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی امیر کبیرJournal Article20041004Presently, due to the improvement of educational level and increase in daily expenses, having a suitable job and a source of income are assumed to be the basic needs of every human being. Denial of such a right from the women will definitely cause the society to tear apart and ultimately lead to the society destruction.
In this article, in addition to a short consideration of the basic sociological elements, certain statistical figures concerning the women’s educational levels and their occupations in Iran has been presented. Finally an inquiry from the universities students and graduated, towards their occupational status has been performed.امروزه، با ارتقای سطح تحصیلات و نیز افزایش هزینه های زندگی، داشتن شغل و کسب درآمد از نیازهای هر فرد محسوب می شود و محروم بودن از تأمین این نیاز اساسی به دو نیم کردن پیکر اجتماع و در نهایت، نابودی آن می انجامد. در این مقاله علاوه بر بررسی مقدماتی جامعه شناختی، آمار تحصیلات و اشتغال بانوان ارائه و در خاتمه از دانشجویان و فارغ التحصیلان شاغل رشته های فنی مهندسی در مورد وضعیت شغلی آنها نظر سنجی شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_2219_ef314ffef980d32dd6a4b04baa428054.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231662420050301Brain Drain(History)فرار مغزها(تاریخچه)7590222110.22047/ijee.2005.2221FAمحمد حسین میر باقریدانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریفسمیرا سید میرزادانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریفپرویز دوامیدانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20040730Foreign-born scientist and engineers contribute significantly to the brain power of the developed countries.
This emigration of such highly skilled personnel called “brain drain”. More recently, however the mobility of highly talented worker can be referred to as “brain circulation” if this followed by a return to the home country. In the past several decades” brain drain” phenomena has been the subject of many research. This paper focuses on the impact of this migration on human capital and growth in Iran, and as been divided in 3 sections, history causes and how brain circulation can be dominated.
This paper is the first part of this report.
Data on the mobility and stay rated of Iranian expert to the United States, Europe and other developed countries on the past 30 year support the more brain drains with highly increasing rate and very little brain circulation.
This paper has shown that the brain problem in this country is real and highly serious. For our country to be successful in delivering its mission outcomes in the future development and growth, brain should be replaced by drain circulation.در دهه های اخیر، پدیده فرار نخبگان، نیروهای انسانی کارافرین، به پدیده فرار مغزها یا Brain Drain معروف شده است. با توجه به پژوهش و نکات و مطالب برجسته ای که توسط محققان مختلف انجام شده، در مطالعه حاضر تلاش شده است تا ابعاد این پدیده زیانبار در سه بخش مجزا با عناوین تاریخچه، علل و راهکارها مورد بررسی قرار گیرد. مقاله حاضر به بخش اول این پدیده؛ یعنی به تاریخچه این مسئله می پردازد. بر اساس اسناد تاریخی که از نویسندگان و صاحبنظران در این مقوله به جای مانده است، تاریخچه این مسئله از زمان شروع تا حال به سه دوره کلی شامل دوران پادشاهی، دوان انقلاب و بحران و دوران ثبات نسبی تقسیم بندی شده و نظر خواننده را به آنچه در این دوران اتفاق افتاده است، جلب می کند. دانستن پدیده فرار مغزها از آن نظر حایز اهمیت است که آمارها نشان می دهد در همه دوران یاد شده نرخ رشد پدیده فرار مغزها مثبت بوده است. در عصر حاضر که فرایند جهانی شدن با شتاب هرچه بیشتر به پیش می رود، هر کشوری که خواهان پیشرفت و داشتن جایگاهی در جهان علمی و علم جهانی است، مهاجرت مغزها در این کشورها باید به سمت گردش و تبادل اندیشه های تغییر یابد.https://ijee.ias.ac.ir/article_2221_bdc0b788d100a729356785cce76afda0.pdf