فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231682920060601Biotechnology and Chemical Engineeringزیست فناوری و مهندسی شیمی11550010.22047/ijee.2006.500FAنظام الدین اشرفی زادهدانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه علم و صنعت ایرانسارا نیک بخشدانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه علم و صنعت ایرانزهره علویآموزش و پرورش منطقه 1 تهرانJournal Article20051026In the present article, the discipline of biotechnology is introduced and the history of biotechnology within the scientific world is briefly reviewed. The subject of interactions of this multidisciplinary technology with the other branches of sciences and engineering is another point of interest, which is well outlined. The role of chemical engineering in this novel technology is discussed and the application of biological methods in the development of various chemical processes is reviewed. Findlly, several Iranian institutions, active in the area of biotechnology, are introduced.در این مقاله ابتدا زیست فناوری تعریف و سپس تاریخچه مختصری از آن ارائه شده است. همچنین، رابطة بین علوم مختلف مهندسی و پایه با این فناوری بین گرایشی بیان شده است. پس از آن نقش مهندسی شیمی در این فناوری ذکر شده و کاربردهای روشهای بیولوژیکی در توسعه برخی فرایندهای شیمیایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در خاتمه، تعدادی از سازمانها و مؤسسات فعال در زمینه زیست فناوری در ایران معرفی شده است. این مقاله میتواند راهنمایی برای آشنایی مقدماتی داوطلبان تحصیل در رشته زیست فناوری باشد.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231682920060601Introduction to Biological Enginneeringمعرفی اجمالی مهندسی زیستی و برنامهریزی آموزشی یکی از حوزههای تخصصی آن172450110.22047/ijee.2006.501FAعلیرضا منصوریانگروه خلاقیت و نوآوری دانشگاه صنعتی مالک اشترفاطمه حیدریان نائینیدانشگاه پیام نور ، واحد اردستانJournal Article20050707Biological Engineering is one of the interdisciplinary and multidisicplinary sciences concerning engineering and biological sciences. Its aim is to give students a perspective on the relationships between biology, bioengineering, and biotechnology. In this article, the challenges that the biological engineers encounter in their eduction is discussed and some suggestions to solve biological problems are described.مهندسی زیستی یکی از علوم بین رشتهای و چند رشتهای است که در باره مفاهیم زیستشناسی و علوم مهندسی است و از تداخل اطلاعات علوم مهندسی و زیستشناسی در یک رشته واحد به پرورش و آموزش دانشجویانی کارآمد میپردازد. در این مقاله ضمن معرفی مختصر مهندسی زیستی، به برنامهریزی آموزشی یکی از حوزههای آن پرداخته و جزئیات بیشتر دو گرایش مهندسی زیستی با عناوین مهندسی سیستمهای زیستی و مهندسی محیط زیست و برنامهریزی آموزشی آنها بررسی شده است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231682920060601Total Productive Maintenance (TPM) and its Integrative Models with Quality Techniques and Systemsنگهداری بهرهور فراگیر (TPM) و مدلهای تلفیقی آن با فنون و نظامهای کیفیت254750210.22047/ijee.2006.502FAآرش شاهینگروه مدیریت ، دانشگاه اصفهانJournal Article20050607 Today various firms benefit from TPM, quality techniques and systems in order to improve performance levels of their production processes. Using each of such approaches individually could not ensure the survival or growth of organizations. In this article, the relationship between maintenance, quality and performance of production systems has been described. Also, recent scientific innovations on integrative models of TPM with quality techniques and systems, such as TQM , JIT , TQC , EFQM , LETQMEX , etc. are demonstrated. Advantages and limitations of the integrative approaches are other issues, which are discussed. With respect to the conclusions derived from the article, it seems that TPM is the necessary basis for achieving ultimate objectives of the production systems, and due to its close relationship with quality techniques and systems; it should be adopted neither separately, nor individually. امروزه، مؤسسات متعددی از نگهداری بهرهور فراگیر (TPM) و فنون و نظامهای کیفیت بهمنظور ارتقای سطح عملکرد فرایندهای تولیدی خود بهره میگیرند. این درحالی است که استفاده منحصر بهفرد هر یک از روشهای مذکور نمیتواند موجب بقا یا رشد سازمانها شود. در این مقاله ضمن تشریح ارتباط میان نگهداری، کیفیت و عملکرد نظامهای تولیدی، آخرین دستاوردهای علمیدر زمینه مدلهای تلفیقیTPM و فنون و نظامهای کیفیت نظیر TQM ، JIT ، TQC ، EFQM و LETQMEX معرفی شده است. مزیتها و محدودیتهای روش های تلفیقی از موارد دیگری است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است. از نتایج این تحقیق چنین به نظر میرسد که TPM از اصول ضروری برای رسیدن به اهداف نهایی نظامهای تولیدی به شمار میآید و به دلیل رابطة نزدیک آن با نظامها و فنون کیفیت، نباید به طور مجزا و به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231682920060601Historical Evidences about the Discovery and Development of Bronze, Brass, and Metallic Zinc in Ancient Iran And Also the Meaning of the Word “Rooeen “in Persian Literatureشواهد تاریخی درباره کشف و ساخت مفرغ و برنج و احیای فلز روی خالص در ایران باستان
