فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145520121201Necessities for codifying strategies of engineering education in Iran(second sector: comparing viewpoints of industry managers and faculty members)ضرورتهای اصلی در تدوین راهبردهای آموزش مهندسی ایران بخش دوم: مقایسه دیدگاه مدیران بخش صنعت و اعضای هیئت علمی119265610.22047/ijee.2012.2656FAحسین مطهری نژاداستاد یار دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، بخش علوم تربیتیمحمود یعقوبیاستاد دانشگاه شیراز، دانشکده مهندسی، بخش مهندسی مکانیکپرویز دوامیاستاد دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی و علم موادJournal Article20120208The aim of this article is to determine the necessities for codifying strategies of engineering education in Iran. For this purpose, a survey method is used. The population in this research included industry managers and faculty members: thirty-two managers and forty faculty members as sample participated in research. The instrument for data collection of research was a questionnaire. Data were analyzed by suitable statistical indexes. The results indicated that reform of engineering education inIranis necessary. Therefore, students lack of confidence in occupational future, and social and economic difficulties are the most important challenges of engineering education. In order to encounter these challenges the engineering education should be harmonized with scientific needs and global education, as well as being entrepreneur and applied. In addition, for accountability of engineering curricula in relation to new needs and situations, practical courses such as project, laboratories, and workshops; computer-aided courses; and English language courses should be emphasized. Finally, courses of engineering ethics, environment and energy, and introduction to engineering should be obligatory in engineering curricula in order to increase the responsibility of students, and their participation in sustainable development, as well as better perception of engineering profession.هدف اصلی این پژوهش تعیین ضرورتهای اصلی در تدوین راهبردهای آموزش مهندسی کشور از دیدگاه مدیران بخش صنعت و اعضای هیئت علمی بود. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و ابزار گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که 32 نفر از مدیران بخش صنعت و 40 نفر از اعضای هیئت علمی به آن پاسخ دادند. دادههای پژوهش با روشهای آماری مناسب تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اصلاح آموزش مهندسی در کشور ایران ضروری است. در این خصوص، عدم اطمینان دانشجویان از آینده کاری، مشکلات اجتماعی و مشکلات اقتصادی مهمترین چالشهای آموزش مهندسی بهشمار میروند و برای مواجهه با این چالشها هماهنگ ساختن آموزش مهندسی با نیازهای علمی و آموزش جهانی و همچنین، کارآفرین و کاربردی شدن آموزش مهندسی از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین، برای پاسخگویی برنامههای درسی آموزش مهندسی در قبال نیازها و شرایط جدید باید بر دروس عملی از قبیل پروژه، آزمایشگاهها و کارگاهها، آموزش دروس با استفاده از کامپیوتر و نیز زبان انگلیسی در برنامه درسی رشتههای مهندسی تأکید شود. سرانجام، برای مسئولیت پذیری بیشتر دانشجویان مهندسی، مشارکت آنها در توسعه پایدار جامعه و آشنایی بهتر آنان با حرفه مهندسی، گذراندن دروس اخلاق مهندسی، محیط زیست و انرژی و نیز آشنایی با مهندسی توسط آنها الزامی است.https://ijee.ias.ac.ir/article_2656_16590b13e85bd12fb16a3f8d454fc04a.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145520121201Analysis the priorities in Iran's engineering courses to overcome technical needs using AHP techniqueبررسی اولویتهای رشته¬های مهندسی در ایران برای رفع نیازهای فنی جامعه با استفاده از روش AHP2139265710.22047/ijee.2012.2657FAبهروز مینایی بیدگلیاستاد یار گروه مهندسی نرم افزار دانشگاه علم و صنعت ایرانسمیه فرهنگ ادیبکارشناسی ارشد فناوری اطلاعات دانشگاه قمفاطمه محمدیکارشناسی ارشد فناوری اطلاعات قمJournal Article20111101According to the rapid development in science and technology, our society requires well educated experts and this is of high importance for the society as fundamental needs which help it to become more powerful and independent. In this