فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316166320141201The necessity of including humaniies in Engineering educationلزوم توجه دانشکده های مهندسی به علوم انسانی19771310.22047/ijee.2014.7713FAمهدی گلشنیاستاد/دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20140105In the early twentieth century, people thought that science and technology can take care of all human needs. Thus, the attention of universities, especially in the West, was concentrated on teaching science and technology. The occurrence of the two world wars during the first half of the twentieth century weakened this view and Western universities sought humanities. It turned out that human societies need both science and technology as well as humanities in order to take care of their needs and at the same time secure their peace of mind. Thus, in recent decades, Western engineering schools have included humanities in their curriculum in order that their graduates can handle their societies’ needs in an efficient way. Unfortunately, this change of perspective with regard to humanities has not occur at our universities. Now, it is time for us to remedy the situation by including humanities and social sciences in the educational program of our engineering schools. زمانی فکر میشد که علم و فناوری بر طرف کننده جمیع مشکلات بشری هستند و لذا، دانشگاهها توجه خود را صرفاً به حوزههای علم و فناوری معطوف میداشتند؛ وقوع دو جنگ جهانی در قرن بیستم این برداشت را تضعیف کرد و لذا، جهان غرب بعد از جنگ جهانی دوم سراغ علوم انسانی رفت. معلوم شد همانگونه که جوامع انسانی نمیتوانند بدون علم و فناوری زندگی کنند، بدون علوم انسانی نیز نمیتوانند زندگی کنند. علم و فناوری به ما میآموزد که چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم، اما علوم انسانی به ما کمک میکنند تا بفهمیم چه باید بکنیم. به همین دلیل، در چند دهه اخیر بعضی از کشورهای غربی دروس اخلاق، فلسفه، جامعهشناسی، مردم شناسی و... را با عنوان "علوم انسانی مهندسی" به برنامههای مهندسی خود وارد و مقرر کردهاند که هر دانشجوی مهندسی تعدادی از دروس علوم انسانی و علوم اجتماعی را بیاموزد تا بتواند نقش مؤثرتری در جامعه ایفا کند. از نظر آنها به کمک علوم انسانی مهندسانی تربیت میشوند که بهتر میتوانند با مسائل پیچیده زندگی رو به رو شوند. واقعیت این است که فناوری برای انسانها و در ارتباط با آنهاست و حلّ مسائل انسانها و دغدغههای آنها باید هدف آن باشد. پس لازم است تغییر نگرشی به علم و فناوری حاصل شود و فناوریها به عوض آنکه صرفاً وسایل بهرهبرداری از منابع طبیعی و افزایش ثروث و قدرت باشند، به فهم طبیعت و رفع نیازهای مشروع انسانی هم کمک کنند.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316166320141201The global perspective of challenges of engineering research and education for sustainable developmentچشم انداز جهانی چالشهای آموزش و پژوهش مهندسی و توسعه پایدار1124771410.22047/ijee.2014.7714FAمحمد مهدی غفاریمربی پژوهشی گروه علوم مهندسی فرهنگستان علومحسن ظهوراستاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20140506Nowadays, environmental issues affect almost all commercial and industrial sectors, and are a central concern for the public, governments and even international relations. Announcing The years 2005 – 2014 as decade of education for sustainable development by UN is considered as an awareness on environmental awakening movement and more promotion of sustainable development. This announcement has faced the global systems of engineering research and education with great challenges. Following that, scholars and professionals committed to fostering sustainable development have urged a re-examination of the curriculum and restructuring of research in engineering, This focused institutions of higher education, in order to minimize the negative impacts of engineering activities on the environment. Meanwhile, developing countries have concentrated their efforts on building the needed infrastructure