فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145620130301Teaching, engineering science, or design, a reflection on engineering education in Iran)آموزش علوم مهندسی یا طراحی مهندسی: تأملی در باره آموزش مهندسی در ایران116300710.22047/ijee.2013.3007FAحمید ندیمیدانشیار دانشکده معماری وشهرسازی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20120507A review of the structure and content of engineering curricula in Iran reveals the fact that Engineering Education is focused on delivering ‘engineering science’, as distinct from ‘engineering design’. Even the few non-theoretical curriculum components are mostly laboratory-based, which basically serve to complement the scientific content. Reflecting on the implications of the above fact, this article puts forward a plea for a shift in educational approach within engineering disciplines to corroborate the following conclusion: Design is believed to be, by definition, the art of creating necessary changes in the environment, in response to the human needs. With this definition in mind, the ‘design’ approach of Engineering Education will develop a due consideration for the human factor which leads to the incorporation of properties such as quality, beauty and meaning within the process of engineering practice. نگاهی به ساختار و محتوای دروس در برنامههای آموزشی رشتههای مهندسی در کشور ایران آشکار کنندۀ این واقعیت است که آموزش مهندسی هدف انتقال "علوم مهندسی" را دنبال میکند و کمتر به جنبۀ عملی مهندسی، به مثابه وجه تمایز مهم مهندسی با علوم پایه، توجه دارد. دروس عملی کمشمار برنامهها نیز بیشتر جنبۀ آزمایشگاهی دارند و در نتیجه، باز هم در خدمت آموزش علوم قرار میگیرند. در این مقاله سعی شده است با تأملی در مبادی و آسیبهای واقعیت مذکور، ضرورت تغییر رویکرد آموزش مهندسی از "آموزش علوم" به "آموزش طراحی" به منظور نیل به نتیجهگیری زیر مورد بحث قرار گیرد؛ از آنجا که طراحی هنر ایجاد تغییر و تصرف در محیط برای پاسخگویی به نیازهای "انسان" است، رویکرد "طراحی مهندسی" میتواند توجه به عنصر انسانی را، که ملازم با توجه به ابعاد کیفیت، زیبایی و معناست، در آموزش مهندسی احیا و مهندسی را به جایگاه ذاتی خود نزدیکتر کند.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145620130301Educating and building: some thoughts about architecture training by exploring the original meaning of “culture”تربیت و عمارت: آموزش معماری با تأمل در مفهوم «فرهنگ» نزد قدما1735300810.22047/ijee.2013.3008FAالناز نجار نجفیدانشجوی دکتری معماری، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20120507Nowadays education has different meanings in different domains of sciences and techniques. According to these meanings there are different methods for educating human beings. Architecture is one of the subject in the domain in art or science, so there are various ideas and discussions on the methods of educating architecture, and sometimes they have contrast. In this context, there is an additional problem in Iran about identity and cultural originality. The one, that puts architecture as a subject of the culture, believes that for achieving the ideal architects we should attend to the culture in the architectural education. In such a way we are facing various educating methods that, in spite of obtaining different understanding about culture, have a common point; they do not clear the object of culture, education, and architecture essentially! This is a main subject of misunderstanding and increased day by day until you could not find a way of reconciliation easily. Considering the idea of our predecessors about the relation between ‘culture’ and education’ one hand, and educating and cultivating on other hand, shows that they had an inter-wrought concept. The similarities and differences between what they understood and what we understand of “culture”, “education”, and “building” could clear some dark and forgotten part of our misunderstandings. By this purpose, I begin with exploring the “culture”; the essence that architecture is a row of it.