فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316156020140301Revaluating Iran’s undergraduate engineering programs final projectبازنگری پروژههای کارشناسی مهندسی ایران126459310.22047/ijee.2014.4593FAحسین معماریاناستاد مهندسی زمین / دانشکاه تهرانJournal Article20131110In the past few decades, the final project of the undergraduate engineering programs of Iran has been a mainly practical, three unit course. In most of the approved engineering programs of Iran, the final project is not well defined and thus different institutions offer it differently. In North America, the final project is mainly based on designing an artifact, (goods, processes, systems or programs), by a group of students. Although the structure of this course is not similar in different institutions, but the aim of almost all of them is to provide a practical design experience for the engineering students. Another objective of this course is developing the communication and teamwork skills in students, promoting their self confidence, and improving the link between academia and industry. This paper presents the current status of this course in Iranian universities, and compares it with the capstone design course in North America. This is followed by a proposal for revaluating the structure of this course and promoting it in Iranian engineering programsدر چند دهه گذشته پروژه کارشناسی مهندسی در ایران بهصورت یک درس سه واحدی و بیشتر متکی بر انجام دادن یک پروژه عملی بوده است. در اغلب برنامههای مصوب رشتههای مهندسی کشور پروژه کارشناسی بهخوبی تعریف نشده است و لذا، برداشتهای متفاوتی از آن در مراکز آموزشی مختلف صورت میگیرد. در آمریکای شمالی پروژه کارشناسی معمولاً بر طراحی یک محصول (کالا، فرایند، سیستم یا برنامه) توسط گروهی از دانشجویان متمرکز است. گر چه ساختار این درس در مراکز آموزشی مختلف تا حد زیادی با هم تفاوت دارد، ولی تقریباً هدف اصلی همه آنها فراهم آوردن یک تجربه واقعی طراحی مهندسی برای دانشجویان است. از هدفهای دیگر این درس میتوان توسعه مهارتهای ارتباطی و کار تیمی، بالا بردن اعتماد به نفس دانشجویان و بهبود ارتباط دانشگاه با صنعت را نام برد. در این مقاله بهدنبال مرور نحوۀ ارائه کنونی پروژه کارشناسی مهندسی در ایران و درس طراحی پایانی در آمریکای شمالی، الگویی برای بازنگری و ارتقای کیفیت این درس در کشور ارائه شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_4593_03a17bdd50f962fde7e492e8276d93d3.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316156020140301A survey on the position of hidden dimension of curriculum in engineering education (case study, Engineering Faculty of Kashan University)بررسی ابعاد پنهان برنامههای درسی در رشتههای مهندسی (مطالعه موردی: دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان)2745459410.22047/ijee.2014.4594FAمحمد امینیاستادیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه کاشانحمید رحیمیاستادیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه کاشانJournal Article20130422In addition to explicit and pre-intended goals educational systems such as universities and higher education institutions have implicit functions which influence the learning and personality and psychological development of their learners. These functions and effects are referred to as hidden curriculum. The purpose of the present research is to examine and explain different and varied effects of hidden curriculum among engineering students of Kashan University. The target population of this research was all of the engineering students in Kashan University (N=1622) 99 of whom were selected. The data was collected using a researcher – made questionnaire. The estimated Cronbachs Alpha was 0.80. Findings indicated that four variables of the hidden curriculum, namely teaching methods, evaluation procedures, rules and regulations and interaction of faculties and students have highest mean. Also, there was significant difference among students in terms of sex and academic fields. Consequently engineering instructions of students must consider all of the implicit and unexpected outcomes.