regard, governments can make progress applying suitable comprehensive plan, educating young talents and employing optimal tools and existing facilities. Due to the importance of specialization in engineering, which is necessary to have an industrialized country this article tries to investigate the priorities and importance of common engineering in Iran in order to help the government find society needs, overcome the challenges of education system and efficient use of available resources. For this aim, several criteria must be considered simultaneously including society requirements, injection and human resource shortage in different parts, according to the potentials of existing facilities, etc. To consider all criteria, we use hierarchical analysis process and based on the opinions collected of faculty members and experts we analyzed these criteria and with high accuracy, compared each of engineering priorities in Iran and finally determined the priority in this branchامروزه، جامعه ما با توجه به پیشرفتهای سریع در زمینه علوم و فناوری، نیازمند تربیت نیروی متخصص است و این امر در حیات یک جامعه اگر از نیازهای طبیعی مهمتر نباشد، کمتر هم نخواهد بود، ضمن اینکه داشتن نیروهای متخصص موجب بی نیازی و اقتدار جامعه میشود. در این خصوص، دولتها میتوانند از طریق برنامهریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود گامی بلند در جهت ترقی و تعالی جامعه بردارند. با توجه به اهمیت تخصص در رشتههای مهندسی برای صنعتی شدن یک جامعه، در این پژوهش سعی شده است تا با بررسی اهمیت و اولویت رشتههای مهندسی رایج در کشور ایران، به دولت و جامعه در شناسایی نیازهای جامعه و برطرف کردن چالشهای نظام آموزشی و نیز استفاده بهینه از منابع موجود کمک شود. برای رسیدن به این هدف، چندین معیار به طور همزمان باید در نظر گرفته شود، از جمله نیازمندی جامعه، جبران کمبود نیروی انسانی در قسمتهای مختلف، توجه به دیدگاههای کارشناسان، در نظر گرفتن پتانسیلها و امکانات موجود و غیره. برای در نظرگرفتن کلیه این معیارها از فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است و با توجه به نظریات جمعآوری شده از سوی استادان و کارشناسان این معیارها بررسی و با دقت بالایی در خصوص اولویت هر یک از رشتههای مهندسی در ایران مقایسه صورت گرفته و در نهایت، مشخص شده است که اولویت در این شاخه از فنون به چه ترتیبی است.https://ijee.ias.ac.ir/article_2657_21d16daf2954ab396cfb5f384127652c.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145520121201Essential barriers in development and exploitation of innovation and inventions in the engineering and technical fieldsموانع اساسی در توسعه و بهره برداری از نوآوری و اختراعات در حوزه¬های فنی و مهندسی4159265810.22047/ijee.2012.2658FAپور اندخت نیرومندمدیر کل دفتر امور مهارتهای پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشوراکبر فرجی ارمکیمعاون دفتر امور مهارتهای پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه ایبی تا صالح پورکارشناس دفتر امور مهارتهای پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشورمحبوبه رنجبرمعاون روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشورابوالقاسم دلخوش کسماییاستاد یار دانشگاه علوم انتظامی ناجاJournal Article20120204Nowadays, higher education institutes and engineering organizations have achieved this important matter that they can maintain their initiative and advantages in long term competition by innovation and its development and extension. Both factors including rapid changing technology and intense competition have the key role in considering the increasingly innovation in industries. In this research, we tried to identify some essential barriers of development and exploitation of innovation by referring to the Iran managers and inventors community. This is an applied research and an objectively survey. To analyze the data, we used Friedman Test. The results showed that instability of supportive rules and regulations, and insufficient funds are the most important barriers of development and exploitation of innovation from managers and inventors point of view so that the inventors and managers respectively mentioned financial resources and matters relating to training as the most important barrier.