امروزه، به تربیت در هر ساحتی از علم و فن به طریقی نگریسته و بر مبنای هر نگاه، روشهایی برای آموزش انسانها در آن ساحت پی گرفته میشود. معماری نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ بحثها و نظرهای متنوع و گاه مختلفی در تربیت معماران مطرح است. در این میانه، دغدغۀ هویت و فرهنگ در معماری ایرانی نیز پررنگ شده است و آنانی که معماری را فرع بر فرهنگ میدانند، معتقدند که برای رسیدن به معماری مطلوب باید فرهنگ را به آموزش معماری و تربیت معماران وارد کرد. اقسام دیدگاههای تربیتی با رویکرد فرهنگی به معماری، علیرغم تفاوتهایشان، در موضوعی مشترکاند و آن اینکه معمولاً ماهیت فرهنگ، تربیت و معماری را به وضوح روشن نمیکنند! همین موضوع به سوءتفاهمها دامن میزند و سبب میشود روز به روز بیشتر بین این مفاهیم فاصله افتد تا جایی که آشتی دادن آنها به سادگی میسر نشود. این درحالی است که تلقی قدما از فرهنگ و تربیت از یک سو و ساختن و آبادان کردن از سوی دیگر، نشان میدهد که روزگاری این معانی چنان در هم تنیده بودند که میانشان جدایی نبود. پیشینیان از «فرهنگ»، «تربیت» و «عمارت» مرادی داشتند که با آنچه امروزه با همین اسامی میخوانیم، شباهتها و تفاوتهای ظریفی دارد. روشن شدن استنباط و تلقی حقیقی آنان از این مفاهیم ما را به گنجینهای از رویکردها و ارزشهایی رهنمون میکند که به دست فراموشی سپردهایم و همین نسیان به بسیاری از گرفتاریها و مسائل امروزیمان در فهم معماری و آموزش آن منجر شده است. بدین منظور، از فرهنگ میآغازیم، همان مفهومی که معماری را پرتوی از آن میدانیم.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145620130301Evolution of the architectural education in Iran, from chest to chest education to shoulder to shoulder educationمعماران کوچک: آموزش معماری از آموزش سینه به سینه تا آموزش شانه به شانه3753300910.22047/ijee.2013.3009FAعیسی حجتدانشیار دانشکده معماری دانشگاه تهران0000-0003-4724-7759Journal Article20120507One of the questions that have engaged the mind of professional and architectural education societies is that if the architecture has a unique and high essence that the architects do their bests to achieve it or the issue of architecture has replies to the proportion of the number of the architects. In this article, the existence and non-existence of this essence is discussed with respect to the issue of time. Once, this essence existed and connected the architecture to the sacred world. Once, this essence was created and suggested by the pioneers of modern architecture (great architects) and nowadays that the traditional and modern times have past and great architects have died, the little architects are drawing and making either way not having any pattern. In the little architects time (postmodern pluralism time), architectural design, architectural arbitration and finally architectural education have come across with some questions: In which way should architect design? What are the criteria for judging architectural works? What should be taught in the architecture schools? Who is the master of architecture in this world, and how does he deals with his students? What are the needs and specifications of the architecture students? What could be the system of education and content in this world? Which place is appropriate for teaching architecture to little architects? At the end of this article, after discussing the above questions, some approaches to teaching architecture are suggested to little architects.یکی از پرسشهایی که در محافل حرفهای و آموزشی معماری مطرح میشود این است که آیا معماری ذاتی یگانه و والا دارد که معماران برای رسیدن به آن میکوشند یا مسئله معماری به تعداد معماران پاسخ دارد؟ در این مقاله در باره وجود و عدم این ذات با رجوع به زمان بحث شده است. زمانی این ذات وجود داشته و معماری را با عالم قدسی مرتبط میکرده است، زمانی این ذات را پیشگامان معماری مدرن (معماران بزرگ) ابداع و پیشنهاد میکردهاند و امروزه، با عبور از دوران سنتی و مدرن و مرگ معماران بزرگ، این معماران کوچک هستند که بی هیچ الگویی در برابر، هر یک به شیوهای طراحی میکنند و به روشی میسازند. در روزگار معماران کوچک (دوران کثرتگرایی پسامدرن) طراحی معماری، داوری معماری و در نهایت، آموزش معماری با این پرسشها مواجه می شوند: به کدام شیوه طراحی کنیم؟ معیار قضاوت در باره آثار معماری چیست؟ مدرسه معماری چه چیزی را باید آموزش دهد؟ استاد معماری در این عالم کیست و رابطه او با شاگردان چگونه است؟ شاگرد معماری در این عالم چه ویژگیها و چه نیازهایی دارد؟ نظام و محتوای آموزش در دوران پسامدرن چه میتواند باشد؟ مکان آموزش طراحی معماری به معماران کوچک کجاست؟