for improving the living conditions of their people without considerable attention to sustainability. One of the major components of sustainable development is educating engineers the required knowledge and professional skills. This is the responsibility of engineering schools to make engineers aware of identifying potential risks and impact of their decisions on environment. This paper reviews the fundamental concepts implemented by industrial states to analyze and renew their research and education systems and finally tries, on the basis of global experiments, to introduce the roadmap of engineering education for sustainable development. امروزه، مسائل مربوط به محیط زیست تقریباً بر تمام فعالیتهای انسانی، بهویژه در بخشهای تجارت و صنعت، تأثیرگذارند و در مرکز توجهات مردم، دولتها و حتی روابط بینالملل قرار دارند. اعلام سالهای 2005 تا 2014 بهعنوان دهه آموزش توسعه پایدار را میتوان به منزله هشداری تلقی کرد که سازمان ملل جامعه جهانی را به جنبش بیداری زیست محیطی برای ارتقای بیشتر توسعه پایدار فرا خوانده است. این فراخوان نظامهای آموزش و پژوهش مهندسی کشورهای جهان را با چالشهای جدی روبهرو کرده است. پیرو این دعوت صاحبنظران و متخصصان متهعد به تحکیم بنیانهای توسعه پایدار مصرانه دانشگاههای مهندسی کشورهای صنعتی را به بازنگری در برنامههای درسی و دگرگونسازی ساختارهای پژوهشی برای به حداقل رساندن اثرهای منفی ناشی از فعالیتهای مهندسی بر محیط زیست ترغیب میکنند. در عین حال، کشورهای در حال توسعه تلاش خود را بر ایجاد زیرساختهای مورد نیاز برای بهبود و ارتقای شرایط زندگی شهروندان خود متمرکز کردهاند. از آنجا که یکی از ارکان مهم توسعه پایدار آموزش مهندسان در زمینههای علمی و کسب مهارتهای حرفهای است، بار این مسئولیت بر عهده دانشکدههای مهندسی است تا مهندسان را از آثار و خطرهای ناشی از تصمیمات آتی آنان بر محیط زیست آگاه سازند. در این مقاله با مرور تجربههای کشورهای صنعتی در بهکارگیری مفاهیم بنیادی توسعه پایدار برای اصلاح نظام آموزش و پژوهش مهندسی، چالشهای پیش روی آموزش و پژوهش مهندسی تحلیل و بررسی و تلاش شده است با مرور تجربههای جهانی، راهبردی برای تدوین چارچوب یا نقشه راه توسعه پایدار برای آموزش مهندسی ایران ارائه شود.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316166320141201Cognitive role of technology evaluation indexes in engineering education developmentنقش شناسائی شاخصهای ارزیابی فناوری در توسعه آموزش های مهندسی2538771510.22047/ijee.2014.7715FAناهید شیخانمربی مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره وری دانشگاه امیر کبیرفیروز بختیاری نژاداستاد دانشکده مهندسی مکانیک و مدیر کل واحدهای تحقیقاتی و قطب های علمی دانشگاه امیر کبیرJournal Article20140114The main element of the policy of science and technology development is regular evaluation of the relevant activities. Level and scale of technological activities in a country at different levels of international, national, and for the technological institute that concluded research centers, incubators, and for activities of technologist can be assessed. The results of this evaluation can lead to improve performance and, if required pursuant ongoing review aims, structures, procedures and the most important to reform methods of engineering education tailor to the needs of technology of the country and global developments. In this paper, we introduced the technology assessment indicators for three levels of national, institutional and individual, Direct or indirect relationship between the development and improvement of engineering education assessment. is studied. The results could help to develop strategies of engineering education in the country and its orientation towards the education of engineers with technological capabilities.