فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231683120061201Brain Drain II (Causes and Roots)فرار مغزها (علل و انگیزهها)12351810.22047/ijee.2006.518FAمحمد حسین میر باقریدانشکده مهندسی و علم مواد، دانشگاه صنعتی شریفپرویز دوامیاستاد دانشکده مهندسی و علم مواد، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20060806 This paper is the second part of a research project on the brain drain phenomenon in Iran with the emphasis on its causes and roots. In the first paper, the history of brain drain was explained on the basis of 3 ages: I) Kingship age II) Revolution age, and III) Relative relaxation age. In addition the brain drain growth rate in each age was mentioned. In this part the reason and factors affecting the promotion of experts and graduated student’s migration to overseas are evaluated based on the information collected from many experts, university academic staffs, research workers and sociologists. The results show that the brain drain phenomenon in our country is real, highly serious and adversely affects our national economics growth rate. Several suggestions are presented in order to convert brain drain to brain circulation. این مقاله که قسمت دوم از موضوع پدیده فرار مغزهاست، با نگرش بر منشأ و ریشههای این پدیده تدوین شده است. در مقاله اول به تاریخچه این پدیده پرداخته شد و سپس، تقسیمبندی پدیده فرار مغزها بر اساس دوران تاریخی آن به سه دوره قبل از انقلاب (پادشاهی)، دوران انقلاب و بحران و دوران تثبیت و آرامش نسبی تقسیم و آمار مهاجرت در هریک از این دورهها بررسی شد. در مقاله حاضر سعی شده است نظرهای صاحبنظران در زمینه علل مهاجرت نیروهای کارآمد و نخبه جمع آوری و بررسی شود. از آنجا که نظرها متفاوت هستند و هر شخص یا سازمان و نهادی از دیدگاه تخصصی خود همانند دیدگاههای جامعه شناسی، اقتصاد ، سیاسی، فرهنگی، حقوقی و غیره به این موضوع پرداخته است، تلاش شد تا با کمک استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی یک نظر سنجی از فرهیختگان و دانشگاهیان کشور بر اساس طرح سؤالهایی در خصوص انگیزههای مهاجرت صورت گیرد. سپس، نتایج به دست آمده در کنار آمار کشورهای خارجی تحلیل و دسته بندی شد، به گونهای که مجموعه عوامل و انگیزههای ارائه شده در پژوهش حاضر بتواند برای تبدیل فرار مغرها به گردش مغزها مورد استفاده دولتمردان و دستاندرکاران این موضوع قرار گیرد.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231683120061201Selection of Advanced Technologies and the Procedore of its Development (Role of Government, Univercity and Industry)گزینش فناوریهای پیشرفته و چگونگی توسعه آن (نقش دولت، دانشگاه و صنعت)255651910.22047/ijee.2007.519FAمنوچهر منطقیگروه مدیریت ، دانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20060725Despite the fact that technology is a world that often is used in conversations and texts; it is a difficult task to offer a comprehensive and putative definition for it would not be exaggerating to say that it is possible to offer many definitions for technology from different angels. Although, there are similarities among them. In this article in addition to considering the advanced technologies the selected technologies for some countries has been reviewed. These countries were successful in choosing and developing such technologies. After presenting technology models in Iran, we examine the procedure of selecting advanced technologies in our country. In addition to considering the role of government, industry and university in this regard, we will study the development of advanced technologies in different industries, specially in the aerospace industry.در این مقاله سعی شده است تا ضمن بررسی فناوریهای پیشرفته، به بررسی چند کشور در گزینش و توسعه فناوری پیشرفته پرداخته شود. سپس، بعد از ارائه مدلهای فناوری در ایران به نحوه گزینش آنها در کشور و ضمن بررسی نقش دولت، صنعت و دانشگاه در این زمینه، به چگونگی توسعه فناوری پیشرفته در صنایع کشور به خصوص صنعت هوا و فضا پرداخته شود.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231683120061201Science and Technology Development in Engineering Sciences in Iran and its Comparison with Some Countries of the Worldتوسعه علمی و فناوری در زمینه علوم مهندسی در ایران و مقایسه آن با چند کشور جهان579452010.22047/ijee.2006.520FAمحمود یعقوبیاستاد دانشکده مهندسی، دانشگاه شیرازسعید سهراب پوراستاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریفمحمد رضا اسلامیاستاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیرمحمد مهدی غفاریگروه علوم مهندسی، فرهنگستان علوم ج.ا.