فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316166420150301Mechanism of external assessment of engineering education programs of Iranسازکار ارزیابی بیرونی برنامه های آموزش مهندسی ایران122795010.22047/ijee.2015.7950FAحسین معماریاناستاد مهندسی زمین / دانشگاه تهرانJournal Article20140211In the last two or three decades a global move was formed to revaluate engineering education and accreditation of its outcomes. The main principle in all these efforts was paying less attention to entries (what university offers) and put more attention on the outcomes (what students have gained). To accomplish this goal, the minimum expected outcomes of an undergraduate engineering program was formulated. Mutual agreement on the fundamental outcomes of an engineering graduate paves the road to reach to a globally uniform procedure for the accreditation of these programs. The accreditation of engineering programs consists of internal and external assessments. The internal or self assessment is carried out by educational institutions, while independent national institutions are usually responsible for the external assessment. Successful external assessment needs clearly defined standards carried out by unbiased evaluators. After foundation of Iran Accreditation Institute for Engineering Education (IAIEE), the process and standards of accreditation of Iranian engineering educational programs was prepared. This paper presents the designed mechanism for external assessment of the engineering programs of Iran. در یکی دو دهۀ گذشته نهضتی جهانی برای بازنگری آموزش مهندسی، ارزشیابی نتایج آن و ایجاد همگرایی بین ارزشیابیهای صورت گرفته در کشورهای مختلف ایجاد شده است. اصل مورد توافق در تقریباً همۀ این بررسیها برداشتن تمرکز از ورودیهای آموزش (آنچه دانشگاه عرضه میکند) و تمرکز آن بر خروجیها (آنچه دانشجویان کسب کردهاند) بوده است. بدین منظور، حداقل دستاوردهای مورد انتظار از یک دانشآموختۀ مهندسی تعیین شده است. توافق در باره دستاوردهای پایۀ آموزش مهندسی، زمینۀ لازم را برای دستیابی به الگوی یکنواخت ارزشیابی این برنامهها در سطح بینالمللی فراهم کرده است. ارزشیابی آموزش مهندسی معمولاً در دو مرحله ارزیابی درونی و بیرونی صورت میگیرد. ارزیابی درونی را خود مراکز آموزشی و ارزیابی بیرونی را مؤسسات مستقل ملی انجام میدهند. ارزیابی بیرونی زمانی موفق است که بر مبنای استانداردی مشخص و به صورتی یکنواخت و بینظر انجام شود تا نتایج آن بتواند مورد تأیید همه طرفهای ذینفع قرارگیرد. بهدنبال تأسیس مؤسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران در سال 1390، فرایند ارزشیابی برنامههای آموزش مهندسی کشور تهیه شد. در این مقاله سازکار طراحی شده برای ارزیابی بیرونی برنامههای آموزش مهندسی کشور عرضه شده است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316166420150301Student-teacher interaction in architectural design studio: teacher’s critical thinking & students’ creative thinkingتعامل مدرس و دانشجو در کارگاه طراحی معماری : (تفکر انتقادی مدرس و تفکر خلاق دانشجو)2338795110.22047/ijee.2015.7951FAحمید رضا شریفعضو هیئت علمی
دانشکده هنرو معماری دانشگاه شیرازJournal Article20140319The teaching of architecture in Iran dates back to more than half a century ago. Architectural design subjects have appeared as the most important subjects in various curricula in Iran. In the general teaching methodology of these subjects, teaching and conceptual comprehension have been formed within the framework of student-teacher relationships where the student creatively seeks ideation and the teacher critically processes, evaluates, and assesses ideas. Nevertheless, some students are critical of the approach asserting that teachers only find fault with their performance and believing that this approach is detrimental to their creativity. On the other hand, it appears that, in reality, the problem is deeply rooted in the performance of some teachers. The present paper makes an attempt to seek the scientific framework by which teachers’ critical performance can be assessed and to identify the advantages and the disadvantages associated with this performance relevant to the students’ creative thinking. In recent years, the thinking process has been investigated by many intellectuals especially cognitive psychologists. Therefore, theories of cognitive psychology have been studied in the present research as a platform for undertaking research. The findings of the present research highlight the intelligent employment of teachers’ critical approach, the various dimensions of critical thinking and their effect on students’ creative thinking.