نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
2 مربی مرکز گرافیک مهندسی دانشگاه صنعتی شریف
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In the current century, among many challenges facing the humanity, the environmental degradation can be pointed out as a salient one. On the one hand the environmental hazards such as the increase in of the greenhouse gases, global warming, ozone depletion, temperature inversion, energy crisis and the serious damage to the global ecosystem, and on the other hand the rapid technological development and diversity of products all over the world, necessitates a remedy to control and reduce the disastrous effects on the environment, rising from the growing production and consumption. A survey of scientific and industrial developments in the last few decades reveals that the environment can be remedied by the engineers’ effective solutions. That is why it is necessary for all engineers to be aware of their potential impacts on the environment; therefore the training courses seem to be quite necessary for young engineers. In this article the necessity of training the engineering students to achieve the sustainable design is firstly taken into consideration. Afterwards the curriculum of the world’s reputable universities regarding the environmental protection were studied. Summing up various training courses and applying the experiences of the writers out of similar courses, a proper approach, depending on the type of the matter is defined and a course called green design is developed for the engineering students of Sharif University of Technology. In this course, students will get familiar with the product design process and their maximum environmental effects throughout its life cycle.
کلیدواژهها [English]
ایتن، یوهانس (1372). طرح و شکل. ترجمه پیروز سیار. تهران: سروش.
ارجمند، مهدی و دانشفر، محمدامین)1392(. بررسی ضعف دانشجویان دورة کارشناسی رشتة مهندسی شیمی در یادگیری درس موازنه مواد و انرژی (مطالعه موردی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران). فصلنامه آموزش مهندسی ایران. 15(58) ،111-101
اصل فلاح، مهدی (1383). طراحی سبز، زندگی سبز. دستاورد، 10(19)، 23.
باقری، ابراهیم (1391). پایداری و شیوه های طراحی پایدار. دستاورد،22(31)، 8.
تجاره، ساراسادات) 1392(. تفکر پروژهای برای مربیان. فصلنامه تحلیلی پژوهشی، چهار باغ. 5(12)، 20.
حجازی، جلال و غفاری، محمدمهدی )1384(. ارکان نظام آموزشی مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران. 7(28)، 134-94.
علینقیزاده، مهدی، افشاری، محسن و کیخاه، همتعلی(1392). قوانین طراحی پایدار یکی از پایههای اصلی معماری سبز. نشریه فنی ـ تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان. 23(3)، 69 ـ 64.
غفاری، محمدمهدی و ظهور، حسن (1393). چشمانداز جهانی چالشهای آموزش و پژوهش مهندسی و توسعة پایدار. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 16(63)، ۲۴-11.
قیابکلو، زهرا )1393(. تنظیم شرایط محیطی. تهران: جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر.
کارآموز، محمد و نظیف، سارا )1388(. آموزش مهندسی با نگاه به محیطزیست: توسعة هالیستیک. فصلنامه آموزش مهندسی ایران. 11(43)، 28-13.
محمدی،مهدیوعزیزپور،فهیمه )1392(.ارزیابیتناسببرنامهدرسیتدوینشدة زیستمحیطی در رشتههای مهندسی عمران، معماری و کشاورزی با معیارهای توسعة پایدار زیستمحیطی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران. 15(59)،94-75.
ملکینیا،عماد، بازرگان، عباس،واعظی،مظفرالدینواحمدیان،مجید )1393(. شناساییواولویتبندی
مؤلفههای دانشگاه پایدار. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 20(3)، 26-3.