ا.Journal Article20060620 The main emphasis of the science and technology policy is on three axes s of science creation, science dissemination and science application. There is no doubt that the road of advancement of technology is passing through field of science development. New achievement and expansion of science, specially in the field of engineering, is driven by the system developed from different technologies. There fore science and technology progresses are two elements with mutual interaction and should be evaluated in parallel. Science and technology progresses may be evaluated by various organizations in any country. However, one common approach is comparing such policies with the programs of other countries and making use of the good experiences of those who have succeeded in promotion of science and technology for the advancement and welfare of their people. In the present article, attempt is made to identify various evaluation criteria for the advancement of science and technology and to compare the trend of science production in Iran with that of some other countries of the region from 1981 up 2004. Details of the study are focused on the comparison with South Korea which has the same initial condition with our country on 1981. Findings show that we are far behind from South Korea and we need a more intensive effort to approach such state of advancement in science and technologies. تأکید اصلی سیاستگذاری علم و فناوری بر سه محور خلق دانش، انتشار دانش و بهرهبرداری از دانش است. اگر به سمت و سوی ارتقای علم و فناوری توجه شود، بی شک راه تولیدات فناوری از مسیر تولیدات علمی میگذرد. علم نیز با تولیدات علمی و به کارگیری فناوری¬های جدید متحول میشود و ضروری است که در این خصوص چگونگی رشد و توسعه این دو متناوباً بررسی و ارزیابی شود. برای هرکشوری ارزیابی توسعه علم و فناوری در ابعاد مختلف یکی از وظایف عمده سازمانها و نهاد¬های سیاستگذار است که می¬تواند به روشهای مختلفی از جمله مطالعات تطبیقی انجام شود. بررسی تطبیقی تجارب سایر کشورها به خصوص کشورهایی که طی سه دهه گذشته شرایط مشابهی با کشور ما داشته¬اند، می¬تواند موقعیت کشور را از نظر شاخصهای اصلی تولید علم و فناوری تعیین کند و راه را برای هر¬گونه سیاستگذاری و برنامهریزی آینده هموار سازد. در این مقاله تلاش شده است. تا ضمن مطالعه شاخصهای اصلی تولید علم و فناوری در جهان، مقایسه تطبیقی از نظر تولیدات علمی در هر یک از زمینه¬های علوم مهندسی با کشور کره جنوبی که در شروع شرایط نسبتاً یکسانی با کشور ما داشته است، صورت گیرد. روند تولیدات علمی و ثبت اختراعات در سالهای 1981 تا 2004 برای هر دو کشور هم برای هر یک از رشتههای مهندسی و هم به صورت کلی برای علوم مهندسی مشخص و مقایسه شده است. در ادامه تولیدات علمی ایران در سال های 1981 تا 2003 با چند کشور دیگر منطقه با تاکید بر علوم مهندسی مقایسه و رشد تعداد محققان نیز ارزیابی شده است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231683120061201A practical proposed model for effective education of safetyارائه مدل کاربردی آموزش مؤثر ایمنی در صنایع ایران9511152110.22047/ijee.2006.521FAروزبه قوسیدانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندشی صنایعمریم خواجه افضلیدانشکده علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی صنایعبابک ابراهیمیدانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی صنایعJournal Article20060326 Training employees is one of the most important parameters for continuous improvement for industries. The main goals for the managers of any industry are to determine the training contexts and methods, to identify employees at risk and to develop learning activities. So it is essential to have a training guideline in order to help employers to develop the learning activities. In this article the guidelines provide the employers with a model for designing, conducting, evaluating, and revising training programs. We tried to study lift truck as one of the main vehicles in material handling, because using transportation means has an important role in industries, and efficiency would decrease without using themیکی از مهمترین و اساسیترین مؤلفههایی که در اجرای طرح بهبود مستمر در صنایع مطرح میشود، آموزش کارکنان و کاربران درگیر در این صنعت است. در این میان، تعیین محتوای آموزشی، نحوه آموزش، شناسایی کارگران در معرض خطر و اجرای کارآمد برنامههای آموزشی یکی از چالشهای اصلی مدیران ایمنی در صنایع است. آنچه در این میان ضروری به نظر میرسد، وجود یک راهنمای کاربردی برای کمک به مجریان در پیادهسازی برنامههای آموزشی تدوین شده است. در این مقاله مدلی برای طراحی، اجرا، ارزشیابی و بهبود برنامههای آموزش ایمنی در صنایع ارائه شده است. همچنین، از آنجا که یکی از مهم ترین ارکان عملیاتی در صنایع استفاده از تجهیزات حمل و نقل و جابه جایی است و بدون