بحثی درباره معنی لغوی روئین در ادب فارسی498050310.22047/ijee.2006.503FAغلامحسین دانشیدانشکده مهندسی و علم مواد، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20051130Western literature attributes the discovery and development of bronze, brass and metallic zinc to non-Iranian nations. In this article, the relevant evidence and documents about the role of Iran in the discovery and development of these alloys and also metallic zinc are presented. According to these documents, with a probability approaching certainty, bronze, brass and metallic zinc have for the first time been made and used in Iran. In Persian literature, the word, “Rooeen “has been used instead of bronze. Evidence about this assertion is also presented در کتابها و نوشتههای غربی کشف و ساخت مفرغ و برنج و همچنین، احیای روی خالص به صنعتگران غیر ایرانی نسبت داده شده است. در این مقاله شواهد و مستندات موجود درباره نقش ایرانیان در کشف و توسعه این فلزات و آلیاژها ارائه شده است. طبق این شواهد به احتمال قریب به یقین آلیاژهای مفرغ، برنج و فلز روی برای اولین بار در ایران تولید و مصرف شدهاند. در ادبیات فارسی از لغت روئین که به کرات در نوشته های ادبی ایران به چشم میخورد، به جای مفرغ استفاده شده است. شواهد و مستندات در این زمینه نیز گردآوری شده استفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231682920060601• The Necessity of Raising Creativity in Advanced Educationضرورت پرورش خلاقیت در آموزش عالی819550410.22047/ijee.2006.504FAناصر بهروزیدانشگاه شهید چمرانJournal Article20051015Nowadays revisions of education are common among the programs in all engineering education systems. The most widely concern in advancing the engineers performances is creativity. The main achievement to advance the human progresses is based on creative mind, creative thinking and creative reactions. In spite of such importance, little attention has been made by psychologist and other experts on the including the subject of creativity on the education programs. Regarding the past two decades of education in our country, it is necessary to revise our education and include the subject of creativity on training students in all fields, specially the engineering students. The aim of the present work is to emphasize the role of cultural progress of creativity and its impact on the performance of the educators having creative mind.در عصری زندگی میکنیم که تغییرات در ابعاد گوناگون و با سرعتی فزاینده صورت میگیرد. بدیهی است که این تحولات و تغییرات مدیون تفکر خلاق بشر است]1[ ؛ به عبارت دیگر، تمام دستاوردها از ابتداییترین تا پیچیدهترین آنها حاصل ذهن پویا و آفریننده انسان است. به رغم ماهیت مهم و فراگیر خلاقیت روانشناسان و محققان تعلیم و تربیت به ندرت آن را مورد توجه قرار داده اند]2[. آموزش عالی و آموزش و پرورش به عنوان نمودی از فرهنگ هر جامعه نقش بسیار زیادی در ایستایی و پویایی خلاقیت پرورش یابندگان خود دارند. آموزش عالی خلاق باید بر آموزش فعال توأم با استفاده از تجربه مستقیم روش بحث و گفتگوی آزاد و استفاده تلفیقی از تفکر واگرا و همگرا مبتنی باشد؛ پس با توجه به برنامه چشم انداز 20 ساله کشور، هدف اصلی آموزش عالی در کشور باید بر تربیت افراد خلاق و نوآور متمرکز شود، لذا برای تحقق چنین هدف والایی به تغییرات فراگیر و عمیق در نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش نیازمندیم . بنابراین، در این مقاله ضمن بیان ضرورت پرورش خلاقیت در آموزش عالی، به نقش فرهنگ در توسعه خلاقیت و چگونگی تأثیر آموزش عالی در پرورش افراد خلاق پرداخته شده است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231682920060601Recent Developments in Engineering Ph. D. students and the Significance of Research Methodگسترش دورههای دکترای مهندسی و اهمیت روش تحقیق9711450510.22047/ijee.2006.505FAمحمود یعقوبیدانشکده مهندسی، دانشگاه شیرازکیان عزیزیاندانشکده مهندسی، دانشگاه شیرازJournal Article20050824Research and investigation in engineering sciences is recognized as the engine of technological and industrial developments. Engineering schools are the most