فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316176620150901A survey on moral intelligence in engineering college at the University of Kashanبررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان116966010.22047/ijee.2015.9660FAمحمد امینیاستادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشانحمید رحیمیاستادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشانJournal Article20141009The purpose of the present research was a survey on moral intelligence in engineering college at the University of Kashan. The type of research was applied research and survey research. The population of this research was all the engineering students in Kashan University of whom, 300 students were selected. The data were collected using moral intelligence questionnaires with 40 items in components four in terms of Likert 5 scale. Questionnaire validity confirmed by experts. By the use of Cronbach alpha coefficient, reliability coefficients were obtained, equal to 0.897. Data’s analysis does in inferential level (one sample T test, independent T-test and one way ANOVA) by SPSS 18 statistical software. Findings indicated that mean four components of moral intelligence in students was higher than average. The highest mean score related to honest 3.81. Also, there was significant difference among the students moral intelligence in terms of sex, marriage status and academic fields but this difference wasn't significant in terms of academic performance and academic course.
در عصر حاضر، یکی از مهمترین توقعات جامعه از دانشگاه، بالا بردن سطح هوش اخلاقی در کنار ارتقای هوش علمی جامعه است. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان دانشکدۀ مهندسی دانشگاه کاشان انجام شده است. نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی و طرح پژوهش، پیمایش نظرات بود. جامعۀ آماری شامل تمام دانشجویان دانشکدۀ مهندسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 93-92 به تعداد 3667 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقهای، 300 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای اندازهگیری هوش اخلاقی دانشجویان از پرسشنامه چهل گویهای در قالب چهار مؤلفه (راستگویی، مسئولیتپذیری، دلسوزی و بخشش) بر حسب طیف پنجدرجهای لیکرت استفاده شد. روایی این پرسشنامه به صورت محتوایی موردتأیید متخصصان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرانباخ 897/0 محاسبه شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سطح آمار استنباطی (آزمون t تکنمونهای، t مستقل و تحلیل واریانس) با استفاده از نرمافزار آماری spss انجام گرفت. یافتهها نشان داد میانگین مؤلفههای هوش اخلاقی دانشجویان دانشکدۀ مهندسی دانشگاه کاشان بالاتر از حد متوسط فرضی (3) است. بالاترین میانگین مربوط به مؤلفۀ راستگویی به میزان 81/3 بود. بین هوش اخلاقی دانشجویان بر حسب جنسیت، وضعیت تأهل و رشتۀ تحصیلی تفاوت معنادار وجود داشت اما این تفاوت بر حسب عملکرد تحصیلی و مقطع تحصیلی معنادار نبود.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316176620150901Integrated curriculum as the today need of engineering education (Creating the KNOW/DO/BE bridge)برنامه درسی تلفیقی، نیاز امروز آموزش مهندسی (ایجاد پُل دانستن/ انجام دادن/ شدن)1738800810.22047/ijee.2015.8008FAحسین مطهری نژاداستادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20140330In fact, there is universal agreement that an engineer must have a broad range of knowledge and skills beyond the technical expertise of its study field. Integrated curriculum provides a framework to enable students toward linking knowledge and skills of multiple disciplines. Hence, they can use this knowledge and skills to solve real world problems. Given the importance of this issue, in this paper, the necessity for integrated/interdisciplinary curriculum in engineering education in the twenty-first century will be emphasized and the results of two empirical studies of engineering education curricula in Iran are offered, including 1) curriculum from viewpoint of lecturers and students of engineering and 2) analyzing courses syllabus of engineering. Finally, addressing the question “What do we want engineering students to know, do, and be?” an approach to design of integrated curriculum in engineering education is proposed. This approach can be used to develop new curricula or revise the current curricula.