دانشگاهها و مراکز آموزشعالی، همانند سایر نهادهای آموزشی و تربیتی، به موازات اهداف و کارکردهای رسمی و صریح خود دارای آثار و کارکردهای ضمنی نیز هستند که تأثیراتی چشمگیر بر یادگیری و رشد شخصیتی و رفتاری یادگیرندگان دارد. از این تأثیرات و کارکردها با عنوان برنامه درسی پنهان نام برده میشود. هدف این تحقیق بررسی و تبیین جایگاه عناصر و مؤلفههای برنامههای درسی پنهان در دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مهندسی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 92-1391 در دانشگاه کاشان بود (1622=N) که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه، تعداد 99 نفر از آنها بهعنوان گروه نمونه انتخاب و بررسی شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که برنامه درسی پنهان در قالب شش مؤلفه بررسی شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 80/0 برآورد شد. یافتههای به دست آمده از پژوهش نشان داد که از میان متغیرهای برنامه درسی پنهان مؤلفههای روشهای تدریس، شیوههای ارزشیابی، قوانین و مقررات و تعاملات استادان و دانشجویان عواملی هستند که از نظر دانشجویان مهندسی کارکردی مؤثر در محیطهای آموزشی آنها دارد و طبعاً عملکرد تحصیلی و نوع نگرش آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین، نتایج پژوهش بیانگر آن بود که میان دیدگاههای دانشجویان بر حسب جنسیت و رشته تحصیلی در خصوص نقش و جایگاه مؤلفههای برنامه درسی پنهان تفاوت معنادار آماری وجود دارد. از این منظر، لازم است که در طراحی و اجرای برنامههای آموزشی رشتههای مهندسی ملاحظات مرتبط با برنامه درسی پنهان مورد توجه جدی قرار بگیرد. https://ijee.ias.ac.ir/article_4594_7d2861c183e8f474a1d66f67ef8381fa.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316156020140301Petroleum engineering education and research in some Asian and Australian universities in comparison with Iran petroleum engineering educational programبررسی وضعیت آموزش رشته مهندسی نفت و زمینههای پژوهشی آن در برخی از دانشگاههای آسیا و استرالیا و مقایسه آن با برنامه آموزش مهندسی نفت در ایران4769459510.22047/ijee.2014.4595FAمحمد آزادی تباردانشجوی کارشناسی مهندسی نفت / دانشگاه حکیم سبزواریعباس هاشمی زادهعضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نفت و پتروشیمی، دانشگاه حکیم سبزواری0000-0002-4289-7333Journal Article20130820In this research, petroleum engineering education in Bachelor of Science level (BSc) and research areas of petroleum engineering faculty of different universities in Asia and Australia have been investigated and then it has been compared with Iranian program in order to improve education in the vital and important industries of country. Two universities in Asia and two universities in Australia have been selected. In any case we tried to give information about college, aim and curriculum. This article gives exact definition of ethical and professional function and ability that college should create in a student of petroleum engineering B.Sc. As a conclusion, classification of functions and creating professional groups are two basic techniques in design of research structure. Due to links between science, technology, and economy, it is necessary to take a modern approach in managerial behavior. Therefore awareness of petroleum engineering students of Iran about management skills and economical concepts may be vital for the future of oil and gas industries. Thus adding these to the syllables of petroleum engineering seems to be necessary.در این مقاله آموزش رشته مهندسی نفت در دوره کارشناسی و زمینههای پژوهشی فعال مهندسی نفت در دانشکدههای مختلف مهندسی نفت آسیا و استرالیا بررسی و ضمن مقایسه با وضعیت آموزشی این رشته در ایران، راهکارهایی به منظور تقویت آموزش این رشته مهم و حیاتی در کشور ارائه شده است. دو دانشگاه از آسیا و دو دانشگاه از استرالیا که دارای برنامه آموزشی مهندسی نفت هستند، انتخاب شدهاند. در هر مورد سعی شده است اطلاعاتی در باره دانشکده، اهداف دانشکده و برنامه درسی دوره کارشناسی مهندسی نفت در اختیار قرار گیرد. در این مقاله تعریف دقیقی از وظایف اخلاقی و حرفهای مهندس نفت و نیز تواناییهایی که باید در یک دانشجوی دوره کارشناسی ایجاد شود، ارائه شده است. جمعبندی برنامه آموزشی مهندسی نفت در این دانشگاهها نشان میدهد که تقسیم بندی کارها و تخصصی کردن گروهها یکی از راهکارهای اساسی در پایهریزی ساختار تحقیقات است. از طرفی، تنگاتنگ شدن پیوندهای میان علم، فناوری، اقتصاد، جامعه و همچنین، خلاقیت و پویایی علوم و فناوری، اتخاذ رویکردهای نوین مدیریتی را ضروری ساخته است. با توجه به اینکه در کشور ایران دانشجویان مهندسی نفت در طول دوران تحصیل، دانش مدیریت و اقتصاد را نمیآموزند، اضافه کردن این دروس به سرفصل درسی رشته مهندسی نفت ضروری به نظر میرسد. ضعیف و محدود بودن ارتباط بین دانشگاه و صنعت در آموزش رشته مهندسی نفت و نیز فاصله داشتن سرفصل و محتوی برخی دروس با نیازهای صنعتی، موارد دیگری از نقاط ضعف دانشگاههای کشور در مقایسه با موارد مشابه در دانشگاههای خارجی است که توجه بیشتر متولیان برنامهریزی درسی در دانشگاه را میطلبد.https://ijee.ias.ac.ir/article_4595_519c359badc8346236473b6629cb56aa.