فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316124520100601The Role of Self- Evaluation to Improve the Instructional Quality in the Field of Mechanical Engineering of Tarbiat Modares Universityنقش ارزیابی درونی در بهبود کیفیتآموزشی رشتة مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس13366110.22047/ijee.2010.661FAحسن شهرکی پوراستادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهنکورش پرنداستادیار گروه علوم کامپیوتر،دانشکده ریاضی، دانشگاه شهید بهشتیمهدیه سادات وقور کاشانیکارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور ، مرکز تهرانJournal Article20090805 This research utilizes internal evaluation in educational groups in the field of Mechanical Engineering of Tarbiat Modares University for the purpose of representation of comprehensive analysis of existing quality and recommendations for improvement. The target population of the research is compassed of 4 groups: administrators of the educational groups, faculty, students, graduates. This research evaluates 7 factors: goals, management and developing programs of the groups, instruction and investigating and welfare possibilities and facilities, faculty, students, teaching – learning activities, graduates. The conclusion of self assessment of available situation in factors in the field of Mechanical Engineering is as follows: Factors: 1, 2, 5, 6, 7: are rather satisfactory, Factor 3: is unsatisfactory, Factor 4: is satisfactory. Some recommendations are suggested. این پژوهش با هدف اصلی اجرای ارزیابی درونی در گروههای آموزشی رشتة مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس و به منظور ارائة تحلیلی جامع از کیفیت موجود گروهها و پیشنهادهایی برای بهبود و ارتقای آن انجام شده است. در این پژوهش 7 عامل، 22 ملاک و 81 نشانگر برای ارزیابی درونی مورد استفاده قرار گرفتند. در این خصوص، از چهار جامعة آماری شامل اعضای هیئت علمی، مدیران گروهها، دانشجویان و دانش آموختگان با استفاده از ابزار پرسشنامه، اطلاعات لازم جمعآوری شد و در تحلیل آن به روش میانگین وزنی به کمک نرمافزار SPSS، و با توجه به الزامات تعیین شده، وضعیت عوامل، ملاکها و نشانگرها در هر گروه در سه سطح مطلوب، نسبتاً مطلوب و نامطلوب تعیین شد که در نتیجه، عامل اول (اهداف)، عامل دوم (مدیریت و برنامههای توسعه گروه)، عامل پنجم (دانشجویان)، عامل ششم( تدریس ـ یادگیری) و عامل هفتم (دانش آموختگان) نسبتاً مطلوب ارزیابی شدند و عامل سوم (امکانات و تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی نامطلوب) و عامل چهارم (هیئت علمی) مطلوب ارزیابی شدند. همچنین، پیشنهادهایی برای ارتقای سطح کیفی گروهها ارائه شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_661_279a7f6e7efe01cf1e15a840632ce9d3.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316124520100601What is Engineering, Who is an Engineerمهندسی چیست و یک مهندس کیست355566210.22047/ijee.2010.662FAپرویز دوامیاستاد دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریفمریم خدا بخش پیر کلانیکارشناس جامعه ریخته گران ایرانJournal Article20100513 The article first explains the important terminologies related for engineering: Engineer, engineering, profession, technology and ultimately present the relationship of these items with engineering. In addition the names of some engineers from Iran and other countries who have profound contributions with engineering are presented. At the end the list of 14 important challenges which the engineers are faced in 21 century are explained. در این مقاله ابتدا واژهایی چون مهندسی، مهندس، فناوری و حرفه تعریف و سپس، مشخصات هر یک بررسی شده است. اسامی معروفت ترین مهندسان در ایران و جهان آورده و در انتها به نقش حیاتی مهندسان در پاسخگویی به چهارده چالش عمده که جهان درقرن بیست و یکم با آن رو به رو ست، پرداخته شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_662_e9fbf1451be39d9010106894d54d44d0.