بر سر این مسئله که یک مهندس باید دامنۀ گستردهای از دانش و مهارتها فراتر از تخصص فنی مرتبط با رشتۀ تحصیلیاش داشته باشد، توافق همگانی وجود دارد. برنامۀ درسی تلفیقی چارچوبی فراهم میکند تا دانشجویان بتوانند دانش و مهارتهای چندین رشتۀ علمی را به یکدیگر مرتبط سازند و آنها را برای حل مسائل جهان واقعی بهکار گیرد. باتوجهبه اهمیت موضوع، در این مقاله ابتدا بر ضرورت برنامۀ درسی تلفیقی/ میان- رشتهای در آموزش مهندسی قرن بیستویکم تأکید شده و سپس، نتایج حاصل از دو مطالعۀ تجربی درخصوص برنامههای درسی آموزش مهندسی در ایران ارائه شده که شامل 1. برنامۀ درسی از دیدگاه استادان و دانشجویان رشتههای مهندسی و 2. تحلیل سرفصل درسهای رشتههای مهندسی است. سرانجام، با طرح این پرسش که دانشجویان مهندسی چه باید بدانند، انجام دهند و بشوند، رویکردی برای طراحی برنامۀ درسی تلفیقی در آموزش مهندسی پیشنهاد شده است. این رویکرد میتواند برای تدوین برنامههای درسی جدید یا بازنگری برنامههای درسی فعلی استفاده شود.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316176620150901The development of health, safety and environment (HSE) course for petroleum upstream sectionتوسعه رشته سلامت، ایمنی و محیط زیست با نگاه به بخش بالادستی نفت3955965510.22047/ijee.2015.9655FAمحمدامین دانشفرکارشناس ارشد،مهندسی شیمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوبمهدی ارجمنددانشیار، مهندسی شیمی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحدتهران جنوبابوطالب قدمی جدول قدمدکتری، مهندسی شیمی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحدیاسوج، یاسوجJournal Article20140212The history of the Health, Safety and Environment (HSE) Management, as a young section of Iranian Oil Industry, goes back to more than a decade. During this period, the HSE management followed 3 categories; which include providing the health of the human resources, the safety of the equipment and tools and the protection of the environment as its three main objectives. By having a look at the upstream and the development of the related academic HSE majors in the universities, we can say that they do not comply with the requirements of the industry. And as an independent, integrated and specific field, it could not give a practical framework for the industry. Lack of the HSE experts, is one of the challenges in this industry, and universities could have a major role in solving it. In the present study, the necessity of the development of HSE majors in the universities, as a specific subject for upstream, has been emphasized. The establishment of the independent HSE majors and introducing an obligatory course named: “The Familiarity with Basic Health, Safety & Environment” is recommended in this article to help developing this field of study in related majors in the upstream field.
پیشینه مدیریت HSE بهعنوان یکی از بخشهای نوپای صنعت نفت ایران به بیش از یک دهه میرسد که طی این مدت سه مقولۀ تأمین سلامت نیروی انسانی، ایمنی تجهیزات و حفاظت از محیطزیست را بهعنوان اهداف خود دنبال کرده است. با نگاه به بخش بالادستی نفت و توسعۀ رشتههای دانشگاهی در زمینۀ HSE میتوان گفت رشتههای تأسیس شده در این زمینه تا کنون نتوانستهاند به صورت تخصصی مبحث HSE را در قالب یک رشتۀ مستقل و یکپارچه برای استفادۀ کاربردی در این بخش معرفی و نیازهای صنعت را برآورده کنند. امروزه کمبود نیروی متخصص در این بخش بهعنوان یکی از مهمترین چالشها در این صنعت مطرح است که دانشگاه نقش مؤثری در این زمینه به عهده دارد. در این پژوهش به لزوم توسعۀ HSE به صورت یک مبحث تخصصی برای بخش بالادستی در دانشگاهها پرداخته شده است. ایجاد رشتهای مستقل در دانشگاه و معرفی درس آشنایی با مبانی سلامت، ایمنی و محیطزیست بهعنوان درس اجباری در رشتههایمرتبطبابخشبالادستینفتازجملهپیشنهاداتیاستکه برای<sub> </sub>توسعۀ اینرشته در این مقاله پیشنهاد میشود.