نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شیراز
2 استادیار بخش مهندسی هستهای دانشگاه شیراز
3 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز
چکیده
پژوهشهای اخیر نشان دادهاند که فنّاوری ویدئوکنفرانس، هماکنون به عنوان راهبردی سودمند برای ارتباط استاد با دانشجو در محیطهای یاددهی و یادگیری در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کاربرد دارد. هدف مقالة کنونی، کاوشی پیرامون عوامل اثرگذار بر ارتقای کیفیت بهرهگیری از فناوری ویدئوکنفرانس در آموزشهای مهندسی است. روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش، مطالعة موردی بوده است. بهمنظور تحقق هدف پژوهش، با 10 دانشجوی تحصیلات تکمیلی یکی از رشتههای مهندسی که از فنّاوری ویدئوکنفرانس در کلاس بهره برده بودند به شیوه گروه کانونی مصاحبه شد و سپس مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل مضمون، تجزیه وتحلیل شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که عوامل اثرگذار بر کیفیت بهرهگیری از فناوری ویدئوکنفرانس را میتوان در سه مقوله اصلی نقشها، تعاملات یاددهی ـ یادگیری و ساختار جای داد. بر این اساس، در پایان مقاله پیشنهاداتی برای برنامهریزی و سیاستگذاری کاربرد این فنّاوری در محیطهای یاددهی و یادگیری مهندسی ارائه شده است که تامّل در این پیشنهادات میتواند در تعالی کیفیت آموزشهای مهندسی اثرگذار باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Exploration of the factors affecting the quality of video conferencing technology in engineering education
نویسندگان [English]
- Ghasem Salimi 1
- Mahdi Zehtabian 2
- Zeynab Peyravi-Nejad 3
1 Assistant Professor, Department of Administration & Educational Planning Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Assistant Professor, Department of Nuclear Engineering, Shiraz University, Shiraz, Iran.
3 PhD. Student, Department of Administration & Educational Planning Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]
Recent studies have shown that video conferencing technology is a useful strategy to connect students with their instructors in teaching and learning environments at universities and higher education institutions. The purpose of the present paper is to carry out an exploration on the factors influencing the use of video conferencing technology to enhance the quality of engineering education. A case study methodology was used in this study. In order to achieve this goal, the researcher focused on this topic during a group interview with 10 graduate students who had used video conferencing technology in engineering courses. The data was analyzed using thematic analysis. The findings revealed that factors affecting the quality of the use of video conferencing technology could be organized in three main categories: roles, teaching-learning interactions, and structure. Accordingly, suggestions for planning and policymaking for the use of this technology in teaching and learning environments were offered at the end of paper. Taking the aforementioned suggestions into consideration would be useful to help optimize and better engineering education.
کلیدواژهها [English]
- Education
- engineering
- Quality
- IT
- video conferencing and case study