فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1
2
1999
09
01
Contents
فهرست مقالات
2
2
2484
10.22047/ijee.1999.2484
FA
Journal Article
1999
09
22
https://ijee.ias.ac.ir/article_2484_0dc0a3e1b2f9a35af0b38c7cb37bc580.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1
2
1999
09
01
An Overview of the Educational Programs of Engineering Schools, Present and Future Reqirements
نگاهی به برنامه های آموزشی و پژوهشی رشته های فنی و مهندسی نیازهای حال و آینده
1
33
2485
10.22047/ijee.1999.2485
FA
مهدی
قالیبافیان
دانشیار دانشکده فنی دانشگاه تهران
Journal Article
1999
07
05
<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>
ددر این نوشته، پس از مقدهمه ای درباره آموزش فنی و مهندسی، ابتدا وضع موجود آموزش فنی و مهندسی کشور و نارساییهای آن بررسی شده، نیازهای حال و آینده مورد بحث قرار گرفته و دلایل توجیهی آنها تشریح گردیده اند. سپس با جمعبندی نیازها و استنتاج از دلایل توجیهی، سیستمی فراگیر برای سازمان دادن آموزش از خانه تا دانشگاه و پژوهشکده ارائه شده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2485_5f7be0d38c306810773296dc43b9b0c4.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1
2
1999
09
01
The Role of Computers in Civil Engineering Education
کاربرد رایانه ها در آموزش مهندسی عمران
35
53
2486
10.22047/ijee.1999.2486
FA
علی
کاوه
استاد دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران و عضو پیوسته گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم
Journal Article
1999
08
11
<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>
در این مقاله نقش رایانه ها در آموزش مهندسی بررسی شده، مزایا و معایب آنها مورد نقد قرار گرفته و برنامه رایانه ای Mathcad به عنوان یک نمونه موفق مطرح شده است. این برنامه یک ابزار سطح بالای محاسباتی و نمایش است که در عین داشتن تواناییهای فراوان از سادگی کاربرد و جذابیت لازم برای کاربر، سود می برد. بعلاوه دارای قابلیت چشمگیر به عنوان یک وسیله تمرینی و کمک آموزشی است. این نوشتار چگونگی کاربرد این نرم افزار را برای تکمیل و پیشبرد روشهای کلاسیک آموزشی و یادگیری، در داخل و خارج از کلاس درس نشان می دهد. تمرکز اصلی مطالب روی طراحی ستونهای بتنی مسلح خواهد بود. با استفاده از قابلیتهای نمایشی و برنامه نویسی موجود در در Mathcad ابزارهایی برای آموزش و فراگیری طراحی بتن مسلح عرضه شده است که امکان ارتباط مستقیم و دو طرفه را برای کاربر فراهم می آورد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2486_94b0e1b1459a14e8caf0fb360d1f22fd.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1
2
1999
09
01
Proposed Educational System for Material Sciece and Engineering
پیشنهادی برای نظام آموزش مهندسی مواد
55
72
2497
10.22047/ijee.1999.2497
FA
جلال
حجازی دهاقانی
استاد شاخه مهندسی مواد و معدن گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم
پرویز
دوامی
استاد شاخه مهندسی مواد و معدن گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم
غلامحسین
دانشی
استاد شاخه مهندسی مواد و معدن گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم
سعید
ناطق
استاد شاخه مهندسی مواد و معدن گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم
افسر
سیار
استاد شاخه مهندسی مواد و معدن گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم
ناصر
توحیدی
استاد شاخه مهندسی مواد و معدن گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم
کمال
جانقربان
استاد شاخه مهندسی مواد و معدن گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم
پرویز
فرهنگ
استاد شاخه مهندسی مواد ومعدن گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم
Journal Article
1999
04
10
<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>
با تکیه بر اهداف و فلسفه آموزش مهنسی موا [ 1،2] در این مقاله، تدوین و تألیف نظامهای آموزشی بر اساس مراتب و درجه های تحصیلی و شغلی و همچنین رشته های متفاوت تحصیلی به عنوان مقدمه ای بر نظام آموزشی مهندسی مواد، مورد بررسی قرار گرفته است. دامنه آموزش مهندسی مواد در محورهای متفاوت علم و مهندسی مواد، شناسایی و با توجه به عوامل مؤثر در نظام آموزشی ( دانشجو، موضوع درس، روش آموزش و ... ) پیشنهادهایی برای تنظیم و تدوین نظام آموزش مهندسی مواد ارائه شده است. در این نظام، شرایط و استعداد دانشجو، نحوه پذیرش موضوعهای درسی و روش آموزش تشریح شده است. در پایان با ترکیب عوامل مژثر، نظام آموزش مهندسی مواد، به عنوان یک مجموعه اختصاصی برای آموزش مهندسی مواد معرفی می شود.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2497_444f2e6facd3b3104575d022e56f29be.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1
2