امروزه، مراکز تخصصی دانشگاهی و سازمانهای مهندسی به این دستاورد مهم نایل آمدهاند که با تکیه بر نوآوری و توسعه و ترویج آن میتوانند پیشگامی و برتریهای بلند مدت خود را در عرصههای رقابتی حفظ کنند. دو عامل تغییرات سریع فناوری و فشردگی رقابت در اهمیت روز افزون نوآوری در صنایع بیشترین نقش را دارند. در این پژوهش تلاش شده است با مراجعه به جامعه مدیران و پژوهشگران (مخترعان) کشور موانع اساسی رشد و بهره برداری از نوآوری شناسایی شود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن پیمایشی بود. برای بررسی نتایج از آزمون دو جملهای، آزمون مقایسه میانگین رتبه، آزمون مقایسه واریانس و آزمون رتبهبندی فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان داد که از دیدگاه مدیران و پژوهشگران بیثباتی در قوانین حمایتی و نبود سرمایه کافی از جمله موانع مهم رشد، توسعه و کاربست نتایج نوآوری و اختراعات محسوب میشوند. همچنین، نتایج نشان داد که در میزان تأثیر موانع موجود، بین نظر پژوهشگران و مدیران اختلاف وجود دارد، بهگونهای که پژوهشگران منابع مالی را با اهمیت میدانند، ولی مدیران موانع مرتبط با آموزش را مهمتر به شمار میآورند.https://ijee.ias.ac.ir/article_2658_0de76035fcfeb757f77ff013a4486bf4.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145520121201Quality assessment of engineering curricula based on the views of students (case study: Kashan University )ارزیابی کیفیت برنامه درسی رشته های مهندسی از دیدگاه دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه کاشان)6187266710.22047/ijee.2012.2667FAمحمد امینیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشانمحمد گنجیاستاد یار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشانعلی یزد خواستیاستاد یار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشانJournal Article20120411At present, universities and higher education institutions have important role in achieving sustainable development and education of intelligent and mindful citizens. Given the role and importance, it is vital to assess their curricula quality from different perspectives. Thus, in this research and based on students viewpoints, quality and position of curricula elements (goals, content, scientific literacy and teaching methods, timetable, educational equipments and evaluation procedures) were analyzed. The total population include all of the engineering students in Kashan University in the academic year 1390-91. By using random sampling method, sample group (231) students were selected. The data were collected through a researcher-made questionnaire. To analyze the data, appropriate descriptive and inferential statistics were used. The results indicate that from the view of students, quality of instruction and curricula courses in engineering faculty was about average and therefore they need considerable changes.دانشگاههاومؤسساتآموزشعالیدرتمام کشورهای جهان بهعنوان مهمترین و اساسیترین نمادها و شاخصهای سرمایهگذاری در نیروی انسانی محسوب میشوند و نقشی تعیین کننده در توسعه پایدار و نیز تربیت شهروندان فرهیخته، آگاه و متخصص ایفا میکنند. با توجه به این نقش و اهمیت، بررسی و ارزیابی برنامههای درسی دانشگاهی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. از این رو، در پژوهش حاضر تلاش شده است تا کیفیت و جایگاه عناصر و مؤلفههای برنامه درسی رشتههای دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان از نظر اهداف، محتوا، سواد علمی و روش تدریس، زمانبندی، امکانات و تجهیزات آموزشی و شیوههای ارزشیابی با استناد به دیدگاههای دانشجویان بررسی شود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 91-1390 (1827N=) است که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد گروه نمونه 231 دانشجو تعیین شد و بر اساس روش نمونهگیری تصادفی پرسشنامه بین آنها توزیع و 223 پرسشنامه پاسخ داده شده دریافت شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که سؤالات آن بر مبنای مؤلفههای برنامه درسی تدوین و تنظیم شد. نتایج و یافتههای به دست آمده از تحقیق نشان داد که کیفیت آموزشی رشتههای مختلف دانشکده مهندسی از دیدگاه دانشجویان تقریباً در حد متوسط قرار دارد و این امر ضرورت انجام دادن تغییرات و اصلاحات لازم را در برنامه درسی رشتههای مهندسی خاطرنشان میسازد.https://ijee.ias.ac.ir/article_2667_2a0ddc5a20a51db3fe6cfe9186c4bb6a.