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316176620150901The logic governing the selection of academic research (Case study of Sharif University of Technology)منطق حاکم بر انتخاب موضوع تحقیق دانشگاهی (موردکاوی دانشگاه شریف)5774801310.22047/ijee.2015.8013FAسعید حسنزادهدانشجوی دکتری دانشکده صنایع دانشگاه علم و صنعت ایرانعلیرضا معینیاستادیار گروه مدیریت سیستم و بهرهوری دانشگاه علم و صنعت ایرانعلیرضا علی احمدیاستاد گروه مدیریت دانشکده پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20140707The third mission of the university that led to the creation of an entrepreneurial university is providing the socio-economic needs of the community in the form of commercialization of university knowledge and creation of academic entrepreneurship. However, the ability to transform academic research into commercial products is a key component of the formation of spin off companies. Review of academic research literature on entrepreneurial university reveals that the logic governing selection of subject of research and conducting it has rather been neglected .Using grounded method, as case study, Sharif University of Technology, as one of the foremost universities in the country, was examined. The main factors affecting the selection of subject and the way of performing it is derived. Among the factors recognized, insurance of reaching reasonable results and the capability of being published were two basic criteria governing this selection process. Finally some solutions to overcome this situation are introduced through practical means.باوجودِ اینکه قابلیت تبدیل تحقیقات دانشگاهی به محصولات تجاری، عنصر اصلی شکلگیری شرکتهای زایشی است، بررسی منطق انتخاب موضوع تحقیق دانشگاهی در ادبیات علمی دانشگاه کارآفرین مغفول مانده است. در این پژوهش عوامل مؤثر بر انتخاب موضوع تحقیق دانشگاهی با استفاده از روش رویش نظریه در دانشگاه صنعتی شریف بهعنوانِ یکی از مهمترین دانشگاههای صنعتی کشور موردِبررسی قرار گرفت. درنتیجه این تحقیق، ازمیانِ عوامل احصاءشده، دو عامل «اطمینان از نتیجه» و «قابلیت تدوین مقاله»، بهعنوانِ اساسیترین معیارهای انتخاب موضوع تحقیق دانشگاهی شناسایی شدند. این منطق انتخاب باعث شده است که اقبال گستردهای به سمت انجام تحقیقات کلیشهای با محوریت توسعۀ منفعلانه فعالیتهای تحقیقات پیشین شکل بگیرد. فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316176620150901An analysis on research and transferable skills development approaches in doctoral programs frameworks in Europeتحلیلی بر رویکرد توسعه مهارتهای پژوهشی و انتقالپذیر در چارچوب برنامههای دکتری در سطح اروپا7591965810.22047/ijee.2015.9658FAپروین صولتی اصلکارشناس ارشد، مربی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهیحمید رضا صادق محمدیدانشیار، معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده برق جهاد دانشگاهیکبری صولتی اصلمدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالJournal Article20140630The emergence of new developmental perspectives in the framework of evolving knowledge societies and economies in different countries and the necessity of human resources needed to accomplish such goals, the redefinition of graduate programs policies is vital in the higher education systems. Accordingly, the doctoral programs must meet the demands of the labor market in different sectors of society. Perhaps, the importance of doctoral graduates' skills development in response to labor market needs may be outlined as one of the most important attributes of the new graduate research programs. In the graduate programs of the developed countries higher education institutes, especially the European universities, the experiences earned by students through research and transferable skills training have an outstanding impact on their career prospects. This paper introduces the generic and transferable skills, and presents an overview of the different types of research skills that have a special role in graduate programs. Then the transferable skills are discussed and examples of such skills are explained. Later on, the issue of skills training is considered and different training methods used in this field have been presented. In the next section, the paper outlines several experiences of skills training in doctoral engineering programs. Finally, the paper briefly looks at the weakness of the transferable skills training in doctoral programs in Iran and the need to address this issue, especially in research-based Ph.D programs that their implementation has recently begun in Iran.