• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • کنفرانس های مرتبط
  • دیدگاه ها
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 20 (1397)
دوره دوره 19 (1396)
دوره دوره 18 (1395)
دوره دوره 17 (1394)
شماره شماره 68
شماره شماره 67
شماره شماره 66
شماره شماره 65
دوره دوره 16 (1393)
دوره دوره 15 (1392)
دوره دوره 14 (1391)
دوره دوره 13 (1390)
دوره دوره 12 (1389)
دوره دوره 11 (1388)
دوره دوره 10 (1387)
دوره دوره 9 (1386)
دوره دوره 8 (1385)
دوره دوره 7 (1384)
دوره دوره 6 (1383)
دوره دوره 5 (1382)
دوره دوره 4 (1381)
دوره دوره 3 (1380)
دوره دوره 2 (1379)
دوره دوره 1 (1378)
مطهری نژاد, حسین. (1394). برنامه درسی تلفیقی، نیاز امروز آموزش مهندسی (ایجاد پُل دانستن/ انجام دادن/ شدن). فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 17(66), 17-38. doi: 10.22047/ijee.2015.8008
حسین مطهری نژاد. "برنامه درسی تلفیقی، نیاز امروز آموزش مهندسی (ایجاد پُل دانستن/ انجام دادن/ شدن)". فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 17, 66, 1394, 17-38. doi: 10.22047/ijee.2015.8008
مطهری نژاد, حسین. (1394). 'برنامه درسی تلفیقی، نیاز امروز آموزش مهندسی (ایجاد پُل دانستن/ انجام دادن/ شدن)', فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 17(66), pp. 17-38. doi: 10.22047/ijee.2015.8008
مطهری نژاد, حسین. برنامه درسی تلفیقی، نیاز امروز آموزش مهندسی (ایجاد پُل دانستن/ انجام دادن/ شدن). فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 1394; 17(66): 17-38. doi: 10.22047/ijee.2015.8008

برنامه درسی تلفیقی، نیاز امروز آموزش مهندسی (ایجاد پُل دانستن/ انجام دادن/ شدن)

مقاله 4، دوره 17، شماره 66، تابستان 1394، صفحه 17-38  XML اصل مقاله (300.78 K)
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22047/ijee.2015.8008
نویسنده
حسین مطهری نژاد email
استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده
بر سر این مسئله که یک مهندس باید دامنۀ گسترده‌ای از دانش و مهارتها فراتر از تخصص فنی مرتبط با رشتۀ تحصیلی‌اش داشته باشد، توافق همگانی وجود دارد. برنامۀ درسی تلفیقی چارچوبی فراهم می‌کند تا دانشجویان بتوانند دانش و مهارتهای چندین رشتۀ علمی را به یکدیگر مرتبط سازند و آنها را برای حل مسائل جهان واقعی به‌کار گیرد. باتوجه‌به اهمیت موضوع، در این مقاله ابتدا بر ضرورت برنامۀ درسی تلفیقی/ میان- رشته‌ای در آموزش مهندسی قرن بیست‌‌ویکم تأکید شده و سپس، نتایج حاصل از دو مطالعۀ تجربی درخصوص برنامه‌های درسی آموزش مهندسی در ایران ارائه شده که شامل 1. برنامۀ درسی از دیدگاه استادان و دانشجویان رشته‌های مهندسی و 2. تحلیل سرفصل درسهای رشته‌های مهندسی است. سرانجام، با طرح این پرسش که دانشجویان مهندسی چه باید بدانند، انجام دهند و بشوند، رویکردی برای طراحی برنامۀ درسی تلفیقی در آموزش مهندسی پیشنهاد شده است. این رویکرد می‌تواند برای تدوین برنامه‌های درسی جدید یا بازنگری برنامه‌های درسی فعلی استفاده شود.
کلیدواژه‌ها
برنامه درسی؛ آموزش مهندسی؛ رویکرد تلفیقی؛ پُل دانستن/انجام دادن/شدن
عنوان مقاله [English]
Integrated curriculum as the today need of engineering education (Creating the KNOW/DO/BE bridge)
نویسندگان [English]
Hossein Motahhari Nejad
Assistant Professor, Humanities Faculty, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.
چکیده [English]
In fact, there is universal agreement that an engineer must have a broad range of knowledge and skills beyond the technical expertise of its study field. Integrated curriculum provides a framework to enable students toward linking knowledge and skills of multiple disciplines. Hence, they can use this knowledge and skills to solve real world problems. Given the importance of this issue, in this paper, the necessity for integrated/interdisciplinary curriculum in engineering education in the twenty-first century will be emphasized and the results of two empirical studies of engineering education curricula in Iran are offered, including 1) curriculum from viewpoint of lecturers and students of engineering and 2) analyzing courses syllabus of engineering. Finally, addressing the question “What do we want engineering students to know, do, and be?” an approach to design of integrated curriculum in engineering education is proposed. This approach can be used to develop new curricula or revise the current curricula.
 
کلیدواژه‌ها [English]
Curriculum, Engineering education, Integrated Approach, KNOW/DO/BE Bridge
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,228
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 572
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.