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145520121201Evaluation of changing the method of teaching engineering drawing 2 from traditional to modernارزیابی تغییر شیوه آموزش درس نقشه کشی صنعتی 2 از سنتی به مدرن89109266810.22047/ijee.2012.2668FAمهدی متقی پورمربی مرکز گرافیک مهندسی دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20120402The engineering drawing 2 is one of the basic courses for mechanical engineering students. Based on the fact that this course is pre-requisite of design course, the students have to be familiar with all kind of drawings needed in design and industry. In addition, they need to know the method of drawing according to the latest common technology in country. Unfortunately the method of teaching in Iran’s universities has not been replaced by with computer and multimedia base technology. The teaching method has been changed according to engineering software and multimedia base technology in Engineering Graphics Center of Sharif University of Technology by the author since 1387. In this paper the result of applying this modern teaching method based on testing and evaluation of students has been evaluated and compared to the traditional method of teaching. As a result, this method has no negative effect on learning drawing principles and increases the ability of understanding the drawing method based on using modern modeling software. درس نقشه کشی صنعتی 2 یکی از درسهای پایه برای دانشجویان رشته مهندسی مکانیک محسوب میشود. با توجه به اینکه این درس پیش نیاز درس طراحی است، بنابراین، لازم است دانشجویان در این درس با انواع نقشههای مورد نیاز در طراحی و صنعت و نحوه ترسیم آنها بر اساس آخرین فناوریهای اجرایی و قابل استفاده در کشور آشنا شوند. متأسفانه، شیوه آموزش این درس، در دانشگاههای کشور عزیزمان ایران، متناسب با فناوری کامپیوتری و استفاده از محیطهای چندرسانهای تغییر نکرده است. نویسنده از سال 1387 شیوه آموزش را با توجه به استفاده از نرم افزارهای مهندسی و محیطهای چند رسانهای به طور آزمایشی تغییر داده و آن را در مرکز گرافیک مهندسی دانشگاه صنعتی شریف اجرا کرده است. در این نوشتار نتیجه اجرای شیوه آموزش مدرن بر اساس آزمون و ارزشیابی از دانشجویان ارزیابی و با شیوه تدریس سنتی مقایسه و مشخص شده است که به دلیل استفاده از نرم افزارهای مدلسازی در شیوه مدرن، این شیوه نه تنها تأثیر منفی بر یادگیری اصول ترسیم ندارد، بلکه به درک بهتر دانشجویان کمک میکند. https://ijee.ias.ac.ir/article_2668_8858bc79b2496b645834087d6ecf72ee.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145520121201A Study of co-authorship among the Iranian researchers in the field of engineering during 1990-2010بررسی میزان هم تألیفی پژوهشگران ایرانی در حوزه فنی و مهندسی در سالهای 2010- 1990111134266910.22047/ijee.2012.2669FAمریم اسدیدانشجوی دکتری علوم کتابدار و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتسامان ثقفیکارشناس مهندسی کامپیوتر نرم افزار، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد مهریز، یزدJournal Article20120119Nowadays, we need collaboration and consultation with one another. In research and production of scientific works, we are dependent on the team-working more than ever. In other words, there are proximity relationship between collaboration and production of science. Advancements in science and technology are no longer confined to the scientific advancement of individual nations; and indeed, the focus of many scientific journals is on collaboration and co-authorship, both of which are currently on an upward trend. Interaction among scholars in the scientific fields has been a necessity for a long time. Most of the research process stages are related to the communication activities such as dialogue with other experts, writing and reading articles and letters. The purpose of this study is to examine scientific products trend and, particularly, to investigate co-authorship among the Iranian researches in the field of engineering during 1990 - 2010. The benefit of this type of research is to detect writing patterns in scientific products and determine amount of collaboration and intercommunity