بیش از نیم قرن از آموزش معماریدر ایران میگذرد و طی این دوران همواره در سرفصل دورههای مختلف، دروس طراحی معماری یکی از مهمترین دروس در زمینة آموزش معماری امروز ایران بهشمار میآمده است.در روند عمومی آموزش این دروس، آموزش و درک مفاهیم بر اساس رابطه استاد و شاگردی شکل گرفته است که در آن دانشجو با قوه خلاق خود به دنبال ایدهیابی و مدرس با دیدگاهی نقادانه به پردازش و ارزیابی ایده میپردازند. برخی از دانشجویان از این روش آموزش گلهمند هستند و میگویند که مدرسان فقط از کارهای آنها ایراد میگیرند وتصور میکنند که این نوع آموزش مانع خلاقیت آنهاست. از طرف دیگر، بهنظر میرسد که در واقعیت این مشکل در عملکرد برخی از مدرسان وجود دارد. در این مطالعه تلاش شده است تا چارچوب علمی برای بررسی نحوه ارزیابی نقادانه مدرس و یافتن وجوه مثبت و منفی آن در خصوص تفکر خلاق دانشجو ارائه شود. در سالهای اخیر، تفکر بهعنوان موضوعی اصلی مورد توجه اندیشمندان مختلف، بهخصوص روانشناسان شناختی، قرار گرفته است. از این رو، نظریههای در حوزه روانشناسی شناختی بهعنوان مبنای مناسبی در این تحقیق در نظر گرفته شده است. نتایج بررسی، به منظور استفاده آگاهانه از روش نقد، وجوه تفکر انتقادی مدرس و تأثیر آن بر تفکر خلاق دانشجو را نشان میدهد.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316166420150301Evaluating the relationship between faculties' flexibility and students' active learningبررسی رابطه انعطاف پذیری استادان و یادگیری فعال دانشجویان3957795210.22047/ijee.2015.7952FAمرضیه کریمیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامیغلامرضا جعفری نیااستادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامیمرتضی امانیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20131223The main purpose of this paper was to evaluate the relationship between faculty’s flexibility and students’ active learning. The population included all MSc students of engineering faculties in Shiraz University. By random classified sampling method 300 students were selected. The instruments included Intellectual Development Subscale of College Student Experiences Questionnaire (Pace & Kuh, 2002), and Personal Style Inventory, PSI (Taggart and Taggart – Hausladen, 1993). The questionnaires were distributed among the sample and data were entered in SPSS 16 and analyzed. The results of the research showed the average attitudes of the students about their active learning and faculties' flexibility in Shiraz University. In addition, the results indicated that from the students' viewpoints, faculties' flexibility had a significant effect on their active learning. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه انعطافپذیری استادان (اعضای هیئت علمی) با یادگیری فعال دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس مهندسی دانشگاه شیراز بود. این تحقیق از نظر هدف «کاربردی» و از نظر روش جزو پژوهشهای توصیفی و از نوع «همبستگی» بود. جامعه تحقیق شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل در پردیس مهندسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91 ـ 1390 بود که حدود 850 دانشجو را شامل میشد و از این میان طبق جدول مورگان تعداد 300 دانشجو از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سیاهه سبک فردی (تاگرت و تاگرت ـ هاسلادن، 1993) و پرسشنامه ادراک دانشجو (کیم، 2009) بود. پرسشنامهها در میان افراد نمونه توزیع و پس از جمعآوری، دادهها در نرم افزار SPSS 16 وارد و تجزیه و تحلیل شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس مهندسی دانشگاه شیراز، میزان انعطافپذیری استادان و همچنین، یادگیری فعال خود را در حد متوسط برآورد کردهاند. همچنین، از دیدگاه آنان انعطاف پذیری استادان بر یادگیری فعال دانشجویان تأثیر معنادار دارد.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316166420150301بررسی میزان آگاهی اعضای هیئت علمی اعضای هیئت علمی گروههای فنی و مهندسی دانشگاههای اصفهان و صنعتی اصفهان از مؤلفههای اساسی نوآوری برنامهریزی درسی و میزان کاربست آنها5988796010.22047/ijee.2015.7960FAمحمدرضا نیلیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانستاره موسویدانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسیاحمدرضا نصراستاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان0000-0002-3573-6558محمد مسعوددانشیار دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20131027Educational innovation is a learning process for faculty members and for their universities. Good understanding of innovation and clear conception of curriculum and education are necessary conditions for improved implementation of curriculum innovation engineering into practice The purpose of the present research was to examining the awareness degree of faculty members at Isfahan University and Isfahan University of Technology in the Department of Engineering and Science about curriculum innovation developmentfactors(Innovationofinstructional objectives, innovation content, innovative ways of regulating the learning experience, teaching new methods, and evaluation new methods) and scale of their usage. The present study is applied research and its method is descriptive-survey.