نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
2 استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
3 دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
چکیده
دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، بهعنوان نهادهای دانشمحور نقش کلیدی در توسعه کشورها دارند و عملکرد آنها در حوزههای مختلف باید ارزیابی شود. در میان کارکردهای مختلف دانشگاهها، پژوهش و تولید علم نقش برجستهای دارد و بررسی بروندادهای علمی، بخش مهمّی از ارزیابی علمکرد دانشگاهها محسوب میشود. یکی از روشهای ارزیابی بروندادهای علمی، بهکارگیری شاخصهای علمسنجی است. بیشترین تعداد برونداد علمی دانشگاههای ایران در سالهای اخیر به موضوعات مهندسی اختصاص دارد. در این مقاله، 85097 مقاله علمی با موضوعات مهندسی در دانشگاهها و مؤسّسات آموزش عالی دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری با روش پیمایشی-توصیفی انتخاب و بررسی میشود. دادههای هر دانشگاه بهصورت جداگانه با شاخصهای تعداد تجمّعی بروندادهای علمی مهندسی، تعداد استنادها، سهم کیفی، شاخص h، پارامتر m و شاخص g تحلیل و رتبهبندی مؤسّسات انجام میشود. نتایج نشان میدهد دانشگاه تهران از نظر تعداد تجمّعی بروندادهای علمی مهندسی و تعداد استنادها، دانشگاه صنعتیشریف از نظر شاخصهای h و g، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی از نظر سهم کیفی و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از نظر پارامتر m و سهم دانشکدههای مهندسی در برونداد مهندسی، برترین دانشگاههای ایران در بین دانشگاههای مورد بررسی هستند. همچنین نتایج رتبهبندیهای ارائه شده با نتایج نظام رتبهبندی ISC مقایسه میشود. یافتهها نشان میدهد رتبهبندی دانشگاههای ایران از نظر شاخصهای تعداد تجمعی برونداد مهندسی، تعداد استنادها، شاخص h و شاخص g با نتایج نظامهای رتبهبندی ISC همبستگی معناداری دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Ranking Iranian universities based on their scientific engineering output
نویسندگان [English]
- mohammad reza zare 1
- Mohammad Ali Vahdatzad 2
- Mohammad Saleh Olia 3
- Mohammad Mehdi Lotfi 2
1 PhD. Student, Faculties of Industrial Engineering, Yazd University, Yazd, Iran.
2 Assistant Professor, Faculties of Industrial Engineering, Yazd University, Yazd, Iran
3 Associated Professor, Faculties of Industrial Engineering, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]
Universities and higher education institutions, as knowledge-based organizations, have a critical role in the development of countries; therefore, it is essential that their performance is evaluated according to specific criteria. Among the various functions of universities, research and knowledge production is significant; so, evaluating their scientific outputs should be a substantial part of a performance evaluation system. One of the most well-known methods for a scientific production evaluation is the use of scientometrics measures. In recent years, the scientific production of Iranian universities in engineering has been favorable; hence, we selected and analyzed 85,097 scientific papers from Iranian universities under the Ministry of Science, Research and Technology. The universities were ranked based important measures including: cumulative number of scientific outputs, number of citations, qualitative contribution, h-index, m-parameter, and g-index. Results show that the University of Tehran in both cumulative number of scientific outputs as well as number of citations, Sharif University of Technology in both h-and g- indices, Polymer & Petrochemical Institute in qualitative contribution, and Babol Noshirvani University of Technology in m-parameter as well as portion of engineering faculties in engineering outputs are the best among the surveyed universities. Moreover, our ranking has a significant correlation with that of the ISC ranking system according to the cumulative number of scientific outputs, number of citations, h-index, and g-index.
کلیدواژهها [English]
- Scientific performance
- university ranking
- Scientometric
- scientific output of engineering
- h-index
- m-parameter
- g-index
رتبهبندی دانشگاهها: یک رویکرد انتقادی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 17 (65)،131-95.
رتبهبندی دانشگاههای ایران بر اساس شاخصهای علمسنجی، پژوهش نامه پردازش و مدیریت اطلاعات. (پذیرفته شده در سال 1395)