فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231641320020601Contentsفهرست مقالات22206010.22047/ijee.2002.2060FAJournal Article20020621فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231641320020601Engineer and Engineeringمهندس و مهندسی117206110.22047/ijee.2002.2061FAجلال حجازی دهاقانیJournal Article20020419<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>تعبیرها و مفهوم های متفاوتی از واژه های مهندس و مهندسی وجود دارد که در بسیاری از موارد برنامه ریزی و حتی موضوع های آموزشی را با چندگویی و برداشت های متفاوت رو به رو می سازد. در مقاله حاضر کوشش شده است تا با تکیه بر ریشه واژه های یاد شده در منابع فارسی و انگلیسی، به تعریف واژه های مهندس و مهندسی و دامنه علمی و توانایی های فنی آنها پرداخته شود و در خاتمه، هدف، فلسفه و اخلاق مهندسی به روشنی تعریف و مشخص شود.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231641320020601The East-West Dialogue on Engineering Education in 21st Centuryگفتگوی شرق و غرب درباره آموزش مهندسی در قرن بیست و یکم1936206210.22047/ijee.2002.2062FAفرحناز آیت اللهی( مترجم)Fong.ming LeeJournal Article20020420<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>در آستانه تغییر قرن و آغاز قرن بیست و یکم، بعضی از منتقدان به ملل آسیا ـ پاسیفیک می اندیشند. از طرف دیگر، روند حرکت دنیا به طور فزاینده ای ما را به سمت جهانی شدن سوق می دهد. در گذشته، تبادلات آموزشی زیادی بین شرق و غرب وجود داشته، اما در ارتباط با آموزش مهندسی هیچ کدام قابل توجه نبوده است. این مقاله در نظر دارد به تفاوت بین شرق و غرب از نظر زبان، فرهنگ و فناوری مدرن بپردازد. همچنین ، سیستم لغت شناسی یا زبان شناسی مبتنی بر تلفظ الفبایی غرب و همچنین سیستم مبتنی بر الفبای نمادین یا هیروگلیفی شرق از نظر ساختار اصلی و جنبه های یادگیری تأثیرات ادراکی، مقایسه می شوند. این مقاله مباحث و مفاهیم بسیاری را در خصوص شباهت ها و تفاوت ها بین شرق و غرب بیان می کند که ممکن است در آموزش مهندسی کاربرد زیادی داشته باشد. این مقاله جایزه ULCEC را به اتفاق آرا از شرکت کنندگان کنگره جهانی آموزش مهندسی در سال 2000 به خاطر کمک شایان در زمینه آموزش مهندسی دریافت کرد.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231641320020601An Educational Robotics Multimedia Softwareتدوین نرم افزار آموزشی رباتیک به کمک سیستم چند رسانه ای3749206310.22047/ijee.2002.2063FAمحرم حبیب نژاد کورایمآزمایشگاه تحقیقاتی رباتیک، دانشکده مهندسی مکانیکJournal Article20020421<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>در سیستم آموزشی متداول، مدرس موضوعات را تشرح می کند، در حالی که می توان از یک رایانه برای این منظور استفاده کرد. بدین منظور و برای آموزش قدم به قدم باید برای هر شخص ساخاری ویژه تهیه شود و بهترین راه حل تهیه نرم افزای بر پایه سیستم های چند رسانه ای است که می تواند موضوعات مورد نظر را به صورت صوتی و تصویری ارائه کند. طراحی چنین نرم افزاری برای مبحث رباتیک موضوع این مقاله است. در این مقاله ابتدا به بررسی نمونه هایی از نرم افزارهای طراحی شده به صورت چند رسانه ای و شرایط موجود برای طراحی های مشابه پرداخته شده است، سپس توضیحات بخش های مختلف برنامه آموزشی رباتیک، که موضوع اصلی مقاله است، داده شده و در پایان نتایج حاصل از این طراحی آورده شده است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231641320020601Science in Borhan-e-Qateعلوم در برهان قاطع5180206410.22047/ijee.2002.2064FAغلامحسین دانشیدانشگاه صنعتی شریف، فرهنگستان علومJournal Article20010723<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>در فرهنگ برهان قاطع در کنار تعاریف و معانی لغات فارسی اشارات صریحی نیز به مواد و خواص و کاربرد آنها شده است که از نظر آشنایی با فناوری آن دوره از کشور اهمیت فراوانی دارد. در این مجموعه لغاتی گردآوری شده است که در آنها به فلزات ، مواد و کاربردی آنها اشاره شده است. لغات در سه سر فصل معانی، کاربرد و روش های تولید و کاربرد آنها طبقه بندی شده است و برای جلوگیری از تکرار در موارد مشترک فقط در یکی از سرفصل ها به لغت اشاره شده است. از این رو برای آشنایی با کلیه اشارات به هر فلز باید هر سه فصل مطالعه شود.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231641320020601About The Relation of Philosophy with Engineering Educationدرباره ارتباط فلسفه با آموزش مهندسی8188206510.22047/ijee.2002.2065FAضیاءالدین تابعیدانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکیمحمود یعقوبیدانشکده مهندسی شیرازJournal Article20020404<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>در مهندسی هنر و خلاقیت در بستر پدیده های علمی بارزترین شاخصه شمرده می شود. اگر زیر ساختار علمی بدون تکیه بر فلسفه باشد، آموزش و توسعه علمی در مهندسی از دو محور معرفت و استحکام برخوردار نخواهد بود. این نوشته اشاره ای است بر اهمیت تعریف فلسفه آموزش مهندسی تا آغازی برای برقراری دیالوگی در میان اهل نظر در حوزه فلسفه و مهندسی در آینده باشد.