فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-23163920010601Contentsفهرست مقالات22236610.22047/ijee.2001.2366FAJournal Article20010621https://ijee.ias.ac.ir/article_2366_25cbf67d108d376dd5c5487157c7ce80.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-23163920010601Training Program, a Suitable Tool for Enhancing the University the University-Industry Cooperationکارورزی، بستری مناسب برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه18236710.22047/ijee.2001.2367FAفریدون کیانفردانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20010122<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>از سال 1376 طرحی با عنوان کاروزی با همکاری شکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل سایپا(مگاموتور) و دانشگاه صنعتی شریف با هدف اصلی توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه در حال اجراست. کلیات این طرح این است که هر ساله تعدادی دانشجوی کارشناسی سال اول در رشته های مهندسی مورد نظر شرکت مگا موتور به عنوان کارورز انتخاب می شوند. این دانشجویان در طول زمان تحصیل دوره کارشناسی خود به طور متوسط هفته ای یک روز کامل کاری را مطابق برنامه در شرکت مگاموتور به کارورزی می پردازند. به نظر بسیاری از کسانی که در طرح کارورزی شرکت دارند، کارورزی بالقوه می تواند بستر خوبی برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه باشد، هرچند شکل فعلی آن در شرکت مگاموتور به علت بی توجهی به خواسته های عناصر درگیر آن اشکالات زیادی دارد. در این پروژه سعی بر این است که با مشخص کردن عناصر درگیر در طرح کارورزی و خواسته های آنها، کلیات نظام اجرای آن برای رشته های مهندسی به گونه ای پیشنهاد شود که با اجرای آن بتوان هرچه بیشتر به هدف اصلی آن رسید.https://ijee.ias.ac.ir/article_2367_de9ed6d5a77aa3bdad4e93fe958ae64f.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-23163920010601Historical Development of Heat Transferتاریخچه ای از انتقال حرارت944236810.22047/ijee.2001.2368FAمحمود یعقوبیدانشکده مهندسی دانشگاه شیرازخالد کریمیدانشکده مهندسی دانشگاه شیرازمحید ملکیبخش مهندسی مکانیک دانشگاه ماریلند آمریکاJournal Article20010129<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>یکی از زیر شاخه های مهنددسی مکانیک و مهندسی شیمی، انتقال حرارت است. کاربرد انتقال گرما به دلیل کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف بر مبنای پدیده های فیزیکی بسیار مهمی استوار شده که توسط دانشمندان و محققان از قرن شانزدهم به تدریج شناخته و ارائه شده است. دانش پایه و پدیده های اصلی علم انتقال حرارت در فاصله سالهای 1930 ـ 1880 مدون شده و کابردهای عمده آن از سال 1930 تا کنون گسترش یافته است و هر ساله نیز به مراتب بیشتر می شود. در این مقاله تلاش شده است تاریخچه مختصری از روند توسعه دانش انتقال گرما و پدیده های مرتبط با آن از قرن شانزدهم تا ابتدای نیمه دوم قرن بیستم گردآوری و ارائه شود. این اطلاعات عمدتاً از مرجع چهار اقتباس شده، ولی سعی شده است که از سایر منابع موجود به خصوص دانشنامه بریتانیکا نیز استفاده شود. برای هر یک از پدیده های شناسایی شده مرجع جدیدی اضافه شده است تا خوانندگان در صورت علاقه بتوانند پدیده مربوط را به طور مفصل در مرجع مربوط پیدا و مطالعه کنند. در انتها به نتایج و فعالیت های حاضر در زمینه انتقال حرارت اشاره شده است تا علاقه مندان با منابع جدید نیز آشنایی پیدا کنند.https://ijee.ias.ac.ir/article_2368_405d206e713a801336074562a190ddb3.