استفاده از لیفتراک ها، جرثقیل ها و وسایل مرتبط عملاً کارایی و عملکرد صنایع دچار مشکل خواهد شد، در این مقاله با ارائه مدلی برای آموزش، به صورت مطالعه ای موردی ، لیفتراک به عنوان یکی از مهم ترین ابزار حمل و نقل و جابه جایی کالا در صنایع مورد توجه قرار گرفته است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231683120061201Education in Industrial Worldآموزش در جهان صنعتی11312852210.22047/ijee.2006.522FAغلامحسین دانشیاستاد دانشکده مهندسی و علم مواد، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20060531 The volume of the learning matter increases continuously with advancements in science and technology. Teaching the new material to students is a serious challenge for the country’s educational authorities. Increasing the teaching time in schools and universities and creating advanced courses for accommodating the new material is not economically viable. Increasing the attendance time in schools and universities reduces the working period in later life and lowers the personal and social economical efficiency. The best way out of this impasse is to allocate part of the teaching responsibility, specially the technological teaching to industrial organizations. Those who are the direct beneficiaries of education should teach their employees their craft during their day to day work. The purposes and duration of teaching programs in schools and universities are also discussed. حجم مطالب آموختنی همگام با پیشرفت علم و فناوری افزایش مییابد و آموزش موضوعات جدید چالشی جدی برای مسئولان آموزش کشور است. افزایش مدت آموزش در مدارس و دانشگاهها و ایجاد دورههای عالیتر برای تدریس مطالب جدید توجیه اقتصادی ندارد. هر چه مدت آموزش در مدرسه و دانشگاه بیشتر شود، مدت کار و سازندگیکمتر و به تبع آن بازدهی اقتصادی فردی و اجتماعی نیز کمتر میشود. بهترین چاره برای خروج از این وضعیت واگذاری قسمتی از وظایف آموزشی، به خصوص آموزش فناوریها، به صنایع و مؤسسات غیر دانشگاهی است. آموزش حرفهای باید همزمان با کار کردن باشد و به مؤسساتی که مستقیماً از آن بهره میگیرند، واگذار شود. در این مقاله اهداف دورههای آموزشی و مدت و ظرفیت آنها بررسی شده است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231683120061201Distance Learning for Power Profssionalsبررسی آموزش از راه دور در مهندسی برق12914352310.22047/ijee.2006.523FAفریدون شعبانی نیااستادیار دانشکده مهندسی ، دانشگاه شیرازJournal Article20050824 This lecture discusses distance learning on power systems, benefits of it and its sources and different methods of delivery and internet courses, their problems and faculty-student interactions and the future of distance learning. در این مقاله در باره سیستمهای آموزش از راه دور، مزایا، معایب، موانع و مشکلات، روشهای مختلف و برتری هریک از آنها بحث و بررسی و راهکارهای افزایش تعامل استاد ـ دانشجو و دانشجو ـ دانشجو ارائه و نیز آینده آموزش از راه دور بررسی شده است.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231683120061201A Review on Off – Campus Enginering Education in Scotlandآموزش مهندسی خارج از محیط آکادمیکoff-campus در اسکاتلند14715352410.22047/ijee.2006.524FAاکبر خداپرست حقیدانشیار دانشکده فنی، دانشگاه گیلانJournal Article20060621This article reviews the rapid rate of development relating to lifelong learning with higher education. More emphasis on the development of learning models to support lifelong learning and its Position in discussed. پیشرفت سریع فناوری موجب شده است تا نیاز مهندسان به "روز آمد" کردن اطلاعات حرفهای و علمی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. به منظور تأمین این نیاز تخصصی برای مهندسان فارغالتحصیل و شاغل تا حدودی روشهای آموزش مهندسی به کمک اینترنت توانسته است مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. در این مقاله روش جدیدی معرفی شده است که کارفرما نخست نیاز تخصصی مهندسان شاغل در محیط کار را به استادان مراکز آکادمیک گزارش میدهد و سپس، متخصصان مرکز آکادمیک مورد نظر به بررسی و تأمین نیازهای تخصصی مهندسان میپردازند. محیط webبرای هر شرکت دقیقاً بر اساس نیازهای تخصصی طراحی شده است و گردش اطلاعات بهطور سیستماتیک و از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار میگیرد. روز آمد ساختن این اطلاعات از شروط اولیه این روش است. کاربران میتوانند مشکلات تخصصی خود را از طریق اینترنت به این مرکز گزارش داده و درخواست مشاوره دهند. مطالب درسی به نحوی با تجارب صنعتی ادغام میشود که اشتیاقی مضاعف در مهندسان برای یادگیری بیشتر ایجاد میکند. بخشی از این روش آموزشی مستمر در بر گیرنده دروس دوره کارشناسی ارشد است و مهندسان یاد میگیرند که چگونه آموختــههای دوره مهندسی را با مهارت های عملی و کار آفرینی در عرصههای صنعتی به کار ببرند.