among field of engineering researchers. Results suggest that proportion of production with one author is declining and the share of production with the pattern of two and three authors rose during 1990-2010 steadily. Findings shows 92% of productions were co-authored and only 8% of them were single authored publications. In addition, based on the results of data analysis, for most years, the percentage of international co-authorship is less than internal co-authorship, except in 1992 and 1994 which were more. The findings also show that 47 journal titles published more than 100 co-authorship papers in the engineering field and the impact factors of the journals publishing the co-authorship papers has been fluctuating between zero and 13 and most journal titles have a very low impact factor and only 7 titles have relatively good impact factorدر دنیای امروزی، بر خلاف گذشته، بیش از پیش به همکاری و همفکری نیاز است. در زمینه پژوهش و تولید علم نیز بیش از هر زمان دیگری به کارگروهی وابسته هستیم. به بیان دیگر، رابطه نزدیکی میان همکاری و تولید علم وجود دارد. پیشرفتهای علوم و فناوری فقط به پیشرفت علمی یک کشور محدود نمیشود و تأکید بسیاری از مجلات علمی در حال حاضر بر همکاری و همتألیفی است که هر دو آنها دارای یک روند افزایشی است. تعامل میان متخصصان حوزههای علمی مدتهاست که ضروری شده است. فرایند پژوهش به فعالیتهای ارتباطی نسبتاً زیادی از قبیل گفتگوی متخصصان با یکدیگر، مطالعه مقالات و نوشتن نامهها وابسته است. هدف پژوهش حاضر مطالعه و بررسی روند تولیدات علمی و بهطور خاص بررسی میزان همتألیفی در تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی در حوزه فنی و مهندسی در فاصله سالهای 1990 تا 2010 است. فایده این نوع پژوهشها کشف الگوی نویسندگی غالب در تولیدات علمی و میزان مشارکت و همکاری گروهی در میان این گروه از پژوهشگران در کشور است. نتایج این مطالعه نشان داد که سهم تولیدات با الگوی نویسندگی تک نویسنده پیوسته در حال کاهش و سهم تولیدات با الگوی نویسندگی دو نویسنده و بیش از آن، از سال 1990 تا 2010، پیوسته در حال افزایش بوده است. بر اساس یافتهها، 92 درصد تولیدات در سالهای مورد بررسی به صورت تولیدات مشارکتی و فقط هشت درصد به صورت تولیدات انفرادی بوده است. در بیشتر سالها میزان تولیدات بینالمللی کمتر از تولیدات داخلی است و فقط در دو سال 1992 و 1994 میزان تولیدات بینالمللی درصد بیشتری را به خود اختصاص داده است. همچنین، یافتهها نشان داد که 47 عنوان نشریه بیش از 100 مقاله هم تألیفی در حوزه فنی و مهندسی را به چاپ رساندهاند و ضریب تأثیر مجلات منتشر کننده مقالات همتألیفی دارای ضریب تأثیر بسیار پایین و هفت عنوان نشریه از ضریب تأثیر نسبتاً خوبی برخوردار بودهاند.https://ijee.ias.ac.ir/article_2669_97f2597d6e10c49c8a257593fba97dcc.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-23161455201212012+2 Performance appraisal model:A feasibility study in Shiraz Universityامکان سنجی کاربرد مدل ارزیابی عملکرد 2+2 از نظر اعضای هیئت علمی رشته های فنی و مهندسی دانشگاه شیراز135163267010.22047/ijee.2012.2670FAمرضیه کریمیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)Journal Article20120412The main purpose of this research is the feasibility study of faculty members’ performance appraisal of engineering majors in Shiraz University based on 2+2 performance appraisal model from their viewpoints. The population was all of the faculty members of engineering majors in Shiraz University in the academic year of 1389-90. Ninety faculties were selected as the sample by cluster sampling method. The research instrument was made by the researcher based on the characteristics of 2+2 performance appraisal model, which was distributed among the sample after the calculation of its validity and reliability. The results of the research showed the average attitudes of the faculty members about the usability of 2+2 performance appraisal model in Shiraz University. In addition, the results indicate that there is a significant difference between the faculties’ viewpoints about the usability of this model based on their degrees and service years; but there isn’t any significant differences between their viewpoints based on their different engineering majors.