از ارکان اصلی سیاستهای تولید علم و توسعه فناوری یک کشور ارزیابی منظم فعالیتهای مربوط به آن است. سطح و میزان فعالیتهای فناوری را میتوان برای یک کشور و در سطوح مختلف بینالمللی، ملّی و برای مؤسسات فناور شامل پژوهشکدهها و مراکز رشد و فناورانه و در آخر برای فعالیتهای افراد فناور شناسایی و ارزیابی کرد. نتایج این ارزیابی میتواند به بهبود عملکرد و در صورت نیاز بازنگری مستمر اهداف، ساختارها، روشهای اجرایی و از همه مهمتر اصلاح روشهای متناسب آموزش مهندسی با نیازهای فناوری کشور و تحولات جهانی منجر شود. در این مقاله با معرفی شاخصهای ارزیابی فناوری در سه سطح کشوری، مؤسسهای و فردی، ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم بین ارزیابی با توسعه و بهبود آموزش مهندسی بررسی شده است. راهکارهای به دست آمده از این نتایج میتواند سبب توسعه آموزش مهندسی در کشور و جهتگیری آن به سمت تربیت مهندسانی با تواناییهای فناورانه بشود.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316166320141201A study of engineering students’ critical thinking skillsارزیابی و تحلیل مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان رشته های مهندسی3959771610.22047/ijee.2014.7716FAمحمد امینیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشاناحمد مدنیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه کاشانزهرا عسگرزادهکارشناس ارشد.Journal Article20140226The development of students’ critical thinking skills is one the main purposes of higher education institutions. Regarding this point, the main purpose of this study is the investigation of current status of critical thinking skills among engineering students. Such studies can increase faculties’ attention to critical thinking skills. Research population was all students in the University of Kashan in the academic year of 2013-2014. Research sample (211 participants) was selected randomly. Research tool was California Critical Thinking Skills (form B) that assesses the mentioned skills in five interrelated domains: Analysis, Evaluation, Deductive Thinking, and Inductive Thinking. Findings showed that the average of engineering students’ critical thinking score is higher than the scores obtained by students from other faculties. But the average is still far from universal norm. The study showed that universities and higher education institutions should consider critical thinking skills more in engineering curriculum. In addition, faculties in engineering courses can play an important role in improving critical thinking skills. رشد تفکر انتقادی و مهارتهای مرتبط با آن یکی از مهمترین اهداف نظامهایآموزشی به ویژه دانشگاهها و مراکز آموزشعالی است. با توجه به چنین نقش وجایگاهی، در این پژوهش تلاش شده است که وضعیت مهارتهای تفکر انتقادیدر میان دانشجویان رشتههای مهندسی ارزیابی شود تا ضمن ارائه تصویری روشن ازوضعیت موجود، زمینههای لازم برای توجه و رشد این مهارتها فراهم شود. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان در سالتحصیلی93 - 1392 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی سادهتعداد 211 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و آزمون مهارتهای تفکر انتقادی برروی آنها اجرا شد. بهمنظور فراهم کردن مبنایی برای مقایسه، دانشجویاندانشکدههای دیگر نیز در گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعاتآزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) بود که مهارتهای مذکور رادر قالب پنج مهارت تحلیل، ارزشیابی، استنباط، استدلال قیاسی و استدلالاستقرایی میسنجد. نتایج و یافتههای حاصل از این پژوهشنشاندهنده آن است که مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان رشتههای مهندسی درمقایسه با دانشجویان سایر رشتهها از میانگین بالاتری برخوردار است، هرچند که با نمره استاندارد آزمون فاصله زیادی دارد. در عین حال،نتایج بهدست آمده مؤید نبود تفاوت معنادار مهارتهای تفکر انتقادیمیان دانشجویان زن و مرد و دانشجویان ترمهای بالا و پایین است. در مجموع، یافتههای بهدست آمده لزوم توجه جدی و علمی به آموزش تفکر انتقادیرا در قالب برنامههای درسی رشتههای مهندسی خاطرنشان میسازد.