• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 19 (1396)
دوره دوره 18 (1395)
دوره دوره 17 (1394)
دوره دوره 16 (1393)
دوره دوره 15 (1392)
دوره دوره 14 (1391)
شماره شماره 56
شماره شماره 55
شماره شماره 54
شماره شماره 53
دوره دوره 13 (1390)
دوره دوره 12 (1389)
دوره دوره 11 (1388)
دوره دوره 10 (1387)
دوره دوره 9 (1386)
دوره دوره 8 (1385)
دوره دوره 7 (1384)
دوره دوره 6 (1383)
دوره دوره 5 (1382)
دوره دوره 4 (1381)
دوره دوره 3 (1380)
دوره دوره 2 (1379)
دوره دوره 1 (1378)
حجت, عیسی. (1391). معماران کوچک: آموزش معماری از آموزش سینه به سینه تا آموزش شانه به شانه. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 14(56), 37-53. doi: 10.22047/ijee.2013.3009
عیسی حجت. "معماران کوچک: آموزش معماری از آموزش سینه به سینه تا آموزش شانه به شانه". فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 14, 56, 1391, 37-53. doi: 10.22047/ijee.2013.3009
حجت, عیسی. (1391). 'معماران کوچک: آموزش معماری از آموزش سینه به سینه تا آموزش شانه به شانه', فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 14(56), pp. 37-53. doi: 10.22047/ijee.2013.3009
حجت, عیسی. معماران کوچک: آموزش معماری از آموزش سینه به سینه تا آموزش شانه به شانه. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 1391; 14(56): 37-53. doi: 10.22047/ijee.2013.3009

معماران کوچک: آموزش معماری از آموزش سینه به سینه تا آموزش شانه به شانه

مقاله 5، دوره 14، شماره 56، زمستان 1391، صفحه 37-53  XML اصل مقاله (851 K)
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22047/ijee.2013.3009
نویسنده
عیسی حجت
عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه تهران
چکیده
یکی از پرسشهایی که در محافل حرفه‌ای و آموزشی معماری مطرح می‌شود این است که آیا معماری ذاتی یگانه و والا دارد که معماران برای رسیدن به آن می‌کوشند یا مسئله‌ معماری به تعداد معماران پاسخ دارد؟ در این مقاله در باره وجود و عدم این ذات با رجوع به زمان بحث شده است. زمانی این ذات وجود داشته و معماری را با عالم قدسی مرتبط می‌کرده است، زمانی این ذات را پیشگامان معماری مدرن (معماران بزرگ) ابداع و پیشنهاد می‌کرده‌اند و امروزه، با عبور از دوران سنتی و مدرن و مرگ معماران بزرگ، این معماران کوچک هستند که بی هیچ الگویی در برابر، هر یک به شیوه‌ای طراحی می‌کنند و به روشی می‌سازند. در روزگار معماران کوچک (دوران کثرت‌گرایی پسامدرن) طراحی معماری، داوری معماری و در نهایت، آموزش معماری با این پرسشها مواجه می شوند: به کدام شیوه طراحی کنیم؟ معیار قضاوت در باره آثار معماری چیست؟ مدرسه‌ معماری چه چیزی را باید آموزش دهد؟ استاد معماری در این عالم کیست و رابطه او با شاگردان چگونه است؟ شاگرد معماری در این عالم چه ویژگیها و چه نیازهایی دارد؟ نظام و محتوای آموزش در دوران پسامدرن چه می‌تواند باشد؟ مکان آموزش طراحی معماری به معماران کوچک کجاست؟در پایان، پس از کاوش در پرسشهای یاد شده، رهیافتهایی برای آموزش طراحی به معماران کوچک پیشنهاد شده است.
کلیدواژه‌ها
آموزش معماری؛ گوهر معماری؛ معماران بزرگ؛ معماران کوچک
موضوعات
نقش و ارزش خلاقیت و طراحی در تربیت مهندسان
عنوان مقاله [English]
Evolution of the architectural education in Iran, from chest to chest education to shoulder to shoulder education
نویسندگان [English]
E. Hojat
Associate Professor Faculty of Architecture and Urbak Planning University of Tehran
چکیده [English]
One of the questions that have engaged the mind of professional and architectural education societies is that if the architecture has a unique and high essence that the architects do their bests to achieve it or the issue of architecture has replies to the proportion of the number of the architects. In this article, the existence and non-existence of this essence is discussed with respect to the issue of time. Once, this essence existed and connected the architecture to the sacred world. Once, this essence was created and suggested by the pioneers of modern architecture (great architects) and nowadays that the traditional and modern times have past and great architects have died, the little architects are drawing and making either way not having any pattern. In the little architects time (postmodern pluralism time), architectural design, architectural arbitration and finally architectural education have come across with some questions: In which way should architect design? What are the criteria for judging architectural works? What should be taught in the architecture schools? Who is the master of architecture in this world, and how does he deals with his students? What are the needs and specifications of the architecture students? What could be the system of education and content in this world? Which place is appropriate for teaching architecture to little architects? At the end of this article, after discussing the above questions, some approaches to teaching architecture are suggested to little architects.
کلیدواژه‌ها [English]
architectural education, essence of architecture, great architects, little architects
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 3,365
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,153
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.