<sub> </sub>The population of study was all faculty members of the Departments of Engineering and Science. Method of sampling was stratified sampling. According to the Cochran's sample size formula, 90 faculty members were chosen as sample (20 ones at University of Isfahan and 70 ones at Technical University of Isfahan). Research instruments was questionnaire of which designed by researcher. The content validity of questionnaire was determined using the specialist`s views and the reliability of the questionnaire was estimated 0.92 by using Coronbach`s Alpha method. The result showed that; 1-The awareness degree of faculty’s membersabout,innovation ofcontentselection, teachinginnovative methods, and evaluation new methods is “much”. 2-The awareness degree of faculty’s members about innovative objectives selection, and innovative mechanisms of regulation of learning experiences is “average”. 3-The awareness degree of faculty’s members about the application degree of innovative curricula of faculty members at Isfahan University of Technology is less than average. این پژوهش با هدف بررسی میزان آگاهی اعضای هیأت علمی گروههای فنی و مهندسی شاغل به کار در دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان از نوآوری در مؤلفههای اساسی برنامهریزی درسی و ارائه پیشنهادهایی جهت تدوین برنامه درسی های اجرا شده است. در این راستا میزان آگاهی نسبت به عناصر مطرح در برنامهریزی درسی شامل نوآوری در شیوههای انتخاب هدف های آموزشی، شیوههای انتخاب محتوا، شیوههای تنظیم تجربه های یادگیری، شیوههای تدریس، و شیوههای ارزشیابی مورد بررسی قرار گرفت؛ تا نقاط قوت و ضعف مشاهده شده، جهت استفاده اعضای هیأت علمی در میزان پذیرش نوآوری برنامه درسی مورد استفاده قرار گیرد. جامعه آماری این نمونه آماری پژوهش بخشی از جمعیت اعضای هیأت علمی گروههای فنی و مهندسی شاغل به کار در دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان هستند. در انتخاب اعضای هیأت علمی از روش نمونه گیری طبقه بندی متناسب با حجم استفاده شده است و 90 نفر از دانشگاه ( 20نفرفنی مهندسی دانشگاه اصفهان و 72 نفر فنی مهندسی دانشگاه صنعتی) به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق دو ابزار، اسناد پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است.ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بر اساس طیف لیکرت بوده است که روایی آن بر اساس نظرخواهی از متخصصین محرز گردید و پایایی آن برابر 0.92 بدست آمد. یافتههای تحقیق نشان داد که میزان آگاهی اعضای هیأت علمی از نوآوری در مؤلفههای انتخاب محتوا، روشهای تدریس، و شیوههای ارزشیابی در سطح «زیاد» و در مؤلفههای انتخاب هدف های، شیوههای تنظیم تجربه های یادگیری در سطح «متوسط» میباشد.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316166420150301Modeling faculty members’ competencies for sustainability education by using system dynamics analysis (case study: University College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehranالگو سازی صلاحیتهای اعضای هیئتعلمی برای آموزش پایداری با استفاده از تحلیل پویاییهای سیستم89115796210.22047/ijee.2015.7962FAالهام فهامدکترای تخصصی آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهرانمیثم رجبی نهوجیدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانJournal Article20140329This study has been conducted in order to analyze the subject of lack of promotion of faculty members’ competencies for sustainability education and to present the mechanisms for improvement of problem. The method of system dynamics analysis was used because of the nature of the problem. Based on the steps of research method, a survey of faculty members with less than 20 years experience were implemented in the University College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran. The causal layered analysis was used to explain research problem and formulate dynamic hypotheses. Based on the recognition of the problem, dynamic model of faculty members’ competencies for sustainability education was developed that describes and predicts the behavior of research problem by simulating for the next 20 years. The model includes eight reinforcing and four