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316166320141201Analysis of the application and effect of power resources in the learning situations of engineering higher educationتحلیل کاربرد و تأثیر منابع قدرت در موقعیتهای یادگیری آموزش عالی مهندسی6183771710.22047/ijee.2014.7717FAرضا مهدیپژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علومJournal Article20140121Learning situation is one of the main elements of higher education and engineering education quality. To achieve better quality in higher education involve multiple elements such teacher, students, national context, academic management, curriculum, personnel, financial and physical resources, educational technologies, production and flowing of information and knowledge are very important. One of the objective displays of learning situation in the actual education system is classroom and at least four key elements of teacher, student, curriculum and educational technologies exist in a classroom simultaneously. Teacher and students are the most important bases in a teaching-learning system that all efforts and interventions should center to increase efficiency and effectiveness of the two vital bases. In the education process, whatever context, conditions, opportunity and situation for activity and effectiveness of professor and students, it is vital to increase quality, efficiency and effectiveness of total teaching-learning system. In the present paper, I have studied how to use and find effects of power resources by engineering higher education teachers in three universities of technology in Tehran by mixed methodology. Based on the research, for leadership of learning process, engineering education teachers don’t use optimum combination of institutional, cognitive and emotional power resources simultaneously. Simultaneously using power resources by teachers is a key factor to create learning emotion and motivation, creativity and innovation, cultural production, to play leadership role of learning and productive transfer of knowledge by teachers. موقعیت یادگیری یکی از مؤلفه های اصلی کیفیت آموزش و آموزش مهندسی است. برای دستیابی به کیفیت در آموزشعالی عوامل متعددی نظیر استاد، دانشجو، زمینه ملی، مدیریت دانشگاهی، برنامه درسی، کارکنان، منابع مالی و فیزیکی، روشها و فناوریهای آموزشی، تولید و جریان اطلاعات و دانش دخالت دارند. یکی از جلوههای عینی موقعیت یادگیری در نظام آموزش واقعی، کلاس درس است که در آن، حداقل چهار مؤلفه کلیدی استاد، دانشجو، برنامه درسی و روشها و فناوریهای آموزشی برای تحقق یادگیری، بطور همزمان حضور دارند. استاد و دانشجو، مهمترین ارکان سیستم یاددهی ـ یادگیری نظام آموزشی است که باید تلاشها و مداخلات در راستای کارایی و اثربخشی یاددهی و یادگیری این دو رکن اساسی باشد. در فرایند آموزش هر چقدر زمینه، شرایط، فرصت و موقعیت برای فعالیت و اثربخشی استاد و دانشجو بیشتر شود آنگاه می توان انتظار داشت که کیفیت، کارایی و اثربخشی کل سیستم یاددهی ـ یادگیری افزایش یابد. در این مقاله، با روش شناسی ترکیبی مطالعه اسنادی، روش حل مسئله گروهی توفان فکری معکوس و پیمایش محدود، نحوه اعمال و اثرات منابع قدرت از سوی استادان آموزش مهندسی در سه دانشگاه صنعتی شهر تهران، بررسی و تحلیل شده است. بر اساس این پژوهش، استادان جامعه مورد مطالعه از منابع قدرت نهادی، شناختی و عاطفی بصورت همزمان و با ترکیب بهینه برای رهبری فرایند یادگیری استفاده نمی کنند. اعمال همزمان، متعادل و بهینه منابع قدرت از سوی استادان، عامل کلیدی در ایجاد شوق و انگیزه یادگیری، بروز خلاقیت و نوآوری، تولید فرهنگی، ایفای نقش رهبری یادگیری و انتقال مولد دانش می تواند باشد. فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316166320141201The role of identification and partitioning learning outcomes in the improvement of quality higher education, case study: Electrical engineering education (power strand)نقش شناسایی و افراز دستاوردهای یادگیری در بهبود کیفیت آموزش عالی ، موردپژوهی: آموزش مهندسی برق گرایش قدرت85110771810.22047/ijee.2014.7718FAناهید صادقیدانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانمهدی فراهانیدانشجوی دکتری دانشگاه تهران
