• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • کنفرانس های مرتبط
  • دیدگاه ها
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 20 (1397)
دوره دوره 19 (1396)
دوره دوره 18 (1395)
دوره دوره 17 (1394)
دوره دوره 16 (1393)
دوره دوره 15 (1392)
شماره شماره 60
شماره شماره 59
شماره شماره 58
شماره شماره 57
دوره دوره 14 (1391)
دوره دوره 13 (1390)
دوره دوره 12 (1389)
دوره دوره 11 (1388)
دوره دوره 10 (1387)
دوره دوره 9 (1386)
دوره دوره 8 (1385)
دوره دوره 7 (1384)
دوره دوره 6 (1383)
دوره دوره 5 (1382)
دوره دوره 4 (1381)
دوره دوره 3 (1380)
دوره دوره 2 (1379)
دوره دوره 1 (1378)
دوستی, هومن, خراسانی, اباصلت, محمدبیگی, یزدان. (1392). ارزیابی اثربخشی آموزش‌های مهارت محور در بخش صنعت. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 15(58), 47-65. doi: 10.22047/ijee.2013.3595
هومن دوستی; اباصلت خراسانی; یزدان محمدبیگی. "ارزیابی اثربخشی آموزش‌های مهارت محور در بخش صنعت". فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 15, 58, 1392, 47-65. doi: 10.22047/ijee.2013.3595
دوستی, هومن, خراسانی, اباصلت, محمدبیگی, یزدان. (1392). 'ارزیابی اثربخشی آموزش‌های مهارت محور در بخش صنعت', فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 15(58), pp. 47-65. doi: 10.22047/ijee.2013.3595
دوستی, هومن, خراسانی, اباصلت, محمدبیگی, یزدان. ارزیابی اثربخشی آموزش‌های مهارت محور در بخش صنعت. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 1392; 15(58): 47-65. doi: 10.22047/ijee.2013.3595

ارزیابی اثربخشی آموزش‌های مهارت محور در بخش صنعت

مقاله 6، دوره 15، شماره 58، تابستان 1392، صفحه 47-65  XML اصل مقاله (220.33 K)
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22047/ijee.2013.3595
نویسندگان
هومن دوستی email 1؛ اباصلت خراسانی2؛ یزدان محمدبیگی3
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
2استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
3کارشناس ارشد مهندسی برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی ـ اجتماعی، دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش های مهارت محور در بخش صنعت بر اساس الگوی کرک پاتریک انجام شده است. شاخص¬های مورد نظر در این ارزیابی عبارت بودند از: میزان استفاده از شایستگیها، میزان تسلط بر شایستگیها، زمان مورد نیاز برای فراگیری شایستگیها، میزان تحقق اهداف رفتاری، میزان حل مشکلات مورد نظر، میزان انطباق روش کاری با واقعیتها و میزان تاثیر روشهای ارایه شده در بهبود عملکرد. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی – کاربردی بوده و در زمره تحقیقات پیمایشی می باشد. جامعه آماری مورد نظر 295 نفر از مهندسین شرکت برق منطقه ای یزد بود. نمونه آماری 90 نفر بودند که از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب گردیدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات عبارت بود از: فیش‌برداری، پرسشنامه، یادداشت‌ برداری و مصاحبه‌. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS15 استفاده گردید. نتایج نشان داد که مهمترین دلایل اثربخش نبودن اکثر آموزش های مهارت محور در بخش صنعت، نامناسب بودن زمان یادگیری و همچنین انطباق نداشتن آموزش ها با دنیای کار می باشد. ازآنجا که مبنای طراحی و اجرای آموزش¬های مهارت محور، نیاز سنجی می باشد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که متأسفانه در اکثر بخش های صنعتی نیازسنجی اصولی صورت نمیگیرد و بیشتر نیازسازی می شود تا نیازسنجی.
کلیدواژه‌ها
آموزش مهارت محور؛ ارزیابی؛ اثربخشی؛ مدل چهار سطحی ارزشیابی کرک پاتریک
عنوان مقاله [English]
Measuring training effectiveness of skill-based training in the industry sector
نویسندگان [English]
Houman Dosti1؛ Abasalat Khorasani2؛ Yazdan Mohammadbeigi3
1MA. Student, Shahid Beheshti, University,Tehran, Iran
2Assistant Professor, Shahid Beheshti, Education Department, Tehran, Iran
3MSc. Graduated of Systems Engineering Planning Economic –Social, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of skill-based training courses in the industry sector according to Kirk Patrick model. Considered indexes in this evaluation were: rate of usage competencies, level of mastering in competencies, time needed to learn competencies, level of access to behavior objectives, rate of problem solving, rate of conformity between procedure and realities and effect rate of provided procedure to improve performance. This study was a type of descriptive - applying research. Considered statistical population was 295 engineers in regional electricity company of Yazd. In terms of multi stage sampling method 90 people as a sample were selected. Tools of data collection were: note making, questionnaire and interview. SPSS15 software was used to analyze of data. Results showed that the most important reasons for non-effective of most skill-based trainings in the industry sector is inappropriate time of learning and also not compliance with work trainings. Since the basis of designing and implementing skill-based training courses needs assessment, so unfortunately one can conclude that most industrial sectors do not follow such programs.
کلیدواژه‌ها [English]
Skill-based training, evaluation, Effectiveness, Kirk Patrick four level evaluation
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 3,154
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,531
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.