balancing feedback loops. After ensuring the validity of the model, for enhancing faculty members’ competencies, six mechanisms were elicited and tested in simulated environment in order to study their effects on the problem. Six mechanisms include: taking a compulsory course to familiarize freshman students with the basic concepts of sustainability competencies, holding educational-skill courses concerning appropriate strategies for sustainability education for faculty members, revising compulsory specialized outlines of educational disciplines, holding meetings of strategic dialogue, changing faculty members’ promotion system through taking special advantages to sustainability researches, and changing promotion system based on the educational processes. تحقیق حاضر بهمنظور بررسی مسئله عدم ارتقای صلاحیتهای اعضای هیئتعلمی برای آموزش پایداری و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن صورت گرفته است. با توجه به ماهیت مسئله از روش تحلیل پویاییهای سیستم استفاده شد. بر اساس مراحل روش تحقیق، پیمایشی در میان اعضای هیئتعلمی پردیس کشاورزی و منابعطبیعی دانشگاه تهران با سابقه کار 20 سال و کمتر از طریق پرسشنامه و مصاحبه انجام شد. بهمنظور تشریح مسئله تحقیق و تدوین فرضیات پویا از تحلیل لایه لایهای علّتها استفاده شد. بر مبنای شناخت مسئله، الگوی پویای صلاحیتهای اعضای هیئتعلمی برای آموزش پایداری تدوین شد که با آن مسئله تحقیق توصیف و با استفاده از شبیهسازی، رفتار آن در افق زمانی 20 سال آینده پیشبینی میشود. الگو دارای هشت حلقه بازخوردی تقویتکننده و چهار حلقه باخوردی متعادلکننده است. پس از اطمینان از اعتبار الگو، شش سازکار برای ارتقای صلاحیتهای اعضای هیئتعلمی از بطن الگو استخراج شد و بهمنظور بررسی آثار آنها بر مسئله، در محیط شبیهسازی و آزمون شدند. این سازکارها شامل در نظر گرفتن دو واحد درسی اجباری برای دانشجویان تازه وارد در خصوص آشنایی با مفاهیم پایه صلاحیتهای پایداری، برگزاری دورههای آموزشی ـ مهارتی در خصوص راهبردهای مناسب آموزش پایداری ویژه اعضای هیئتعلمی، بازنگری در محتوای دروس تخصصی الزامی رشتههای مختلف آموزشی، برگزاری جلسات گفتوگوی راهبردی، تغییر نظام ارتقای اعضای هیئتعلمی از طریق در نظر گرفتن امتیازهای ویژه برای تحقیقات مبتنی بر پایداری و تغییر نظام ارتقا مبتنی بر فرایندهای آموزشی هستند.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316166420150301Effect of technical training courses on improving skill level of automobile production industry after sale services network personnel (case study: Saipa Yadak Organization)تأثیر دورههای آموزشی فنی در بهبود سطح مهارت کارکنان شبکه خدمات پس از فروش صنعت خودروسازی (مطالعه موردی: شرکت سایپا یدک)117134796310.22047/ijee.2015.7963FAغلامرضا جلالی نائینیدانشیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایرانعلیرضا برلیاندانشآموخته رشته مدیریت اجرایی دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20140513The purpose of this study was to investigate the effect of automobile production after sale services technical training courses, on the improvement of trainees skills. In order to assess the effect of these courses, the following abilities of questioning the customer, systems recognition, root cause recognition, guesses control prioritizing, defects control, defects correcting, defect correcting control and also level of academic education, job position and type of training courses were assessed. The survey method is applied, descriptive, survey search and relationship. Research statistical community included 2670 participants who took part in these courses in 2012. Using Chocran formula, 1422 of personal were tested. The information collecting tool was a questionnaire which consisted of 7 questions. The validity of questionnaire content was approved by academic university lecturers and their opinions were taken into consideration. Also the questionnaire reliability was approved by using the Cronbachs Alpha (0.759) method. To measure the assumptions, Wilcox on, Kruskal-Wallis, Man Whitney and Pearson correlation test were used. The result indicated that in the first 7 abilities, the training courses resulted in the rise of participants technical skills. Also there was positive and significant correlation between academic educations and the rise in trainees skill marks. The relation between position in dealership and the rise in trainees skill marks revealed significant effect. The participants marks indicated significant difference in various skill evaluating courses. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دورههای آموزشی فنی خدمات پس از فروش خودروسازی بر بهبود مهارت فراگیران شرکت کننده در دورهها انجام شده است. برای سنجش میزان تأثیر این دورهها 10 متغیر شامل هفت توانایی پرسش از مشتری، شناخت سیستمها، تشخیص ریشه عیب، اولویتبندی کنترل حدسها، کنترل ایرادات، رفع عیب و توانایی کنترل رفع عیب خودرو و همچنین، میزان تحصیلات، جایگاه شغلی و نوع دورههای آموزشی بررسی شده است. روش تحقیق کاربردی و توصیفی و از نوع پیمایشی و همبستگی بود. جامعه آماری کلیه فراگیران حاضر در دورههای مذکور در سال 1391 و 2670 نفر بودند. با استفاده از فرمول کوکران 1422 نفر آزمون شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه آزمون مهارت سنجی با هفت سؤال بود. روایی محتوای پرسشنامه با استفاده از نظرهای استادان دانشگاه تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامه آزمون از طریق آلفای کرونباخ 759/0 برآورد شد. برای اندازهگیری فرضیات از آزمونهای ویکاکسون، من ویتنی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج بهدست آمده از آزمونها نشان داد که در کلیه متغیرهای هفتگانه، دورههای آموزشی سبب افزایش مهارت فنی فراگیران شرکت کننده در این دورهها میشود و بین تحصیلات و افزایش نمره مهارت فراگیران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و نوع پست فراگیر در نمایندگی در افزایش نمره مهارت فراگیران تأثیر معنادار را مشخص کرد. بین تغییر نمرات مهارتسنجی دورههای آموزشی مختلف اختلاف معنادار مشاهده میشد.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316166420150301A Survey on scientific collaboration rate in earthquake engineering and seismology researcher in SEE international conference during 1991-2011بررسی میزان همکاریهای علمی پژوهشگران علوم زلزلهشناسی و مهندسی زلزله در مجموعه همایشهای بینالمللی زلزلهشناسی مهندسی زلزله (SEE)طی سالهای 2011-1991135150796410.22047/ijee.2015.7964FAامیررضا اصنافیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتیمریم پاکدامن نائینیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزلهJournal Article20131215Current research wants to survey on the rate of collaboration among engineers and scholars that presented their papers of the International Conference of Earthquake Engineering and Seismology in Iran during 1991-2011. The main aim of current research is the identification of the scholars that have the most collaboration together and determination of the number of individual and group articles in each conference. This research is a descriptive study and the required data were obtained from the proceedings that were published by the International Institute of Earthquake Engineering and Seismology. All data were analyzed by Excel Software. Findings indicated that 1628 articles were presented during 1991-2011 in ICEES. In 2011, scientists presented the most articles. 567 articles were produced in this year. Findings revealed that Iranian scholars had 122 individual and 772 group articles in the International Conferences on Earthquake Engineering and Seismology. The Current research indicated that from 1991 that the first ICEES was established until 2011, Iranian have the most collaboration. There was no collaboration among Iranian and foreign engineers in 1991 and 2011, but it can be seen that Iran had most collaboration with other countries in 1995, 1999, 2007 and 2011. در عصر حاضر بهدلیل همگرایی علوم و تخصصهای مختلف، همکاری در تولیدات علمی مقولهای مهم محسوب میشود. از سوی دیگر، زلزله بهعنوان رویدادی طبیعی که در همه نقاط جهان رخ میدهد و خسارات فراوانی به همراه دارد، همواره مورد توجه متخصصان حوزههای مختلف علمی قرار دارد. لذا، در پژوهش حاضر بهعنوان مطالعهای موردی، مقالات یکی از معتبرترین کنگرههای بینالمللی حوزه زلزله در کشور ایران، که طی سالهای2011- 1991 برگزار شده است، از نظر همکاری گروهی نویسندگان مقالات، به ویژه محققان ایرانی، تحلیل شده است. هدف این پژوهش شناسایی کشورهایی بود که بیشترین میزان مشارکت را در تولید مقالات علمی این مجموعه همایشها با پژوهشگران ایرانی داشتند و نیز رصد کردن شیوه همکاری علمی پژوهشگران مد نظر بود. این پژوهش با روش آمار توصیفی از نوع علمسنجی انجام و طی آن مشخص شد که 1628 مقاله در این مجموعه همایشها ارائه شده است و پژوهشگران ایرانی 122 مقاله فردی و 722 مقاله گروهی را ارائه کردهاند. علاوه بر این، روند تدوین مقالات علمی پژوهشگران ایرانی در مجموعه کنفرانسهای جهانی مهندسی زلزله نیز بررسی شد که نرخ رشد ارائه مقالات محققان ایرانی در این مجموعه کنفرانسها نیز از سال 1956 تا 2012 به صورت صعودی بوده است. لذا، پیشنهاد میشود که پژوهشگران ایرانی حوزه زلزله شناسی و مهندسی زلزله برای نایل آمدن به رتبههای تأثیرگذار در مقیاس جهانی طی سالهای آینده، میزان همکاریهای علمی خود را با متخصصان این حوزه در خارج از مرزهای ایران افزایش دهند.