1999
09
01
Post Graduate Studies in the Engineering Scool of Shiraz University(Past, Present and Future Trends)
تحصیلات تکمیلی در دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز ( گذشته، حال و آینده)
73
93
2498
10.22047/ijee.1999.2498
FA
محمود
مشفقیان
استاد مهندسی شیمی دانشگاه شیراز و عضو وابسته شاخه مهندسی شیمی گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم
Journal Article
1999
04
08
<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>
در این مقاله تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و برای ارتقای کیفیت این تحصیلات و کوتاه شدن طول دوره ها پیشنهادهایی ارائه شده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2498_4e17aa2096517a65843b4f48a4c46ae5.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1
2
1999
09
01
Re- construction of the Engineering Schools Programs
بازسازی برنامه های مراکز آموزش مهندسی
95
110
2499
10.22047/ijee.1999.2499
FA
علی
کاوه
استاد دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران و عضو پیوسته گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم
Journal Article
1999
04
14
<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>
تحولات گسترده و عمیق در علوم و فنون به سرعت اتفاق می افتد . برای رویارویی با این دگرگونیها، در اختیار گرفتن ابزار جدی امری ضروری است. تجدید نظر در محتوای مواد آموزشی در جهت همسویی آنها با تغییرات پدید آمده نیز الزامی است، زیرا روشهای به کار گرفته شده در دهه گذشته ممکن است کارایی لازم را جهت تعلیم و تربیتی در دهه آینده دارا نباشند. در این نوشتار، عناوین برخی از مشکلات آموزشی دانشگاههای کشورمان و روشهای برطف ساختن چند مشکل مشترک با دانشگاههای کشورهای دیگر مطرح شده است که این روشها توسط مرکز آموزشی یکی از دانشگاههای معتبر دنیا به کار گرفته شده است. هرچند روشهای ارائه شده برای بازسازی برنامه های مراکز آموزشی ممکن است به ورت مستقیم و به طور کامل در دانشگاههای کشور ما قابل اجرا نباشد، لیکن بررسی این مشکلات و فرایندهای پیشنهادی برای رفع آنها می تواند راه کارهای مناسبی را برای بررسی مسائل موجود دانشگاههای مهندسی در اختیار قرار دهد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2499_9ea2af7e1f40f68b584af40da31f8e1f.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1
2
1999
09
01
The importance of Technical and Vocational Education
اهمیت آموزشهای علمی کاربردی
11
119
2500
10.22047/ijee.1999.2500
FA
تقی
ابتکار
استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و عضو پیوسته گروه مهندسی علوم مهندسی فرهنگستان علوم
Journal Article
1999
05
06
<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>
وسایل رفاهی زندگی انسان بر اساس برنامه های مشخصی تهیه می گردند. برخی از این وسایل با استفاده از منابع طبیعی و با طرح و محاسبه چگونگی دگرگونی آنها فراهم می شود و برخی دیگر، از طریق محاسبه، طراحی و سپس به کارگیری منابع، ساخته می شود. در مراحل مختلف طراحی، تهیه و ساخت ، بهره برداری و بالاخره نگهداری و تعمیر وسایل زندگی، نیروی انسانی کارآمد و ماهر مورد نیاز است. از همین گفتار مختصر، کاملا پیداست که به دلیل اختلاف در ماهیت طراحی، ساخت، مدیریت و برنامه ریزی از یک سو و تعمیر، نگهداری و بهره برداری از وسایل از سوی دیگر، جوامع بشری برای زندگی در جهان امروز، به دو گونه آموزش موازی با یکدیگر نیاز دارند. آموزشهایی شبیه آموزشهای فعلی دانشگاهها و آموزشهای فنی و حرفه ای و ادامه آن (عملی کابردی) . امروز این دو جریان آموزشی در کلیه کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت دایر است و به علت این نیاز، توجه به آموزشهای فنی حرفه ای توسط جوانان پسر و دختر در سظح بین المللی توجه بیشتری شده است.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2500_5d540758e5ab97da4d435885e03ee319.pdf
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
1607-2316
1
2
1999
09
01
Fundamentals of Engineering Education
نکته های اساسی در آموزش مهندسی
121
125
2501
10.22047/ijee.1999.2501
FA
علی
شریعتمداری
عضو پیوسته گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم
Journal Article
1999
04
09
<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>
در آموزش هر رشته چند عامل اساسی باید در نظر گرفته شود. یکی از این عوامل تفاوت میان برنامه آموزشی و برنامه درسی است. در برنامه ریزی درسی اموری مانند هدفها، محتوا، تلفیق نظر و عمل و شیوه تدریس مطرح می شوند. در این مقاله کوشش نگارنده در روشن کردن این امور است و اینکه چگونه می توان با اجرای شیوه ای خاص در تدریس به هدفهای آموزشی رشته نایل شد.
https://ijee.ias.ac.ir/article_2501_be8393589b11e2164b6a7a820947b395.pdf