• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 19 (1396)
دوره دوره 18 (1395)
دوره دوره 17 (1394)
دوره دوره 16 (1393)
دوره دوره 15 (1392)
دوره دوره 14 (1391)
دوره دوره 13 (1390)
دوره دوره 12 (1389)
دوره دوره 11 (1388)
شماره شماره 44
شماره شماره 43
شماره شماره 42
شماره شماره 41
دوره دوره 10 (1387)
دوره دوره 9 (1386)
دوره دوره 8 (1385)
دوره دوره 7 (1384)
دوره دوره 6 (1383)
دوره دوره 5 (1382)
دوره دوره 4 (1381)
دوره دوره 3 (1380)
دوره دوره 2 (1379)
دوره دوره 1 (1378)
خوشدست, حمید, سام, عباس. (1388). ارائه الگویی برای آموزش مؤثر اخلاق مهندسی در دوره کارشناسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 11(43), 99-108. doi: 10.22047/ijee.2009.646
حمید خوشدست; عباس سام. "ارائه الگویی برای آموزش مؤثر اخلاق مهندسی در دوره کارشناسی". فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 11, 43, 1388, 99-108. doi: 10.22047/ijee.2009.646
خوشدست, حمید, سام, عباس. (1388). 'ارائه الگویی برای آموزش مؤثر اخلاق مهندسی در دوره کارشناسی', فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 11(43), pp. 99-108. doi: 10.22047/ijee.2009.646
خوشدست, حمید, سام, عباس. ارائه الگویی برای آموزش مؤثر اخلاق مهندسی در دوره کارشناسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 1388; 11(43): 99-108. doi: 10.22047/ijee.2009.646

ارائه الگویی برای آموزش مؤثر اخلاق مهندسی در دوره کارشناسی

مقاله 9، دوره 11، شماره 43، پاییز 1388، صفحه 99-108  XML اصل مقاله (471 K)
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22047/ijee.2009.646
نویسندگان
حمید خوشدست1؛ عباس سام2
1دانشجوی دکتری بخش مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
2استادیار بخش مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده
 آموزش مهندسان یک سیستم دو بعدی از تعلیم و تربیت است که نادیده گرفتن هر یک به ترتیب، به پرورش نیروی کار بهره¬وری مادی و معنوی منجر خواهد شد. بعد تربیتی آموزش، مهندس را قادر می¬سازد تا به بهترین نحو ارتباط بر قرار سازد، استدلال کند و بهترین تصمیمات را با در نظر گرفتن ضوابط اخلاقی و معنوی بگیرد؛ لذا، آموزش و مطالعه اخلاق مهندسی در قالب یک واحد درسی، دانش¬پژوهان را برای زندگی و آینده حرفه¬ای آماده خواهد ساخت. نیل به این مهم زمانی ممکن می¬شود که آموزش بر مبنای الگویی صحیح و منظم صورت گیرد. در مقاله حاضر الگویی سازمان یافته به منظور آموزش مؤثر اخلاق مهندسی و حرفه¬ای ارائه شده است. این الگو متشکل از چهار بخش: اهداف، سرفصلها، نحوه تدریس و نتایج مورد انتظار است که در چهار سطح تنظیم شده است. بخشهای چهارگانه یاد شده با ارتقای سطوح تدریس تغییر می¬کند و از مبانی اولیه و آشنایی با وظایف مهندسان به ارزیابیها و انتقادات اخلاقی تکامل می¬یابد.
کلیدواژه‌ها
اخلاق مهندسی؛ الگوی تدریس و آموزش دانشجویان
موضوعات
اخلاق مهندسی؛ پژوهش و فناوری در آموزش مهندسی
عنوان مقاله [English]
Introducing a Curriculum Map to Effectively Educate Engineering Ethics at University
نویسندگان [English]
Hamid Khoshdast1؛ Abbad Sam2
1ph.D.Student , Bahonar University, Faculty of Mining Engineering
2Assistant Professor, Bahonar University, Faculty of Mining Engineering
چکیده [English]
 Engineering education is a two-phase system of tuition and manner, which any lack of attention to each leads to upbringing professionals inefficient in both material and mental points of view, respectively. The manner phase makes engineer capable of communicating, arguing, reasoning, and making decision in the most impressive manner. Hence, the education of engineering ethics at university might prepare students to face the professional life readily. This ability is possible if only they are educated in the light of an organized new curriculum program. The aim of the current paper is to support such a modified program. The proposed curriculum map includes four parts of scopes, topics, teaching methods, and outcomes, regulated at four levels. These parts would be upgraded from fundamentals of engineering profession up to moral evaluations and criticisms.
کلیدواژه‌ها [English]
engineering ethics, teaching curriculum map, student’s education
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,939
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 916
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.