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-23163920010601Research-Educational Software for Induction Motor Drivesنرم افزار آموزشی ـ پژوهشی درایوهای موتور القایی4561236910.22047/ijee.2001.2369FAمحمد ابراهیمیدانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهانJournal Article20010206<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>در این مقاله طراحی و تهیه یک نرم افزار جامع کامپیوتری برای آموزش و تحلیل عملکرد انواع مختلف درایوهای موتور القایی توضیح داده شده است. برای این منظور از زبان مطلب 3/5 و جعبه ابزار سیمولینک استفاده شده است. در این نرم افزار اجزای مختلف یک درایو به صورت بلوک های مستقل وجود دارند. بعضی از این اجزا عبارت اند از : موتور القایی، اینورترهای CSI ، اینورتر VSI ، تخمین گر شار و گشتاور، کنترل کننده های سرعت، گشتاور و شار، مولد بردارهای یکه و غیره. از ترکیب این اجزا به سهولت می توان انواع کنترل کننده های موتور القایی به روش های مختلف اسکالر، برداری مستقیم و غیر مستقیم را طراحی و شبیه سازی نمود و عملکرد هر یک را بررسی کرد. در مقاله حاضر، به عنوان نمونه سیستم کنترل اسکالر و کنترل برداری مستقیم با جهت یابی شار استاتور، در سیستم فاقد حسگر سرعت ارائه شده است. این نرم افزار قابلیت های مطلب 3/5 را بسط و توسعه داده است و می توان از آن به عنوان مکمل جعبه ابزار های فعلی مطلب برای آموزش و تجزیه و تحلیل عملکرد درایوهای موتور القایی، انجام دادن تحقیقات جدید و همچنین در آزمایشگاه های کامپیوتری درایوهای الکتریکی به طور اعم و خصوصاً برای نمایش عملکرد کنترل کننده های مختلف در درایوهای القایی بهره گرفت.https://ijee.ias.ac.ir/article_2369_401693a739570477cc05915ff4d384c3.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-23163920010601Efficient Teaching and Learning of Geometric Rigidity of Structuresآموزش و فراگیری کارآمد مفهوم پایداری هندسی سازه ها6378237010.22047/ijee.2001.2370FAعلی کاوهمرکز تحقیقات ساختمان و مسکنشاهین مخترعمرکز تحقیقات ساختمان و مسکنJournal Article20010217<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>بررسی پایداری کلی سازه می تواند در ارتباط رفتار سازه به صورت یک جسم صلب، در مواردی از قبیل واژگونی و لغزش مطرح شود و یا می تواند به رفتار مکانیزمی سازه های سرهم شده از اعضای مختلف مربوط باشد. این مقاله به آموزش و فراگیری کیفی مفهوم پایداری اختصاص دارد و به طور خاص به بررسی برنامه دوره کارشناسی می پردازد. سرانجام با ارائه پیش زمینه ای به منظور آشنایی با شرح حرفه ای پایداری سازه ای پایان می یابد. یکی از ابعاد نوآوری این برنامه، انتقال یک مهارت مهم در تربیت مهندسان عمران و سازه از سطح دوره کارشناسی ارشد به شکل یک تمرین قابل درک برای دوره های کارشناسی است. روش فراگیری از طریق "انجام" به خودی خود در دوره های تحصیلات تکمیلی، نوآوری جدیدی محسوب نمی شود. اما کاربرد آن در به کارگیری نگاه کاوشگر دانشجو و روند بازخورد، در این مورد خاص می تواند نوآوری محسوب شود، به خصوص در دوروس کارشناسی که آموزش به صورت عام بر محور "تدریس" استوار است.https://ijee.ias.ac.ir/article_2370_bb6c25b4dc6713e71cdbe7111e3cdc89.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-23163920010601Practical Approaches to Engineering Designروش های اجرایی در طراحی مهندسی7992237110.22047/ijee.2001.2371FAغلامحسین دانشیدانشگاه صنعتی شریفJournal Article20010223<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>در این مقاله روش های اجرایی طراحی در مهندسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. عوامل مؤثر در موفقیت یک طرح مهندسی مطرح شده و مراحل اجرایی آن بررسی شده است. طراحی یک واحد تهیه فروسیلیسیم، یک پرس 160 تن هیدرولیک ، یک بالابر و یک مته بررسی گردیده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_2371_99dfbe1da1321d3c9c037a207226fad8.