• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • کنفرانس های مرتبط
  • دیدگاه ها
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 20 (1397)
دوره دوره 19 (1396)
دوره دوره 18 (1395)
دوره دوره 17 (1394)
دوره دوره 16 (1393)
دوره دوره 15 (1392)
دوره دوره 14 (1391)
شماره شماره 56
شماره شماره 55
شماره شماره 54
شماره شماره 53
دوره دوره 13 (1390)
دوره دوره 12 (1389)
دوره دوره 11 (1388)
دوره دوره 10 (1387)
دوره دوره 9 (1386)
دوره دوره 8 (1385)
دوره دوره 7 (1384)
دوره دوره 6 (1383)
دوره دوره 5 (1382)
دوره دوره 4 (1381)
دوره دوره 3 (1380)
دوره دوره 2 (1379)
دوره دوره 1 (1378)
مینایی بیدگلی, بهروز, فرهنگ ادیب, سمیه, محمدی, فاطمه. (1391). بررسی اولویتهای رشته¬های مهندسی در ایران برای رفع نیازهای فنی جامعه با استفاده از روش AHP. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 14(55), 21-39. doi: 10.22047/ijee.2012.2657
بهروز مینایی بیدگلی; سمیه فرهنگ ادیب; فاطمه محمدی. "بررسی اولویتهای رشته¬های مهندسی در ایران برای رفع نیازهای فنی جامعه با استفاده از روش AHP". فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 14, 55, 1391, 21-39. doi: 10.22047/ijee.2012.2657
مینایی بیدگلی, بهروز, فرهنگ ادیب, سمیه, محمدی, فاطمه. (1391). 'بررسی اولویتهای رشته¬های مهندسی در ایران برای رفع نیازهای فنی جامعه با استفاده از روش AHP', فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 14(55), pp. 21-39. doi: 10.22047/ijee.2012.2657
مینایی بیدگلی, بهروز, فرهنگ ادیب, سمیه, محمدی, فاطمه. بررسی اولویتهای رشته¬های مهندسی در ایران برای رفع نیازهای فنی جامعه با استفاده از روش AHP. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 1391; 14(55): 21-39. doi: 10.22047/ijee.2012.2657

بررسی اولویتهای رشته¬های مهندسی در ایران برای رفع نیازهای فنی جامعه با استفاده از روش AHP

مقاله 4، دوره 14، شماره 55، پاییز 1391، صفحه 21-39  XML اصل مقاله (832.18 K)
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22047/ijee.2012.2657
نویسندگان
بهروز مینایی بیدگلی1؛ سمیه فرهنگ ادیب2؛ فاطمه محمدی3
1استاد یار گروه مهندسی نرم افزار دانشگاه علم و صنعت ایران
2کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات دانشگاه قم
3کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات قم
چکیده
امروزه، جامعه ما با توجه به پیشرفتهای سریع در زمینه علوم و فناوری، نیازمند تربیت نیروی متخصص است و این امر در حیات یک جامعه اگر از نیازهای طبیعی مهم‌تر نباشد، کمتر هم نخواهد بود، ضمن اینکه داشتن نیروهای متخصص موجب بی نیازی و اقتدار جامعه می‌شود. در این خصوص، دولتها می‌توانند از طریق برنامه‌ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود گامی بلند در جهت ترقی و تعالی جامعه بردارند. با توجه به اهمیت تخصص در رشته‌های مهندسی برای صنعتی شدن یک جامعه، در این پژوهش سعی شده است تا با بررسی اهمیت و اولویت رشته‌های مهندسی رایج در کشور ایران، به دولت و جامعه در شناسایی نیازهای جامعه و برطرف کردن چالشهای نظام آموزشی و نیز استفاده بهینه از منابع موجود کمک شود. برای رسیدن به این هدف، چندین معیار به طور هم‌زمان باید در نظر گرفته شود، از جمله نیازمندی جامعه، جبران کمبود نیروی انسانی در قسمتهای مختلف، توجه به دیدگاههای کارشناسان، در نظر گرفتن پتانسیلها و امکانات موجود و غیره. برای در نظرگرفتن کلیه این معیارها از فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است و با توجه به نظریات جمع‌آوری شده از سوی استادان و کارشناسان این معیارها بررسی و با دقت بالایی در خصوص اولویت هر یک از رشته‌های مهندسی در ایران مقایسه صورت گرفته و در نهایت، مشخص شده است که اولویت در این شاخه از فنون به چه ترتیبی است.
کلیدواژه‌ها
رشته‌های مهندسی؛ رتبه بندی؛ فرایند سلسله مراتبی .AHP
عنوان مقاله [English]
Analysis the priorities in Iran's engineering courses to overcome technical needs using AHP technique
نویسندگان [English]
Behroz Minaei Bidgoli1؛ Somayeh Farhang Adib2؛ Fatemeh Mohammadi3
1Assistant Professor in Software Engineering University of Science and Technology
2Master Student in Information Technology Qom University
3Master Student in Information Technology Qom University
چکیده [English]
According to the rapid development in science and technology, our society requires well educated experts and this is of high importance for the society as fundamental needs which help it to become more powerful and independent. In this regard, governments can make progress applying suitable comprehensive plan, educating young talents and employing optimal tools and existing facilities. Due to the importance of specialization in engineering, which is necessary to have an industrialized country this article tries to investigate the priorities and importance of common engineering in Iran in order to help the government find society needs, overcome the challenges of education system and efficient use of available resources. For this aim, several criteria must be considered simultaneously including society requirements, injection and human resource shortage in different parts, according to the potentials of existing facilities, etc. To consider all criteria, we use hierarchical analysis process and based on the opinions collected of faculty members and experts we analyzed these criteria and with high accuracy, compared each of engineering priorities in Iran and finally determined the priority in this branch
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,484
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,245
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.