نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مهندسی برق و کامپیوتر، مرکز آموزش عالی فنی مهندسی بوئین زهرا
2 استادیار گروه مهندسی صنایع، مکانیک و هوافضا، مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا
چکیده
تحقق عملی اندیشه ایجاد شبکه ارزیابی کیفیت دانشگاههای کشور در سایه ترغیب دانشگاهها به پیادهسازی و اشاعه فرهنگ ارزیابیدرونیآموزشهاگرهخوردهاست.این مهم با تغییر رویکردهای بینالمللی در حوزه آموزش مهندسی و پدیده اعتبارسنجی دورههای کارشناسی مهندسی با استاندارد و شایستگیهای موردتوافق ضرورت یافته است. نقطه اشتراک نظامهای نوین آموزش مهندسی دیدگاه پیامدمحور بوده است که قائل بر طراحی، اجرا و ارزیابی درسهای مهندسی با مرکزیت بروندادها است. این رویکرد که مغناطیس حرکت خود را از اهداف تنظیمشده برنامه و بهتبع آنها اهداف یادگیری درس میگیرد، ساختار ویژهای برای تطبیق با ملاکهای اشارهشده مراکز اعتبارسنجی و شاخصهای ارزیابی درونی و برونی دانشگاه ایجاد میکند. نقش طرح درس بهعنوان چراغ هدایت درس در شکلدهی و انسجام رویکردهای آموزشی و سنجشی سیستم پیامدمحور کلیدی و راهبردی است. لذا بازنگری ساختاری آن برای استفاده بهینه ضروری است. در این نوشتار درس «تحلیل سیستمهای انرژی الکتریکی 2» در قالب طرح درس پیشنهادی معرفی میشود و زوایای راهبردی کاربردی آن در پیشبرد ارزیابیهای درونی کیفیت آموزش گشوده میشود. نتایج حاکی از قابلیتهای طرح درس پیشنهادی در سنجش سطح دستیافتهای یادگیری، حیطه تمرکز یادگیری، تعیین اهرمهای تغییر راهبردی در پوشش حداکثری سطوح تفکر بالاتر یادگیری، و پیریزی برنامه بهبود مدیریت درس بوده است. در انتها یک مدل برنامهریزی خطی بهعنوان نقطه ثقل بهینه در طرحریزی برنامه بهبود درس معرفی میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Outcome-based subject outline: an effective tool for internal evaluation of engineering educations quality
نویسندگان [English]
- Hossein Zeynal 1
- Shiva Mansoorzadeh 2
1 Department of Electrical and Computer Engineering, Buein Zahra Technical University, Buein Zahra, Qazvin, Iran
2 Department of Industrial, Mechanical and Aerospace Engineering, Buein Zahra Technical University, Buein Zahra, Qazvin, Iran
چکیده [English]
Practical Implementation of National Quality Assurance Network for universities could be envisioned by urging everyone to conduct internal evaluation on their engineering programs. It follows a shift in engineering education paradigms and accreditation process for bachelor’s degree programs over the world in accord with universal criteria for evaluations. The common surface among modern engineering education disciplines is found to be the outcome-based approach, which tends to design, execute and evaluate the engineering modules based on outcomes rather than inputs and the process merely. Since this approach revolves about outcomes and achievements, it creates an appropriate room for all the accreditation and internal evaluation requirements to be accommodated in an adoptable way. In this mechanism, development of subject outline plays a crucial role in shaping outcome-based educational strategies. Therefore, it seems imperative to review the traditional subject outline and transform it to the fashion that becomes suitable for internal evaluation process. In this paper, the subject outline for Power System Analysis 2 is developed and, further, its potential and strategic capabilities for evaluation, monitoring and troubleshooting in educational system is studied. Based on the results found, the proposed outcome-based subject outline can cater one various learning outcome assessments, effective leverage for high level bloom’s taxonomy, and Improvement plans for upcoming semesters. At last, a linear programming model is suggested which may work as an optimal initial point to better lay out improvement plans for futuristic semesters to be prescribed in case.
کلیدواژهها [English]
- Internal evaluation
- self-assessment
- outcome-based education system (OBE)
- subject outline
- engineering education