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316124520100601Evaluation of Formal, Informal and Lifelong Learning Role in the Age of Instable Informationبررسی جایگاه آموزش رسمی، غیر رسمی و یادگیری مادام¬العمر در عصر ناپایداری اطلاعات576866310.22047/ijee.2010.663FAمحمد رضا افضل نیااستادیار، هیئت علمی مدعو دانشگاه تربیت مدرس ، دانشکده علوم انسانی، گروه دروس مهندسیحسین اشکوهدانشجوی دکتری تخصصی مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه تربیت مدرسآیلار کلویدانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20100306Considering the rapid changes in technology in various aspects of life, people faces massive amounts of information for survival and struggle in their life. Rapid changes sometimes lead the people to unstable information. In this condition, relying on accumulated knowledge and information from specific period of life, as an official training course, is not sufficient and if the active learning is not adjusted with dynamic living styles, this kind of great and complicated information are not be suitable to be used for further consideration. So formal education system must be replaced with other types of learning systems such as personal or lifelong learning for the entire life cycle, with the concept of learning from cradle to grave. This study uses the questionnaire tool, based on Likert five scale questionnaires, collect statistical information from M.S. and Ph.D. student of Tarbiat Modares University (TMU). Results show that lifelong learning must be considered as a basic concept in learning systems. Also finding shows that lifelong learning is appropriate for today’s need and it’s more pleasurable than other learning systems. با توجه به تغییر سریع فناوری در ابعاد مختلف زندگی، انسان امروزی با حجم انبوهی از اطلاعات مورد نیاز برای ادامه¬ حیات و تنازع بقا مواجه شده است. افزایش اطلاعات و همراستایی آن با تغییرات گسترده و سریع، موجب ناپایدار شدن اطلاعات شده است. در این شرایط دیگر اتکا به انباشته¬های دانش و اطلاعات دوره¬ مشخصی از زندگی با عنوان دوره¬ آموزش رسمی برای گذران مابقی عمر کافی نیست و در صورت نبود یادگیری پیوسته و تطبیق فعال آموخته¬ها با شرایط پویای زندگی، موجب غیر روزآمد شدن سریع داده¬های موجود خواهد شد. در چنین محیطی تأکید از نظام رسمی آموزش با چرخه حیات محدود به انواع دیگر یادگیری با عنوان یادگیری شخصی و مادام¬العمر، در کل چرخه¬ زندگی فرد از گهواره تا گور، تغییر یافته است. در راستای ضرورت شناخت ویژگیها و جایگاه هر یک از نظامهای آموزشی و یادگیری، در این تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه، بر اساس مقیاس پنج سنجه¬ای لیکرت، و جمع¬آوری اطلاعات در جامعه¬ آماری دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تربیت مدرس، به ویژه در بین دانشجویان رشته¬های فنی مهندسی، نظامهای آموزشی رسمی، غیر رسمی و یادگیری شخصی و مادام¬العمر با همدیگر مقایسه و ارزیابی شده¬اند. یافته¬های تحقیق ضرورت توجه بر یادگیری مادام العمر را مشخص کرد و همچنین، نشان داد که در این یادگیری مادام¬العمر، یادگیری افراد بالاتر و لذت بخش تر و احتمال فراموشی آموخته¬ها کمتر است.https://ijee.ias.ac.ir/article_663_16a5af70037be645589802d1e5758254.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316124520100601Innovation and Universityنوآوری و دانشگاه698966410.22047/ijee.2010.664FAمحسن بهرامیاستاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیرنادر منتظریناستاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیرمجتبی مهرجوییکارشناس ارشد پژوهشی، گروه آینده اندیشی، پژوهشکده فناوریهای نو دانشگاه صنعتی امیرکبیرمسعود نیکخوکارشناس ارشد پژوهشی، گروه آینده اندیشی، پژوهشکده فناوریهای نو دانشگاه صنعتی امیر کبیرمهکامه طاعتیکارشناس ارشد پژوهشی، گروه آینده اندیشی، پژوهشکده فناوریهای نو دانشگاه صنعتی امیر کبیرJournal Article20090809 Public and private institutions today use organized innovation to achieve their development targets. Design of an innovation plan is the prime step to reach innovation at any university. This paper presents Amirkabir University of Technology innovation plan. This plan includes some specific features that are new to Iranian universities. First, it explains the innovation concept and management and their key components. Then it explores the role of universities in local, national and international innovation and growth. Finally it introduces the methodology, and elements of Amikabir University of technology innovation plan. The unique point in this article is that it utilizes group dynamic techniques at university level in order to devise an innovation plan that reflects the characteristics of Amirkabir University of Technology in particular and Iranian universities in general. امروزه، نوآوری سازمان یافته به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف توسعه و رشد مورد توجه نهادهای دولتی، خصوصی و بنگاههای