در پایان، پس از کاوش در پرسشهای یاد شده، رهیافتهایی برای آموزش طراحی به معماران کوچک پیشنهاد شده است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145620130301Flowers harvest for the friends of architectural school, reflections on achievements for architectural education in Iranدامنی پرگلْ اصحاب مدرسه را: تأملی در آوردههای پیرنیا برای آموزش معماری ایران5573301010.22047/ijee.2013.3010FAمهرداد قیومی بیدهندیاستادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتیمحمد مهدی عبدالله زادهدانشجوی دکتری معماری و دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران ،دانشکده معماری و شهرسازی،دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20120507Mohammad-Karim Pirnia, one of the most prominent scholars of Iranian architectural historiography, was the first who tried to introduce the concepts and principles of Iranian traditional architecture into the modern architectural school and academic realm. He did it through his two main projects: “the principles of Iranian architecture” and “the stylistics of Iranian architecture”. The subject of this article is questioning about Pirnia’s motivations, manner and method; and also some unwanted consequences of his work. Pirnia’s effort to theorizing such a practical tradition is a twofold phenomenon: putting the tradition into the academic education and discussion on one hand, and putting some new obstacles in the way of studying Iranian architecture on the other hand. We will first investigate how he formulated his findings in Iranian traditional architecture and abstracted his proposed principles. Then we try to unfold his principles to light his motivations in his great project into the architectural education in Iran.محمدکریم پیرنیا، از برجستهترین تاریخ پژوهان معماری ایران، نخستین کسی بود که تلاش کرد مفاهیم و مبانی سنت معماری ایرانی را به مباحثات دانشگاهی داخل و به تعبیری زبان سنت معماری ایرانی را به زبان مدرسۀ مدرن معماری و زبان دانشگاهی نزدیک کند. او این کار را با طرح دو موضوع اصول و سبکشناسی معماری ایرانی انجام داد. موضوع این مقاله پرسش از انگیزههای پیرنیا و چگونگی این اقدام او و همچنین، عوارضی است که بر کار او وارد شد. تلاش پیرنیا برای نظری کردن این سنت عملی از یک سو فرصت بحث و فحص در معماری ایرانی و آموزش و فهم آن را فراهم آورد و از سوی دیگر، حجابهایی در راه شناخت و آموزش آن سنت معماری افکند. فهم و یادآوریِ این دو جنبۀ توأم در تحقیق و آموزش تاریخ معماری ایران امری ضروری است. بر این اساس، در این مقاله نخست به چگونگی طرح مبانی و کلیت معماری ایرانی توسط پیرنیا پرداخته و نقاط قوت و ضعف کار او بررسی و نقد و سپس، انگیزههای آشکار و نهان پیرنیا در خلال این جهد و طلب بررسی شده است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145620130301Strategies for strengthening the university – industry collaboration in Iranارائه راهکارهایی برای توسعه همکاریهای دانشگاه و صنعت در ایران7595301110.22047/ijee.2013.3011FAجعفر توفیقیاستاد دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه تربیت مدرسنسرین نور شاهیاستاد یار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیJournal Article20120724In transition from the industrial to knowledge- based development era, the relationship between university and industry has proved vital and has become an inevitable issue. These two sectors are considered as major elements of national innovation systems and their redefined relationship plays the most important role in commercialization of scientific achievements and economic development. Following their traditional educational and research missions, in national innovation systems, the universities are taking new responsibilities in entrepreneurship and technology development with producing knowledge with economic value and preparing a context for knowledge - based innovation for small and medium enterprises. The main characteristics of knowledge - based development are innovation, entrepreneurship, R&D and SMEs, and the main infrastructures are entrepreneur universities, incubators and science and technology parks and SMEs. For effective relationship between university and industry, new strategies should be adopted in the framework of national innovations systems. In this paper status of universities and industries in Iran are explained and the functions of NIS, taking into account the ranking of Iran industries, are presented. Then in the field of policy making, research and development, human and financial resources, technology transfer and technology dissemination and entrepreneurship, some suggestions are provided for development of university- industry relationship in Iran. با عبور از دوران توسعه صنعتی و ورود به عصر دانایی و توسعه دانش بنیان ارتباط دانشگاه و صنعت به ضرورتی حیاتی و اجتناب ناپذیر و به یک الزام تبدیل شده است، به طوری که این دو نهاد بازیگران اصلی نظامهای ملی نوآوری قلمداد می¬شوند و ارتباط باز¬تعریف شده آنها مهم¬ترین نقش را در تجاری سازی دستاوردهای علمی و توسعه اقتصادی خواهد داشت. دانشگاهها در ادامه مأموریتهای آموزشی