outstanding parts of the society, which play the most important role in the improvement of research and industrial technologies. Among the various groups of university students, graduate students, especially Ph.D. students, because of their superior scientific abilities in different fields, have the major contribution to doing fundamental and applied research and producting new technologies at the universities. Regarding the lack of information about new techniques and tools and huge amount of scientific and technical data, it is important to train these graduate students “research schemes”. To increase student educational performance, reduce time and expenses, orient their projects to applied industrial problems, use resources and facilities more efficiently, it is suggested to train the Ph.D. student, a research method course at the beginning of there program. Furthermore, in this article the trend of variation of Ph.D. students in Engineering in the past decade of the country is studied. It is found a considerable rate of increase of Ph. D students in the country during the past decade. Regarding such important segment of the human resources with their contribution to conducting future universities and industries, the basic content of a research method course is proposed. For comparison, the contents of such course in other countries are also discussed. پژوهش و تحقیق در زمینه علوم مهندسی موتور توسعه فناوری و صنعتی شناخته شده است . از بارزترین بخشهای جامعه که مهمترین نقش را در ارتقای پژوهش و فناوری صنعتی دارند، دانشگاهها و دانشکدههای فنی و مهندسی هستند. در میان گروههای مختلف دانشجویی در دانشگاهها، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به خصوص دانشجویان دورههای دکتری به دلیل توانایی های علمی بالا در زمینههای مختلف می توانند مهمترین نیرو برای اجرای پژوهشهای بنیادی و کاربردی و تولید دانش و فناوریهای جدید در دانشگاهها باشند. با توجه به عدم اطلاع دانشجویان دورههای تکمیلی از ابزارها و شیوههای جدید، کارآمد و انبوه اطلاعات علمی و فنی، آموزش آنها در ابتدای کار در زمینه روشهای مختلف تحقیق توصیه میشود. برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه و کاربردی کردن هر چه بهتر نتایج به دست آمده از تحقیق، می توان با استفاده از سرمایهها، امکانات و منابع آموزشهای خاصی را برای این دسته از دانشجویان در ابتدای کار تدارک دید. در این مقاله سعی شده است تا ضمن بررسی روند افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان دورههای دکترای مهندسی در کشور طی دهه گذشته، اهمیت پژوهش، لزوم آموزش روش تحقیق، طرق و روش آن و بعضی از فعالیتهای مختلف انجام یافته ارائه شود. در این خصوص، درس روش تحقیق در چند کشور مطالعه و با توجه به شرایط فنی و صنعتی کشور سر فصلهای روش تحقیق برای دوره دکترای مهندسی پیشنهاد شده است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231682920060601A Virtual Network Laboratory for Instruction and Researchآزمایشگاه شبکهای مجازی برای آموزش و تحقیقات11512950610.22047/ijee.2006.506FAفریدون شعبانی نیادانشکده مهندسی ، دانشگاه شیرازمحمد دقتدانشکده مهندسی، دانشگاه شیرازJournal Article20050824A client-server environment has been developed for testing performance of web applications. This article discusses extending its applicability to instruction and research as a virtual networking laboratory (VNL). The VNL operates in an Internet-connected LAN environment and can perform operations of arbitrary scope under control of remote users. A multi-layered abstraction model of the VNL is described, wherein the client-side test application performs functions related to remote-controlled testing and experimentation. The paper also elaborates on the development of a VNL for instructional purposes, and describes other possible uses in research and education. محیط Client-Server (C-S) توسعه زیادی در آزمایش عملکرد درخواستهای وب داشته است. در این مقاله درباره گسترش این درخواست در زمینه آزمایش و تحقیقات به عنوان یک آزمایشگاه شبکه ای مجازی (VNL) بحث شده است. VNL در ارتباطهای اینترنتی LAN عمل میکند و میتواند اهداف خاصی را تحت کنترل از راه دور (Remote Control) برآورده سازد. در این مقاله لایههای مختلف در VNL توصیف شده است، مانند درخواستهایی مربوط به کنترل از راه دور که در قسمت Client انجام میشود. در این مقاله همچنین، توسعه و گسترش VNL برای مقاصد آموزشی و نیز دیگر کاربردهای آموزشی و تحقیقاتی مانند توصیف این روش در تکنولوژی آموزشی جامعه، نحوه انجام دادن با جزئیات این روش و به ویژه تأمین یک آزمایشگاه قابل دسترسی از راه دور از طریق شبکه On-line بررسی و به نتیجه گیریهایی در زمینه کاربردهای دیگر این روش پرداخته شده است.