• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • کنفرانس های مرتبط
  • دیدگاه ها
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 20 (1397)
دوره دوره 19 (1396)
دوره دوره 18 (1395)
دوره دوره 17 (1394)
شماره شماره 68
شماره شماره 67
شماره شماره 66
شماره شماره 65
دوره دوره 16 (1393)
دوره دوره 15 (1392)
دوره دوره 14 (1391)
دوره دوره 13 (1390)
دوره دوره 12 (1389)
دوره دوره 11 (1388)
دوره دوره 10 (1387)
دوره دوره 9 (1386)
دوره دوره 8 (1385)
دوره دوره 7 (1384)
دوره دوره 6 (1383)
دوره دوره 5 (1382)
دوره دوره 4 (1381)
دوره دوره 3 (1380)
دوره دوره 2 (1379)
دوره دوره 1 (1378)
کرمی, مرتضی, سیلانه, آمنه. (1394). اثربخشی مدل طراحی آموزشی چهارمؤلفه‌ای در بهبود واکنش و یادگیری کارکنان صنعت خودروسازی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 17(66), 119-139. doi: 10.22047/ijee.2015.8011
مرتضی کرمی; آمنه سیلانه. "اثربخشی مدل طراحی آموزشی چهارمؤلفه‌ای در بهبود واکنش و یادگیری کارکنان صنعت خودروسازی". فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 17, 66, 1394, 119-139. doi: 10.22047/ijee.2015.8011
کرمی, مرتضی, سیلانه, آمنه. (1394). 'اثربخشی مدل طراحی آموزشی چهارمؤلفه‌ای در بهبود واکنش و یادگیری کارکنان صنعت خودروسازی', فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 17(66), pp. 119-139. doi: 10.22047/ijee.2015.8011
کرمی, مرتضی, سیلانه, آمنه. اثربخشی مدل طراحی آموزشی چهارمؤلفه‌ای در بهبود واکنش و یادگیری کارکنان صنعت خودروسازی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 1394; 17(66): 119-139. doi: 10.22047/ijee.2015.8011

اثربخشی مدل طراحی آموزشی چهارمؤلفه‌ای در بهبود واکنش و یادگیری کارکنان صنعت خودروسازی

مقاله 9، دوره 17، شماره 66، تابستان 1394، صفحه 119-139  XML اصل مقاله (430.19 K)
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22047/ijee.2015.8011
نویسندگان
مرتضی کرمی1؛ آمنه سیلانه email 2
1عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد
2کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف مقالة حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهندسان صنعت خودروسازی بود که با تکیه بر طراحی آموزشی کل‌نگر و کاربست مدل چهار‌مؤلفه‌ای(4C/ID) در شرکت ایران‌خودرو خراسان انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی بوده و از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونۀ آماری عبارت بود از 40 نفر از مهندسان شرکت ایران‌خودرو خراسان که در دورۀ استاندارسازی ایستگاههای کاری شرکت کرده بودند، که به شیوۀ نمونه‌گیری در دسترس، یک گروه متشکل از 20 نفر از مهندسان به‌عنوان گروه آزمایش و 20 نفر دیگر به‌عنوان گروه گواه انتخاب شدند. برای ارزشیابی اثربخشی آموزش مدل پاتریک انتخاب وبا‌توجه به محدویتهای زمانی و اجرایی دو سطح اول این مدل (واکنش و یادگیری) استفاده شد ابزارهای پژوهش شامل دو پرسش‌نامه fvhd سنجش رضایت از دوره، نگرش نسبت به دوره و یک آزمون پیشرفت تحصیلی بود. نتایج نشان داد که به‌کارگیری رویکرد کل‌نگر براساس مدل چهارمؤلفه‌ای در آموزشهای صنعت خودروسازی باعث اثربخشی دوره‌های آموزشی (p>0/01) می‌شود. درخصوص مؤلفه‌های تشکیل‌دهندۀ اثربخشی نتایج نشان داد که فراگیران در دورۀ طراحی شده براساس مدل چهارمؤلفه‌ای(4C/ID) رضایت‌مندی بهتر (p=0/01) و همچنین نگرش مثبت‌تری (p=0/02) را نسبت به دورۀ آموزشی مذکور داشتند. اما در خصوص مؤلفه  یادگیری تفاوت معناداری میان دو گروه حاصل نشد.
کلیدواژه‌ها
آموزش صنعتی؛ ‌ طراحی آموزشی کل نگر؛ ‌ آموزش مهندسان؛ ‌ شایستگی
عنوان مقاله [English]
Enhancing the effectiveness of engineering education with a focus on the automotive industry, Holistic educational design
نویسندگان [English]
Morteza Karami1؛ Ameneh Seylane2
1Associated Professor, School of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
2M. A, School of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this paper is to investigate the effectiveness of automotive industry engineering education. This research is designed using holistic instruction design and four-component instructional design model (4C/ID) in Iran Khodro Company. Research method is quasi-experimental. Pretest and posttest control group design is used. Sample consists of 40 engineers of Iran Khodro in the standardization of workstations. As an experimental group, 20 engineers and 20 others were selected as the control group. The research instruments consisted of three questionnaires for measuring satisfaction with the course, and a test of attitudes toward academic achievement. Results showed that the holistic approach 4C/ID model in the automotive industry led training courses is effective (p>0/01). Learners in courses designed model (4C/ID) better satisfaction (p = 0.01) and more positive attitudes (p = 0/02) were compared to the mentioned course. However, significant differences between the two groups did not learn about the components.  
کلیدواژه‌ها [English]
Industrial training, holistic training design, Engineering education, Competence
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,537
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 745
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.