نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی راه آهن

2 کارشناس مرکز آموزش الکترونیکی، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده

 فناوریهای نوین امکانات مناسبی برای تسهیل امر آموزش و یادگیری ایجاد کرده است. استفاده مؤثر از این فناوریها در آموزش مستلزم شناخت مدل یادگیری انسان و نقاط قوت و ضعف فناوری است. بر اساس مدل یادگیری انسان، انگیزه فراگیر برای دنبال کردن محتوای آموزشی یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار در یادگیری است که بیشتر تحت تأثیر هیجان انسان قرار دارد. با استفاده از آموزش الکترونیکی اگر چه خیلی از محدودیتهای مادی و اقتصادی آموزش مرتفع می¬شود و امکان تعامل از طریق شبیه¬سازیهای مجازی فراهم می¬آید، ولی به دلیل اینکه ارتباط چهره به چهره استاد و دانشجو کاهش می‌یابد، میزان هیجان و به دنبال آن انگیزه فراگیر حین تدریس افت می¬کند. بنابراین، در استفاده از فناوری آموزش الکترونیکی باید به این نقطه ضعف توجه کرد و تمهیدات لازم را برای رفع آن اندیشید. در این مقاله بر اساس تجارب جمع‌آوری شده در حین تولید محتوای آموزش الکترونیکی درس طراحی پل، ضمن ارائه الگوی هیجان محور تعامل گرا، برای طراحی اشیای یادگیری، فرآیند تولید محتوای یادگیری الکترونیکی تبیین و پیاده¬سازی شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Instructional model for engineering e-learning objects design

نویسندگان [English]

  • Shervan Ataei 1
  • Atefeh Najibi 2

1 Assistant Professor, Iran University of Science and Technology, School of Railway Engineering

2 M.A. in Linguistics and Educational Technology Expert in e- Learning Center of Iran University of Science and Technology

چکیده [English]

New technologies have created proper facilities to ease education and learning. Effective uses of these technologies in education require the recognition of human learning model and their advantages and disadvantages. Based on the proposed operant human model, learners’ motivation to pursue the educational content is one of the influential factors which are greatly affected by human emotions. Although by using e-learning technology, most physical and economical limitations are removed, but face-to-face communication of students and teachers for a great extent reduced. Therefore the amount of emotion and learners’ motivation among the students and teachers will drop. Thus it is important to consider the disadvantage of using e-learning technologies and providing a solution to resolve it limitations. In this paper, according to the collected experience through e-learning objects design of bridge superstructure design course, an emotional and interactive instructional model is presented and the process of e-learning object design is expressed and discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional and interactive instructional model
  • E-learning
  • Content Production
  • human learning model
  • learning object design
  • bridge design course