تجاری قرار گرفته است. اولین قدم در مسیر دستیابی به نظام نوآوری در دانشگاه تدوین یک سند به منظور نقشه راه است. در این مقاله سند نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان یکی از با سابقه¬ترین مؤسسات آموزش عالی کشور ارائه شده است. از آنجا که تا¬کنون برای هیچ یک از دانشگاههای کشور چنین سندی تهیه نشده است، تدوین آن حاوی جنبه¬های کاملاً اختصاصی است. در ابتدا مفهوم نوآوری، مدیریت نوآوری و اجزای کلیدی آن شرح داده ¬شده و پس از آن، در خصوص نقش دانشگاهها در زمینه نوآوری و رشد محلی، ملی و فراملی برسی شده است. در انتها روش تدوین و اجزای سند نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر معرفی شده است. نوآوری این مقاله از آن روست که برای تدوین آن با تشکیل گروههای مختلف و استفاده از همفکریهای جامع در سطح دانشگاه، به سندی دست یافته¬ایم که خصوصیات منحصر به فرد دانشگاه امیرکبیر و در مرحله بعدی دانشگاه ایرانی را در نظرhttps://ijee.ias.ac.ir/article_664_65198421c376e07f6c3efbc73d034507.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316124520100601Analysis of Engineering Students Dropout in E-learning:
E-IUST Case Studyتحلیل افت دانشجویان مهندسی در تحصیل الکترونیکی: مورد کاوی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران9110366510.22047/ijee.2010.665FAمحمد علی رستمی نژاددانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطباییناصر مزینیاستاد یار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعتJournal Article20090614This paper reviews the educational dropout rate in e-learning system and its causes. Literature review indicates that the dropout rate in e-learning is more than traditional learning. This phenomenon is influenced by interaction between cultural, technological and psychological factors. In this case study, the considered variables include: gender, semester and entrance exam average in the Iran University of Science and Technology E-Learning Center. The results of this study indicate that male's dropout rate is statistically more than that of females. Educational dropout rate in the third and fifth semester is higher than other semesters but this result is not statistically significant. Descriptive statistic indicates that entrance exam QPA in persistent student is more than dropped student, but the difference between these averages is not significant. در این مقاله میزان افت در تحصیل الکترونیکی و علل آن بر اساس پیشینه پژوهشهای صورت گرفته بررسی شده است. نتایج بررسی حاکی از آن است که نرخ افت در تحصیل الکترونیکی به مراتب بیشتر از آموزشهای رایج است. این پدیده تحت تأثیر تعامل عوامل مختلف فرهنگی، تکنولوژیکی و روانشناختی است. در یک بررسی موردی سه متغیرِ جنسیت، ترم تحصیلی و معدل آزمون ورودی در افت تحصیلی دانشجویان مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران مد نظر قرار گرفت؛ در این مورد کاوی به مراتب نسبت افت تحصیلی دانشجویان مرد از دانشجویان زن بیشتر است و نیز تراکم افت تحصیلی در ترمهای تحصیلی سوم و پنجم بیشتر است، اما این تراکم از نظر آماری معنا دار نیست. در خصوص معدل آزمون ورودی با توجه به اینکه دانشجویان ادامه دهنده تحصیل معدل بیشتری در آزمون ورودی کسب کرده بودند، اما تفاوت معنا¬داری در معدل دو گروه ادامه دهنده تحصیل و مشمولان افت تحصیلی مشاهده نشد.https://ijee.ias.ac.ir/article_665_31b01ceff9912ca51ef900d3eb68e823.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316124520100601Towards a Knowledge Management Approach in the Engineering Educational Settings: Technical & Engineering College of Persian Gulf University; as Case Studyدر جستجوی رویکرد مدیریت دانش در محیطهای آموزش مهندسی: مطالعه موردی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خلیج فارس10512666610.22047/ijee.2010.666FAقاسم سلیمیدانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتیرضا آذیناستادیار، دانشگاه خلیج فارس، دانشکده مهندسی، بخش مهندسی شیمیعلی پاکیزهاستادیار، دانشگاه خلیج فارس، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریتامید مهدیهدانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی، دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانیJournal Article20090801Nowadays, universities and higher education Institutions need infrastructures for effective contribution in the process of knowledge creation and transfer on the basis of knowledge Management and organizational learning. Knowledge Management is one of the effective tools for