و پژوهشی سنتی خود در نظام ملی نوآوری در توسعه فناوری و کارآفرینی مسئولیتهای جدیدی را عهده¬دار شده و با تولید دانش با ارزش اقتصادی، زمینه¬های نوآوری مبتنی بر دانش را برای بنگاههای اقتصادی و صنعت فراهم کرده¬اند. مشخصه¬های اصلی توسعه مبتنی بر دانایی نوآوری، نیروی انسانی کارآفرین، واحدهای تحقیق و توسعه و شرکتهای کوچک و متوسط دانش بنیان به شمار می¬روند و زیر¬ساختهای عمده این عصر، دانشگاههای کارآفرین و مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری به حساب می¬آیند. امروزه، برای برقراری ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت باید راهبردها و راهکارهای جدیدی را در چارچوب کارکردهای نظامهای نوآوری اتخاذ کرد. در این مقاله ویژگیهای صنعت و دانشگاه در کشور ایران از منظر نظامهای نوآوری بیان و با توجه به کارکردهای این نظام جایگاه صنعت ایران در رتبه¬های جهانی مشخص شده است. سپس، با توجه به کارکردهای سیاستگذاری، تحقیق و توسعه، تأمین منابع، توسعه منابع انسانی، انتقال و انتشار فناوری، کارآفرینی و تولید کالا و خدمات پیشنهادهایی برای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران ارائه شده است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145620130301Suggesting a 3D Model of synergy network of government, university, industry and research for training industry- ready engineersارائه مدل سه بعدی شبکه هم افزایی دولت، دانشگاه، صنعت و تحقیق برای تربیت مهندسان آماده به کار97116301210.22047/ijee.2013.3012FAمهدی محمدیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازفهیمه کشاورزیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20120212Recent studies show that today’s employers are increasingly focused on hiring graduate engineers who possess a broader skill-set than in the past. Consequently one of the challenges facing regional universities is how to produce engineering graduates who have not just the traditional technical skills but who also have the necessary business acumen and managerial know-how to contribute positively to local business development. It is accepted that good communication skills and team-working ability are the two most important soft skills for graduates but it is often difficult to develop these adequately in an already packed curriculum. Commercial awareness is also identified as a key employee attribute however students on undergraduate engineering programmers often struggle to understand its significance. The interaction of government, university, industry and research in 3d model of synergy network, will try to train the industry-ready engineers. The approach aims to produce engineering graduates that have the necessary business management skills to be ‘industry-ready’. Opportunities for developing key soft skills have been embedded across the whole curriculum and across all years of the mechanical and engineering management programmers.مطالعات اخیر نشان میدهد که کارفرمایان به استخدام دانشجویان مهندسی با مجموعه مهارتهای متنوع توجه ویژهای دارند. بنابراین، یکی از چالشهایی که دانشگاهها و دانشکدههای مهندسی با آن مواجهاند، چگونگی پرورش دانشآموختگانی است که فقط دارای مهارتهای سنتی نباشند، بلکه دانش، مهارت و نگرشهای لازم برای ورود به عرصه صنعت و تجارت را داشته باشند. این دانش آموختگان آماده به کار، ویژگیهایی همچون شایستگی فنی، آگاهی تجاری و اعتماد به نفس دارند و نیز یک رابط بسیار ماهر و زبده در زمینه بازاریابی و جذب سرمایه محسوب میشوند. بر این اساس، در مدل سه بعدی شبکه هم افزایی دولت، دانشگاه، صنعت و تحقیق برای تربیت مهندسان آماده به کار، برنامه درسی فراکنشی تدوین میشود که سه نوع مهارت شایستگی فنی، آگاهی تجاری و مهارتهای نرم را در دانشجویان مهندسی ایجاد میکند. بر اساس این مدل، دانشگاه، صنعت و تحقیق در تعاملی پویا در همه مراحل چرخه تولید مهندس آماده به کار، با هم تعامل و انسجام دارند و حمایت دولت در همه مراحل این تعامل پویا وجود دارد، به نحوی که اثربخشترین و کارآمدترین آموزشهای مهندسی به منظور رشد شایستگیها، دانش، مهارت و نگرش مثبت دانشآموختگان به صنعت و نگرش مثبت صنعت به دانش آموختگان ارائه میشود.