وزارت نیرو - بخش آموزش، تحقیقات و فناوریمحمود کمره ایدانشکده مهندسی برق و کامپیوتر - پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهرانJournal Article20140228In this paper, brief overview of the role of learning outcomes in engineering education and improving its quality are identified. Also classifications of learning outcomes in electrical engineering are investigated. In this study interviews are made from individual, focus group of faculty universities as well experts from power industries. Results are presented in three classes of knowledge, cognition, profesionality as well as other personal and psychological aspects of graduated students. در این پژوهش ضمن مروری بر جایگاه دستاوردهای یادگیری در آموزش مهندسی و بهبود کیفیت آن از منظر مطالعات داخلی و بینالمللی، دستاوردهای یادگیری آموزش مهندسی برق شناسایی و دسته بندی شدند. در این پژوهش ازمصاحبههای فردی و گروههای کانونی با مدرسان دانشگاهی، متخصصان صنعت برق استفاده شده است. دستاوردهای استخراج شده در سه دسته دانش و آگاهی، مهارت یا کاربرد دانش در عمل و نگرش و ویژگیهای شخصیتی و روانشناختی دانشآموختگان عنوان شده است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316166320141201A framework for fault detection and error analysis of engineering students in solving differential equations: Baft modelingمعرفی چارچوبی برای شناسایی و تحلیل خطای دانشجویان مهندسی در حل معادلات دیفرانسیل: مدل تحلیل خطای بافت111133771910.22047/ijee.2014.7719FAیونس کریمی فردین پورهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر
و دانشجوی دکترا آموزش ریاضی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20130707Mathematics has a special place in the quality of engineering education. Engineering depends significantly on the mastery of mathematics and mathematics is the foundation of engineering. This study is focused on the quality of mathematics education of engineering students by identification and classification of engineering students’ errors in solving differential equations. 43 engineering student test sheets were studied in the second semester of the 2012 academic year. Students' errors in solving differential equations are considered as one of the causes of mathematics academic failure. The four-stage model, called Baft, is presented as 1-Diagnoses (a differential equation), 2- Call (a good strategy to solve the differential equation), 3- Run (the called strategy) and 4-Review (the implementation of the strategy). As a quasi-experimental design, students’ performance in pretest (the midterm exam) and post test (the final exam) are compared. The Diagnoses-errors rate is reduced from 44% to 21%, whereas the percentage of Call-errors increased from 15% to 25%. Percentage of Run-errors and Review-errors have not changed significantly. ریاضی در آموزش مهندسی جایگاه ویژهای دارد. در این تحقیق ضمن بیان اهمیت توجه به آموزش مهندسی از بعد آموزش مدلسازی ریاضی، بر شناسایی و دستهبندی خطاهای دانشجویان در حل معادلات دیفرانسیل تأکید شده است. بدین منظور، برگههای امتحانی 43 دانشجوی سال اول و دوم مهندسی که درس معادلات دیفرانسیل را در نیمسال دوم سال تحصیلی 91-1390 با محقق گرفته بودند، بررسی و خطاهای این دانشجویان در حل معادلات دیفرانسیل بهعنوان یکی از عوامل افت تحصیلی ریاضی در این درس در نظر گرفته شده است. همچنین، مدل چهار مرحلهای شامل تشخیص (معادله دیفرانسیل)، فراخوانی (مناسبترین راهبرد برای حل معادله دیفرانسیل)، اجرا (راهبرد فراخوانی شده) و بازنگری (راهبرد اجر اشده) با عنوان بافت برای تحلیل خطا در حل معادلات دیفرانیسل معرفی شده است و بهعنوان یک طرح شبه آزمایشی، پس از اینکه دانشجویان در معرض مدل تحلیل خطای بافت قرار گرفتند، عملکرد آنها در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون تحلیل شده است. درصد بروز خطا در تشخیص از 44% به 21% کاهش یافته در حالیکه درصد بروز خطا در فراخوانی از 15% به 25% افزایش یافته است. درصد بروز خطا در اجرا و <span style="text-decoration: underline;">ب</span>ازنگری تغییر قابل توجهی نداشتهاند.