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316156020140301A study of the relationship between educational climate and intrinsic motivation to study with students' affective commitment: case study engineering college of Shiraz Universityرابطه بین جو آموزشی و انگیزش درونی با تعهد عاطفی ؛ مطالعه موردی دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز7190459610.22047/ijee.2014.4596FAمهدی محمدیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراززینب پیروی نژاددانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیرازJournal Article20130302The main purpose of this research was to investigate the relationship between educational climate and intrinsic motivation to study with engineering students' affective commitment in Shiraz University. Statistical population is whole of bachelor students of engineering college in Shiraz University. By stratified-random sampling method, 258 students were selected. Research instruments were Intrinsic motivation questionnaire (Chooi, 2009) and educational climate questionnaire and affective commitment subscale from organizational commitment questionnaire (Alen-Mayer, 1990). After computing their validity and reliability of instruments, they were distributed among samples. Multiple regressions were used for data analysis. The results showed: 1) Educational climate variable was stronger anticipant for the affective commitment of students. 2) Dimensions of interest, tension and value from intrinsic motivation to study were strongest anticipants for their affective commitment based on gender, field and residence. 3) Dimension of "Social Integration between Student-Faculty" from educational climate were strongest anticipant for theirs' affective commitment based on gender, field and residence. هدف کلی از این پژوهش بررسی رابطه بین جو آموزشی و انگیزش درونی دانشجویان رشتههای مهندسی برای تحصیل، با تعهد عاطفی آنان در دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 258 نفر و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه انگیزش درونی چویی و همکاران (2009) و پرسشنامه محقق ساخته جو آموزشی با الهام از پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت (1962) و زیرمقیاس تعهد عاطفی از پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر (1990) بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین نمونهها توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1. متغیر جو آموزشی پیش بینی کننده قویتر تعهد عاطفی دانشجویان است؛ 2. ابعاد علاقه، فشار و ارزش از انگیزش درونی برای تحصیل، قویترین پیشبینی کنندگان تعهد عاطفی دانشجویان بر حسب جنسیت، رشتههای تحصیلی و محل سکونت آنان است؛ 3. بعد انسجام اجتماعی دانشجو ـ استاد از جو آموزشی، قویترین پیشبینی کننده تعهد عاطفی دانشجویان بر حسب جنسیت، رشتههای تحصیلی و محل سکونت آنان است. https://ijee.ias.ac.ir/article_4596_c60537e5e3d05bef14d6a4dfb2aab44d.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316156020140301University intellectual capital management: case study of Sharif University of Technologyمدیریت سرمایههای فکری دانشگاه: مطالعه موردی دانشگاه صنعتی شریف91116459710.22047/ijee.2014.4597FAامیر شهسواریدانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتیمحمد یمنیاستاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمحمود ابوالقاسمیاستادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20130618With the advent of the information age and knowledge based economy, environmental changes have occurred in a way that universities are facing demands for transparency, accountability