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-23163920010601Spiritual Priciples of Engineering Educationمبانی معنوی در آموزش علوم مهندسی93117237210.22047/ijee.2001.2372FAمحمد نقی زادهمرکز تحقیقات شهرسازی پارکهاJournal Article20010228<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>ظاهر امر چنین می نماید که برای آموزش و پژوهش در هر رشته ای از علوم، به ویژه علوم مهندسی، تسلط بر علوم پایه شرط اصلی ورود به آن علم و همچنین توفیق در آن است. تجربه ها و پژوهش ها بیانگر آن است که هر عالم و محققی قبل از هر چیز متأثر از جهان بینی خویش می باشد. در واقع، به عکس آنچه بعضاً گفته می شود که " علم نمی تواند مستقل از جهان بینی و به عبارتی بدون توجه به معنویت مورد نظر انسان مطرح باشد" وجیزه حاضر در پی شناسایی ارتباط بین جهان بینی و جنبه های معنوی ان با علوم مهندسی و مقایسه اجمالی آن در گذشته و حال خواهد بود.https://ijee.ias.ac.ir/article_2372_9b0fc5954a164e10e2c4e4222dfb64a5.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-23163920010601tudy The Average Completion Time of Master and Ph. D. Degrees in Science and Engineering and Comparison to Other Field of Studies at Canadian Universitiesبررسی متوسط طول تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های علوم و مهندسی و مقایسه آن با سایر رشته ها در دانشگاه های کانادا119133237310.22047/ijee.2001.2373FAرضا حسینیدانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیر کبیرکریم اسلاملوئیاندانشکده اقتصاد دانشگاه شیرازJournal Article20010307<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>در این مقاله متوسط طول تحصیل در دوره های دکترا و کارشناسی ارشد(فوق لیسانس) در دانشگاه های کانادا در دهه 1980 و پنجساله اول دهه 1990 در رشته های تحصیلی مهندسی، علوم، علوم انسان، کشاورزی و علوم زیستی مورد ارزیابی قرار گرفته و تحلیل شده است. بر اساس شواهد، پیش بینی شده است که طول متوسط تحصیل در این دوره ها و در رشته ها و زمینه های مورد بررسی کاهش یابد.https://ijee.ias.ac.ir/article_2373_1a7068176a50600ed0d45ad4bb2bcf65.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-23163920010601Antropy in Engineering and Scienceجایگاه انتروپی در مهندسی و علوم135152237410.22047/ijee.2001.2374FAمحمد خشنودیگروه مهندسی شیمی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20010317<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>این مقاله به تاریخ و روند شکل گیری اصول بنیادی ترمودینامیک به ویژه مفهوم انتروپی می پردازد. در بخش نخست با تقویم نگاری از انقلاب صنعتی در اروپا و اختراع ماشین های بخار و گرمایی برای تبدیل حرارت به کار، چگونگی بهبود بازدهیآنها به ویژه تلاشهای سعدی کارنو در دهه 1820 تشریح و یافته ها و نیز اشکالات نظری وی بررسی می شود. تنظیم و نشر اندیشه های کارنو توسط کلاسیوس در دهه 1850 و معرفی واژه انتروپی و کاربردهای اولیه آن توضیح داده می شود. همزمان شکل گیری قانون اول ترمودینامیک توسط ژول و مایر بررسی شده و سپس کوشش های کلوین و پلانک برای تنظیم قانون دوم ترمودینامیک شرح داده می شود. گسترش کاربردهای انتروپی توسط هلمهولتز و گیب و سپس شکل گیری قانون سوم ترمودینامیک توسط نرنست، پلانک و اینشتین در سال 1906 توضیح داده می شود. از طرف دیگر بیان مفهوم آماری انتروپی توسط بولتزمن و تأثیر پیشرفت های شگرف فیزیک در شناخت میکروسکوپیک ماده، مراحل شکل گیری ترمودینامیک آماری(1900)، مکانیک آماری(1910) ، سپس مکانیک کوانتوم آماری(1925) و سرانجام نظریه اطلاعات (1948) شرح داده می شود. در بخش دوم کاربردها مهم انتروپی در تعریف فرایندهای آرمانی، محاسبه بازدهی ماشین های حقیقی و میزان بازگشت ناپذیری در آنها، اصل افزایش انتروپی، مفهوم اکسرژی و قابلیت کاردهی، معرفی کمیت های جدید ترمودینامیکی چون خواص جزیی و اضافی، پتانسیل شیمیایی و اکتیویته، مفهوم تعادل، نگانتروپی، نظریه اطلاعات و سنجش دما شرح داده می شود. در پایان به کاربردهای نوین انتروپی در بررسی سیستم های زنده، علوم انسانی، جامعه شناسی و تاریخ اشاره می شود.https://ijee.ias.ac.ir/article_2374_b3926d6b1c29a97f8dce57b786cebdee.pdf