با شکلگیری چشماندازهای نوین توسعه در قالب ایجاد جوامع دانشی و اقتصاد دانشبنیان در کشورهای مختلف و ضرورت تأمین منابع انسانی موردنیاز برای تحقق چنین اهدافی، بازتعریف سیاستهای کلان برای دورههای تحصیلات تکمیلی در نظام آموزش عالی امری کاملاً ضروری است. بر این اساس دورههای دکتری باید پاسخگوی تقاضای بازار کار بخشهای متفاوت جامعه باشند. شاید بتوان اهمیت بخشیدن به مهارتهای دانشآموختگان برای پاسخگویی مناسب به نیازهای بازار کار را از مهمترین شاخصههای دورههای نوین تحصیلات تکمیلی برشمرد که به شیوۀ پژوهشی ارائه میشوند. در برنامههای نوین دکتری در سطح دانشگاههای کشورهای توسعهیافته بهویژه دانشگاههای اروپایی کسب تجربة دانشجو ازطریق آموزش مهارتهای پژوهشی و انتقالپذیر برای بهبود پیشرفت در تحصیل و توسعۀ حرفهایها در آیندۀ شغلی اهمیت برجستهای دارد. این مقاله ضمن معرفی مهارتهای عمومی و انتقالپذیر، به مرورِ انواع مهارتهای پژوهشی، که از جایگاه ویژهای در دورههای تحصیلات تکمیلی برخوردارند، میپردازد. سپس از مهارتهای انتقالپذیر بحث میشود و به نمونههایی از این مهارتها اشاره شده است. آنگاه موضوع آموزش مهارتها مورد توجه واقع شده و فنون تدریس مورد استفاده در این زمینه بیان شده است. در بخش بعدی، مقاله به ذکر تجاربی از آموزش مهارتها در دورههای دکتری در برنامۀ مهندسی و تجارب اروپایی در این خصوص میپردازد. بخش پایانی مقاله نگاهی به ضعف جایگاه آموزش مهارتهای انتقالپذیر برنامههای دکتری در ایران و ضرورت پرداختن به این موضوع بهویژه در قالب دورههای دکتری پژوهشمحور دارد که اخیراً در دانشگاههای ایران اجرایی شده است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316176620150901ارزیابی اثربخشی آموزشهای سازمانی برای اجرای مدیریت پروژه در شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر چهارحوزه: مدیریت زمان، مدیریت هزینه، مدیریت کیفیت و مدیریت منابع انسانی93118965910.22047/ijee.2015.9659FAاباصلت خراسانیاستادیار و مدیرگروه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتیسعید صفایی موحداستادیار دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیرحمان علی پوردانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20140814The aim of the present research is assessing the impact of organizational training on implementation of project management, focusing on four areas (time management, cost management, project quality management, and human resource management) out of ten project management areas in National Oil Company of Iran. The methodology of this research is practical in terms of purpose and evaluation research – quasi-experiment – in terms of type method. The studied statistical population consists of project managers of National Oil Company of Iran who have taken part in training courses of the Oil Company. Applying Carejesi sample volume table, the 285 cases have been selected through simple random sampling. Researcher-made questionnaire has been used for data collection. For determining content validity, we provided the advisor, reader and other specialists with the needed material. The questionnaire durability was determined by %79 Cronbach's alpha quotient. Descriptive statistics (average, frequency, standard deviation and …) and deductive statistics (mixed T and covariance analysis) were used for data analysis. Consequently the results were analyzed using SPSS software. The results of the analyses and the comparison of pretest and past-test data analysis showed that the impact of organizational trainings on time management and cost management were efficient; whereas, these trainings were inefficient for the other two areas namely the quality management and human resource management.هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی آموزشهای سازمانی بر اجرای مدیریت پروژه با تأکید بر چهار حوزه از 10 حوزۀ مدیریت پروژه یعنی مدیریت زمان، مدیریت هزینه، مدیریت کیفیت و مدیریت منابع انسانی در شرکت ملی نفت ایران است. روش تحقیق این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوۀ اجرا از نوع تحقیقات ارزشیابی ـ طرح نیمهآزمایشی ـ است. جامعۀ آماری موردمطالعه مدیران پروژۀ شرکت ملی نفت ایران هستند که دورههای آموزشی شرکت نفت را گذراندهاند و از این بین 176 نفر با استفاده از جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند که برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس خودارزیابی استفاده شده است. برای تعیین روایی محتوا ابزار موردنظر در اختیار متخصصان و صاحبنظران ذیربط قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 79/. به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، فراوانی، انحراف استاندارد و ...) استنباطیt)همبسته( و تحلیل کوواریانس (ANCOVA) بهره گرفته شد، سپس نتایج حاصله با استفاده از نرمافزارSPSSارزیابی شد. نتایح حاصل و مقایسه دادههای پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که تأثیر آموزشهای سازمانی برای دو حوزۀ مدیریت زمان و مدیریت هزینه اثربخش بوده است درحالیکه تأثیر این آموزشها برای دو حوزۀ دیگر مدیریت پروژه (مدیریت کیفیت و مدیریت منابع انسانی) اثربخش نبوده است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316176620150901Enhancing the effectiveness of engineering education with a focus on the automotive industry, Holistic educational designاثربخشی مدل طراحی آموزشی چهارمؤلفهای در بهبود واکنش و یادگیری کارکنان صنعت خودروسازی119139801110.22047/ijee.2015.8011FAمرتضی کرمیعضو هیئتعلمی دانشگاه فردوسی مشهدآمنه سیلانهکارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140707The purpose of this paper is to investigate the effectiveness of automotive industry engineering education. This research is designed using holistic instruction design and four-component instructional design model (4C/ID) in Iran Khodro Company. Research method is quasi-experimental. Pretest and posttest control group design is used. Sample consists of 40 engineers of Iran Khodro in the standardization of workstations. As an experimental group, 20 engineers and 20 others were selected as the control group. The research instruments consisted of three questionnaires for measuring satisfaction with the course, and a test of attitudes toward academic achievement. Results showed that the holistic approach 4C/ID model in the automotive industry led training courses is effective (p>0/01). Learners in courses designed model (4C/ID) better satisfaction (p = 0.01) and more positive attitudes (p = 0/02) were compared to the mentioned course. However, significant differences between the two groups did not learn about the components. هدف مقالة حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهندسان صنعت خودروسازی بود که با تکیه بر طراحی آموزشی کلنگر و کاربست مدل چهارمؤلفهای(4C/ID) در شرکت ایرانخودرو خراسان انجام شد. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی بوده و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونۀ آماری عبارت بود از 40 نفر از مهندسان شرکت ایرانخودرو خراسان که در دورۀ استاندارسازی ایستگاههای کاری شرکت کرده بودند، که به شیوۀ نمونهگیری در دسترس، یک گروه متشکل از 20 نفر از مهندسان بهعنوان گروه آزمایش و 20 نفر دیگر بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. برای ارزشیابی اثربخشی آموزش مدل پاتریک انتخاب وباتوجه به محدویتهای زمانی و اجرایی دو سطح اول این مدل (واکنش و یادگیری) استفاده شد ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه fvhd سنجش رضایت از دوره، نگرش نسبت به دوره و یک آزمون پیشرفت تحصیلی بود. نتایج نشان داد که بهکارگیری رویکرد کلنگر براساس مدل چهارمؤلفهای در آموزشهای صنعت خودروسازی باعث اثربخشی دورههای آموزشی (p>0/01) میشود. درخصوص مؤلفههای تشکیلدهندۀ اثربخشی نتایج نشان داد که فراگیران در دورۀ طراحی شده براساس مدل چهارمؤلفهای(4C/ID) رضایتمندی بهتر (p=0/01) و همچنین نگرش مثبتتری (p=0/02) را نسبت به دورۀ آموزشی مذکور داشتند. اما در خصوص مؤلفه یادگیری تفاوت معناداری میان دو گروه حاصل نشد.