and flexibility. Answering these new demands requires new types of resources and new methods of management. In this regard, one of the new suitable tools is university intellectual capital management (ICM), which provides a framework for identification, monitoring, action and evaluation of the university intellectual capital (IC). Although considerable amount of research has studied the IC in general, there are few works which have attained an integrated cognition of university ICM. This study attempted to achieve this. Goal in this regard, after reviewing the various models of intellectual capital management, a model for university intellectual capital management is proposed and then employed in one of the top universities in Iran (Sharif University of Technology). The method used is descriptive through a survey. The society of study includes 300 faculties and 19 managers of Sharif University of Technology. The sample of study includes 103 faculties and 10 managers. Measuring instrument consisting of two questionnaires whose reliability and validity have been reviewed and approved. Data is analyzed by tests of one sample ‘t’ test and two sample ‘t’ test. The results show that faculties and administrators believe, that each of the ICM cycle processes (identification, monitoring, action and evaluation) and so the overall condition of ICM in Sharif university of technology is lower than average.با ظهور عصر اطلاعات و اقتصاد دانشبنیان، تحولات محیطی به شکلی رقم خورده است که دانشگاهها با مطالبه شفافیت، پاسخگویی و انعطافپذیری مواجه شدهاند. برای پاسخگویی به تقاضاهای جدید، به انواع جدیدی از منابع و روشهای جدیدی از مدیریت نیاز است که یکی از آنها «مدیریت سرمایه فکری دانشگاه» است که چارچوبی برای شناسایی، پایش، اقدام و ارزیابی سرمایههای فکری دانشگاه فراهم میسازد. اگر چه در پژوهشهای بسیاری در باره گزارشدهی سرمایه فکری بررسی شده است، اما معدود پژوهشهایی وجود دارد که در آنها شناختی یکپارچه از مدیریت سرمایههای فکری دانشگاه ارائه شده باشد؛ بنابراین، هدف از پژوهش حاضر دست یافتن به این مهم بوده است. در این خصوص، پس از بررسی الگوهای مختلف مدیریت سرمایه فکری، الگویی برای مدیریت سرمایههای فکری دانشگاه پیشنهاد شده و در ادامه، این الگو برای بررسی وضعیت موجود مدیریت سرمایههای فکری در یکی از برترین دانشگاههای ایران (دانشگاه صنعتی شریف) به کار برده شده است. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری شامل 300 نفر از اعضای هیئت علمی و 19 نفر از مدیران دانشگاه صنعتی شریف بود. .برای اعضای هیئت علمی نمونهگیری طبقهای شامل 103 نفر و برای مدیران، سرشماری و شامل 10 نفر بوده است. ابزار اندازهگیری شامل دو پرسشنامه محققساخته بود که پایایی و روایی آن بررسی و تأیید شد. دادهها با استفاده از آزمون t تک نمونهای و t دو گروه مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که اعضای هیئت علمی و مدیران معتقدند هر یک از فرایندهای چرخه مدیریت سرمایه فکری؛ یعنی شناسایی، پایش، اقدام و ارزیابی سرمایه فکری و بنابراین، وضعیت کلی مدیریت سرمایه فکری در دانشگاه صنعتی شریف پایینتر از حد متوسط است.https://ijee.ias.ac.ir/article_4597_ba0de6f3c6fb339b8f98573f146705e5.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316156020140301A software package for analysis and modeling of engineering problems including multiphysicsبسته نرم افزاری تحلیل و مدلسازی مسائل مهندسی شامل فیزیکهای چندگانه117134459810.22047/ijee.2014.4598FAمجتبی حقیقی یزدیاستادیار دانشکده مکانیک دانشگاه تهرانجعفر اسکندری جماستاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوهشکده کامپوزیتJournal Article20130528In this paper, the capabilities of a finite element software package, known as COMSOL Multiphysics, are investigated. An applicable example in the field of mechanical engineering is presented and analyzed using this software package. COMSOL Multiphysics has various modules for solving different engineering problems. The software provides the capability of simultaneous using of several modules for analyzing the problems; and therefore facilitates multiphysics modeling of engineering problems. In this study, the two modules of structural mechanics and partial differential equations are employed to analyze the problem. The analysis