نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2 کارشناس ارشد سنجش و برنامه ریزی، دانشگاه تهران
3 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان، زنجان
4 دکتری مدیریت آموزشی، کارشناس نیاز سنجی و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده
ارزیابی درونی بهعنوان مرحلة نخست الگوی اعتبارسنجی، بر گروه آموزشی متمرکز است و سایر ابعاد خدمات دانشگاهیهمچون کتابخانه، خدمات رایانهای و ... را دربرنمیگیرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر ارزیابی خدماتی است که با عنوان خدمات دانشگاهی در دانشکده یا دانشگاه به دانشجویان ارائه میشود. خدمات یادشده در این پژوهش در پنج حیطة «خدمات الکترونیک، فناوری اطلاعات و کتابخانه»، «تعامل»، «فضای فیزیکی و خدمات رفاهی»، «خدمات اداری دانشکده» و«فرایند تدریس ـ یادگیری» موردارزیابی قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعۀ آماری شامل تمام دانشجویان دانشکدههای فنی ـ مهندسی یک دانشگاه جامع و یک دانشگاه صنعتی است که از هر دانشگاه به روش تصادفی طبقهای تعداد 180 نفر انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ محققساخته 86 گویهای در 5 بعد نامبرده، با ضریب آلفای کرونباخ 96/0درصد استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از آمارههای توصیفی و آمارههای استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که: 1) وضع موجود کیفیت خدمات دانشگاهی در دانشکدههای فنی با انتظارات دانشجویان فاصله زیادی دارد؛ و 2) میزان رضایت دانشجویان دانشگاه جامع و دانشگاه صنعتی در مؤلفههای مختلف تفاوت آماری معناداری دارد. درواقع، از میان مؤلفههای کیفیت خدمات دانشگاهی در دانشگاه جامع، بالاترین میانگین به مؤلفۀ «تعامل» و کمترین میانگین به مؤلفۀ «خدمات اداری» مربوط میشود و در دانشگاه صنعتی بالاترین میانگین به مؤلفۀ «تعامل» و کمترین میانگین به «خدمات الکترونیک فناوری اطلاعات و کتابخانه» مربوط است. همچنین، باتوجهبه یافتهها، پیشنهاداتی برای بهبود خدماتی دانشگاهی ارائه شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
appraising university services quality from students perspective: comparing technical colleges of a comprehensive and technical university
نویسندگان [English]
- Mohammad Dadras 1
- Zahra Khoran 2
- Majid Yousefi 3
- Hatam Faraji Deh Sorkhi 4
1 Assistant Professor, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Master of Science in Measurement and Planning, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Zanjan University, Zanjan, Iran.
4 PhD in Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran. E-mail: hatam.faraji@gmail.com
چکیده [English]
Internal evaluation is, as the initial phase of accreditation model, perceived as an important step in promoting university quality. In internal evaluation, however, since evaluation occurs at department level, it doesn’t take into account such other levels beyond the department as library, internet services etc. Therefore, the present paper aims to investigate college level services offered to students. These services encompass a wide variety of services at college level including “electronic services”, “information technology and library”, “interaction”, “physical environment and welfare services”, “administrative services” and “teaching-learning process”. In doing so, a descriptive-survey method was applied. The target population consisted of all students of a comprehensive university and a technical university, from whom 180 students were selected respectively using stratified sampling method. To gather data, an 87 item researcher made questionnaire with Chronbach’s alpha of 0.96 was implemented. To analyze data, descriptive and inferential statistics were applied. Findings show that: 1) there is a gap between actual condition of service quality and students’ expectations of these services, and 2) there exists a significant difference between students’ satisfaction with the services at both universities.
کلیدواژهها [English]
- Quality
- quality appraisal
- university services
- students satisfaction
- technical college