creation, transfer, and share of knowledge in a learning university. In this research, views of faculty members at different departments of School of Engineering, Persian Gulf University on the above issues is studied and analyzed with SPSS software. The method is based on a descriptive research, and research questions designed for investigating magnitude of knowledge, information and communication technology infrastructures, culture, and design and development of research engine in the university. Results show and discuss the relative importance of these components in the process of creation, transfer, and share of knowledge in this faculty. Finally the paper presents some suggestions for application of knowledge management approach in technical and engineering colleges. امروزه، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نیازمند زیر ساختهایی هستند که به طور اساسی در ایجاد و انتقال دانش بر پایه اصول مدیریت دانش و یادگیری سازمانی به آنان کمک کند. مدیریت دانش یکی از ابزارهای کارآمد خلق، انتقال و تسهیم دانش در دانشگاه یادگیرنده است. در پژوهش حاضر دیدگاههای اعضای هیئت علمی در ارتباط با مؤلفه¬های اصلی خلق، انتقال، مدیریت و تبدیل دانش در تعامل فعالیتهای اعضای هیئت علمی و دانشجویان و در یک محیط یادگیری، در یک دانشکده فنی و مهندسی بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه یابی، ابزار پژوهش پرسشنامه و جامعه آماری اعضای هیئت علمی بوده است. با توجه به محدود بودن جامعه آماری سعی شده است تا کل اعضای هیئت علمی به عنوان نمونه در نظر گرفته شوند. برای تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. یافته¬های پژوهش نشان داد که مؤلفه¬های راهبری دانشگاهی، زیر ساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرهنگ و توسعه و طراحی موتور پژوهش از دیدگاه اعضای هیئت علمی در خلق، انتقال، مدیریت و تبدیل دانش مؤثرند. در پایان، بر مبنای نتایج پژوهش در خصوص تبیین زیر ساختهای مورد نیاز مدیریت دانش در دانشکده یادگیرنده، پیشنهادهایی به منظور کاربست مدیریت دانش در دانشکده های فنی و مهندسی ارائه شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_666_2b2beef707af22ca7d88c3d1ab6b4861.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316124520100601A Dynamic and Operational Model for Evaluating the Effectiveness of Technical and Engineering Educationارائه الگوی پویا و عملیاتی ارزیابی اثربخشی آموزشهای فنی و مهندسی12714166710.22047/ijee.2010.667FAایرج سلطانیاستادیار ، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آبادJournal Article20091215The subject of effectiveness of engineering education are concerned with the level of applied and scientific education, what problem should be solved by education and how much education should be deployed. Determination of effectiveness of engineering education helps the planners and executives to have a clear perception of education effectiveness for any future progresses. In this paper the concept of evaluating effectiveness of engineering education and measuring effectiveness method has been explained and a four dimensional operational model including: trainee reaction, learning, improvement of job performance and achievement of organizational goals has been explained. With such studies it is found that the effectiveness of technical-skill and engineering education through implementing the mentioned model increases from 86.5% to 88.18%. اینکه در آموزشهای علمی و کاربردی به دنبال چه هستیم و آموزش به دنبال حل چه مشکلاتی است و چقدر و چگونه باید آموزشها را اجرا کرد، موضوعات مورد بحث اثربخشی آموزشهای مهندسی است. تعیین اثربخشی آموزشهای مهندسی به برنامهریزان و مجریان کمک می¬کند تا تصویر روشنی از عملکرد آموزشی داشته باشند. بر این اساس و با توجه به اهمیت اثربخشی آموزشهای مهندسی، در این مقاله مفهوم ارزیابی اثربخشی آموزشهای مهندسی، روشهای اندازهگیری اثربخشی تبیین و الگوی عملیاتی چهار بعدی مشتمل بر واکنش فراگیران ، تسلط مهارتی، بهبود عملکرد شغلی و دستیابی به اهداف سازمان برای ارزیابی اثربخشی، آموزشها ارائه شده است. الگوی مذکور با روش طراحی فرمهای ارزیابی، تعیین وزن ابعاد ارزیابی ، فرهنگ سازی، سیستمی کردن نظام ارزیابی اثربخشی و اجرای آزمایشی استقرار یافت و پس از رفع نقاط ضعف آن در نظام آموزشی سازمان رسمیت یافت و نتایج خوبی در ارتقا اثربخشی آموزشهای فنی و مهارتی به دنبال داشت.https://ijee.ias.ac.ir/article_667_30cbff9e25fed0d420c1de0ef8716a58.pdf