نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه علم و صنعت ایران

2 استادیار گروه طراحی و شبیه‌سازی فرایندها، دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه علم و صنعت ایران.

3 استاد گروه فرایندهای جداسازی، آزمایشگاه تحقیقاتی فرایندهای پیشرفته جداسازی، دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده

در ادامه بخش پیشین که درباره هم­پوشانی حوزه­های زیست­شناسی و مهندسی شیمی بحث و بررسی شد و از ضرورت تربیت مهندسان شیمی آشنا با زیست­شناسی یا «مهندسان شیمی و زیست­شناسی» سخن به میان رفت، در این نوشته به بررسی شرایط تحصیل، برنامه­های آموزشی، دانشگاه­های پیشرو، روند تولید علم، و موقعیت صنعتی رشته «مهندسی شیمی و زیست­شناسی» پرداخته شده است. در این پژوهش از گرایش دانشکده­های مهندسی شیمی آمریکا به رشته مذکور گفته شده است. همچنین، گزارشی درباره روند روبه­رشد چاپ مقالات و همچنین تعداد همایش­های مرتبط با این رشته (که نشان از کاربردی­بودن «مهندسی شیمی و زیست­شناسی» دارد) ارائه شده است. گفته شد که در کشورهای پیشرفته، توسعه حوزه­های مهندسی مرتبط با زیست‌شناسی، و تمسک صنایع مختلف به زیست­شناسی برای مواجهه با چالش­های روز، موجب شده است که بازار کار به مهندس «شیمی و زیست­شناسی» نیازمند باشد و سرمایه‌گذاری­های کلانی در زمینه صنایع مرتبط با مهندسی «شیمی و زیست­شناسی» صورت پذیرد. همچنین درخصوص بیگانه­بودن مهندسان شیمی ایرانی، به­جز عدۀ اندکی، که در مقطع تحصیلات تکمیلی در گرایشهای مرتبط با زیست­شناسی ادامه تحصیل
می­دهند، بحث شده است. این پژوهش پیشنهاد می­کند که باتوجه­به فراگیرشدن موج توسعه زیست­شناسی و حوزه­های مهندسی مرتبط با آن، و نیز باتوجه­به چالش­های زیست­محیطی، صنعتی و اقتصادی؛ اصلاح نظام آموزش مهندسی شیمی و پرورش مهندسان شیمی آشنا با زیست­شناسی در برنامه کاری مسئولان امر قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Biology; A New Main Element in Chemical Engineering Transition from “Chemical” to “Chemical and Biological” Engineering Part 2: Graduate education and industrial achievements

نویسندگان [English]

  • Ardalan Ganjizade 1
  • Omid Vahidi 2
  • Seyed Nezameddin Ashrafizadeh 3

1 Postdoctoral researcher, Electrical Engineering Department, Sharif University of Technology, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, School of Chem., Petro. & Gas Eng. Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran

3 Professor, School of Chemical, Petroleum and Gas Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran

چکیده [English]

Following the previous part that emphasized on the necessity of accommodating biology in the curriculum of chemical engineering, here we are going to discuss about education conditions, curriculums, pioneer universities, science production procedure and industrial position of Chemical and Biological Engineering. Meanwhile, the increasing tendency of chemical engineering departments in the United States to modify their names and getting involved with biology, has been highlighted. Furthermore a report of progressive procedure of relevant articles and conferences has been provided (indicating the applicable aspects of “biology and chemical engineering”). In addition, it is mentioned that huge amounts of investments have been made on the projects related to this field. This paper also reveals that despite the aforementioned facts, Iranian chemical engineering curriculum, except a small portion of chemical engineering community who wish to expand their own personal knowledge, is almost alien to biology. A re-consideration in the conventional curriculum of Iranian chemical engineering, in order to accommodate “biology” and its branches, has been recommended to overcome the named challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemical engineering
  • engineering education
  • chemical and biological engineering
  • biomedical engineering
  • Biotechnology
اسداللهی، محمدعلی و کمالی، مهدی (1388). نقش مهندسی متابولیک در توسعه شیمی سبز. مهندسی شیمی ایران، 9 (50)، 99–89.
دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) (1395). سازمان سنجش آموزش کشور، 208–143.
راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه­متمرکز). (1395). سازمان سنجش آموزش کشور.
کاتالوگ گروه بیوتکنولوژی و زیست­شناسی. (1395). گروه بیوتکنولوژی و زیست‌پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، استخراج شده از وبگاه: http://www.modares.ac.ir/?siteid=34&pageid=3632                           
Career Corner Stone. (2014). Chemical engineering overview. Retrieved from http:// www. careercornerstone.org/.
Chbe.UBC. (2017). Programs. Retrieved from http:// www.chbe.ubc.ca/ academics/ undergraduate/ programs/.
Chemical and biological engineering undergraduate handbook. (2016). Retrieved from https:// www. princeton.edu/cbe/undergrad/Undergrad_Handbook.pdf.
Chen, J. C. (2007). Where is the chemical engineering industry headed ? Chemical Engineering Process, 103, 26–29.
CU Boulder Today. (2011). CU-Boulder chemical and biological engineers help fuel economy with 10 entrepreneurial startups. Retrieved from  http://www.colorado.edu/today /2011/08/15/cu-boulder-chemical-and-biological-engineers-help-fuel-economy-10-entrepreneurial.
Varma, A. (2003). Future directions in chemical engineering education: A new path to glory. Chemical Engineering Education, 37, 284–289.