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145620130301On the essence and necessity of public understanding of scienceتبیین ماهیت و ضرورت درک عامه از علم117132301310.22047/ijee.2013.3013FAزهرا اجاقدانشجوی دکتری ارتباطات ، دانشگاه تهرانمحمد مهدی شیخ جباریاستاد فیزیک ، پژوهشکده فیزیک، پژوهشگاه دانشهای بنیادیمنصور وصالیاستادیار فیزیک ، دانشکده علوم دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییمهدی زارعدانشیار پژوهشکده زلزله شناسی ، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزلهآرزو درستیاناستادیار زمین شناسی دانشکده علوم دانشگاه آزاد ، واحد تهران شمالJournal Article20120526This article discusses public understanding of science and the need for its increase and expansion as a function of public communication of science. In this study popularization of science is presented as a means for increasing Public Understanding of Science (PUS). In this article we argue that institutionalization for public communication of science is an urgent need for increasing PUS and we provide characteristics of the institute or system of science popularization for connecting the science community and the public sphere. Our study offers the reasons of science popularization and increasing of PUS with regard to the level of the development and the type of political system of societies. Also, this article explains how popularizing of science and production of popular science can lead to the formation of interdisciplinary sciences, relation between various scientific disciplines and university-industry connections. On the other hand, popular science introduces opportunities of engagement in the scientific societies and hence increases the social capital between Iranian elite. در این مطالعه درک عامه از علم و لزوم ارتقای آن به مثابه یکی از کارکردهای علم بررسی شده است و همگانی کردن علم که در کشور ایران عمدتاً با نام ترویج علم شناخته میشود، ابزار لازم برای بالابردن درک عامه از علم معرفی شده است. در این مقاله توضیح داده شده است که برای بالابردن درک عامه از علم، تأسیس نهاد یا نظام همگانی کردن علم ضروری است. بدین ترتیب، در این مقاله ویژگیهای نهاد یا نظام همگانی کردن علم برای برقراری ارتباط بین حوزه علم و حوزه عمومی و در نتیجه، تغییر میزان درک عامه از علم تبیین و برای این منظور ماهیت درک عامه از علم شرح داده شده است. در این مطالعه دلایل همگانی کردن و ارتقای درک عامه از علم با توجه به سطح توسعهیافتگی و نوع نظام سیاسی جوامع تبیین شده است. همچنین، در این مقاله بیان شده است که همگانی کردن علم و تولید علم عمومی میتواند به شکلگیری بین رشتهایها، کاربردی شدن علوم و ارتباط هر چه بیشتر رشتههای علمی با یکدیگر و نیز دانشگاه و صنعت منجر شود. از سوی دیگر، علم عمومی با معرفی فرصتهای مشارکت در انجمنهای علمی موجب رشد جامعهپذیری و افزایش سرمایه اجتماعی تحصیلکردگان ایرانی میشود. فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316145620130301Survey on entrepreneurial personality traits of engineering students of Isfahanبررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان133147301410.22047/ijee.2013.3014FAعلی عباس میر آقاییکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی از دانشگاه شهید چمران اهوازمحمد میرزاییدانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20120207The aim of this study was the survey of entrepreneurial personality traits of engineering students of Isfahan University. The statistic population consisted of students in the fields of engineering (Civil, Electrical, Mechanical, Chemical, Computer) and with random method sample of 200 were selected from the target population. The research method was descriptive and instrument for data collection was a questionnaire of Iranian entrepreneurs ' personality traits. For data analysis, descriptive statistics (frequencies and percentages) were used. The results showed that in the overall scale entrepreneurship more than 50 percent of students were in poor or very poor level, In the subscales, the subscales of internal locus of control, actionism , tolerance of ambiguity , and dreaming of more than 50 percent of the subjects were strong or very strong level. But on the other subscales over 50 percent of the subjects were in poor or very poor level. هدف اصلی این تحقیق بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان بود. جامعه تحقیق شامل دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی (رشتههای عمران، برق، مکانیک، شیمی و کامپیوتر) دانشگاه اصفهان بود و نمونهای به حجم 200 نفر با روش نمونهگیری تصادفی (از نوع طبقهای) از جامعه مورد نظر انتخاب شد. روش پژوهش توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایران بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی ( فراوانی و درصد) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که در مقیاس کلی کارآفرینی بیش از 50 درصد از آزمون شوندگان در سطح ضعیف و بسیار ضعیف است، در خرده مقیاسهای کانون کنترل درونی، عملگرایی، تحمل ابهام و رؤیاپردازی بیش از 50 درصد از آزمودنیها در سطح قوی و بسیار قوی و در سایر خرده مقیاسها بیش از 50 درصد از آزمودنیها در سطح ضعیف و خیلی ضعیف قرار داشتند.