هدف از اجرای این پژوهش امکان¬سنجی کاربرد مدل ارزیابی عملکرد 2+2 از نظر اعضای هیئت علمی رشته¬های فنی و مهندسی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیئت علمی رشته¬های فنی و مهندسی این دانشگاه در سال تحصیلی 90-1389 بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشه¬ای 90 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای ویژگیهای مدل ارزیابی عملکرد 2+2 بود که پس از محاسبه روایی و پایایی توزیع و جمعآوری شد. نتایج پژوهش نشان داد که اعضای هیئت علمی رشته¬های فنی و مهندسی دانشگاه شیراز میزان فایده و قابلیت اجرایی این مدل را به ترتیب در حد متوسط به بالا و متوسط ارزیابی کردند. علاوه بر این، یافتهها حاکی از آن است که بر حسب مرتبه علمی و سابقه خدمت تفاوت معنا¬داری بین دیدگاه استادان در خصوص میزان فایده و قابلیت اجرایی مدل ارزیابی عملکرد 2+2 وجود دارد ولی بر حسب رشته¬های مختلف فنی و مهندسی تفاوت معناداری بین دیدگاه¬های آنان وجود ندارد.https://ijee.ias.ac.ir/article_2670_4f60563852264fbbc17e9dbe99087ba0.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145520121201The dragon water clock, a clock from the 12th century ADساعت آبی اژدها، ساعتی از قرن پنجم هجری165177267110.22047/ijee.2012.2671FAیوسف یاسیاستادیار سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانJournal Article20120107Of the most outstanding master pieces of science and technology of Iran from old ages to the present are the water clocks by Abol ezz-Ibn Al-Jazzari. He lived in the 11th century AD. and his remaining works are proofs of his high levels of capability in different sciences such as mechanical engineering, fluid mechanics, robotics and mechanism design. Amongst his works, water pumps, pump turbines, water clocks, robotic clocks, and fountains are the most outstanding. Since these works were no research work nor any reconstruction or research activity has been performed on them, so the Iranian Research Organization for Science and Technology (IROST) through his mechanical engineering research center embarked upon their revitalization in the form of a research project. Of these master pieces of design and technology, two were selected as the main subjects of a work for a research project titled "Revitalization of innovations and inventions of the Iranian scientists through the history". These two were namely, Peacock Water Clock and Dragon Water Clock. As a part of this work, the two clocks were carefully redesigned and reconstructed, and both tested according to Al- Jazari's book on design and manufacture of his ingenious designs. The article consists of a short introduction of the scientist; Al- Jazari and then the details of designs, manufacture and testing of the clocks. The results of tests are discussed in brief. از جمله شاهکارهای بیبدیل و بینظیر در علم و دانش ایران از باستان تاکنون میتوان از ساعتهای آبی ابوالعزبن رزاز الجزری نام برد. الجزری از دانشمندانی است که در قرن پنجم (ه.ش) میزیسته است و آثار باقی مانده از وی بیانگر توان بالای او در شاخههای مختلف علم مهندسی مکانیک از جمله مکانیک سیاّلات و طراحی اجزا، مکانیزمها و مجموعههای مکانیکی است. از میان طرحهای بازمانده از وی میتوان از انواع فوارهها، تلمبههای آبکش و ساعتهای مختلف آبی نام برد که هر یک در نوع خود شاهکاری بیمانند در گستره دانش مهندسی محسوب میشوند که بعضا ً حتی بینندگان امروزی را نیز شگفت زده میسازند. در تحقیق انجام گرفته بخشی از این طرحها بررسی و بازنگری، باز طراحی، ساخته و آزمون شدند. در این میان، دو دستگاه ساعت آبی با نامهای "ساعت اژدها" و"ساعت طاووس" انتخاب شدند و در برنامه کاری این تحقیق قرار گرفتند. این ساعتها تا به حال در کشور ایران ساخته نشدهاند و برای اولین بار در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در قالب پروژهای تحقیقاتی با عنوان "طرح فناوریهای قدیمه ایران" در پژوهشکده مکانیک بر اساس مستندات موجود طراحی و ساخته شدند. آزمایشهای انجام گرفته حاکی از عملکرد کامل و دقیق این ساعتها بودند. در این مقاله ضمن معرفی کوتاه الجزری، تاریخچهای از ساعتهای آبی ساخت وی بررسی و در دنباله شرح جزئیات طراحی مهندسی، چگونگی عملکرد و روابط ریاضی حاکم بر یکی از این این ساعتها بیان شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_2671_35ee03cba78586c8f7c8a00188551dcc.pdf