of this problem, which includes the investigation of the behavior of a polymer pipe used for transferring gas, shows how the software could be useful in the numerical analysis of engineering problems involving coupled multi-physics. The obtained satisfactory results of this scientific industrial problem solution elaborate the capabilities of the software in modeling as well as numerical analysis using finite element method for engineers, researchers, and students. در این پژوهش قابلیتهای یک نرمافزار مدلسازی اجزای محدود با عنوان کامسول بررسی شده است. در این خصوص، یک مثال پرکاربرد در زمینه مهندسی مکانیک ارائه و با استفاده از این نرمافزار تحلیل شده است. این نرمافزار دارای ماژولهای گوناگونی برای حل مسائل مهندسی است و این امکان را فراهم میآورد که چند ماژول به طور همزمان برای مدلسازی مسائل بهکار برده شود و در نتیجه، تحلیل مسائل مهندسی شامل فیزیکهای چندگانه سادهتر صورت گیرد. در این پژوهش ماژولهای مکانیک سازهای و معادلات دیفرانسیل جزئی در نرمافزار، برای بررسی مثال یاد شده استفاده میشود. تحلیل مسئله مورد نظر که شامل بررسی رفتار لوله پلیمری انتقال گاز است، نشان میدهد که چگونه این نرم افزار در تحلیل عددی مسائل مهندسی شامل فیزیکهای چندگانه کوپل شده سودمند است. نتایج رضایتبخش حاصل از این مسئله علمی ـ صنعتی پرکاربرد، قابلیت این نرمافزار را در مدلسازی و همچنین، تحلیل عددی مسائل با روش اجزاء محدود برای مهندسان، پژوهشگران و دانشجویان بیش از پیش روشن میسازد.https://ijee.ias.ac.ir/article_4598_e6cf8df296fbecca8c3a150e4df2b6f6.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316156020140301Study on research areas from academic members of mechanical engineering department of the top Universities of Iran and the Worldبررسی زمینههای پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک در دانشگاههای برتر ایران و جهان135173459910.22047/ijee.2014.4599FAسید رضا طباطبایی فخردانشجوی کارشناسی مکانیک، دانشگاه علمی کاربردی مرکز تربیت مربی کرجامیر حسین سرداری زادهمربی دانشگاه فنی و حرفه ای شهید بهشتی کرجJournal Article20130310This paper is a report on the research areas of mechanical engineering professors at the top universities of Iran and the world. Although there is a close correlation between academic achievement and progress of science, there is little direct knowledge of the technology that goes into it. It seems that knowing these areas can help researchers to choose their themes with greater awareness and use the results of the research groups at these universities. In order to achieve this goal, based on the classification presented in the Islamic World Science Citation Center (ISC) in 1390 Shamsi (2001), the Iran's top eight universities are determined and based on the classification presented in the QS world university ranking, the world's top eight universities in mechanical engineering in 2012 A.D., are selected. Finally, after searching each university website and reviewing the information of 758 professors in general, research topics of 595 faculty of mechanical engineering department are extracted, classified and compared. ای این مقاله گزارشی در باره زمینههای پژوهشی استادان دانشکده مهندسی مکانیک در دانشگاههای برتر ایران و جهان است. به نظر میرسد که پژوهشگران با اطلاع از این زمینهها میتوانند موضوعات پژوهشی خود را با آگاهی بیشتری انتخاب کنند و همچنین، از نتایج پژوهش و عملکرد گروههای پژوهشی موجود در این دانشگاهها نیز استفاده کنند. برای دستیابی به این هدف، بر اساس رده بندی ارائه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال 1390 شمسی، هشت دانشگاه برتر ایران تعیین شدهاند و بر اساس رده بندی QS هشت دانشگاه برتر جهان در رشته مهندسی مکانیک در سال 2012 میلادی انتخاب شدهاند. در نهایت، پس از جستوجو در سامانه هر دانشگاه و بررسی اطلاعات 758 استاد، موضوعات پژوهشی مطرح شده 595 عضو هیئت علمی دانشکدههای مکانیک استخراج، دستهبندی و مقایسه شدهاند. همچنین، گروه مکانیک و زمینههای پژوهشی آن به همراه برخی از پژوهشها در چهار دانشگاه برتر ام.آی.تی، استنفورد، کمبریج و برکلی با جزئیات بیشتر بررسی شده است. در نهایت، تحلیل وضعیت پژوهشی دانشگاههای برتر ایران و جهان از نظر نویسندگان مقاله و خط مشی آینده ارائه شده است. https://ijee.ias.ac.ir/article_4599_de62db702ca75a2d10c7af45cd29ac26.pdf